Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diefstal bus(sen)

vragen over de T4
multivan705
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 dec 2009, 23:55

Diefstal bus(sen)

Bericht door multivan705 »

Ik lees met enige regelmaat iets over gestolen bussen.

Ik heb mijn T 4 ook jarenlang gewoon zonder enkele slot geparkeerd. Nu woon ik in een hofje waar het iets rustiger is dan aan een
doorgaande weg maar zeg nooit NOOIT.

Enige tijd terug werd er bij mij in het hofje een huis verkocht aan een Turk waarin Oost Europeanen (Roemenen) kwamen te wonen. Toen ik dat hoorde vertrouwde ik het al niet meer.
Nu wil ik niet generaliseren maar toch!!! Je weet maar nooit. OOST EUROPA!

Om mijn bus te beveiligen heb ik toen een gehard stalen ketting met dikke schakels gekocht en een superslot vanwege die Roemeen en gevolg die heel veel oog had voor mijn bus als ik de hof uit reed.
Hij wist ook waar mijn auto thuis hoorde.
Vanaf dat moment gaat iedere keer de ketting op twee plaatsen door het stuur en aan de onderkant gaat de ketting onder de bestuurderstoel door.
De ketting is daarbij zo lang dat het slot op de vloer ligt. Best wel even werk maar geeft je toch een veiliger gevoel. 100 % garantie heb je natuurlijk nooit.
De ketting zit in een doorzichtige dunne slang en beschadigt het stuur dus niet.

Ook nu de Roemeen inmiddels vertrokken is gaat de ketting iedere keer om het stuur als ik de auto ergens parkeer. Nogmaals! Iets veiliger gevoel.

Voor de nieuwsgierigen onder jullie! De Roemeen is vertrokken nadat hij en zijn hele aanhang een dag op het politiebureau had mogen doorbrengen vanwegen een ondekte en
geruimde HENNEPKWEKERIJ in genoemd huis.


Ben benieuwd hoe anderen hun bus extra beveiligen.


Grtz.


TheoMultivan705
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Diefstal bus(sen)

Bericht door dennisvt4 »

hier in ijsselstein , nieuwegein en utrecht zijn er de laaste tijd al 5 gestolen in paar weken tijd,
1 die ik wel ken een zwarte tdi t5 van een bedrijf, verder ook andere heb niks gehoord over een t4 .
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: Diefstal bus(sen)

Bericht door J.F.A. »

Mijn Camper heb ik beveiligd met het welbekende BEARLOCK Systeem. Dit houd in dat ik bij het parkeren de versnelling in zijn achteruit zet, en dikke staken pan hem in deze stand houd. Dus staat altijd in zijn achteruit geparkeerd, waarbij de sleutel van het systeem in mijn zak zit.

Fred
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Diefstal bus(sen)

Bericht door bartt4 »

heb de mijne gewoon in een kleurtje gespoten die uniek is en opvalt, willen ze m toch tja helaas dan, goed verzekerd gelukkig.
RUBBEREXPRESS
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Diefstal bus(sen)

Bericht door j.d.hukema »

bartt neem van mij aan .Je kunt nog zo goed verzekerd zijn maar als ze uit moeten betalen dan hebben ze van allerlei regeltjes zodat ze zo weinig mogelijk uit hoeven te keren.Kleine lettertjes.




Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Diefstal bus(sen)

Bericht door Roger B. (11)61 »

je krijgt bijna nooit genoeg om hetzelfde opnieuw aan te schaffen, dat zowieso, mar als je GOED verzekerd bent (dan heb je dus ook de kleine letters gelezen en kun je er mee leven dat er diverse dingen uitgesloten worden) dan keert de verzekering gewoon uit wat ze uit moeten keren (aangenomen dat jij je premie netjes betaald hebt.)

Wel is het vaak zo dat ECHT goed verzekerd betekend dat je ook goed (hoge) premie betaald... dus als je goedkoop verzekerd wil zijn zat er ook veel in de kleine letters uitgesloten worden

Dat de dagwaarde nooit hoog genoeg is, is een ander verhaal :bonk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Diefstal bus(sen)

Bericht door j.d.hukema »

roger b ben het met je eens wat goed verzekeren inhoud. Maar ik heb nog niet mee gemaakt en gehoord dat je volledege vergoeding krijgt. Je schiet er altijd bij in. Enkele dingen van de verzekering die ik van anderen gehoord heb.


Stond u bus op een afgelegen plek ..Kan u bewijzen dat hij op slot stond.Zoniet dan is het aanleiding geven tot diefstal. Hebt u er wel alles aangedaan om diefstal te voorkomen .In wat voor staat verkeerde hij. Jaartal [dagwaarde]. Had u wel een door ons erkend alarm. Wat is de kilometerstand. In de formulieren staat dat u 15000 kilometer per jaar rijd maar nu blijkt dat u meer gereden hebt.Heeft u informatie in wat voor staat hij verkeerde.
Enkele vragen van de verzekering.


Dick
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Diefstal bus(sen)

Bericht door Roger B. (11)61 »

j.d.hukema schreef:roger b ben het met je eens wat goed verzekeren inhoud. Maar ik heb nog niet mee gemaakt en gehoord dat je volledege vergoeding krijgt. Je schiet er altijd bij in. Enkele dingen van de verzekering die ik van anderen gehoord heb.


Stond u bus op een afgelegen plek ..Kan u bewijzen dat hij op slot stond.Zoniet dan is het aanleiding geven tot diefstal. Hebt u er wel alles aangedaan om diefstal te voorkomen .In wat voor staat verkeerde hij. Jaartal [dagwaarde]. Had u wel een door ons erkend alarm. Wat is de kilometerstand. In de formulieren staat dat u 15000 kilometer per jaar rijd maar nu blijkt dat u meer gereden hebt.Heeft u informatie in wat voor staat hij verkeerde.
Enkele vragen van de verzekering.


Dick
veel van de vragen die je aangeeft hebben betrekking op voorwaarden die de verzekering stelt (alarm, kilometers per jaar) kwestie van zorgen dat je aan de voorwaarden voldoet, zoniet, tja dan kun je problemen vooraf verwachten.

Het dagwaarde verhaal gaf ik al aan, al hoor je tegenwoordig van steeds meer verzekeringen dat ze de vervangingswaarde gaan uitkeren (ditzo, ohra (of was het een andere die daar nu reclame mee maakt) dan krijg je dus de waarde van een vergelijkbare auto (zelfde leeftijd/kilometerstand/merk en type uiteraard/algemene staat (voor zover dat aan te tonen is)

Toen ik onze MX5 totall loss reed twee maanden terug had ie 171000 gelopen (bij aankoop 133000) en de verzekring (in DLD) keerde 7300-300 euro eigen risico uit...7000 euro dus.... Had de auto 14 maanden eerder voor 6500 gekocht en er een nieuwe gascomputer in gezet voor 550 euro....nihil verlies in een jaar en 40.000 km..... Dan ben je toch goed verzekerd geweest, of niet dan?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Diefstal bus(sen)

Bericht door Rotor »

Het kan ook zijn dat je hem goedkoop gekocht hebt Roger.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Diefstal bus(sen)

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb er niet een te gek bedrag voor betaald, dat zeker....Daarom na een jaar nog gelijk bedrag gevangen.

Maar de dagwaarde in NL voor een mx5 van 2001 met 170.000 op de teller haalt de 4000 waarschijnlijk nieteens (en als je er een wil kopen ben je minimaal 7500 tot 8500 kwijt, mag ie nog niet te speciaal mooi zijn)

Wat ik bedoelde aan te geven is dat toen ik het ongeluk gehad had en we meteen op zoek naar een andere gegaan zijn. Als je dan prijzen vergelijkt zie je dat een MX5 met 1800 motor uit 2001 met 170.000km kwa prijs ligt zo tussen de 6500 en 7500, de meesten boven de 7000, dus die vervangingswaarde die ze uitkeren klopt wel aardig.

Onze nieuwe is een special edition geworden uit 2000, wederom met 1800 ditkeer met 6bak en omdat er e.e.a. nog gerepareerd moest worden (koppeling gaar en wat kleinigheden) kon ik hem meenemen zonder garantie (alsof ik 700 km ga rijden voor garantie) voor 4300 euro........Gasinstallatie erin volledig naar eigen wens in laten bouwen, 2500 euro, koppelingetje 200 euro (vervangen heb ik zelf gedaan... en weer mooie MX5, ditkeer met houten stuur,pookknop en handremgreep.. beige lederen interieur en 6-bak..... mijn vrouw is weer 100% tevreden met haar MX5 en dat zonder al te veel kosten door het ongeluk (verzekering wordt wel bult duurder)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Diefstal bus(sen)

Bericht door rick_k »

Ik heb alleen een keer een 205 voor 100 euro gekocht, jaar later werdt ie door een ander totall loss gereden en toen ving ik er 1250 - 400 euro voor. Nieuw spatscherm van 16 euro en een nieuwe bumper van 22 euro en hij was weer klaar.

Soms heb je ook mazzel daarmee. Diefstal verzekering is meestal meer dief van je eigen portmonnee. Ik kan beter iedere maand 50 euro opzij zetten dan me ervoor verzekeren.

mvg Rick
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Diefstal bus(sen)

Bericht door ZwedenTransporter »

Ik lees nu bijna alleen reakties van dat die al gestolen is maar wat doen jullie om je bezit te beschermen tegen diefstal ?
Helemaal tegengaan kan niet maar moeilijk maken wel en juist nu de TV hier gerucht van heeft gemaakt.

Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Diefstal bus(sen)

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja, sluit de auto altijd af, laat geen spullen in het zicht liggen die diefstal gevoelig zijn (OOK de afdruk van je tomtom op de voorruit nodigt uit tot inbraak omdat ze dan verwachten dat ie in de auto ligt)

Alarm? leuk, maar ook meet alarm breken ze in en als ze willen wordt ie dan ook gejat, niemand reageert tegenwoordig op een auto-alarm en als je er zelf op reageert loop je de kas (zwaar) verwond of gedood te worden door de crimineel bij je auto

Bearlock schijnt tegen het meenemen van je auto wel te werken, maar je moet (uiteraard) niet vergeten het ding ook te gebruiken
feilloos is het ook als je de bearlock gebruikt ook niet....(met stilstaande wielen trekt een lier je T4 ook wel op een oprijwagen als ze dat willen hoor)

Startblokkering door eigen aanleg op vreemde manier en plek is wellicht nog enigszins rendabel, maar als ze hem op een aanhanger/oprijwagen trekken is ie weg.

Hoe moeilijker je het maakt, hoe meer moeite het ze kost de auto mee te nemen/in te breken hoe meer kans dat ze hem laten staan en een andere nemen....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Diefstal bus(sen)

Bericht door ZwedenTransporter »

Dat schreef ik ook al, voorkomen lukt niet maar moeilijkmaken is de enige oplossing met het voordeel dat ze hem laten staan.
Dat moeilijk maken is iets waar je even over moet denken want anders geef je geld uit voor iets wat niet werkt maar dat schreef je ook al.
Dus zijn ervaringen qua beveiliginen welkom.

Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Diefstal bus(sen)

Bericht door Roger B. (11)61 »

meerdere opties benutten en niet-standaard inbouwen..... de standaard plek voor een startonderbreking weet het "gilde der lange vingers" ook te vinden, doe je je meer moeite (meer uit- en inbouw werk) om deze onderbreking op een andere plek te monteren heb je kans dat ze er langer voor nodig hebben en hun poging staken (heb je wel schade, maar je bus is er nog)

zoveel mogelijk beveiligingen ook zichtbaar maken, dus dat de potentiele dief vooraf weet wat hem te wachten staat bij jouw bussie en daardoor er al niet aan begint.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie