Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

expansievat te warm ????

vragen over de T4
pieter 37
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2007, 23:24
Locatie: Enschede

expansievat te warm ????

Bericht door pieter 37 »

ik heb het vogende probleem,ik moet telkens koelvloeistof bij vullen ,als de motor stationair draait is er niks aan de hand ,wanneer ik de rij op het snel weg een rit van 30 a 40 km dan komt er een gesis uit mijn koelvloeistof reservoir ,en hier gooit hij de koelvloeistof er uit
dit komt natuurlijk door omdat de druk hoger is als 1,5 bar ,het meter in de dashboard blijft netjes in het midden staan heb zelf het vermoeden dat de waterpomp kapot is , maar ja dan zou de temperatuur flink omhoog moeten schieten ,thermostaat het zelfde liedje ,inmiddels al een nieuwe expansie vat erop gezet en een nieuwe dop ,het blijft het zelfde heeft iemand hier ervaring mee alle reacties zijn welkom
hobbys t4 /t5
Gebruikersavatar
kleijntje
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:23

Bericht door kleijntje »

Ik ben bang dat de koppakking lek is, of de kop gescheurd
Had een zelfde probleem met mijn eerste LT.

Wim
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Bericht door Franck846 »

kleijntje schreef:Ik ben bang dat de koppakking lek is, of de kop gescheurd
Had een zelfde probleem met mijn eerste LT.

Wim
Dat denk ik ook
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Bericht door Die Bruine »

Heb je aan de slangen gevoeld dan? Wellicht een defecte thermostaat. Dat is echt een VW kwaal. Zou ook verklaren waarom er druk wordt opgebouwd. Ik hoop voor je dat het dat is. Scheelt namelijk heel wat pingels tov een koppakking
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Bericht door Franck846 »

Die Bruine schreef:Heb je aan de slangen gevoeld dan? Wellicht een defecte thermostaat. Dat is echt een VW kwaal. Zou ook verklaren waarom er druk wordt opgebouwd. Ik hoop voor je dat het dat is. Scheelt namelijk heel wat pingels tov een koppakking
Dat verklaart niet het verlies van koelvloeistof,toch??
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Hoi Pieter,

Een manier om er achter re komen is om het koelsysteem af te persen,

Weet je gelijk meer! Sterkte,hoop dat het meevalt!

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
gympiq
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 aug 2007, 00:31
Locatie: Zaandam

Re: expansievat te warm ????

Bericht door gympiq »

Vorig jaar maart plaatste jij een bericht over een koelvloeistof probleem: expansievat gooide het spul eruit na zo'n 40 km. Al een jaar heb ik hetzelfde probleem, rij nog steeds , maar met wisselend succes tot gisteren de koelvloeistof er nu uit gutst!
Uit de reacties die je op het forum kreeg begrijp ik dat dit je niet veel verder heeft geholpen. Inmiddels 1 1/2 jaar verder neem ik aan dat je dit probleem hebt opgelost en je begrijpt dat ik stinkend nieuwsgierig ben naar hoe jij dit hebt opgelost.
Kan het expansievat stuk?
Kan de veiligheidsklep van dit vat kapot zijn?
Wil je mij jouw oplossing vertellen zo dat ook ik daar mijn voordeel mee kan doen?
mvg.
Bap the gympiq.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: expansievat te warm ????

Bericht door Roger B. (11)61 »

en er is nog iemand hier die dit zelfde probleem heeft.......

drukopbouw waardoor koelvloeistof ontsnapt via overdrukventiel in dop expansievat, (DennisT4 meen ik) en die heeft CO(2) meting op het koelsysteem laten doen (bij koppakkinglekkage van cilinder naar koelsysteem krijg je uitlaatgassen in de koelvloeistof) en dat was bij hem niet het geval....

Denk dat hij ook graag leert van Pieters ervaringen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: expansievat te warm ????

Bericht door René »

Expansie vat kan stuk, maar net zoals een ketting: "Een ketting is net zo sterk als zijn zwakste schakel".

Wat ik hiermee bedoel is het volgende.

De zwakste schakel in je koelsysteem is zeer waarschijnlijk je koelslangen. Deze zullen eerder openscheuren dan dat het expansie vat zal knallen/openscheuren. Zoals ik het lees is het dus nu zo dat de overdruk die in je koelsysteem opgebouwd word weg kan via de veiligheidsklep in je dop van het expansie vat. gevolg is dus steeds koelvloeistof bijvullen doordat het eruit geperst wordt.
Het is dus moeilijk te zeggen wat er uiteindelijk allemaal stuk kan gaan.

René
Gebruikersavatar
schaapT4
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 jun 2007, 20:14
Locatie: het friesche land

Re: expansievat te warm ????

Bericht door schaapT4 »

hoi,

niet hetzelfde maar wel iets met koelvloeiestof.
op de vakantiereis heb ik meerdere keren die zoete geur van koelvloeistof geroken.
dit was het geval als m`n ACV er zwaar aan moest trekken, helling van 10% t/m 13% met caravan.
niveau goed in de gaten gehouden , maar geen verlies van koelvloeistof waar kunnen nemen. ik heb de roze k.v s. erin.
gr. abele
Ex T4 pick-up syncro DC 102pk, ex T5 DC TDI 2004, nu T5 GP TDI 4 motion 2013
Toyota Aygo 2012
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: expansievat te warm ????

Bericht door Roger B. (11)61 »

om het te ruiken heb je niet veel lekkage nodig.... vaak is het dan overigens de kachelradiateur die lekt, goed in de gaten houden, ook of je mat droog blijft
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: expansievat te warm ????

Bericht door dennisvt4 »

ik heb inderdaad nog steeds dit probleem, en zoals roger al zei heb ik een co2 test gedaan waar niets uitkwam,

maar hoe bepaal je of het expansie vat te warm is niet via de meter in je dashboard, ik lees niet dat je dat gemeten hebt.

bij de dealer kreeg ik na het hele verhaal toch het advies om de waterpomp te vervangen, of dit gaat werken weet ik nog niet, ( zit met het dilemma of ik de riem enzo dan weer zal gaan vervangen nu 9000 km oud)

ik moet zeggen dat ik nog steeds de kop verdenk want dat past het beste bij het probleem maar dat hij echt door en door warm moet zijn (haarscheurtje)wil je het kunnen meten of er co2 inzit,

maar denk dat ik toch nog een afspraak ga maken bij de vw garage want ik wil gewoon normaal kunnen rijden
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: expansievat te warm ????

Bericht door Roger B. (11)61 »

de riem is niet zo duur, de rollen hebben geen last van die 9000 km en de- en montage van de riem...

Persoonlijk zou ik de riem wel, de rollen niet vervangen.....

Maar 9000 km geleden is de waterpomp dus niet mee vervangen??? eigenlijk zonde dus..... weer een ervaring die leert dat je de pomp gewoon mee moet vervangen bij de riemwissel (zeker als het de pomp blijkt te zijn die het probleem veroorzaakt.....)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: expansievat te warm ????

Bericht door dennisvt4 »

de waterpomp is toen wel vervangen bij de vorige eigennaar omdat ie vervangen moest worden

daarna zelf +/- 2000 km mee gereden en toen had ik die olie lekkage bij de oliepomp, om dit te verhelpen is toen de riem eraf geweest en weer terug geplaatst net als de rollen (bij de vw garage)

dat is nu zo`n 7000 km geleden. ( de km`s met korreltje zout nemen)
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: expansievat te warm ????

Bericht door Roger B. (11)61 »

Dus de waterpomp zit er pas 9000 km nieuw op? kan altijd, maar ga dan maar niet er vanuit dat de waterpomp het probleem is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie