Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

te laag stationair toerental 2,5 injectie benzine

vragen over de T4
henk-t4
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mei 2008, 00:34

te laag stationair toerental 2,5 injectie benzine

Bericht door henk-t4 »

vanochtend 20 januari, 9 keer afgeslagen, loopt stationair 750 toeren ipv 900, loopt zo te horen niet op vier poten, misschien sensor????? geen idee, hoe wordt het stationair toerental geregeld (computer)?

welke sensor en even belangrijk waar?
groet henk
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: te laag stationair toerental 2,5 injectie benzine

Bericht door René »

Uitlezen Vagcom, die weet immers (bijna) alles.

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: te laag stationair toerental 2,5 injectie benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

henk-t4 schreef: loopt zo te horen niet op vier poten,
groet henk
Dat hoort ook niet.... het is een 5 cilinder.......


ik vind het meer als valse lucht klinken, of een haperende omloopluchtklep.

Valse lucht kun je relatief eenvoudig controlleren.

busje startpiloot of remmenreiniger, motor stationair laten lopen, en spuiten langs inlaattraject (na de luchthoeveelheidsmeter) als ie hoger stationair gaat lopen spuit je op een lekkage waar ie dan dus geen lucht maar (hoogst brandbaar) gas uit je spuitbus aanzuigt.

De omloopluchtklep zit in de buurt van het gasklephuis, met deze klep regelt de motor de hoeveelheid lucht die langs de gasklep kan bij losgelaten gaspedaal, als deze niet goed werkt gaat ie te arm of te rijk stationair draaien en loopt ie ook niet lekker.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
henk-t4
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mei 2008, 00:34

Re: te laag stationair toerental 2,5 injectie benzine

Bericht door henk-t4 »

heb nog zo'n t4 met motor die niet lekker loopt, uitgelezen maar niet mis mee. zegt men
dus ben niet zo kapot van het uitlezen. maar misschien probeer ik het vanmiddag nog wel
ik laat het weten
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: te laag stationair toerental 2,5 injectie benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

mechanische makementen worden niet als fout geregistreerd (te weinig compressie, lekkages en dergelijke) als je gemeten waarden goed kunt interpreteren kun je dan nog steeds middels uitlezen een diagnose stellen, maar dat is vaak te moeilijk voor de "eenvoudige" monteur (ik ken de uitleessoftware ne gemeten waarden er ook niet goed genoeg voor hoor)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: te laag stationair toerental 2,5 injectie benzine

Bericht door rick_k »

Stappenmotor misschien?? Weet niet of die erop zit...

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: te laag stationair toerental 2,5 injectie benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij zit die er wel op, dat is de omloopluchtklep (stappenmotor die de klep aanstuurt)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: te laag stationair toerental 2,5 injectie benzine

Bericht door liv »

Stappenmotor is goed bereikbaar, zit boven op het spruitstuk.
Wellicht is hij vies van binnen, even schoonmaken met remmenreiniger en dan met wat wd40 inspuiten als smering.
groet,michiel
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
henk-t4
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mei 2008, 00:34

Re: te laag stationair toerental 2,5 injectie benzine

Bericht door henk-t4 »

uitgelezen en wederom niets mis mee, na 1,5u zoeken door de dealer werden 2 bougiekabes als de dader aangewezen, maar deze waren niet op voorraad (gelukkig)
bij de automaterialenzaak alle kabel en verdeelkap en rotor gekocht, maar helaas motor loopt nog steeds slecht, te langzaam stationair, en groot gebrek aan trekkracht help help
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: te laag stationair toerental 2,5 injectie benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

KIJK daar komt een tweede mankement, eerst had je het alleen over slecht stationair lopen, nu over gebrek aan power....

Compressie test doen, eerst droog en bij slechte uitkomst ook nog een keer nat dan weet je of je blok mechanisch in orde is
vervolgens kun je verder

hoe lang rij je al met je brandstoffilters (benzine druk kun je meten, ook rijdend dan weet je of ie voldoende benzine krijgt)

verder zou een verstopte kat het probleem kunnen zijn, uitlaat voor de kat loskoppelen en kijken wat ie dan doet (afgezien van veel herrie maken)

als je verdeler, rotor en kabels vervangen hebt, heb je de bougies dan laten zitten ? ook een mogelijke oorzaak

succes met zoeken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: te laag stationair toerental 2,5 injectie benzine

Bericht door Multivan Generation »

@ Henk-t4,
check je gaskabel eens...
Een persoon die het gaspedaal bedient,
en de ander kijkt in de motorruimte,
of er misschien vrije slag op de gaskabel zit..

Wil wel eens voorkomen... :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: te laag stationair toerental 2,5 injectie benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

vrije slag op de gaskabel kan wel een tekort aan vermogen verklaren, maar niet een te laag stationair toerental/slecht stationair lopen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: te laag stationair toerental 2,5 injectie benzine

Bericht door liv »

Ik kwam op een ander forum dit bericht tegen misschien iets om even naar te kijken.
(zie tekst hieronder:)

Ik heb soortgelijke problemen gehad, en veel onnodig geld uitgegeven aan garages die me niet konden helpen.
Het begint met slecht lopen, niet af te regelen, en wordt steeds erger tot het afslaan bij gas los laten.
Uiteindelijk heb ik bij Smeets Solutions een OBD tester gekocht, dit blijkt goedkoper dan een bezoek aan de garage...
(controleer eerst of je wel een connector hebt, in de zekeringenkast links onder je stuur moeten dan bovenin een witte en een zwarte 2 polige stekker zitten)

Het probleem bleek uiteindelijk in het vacuumdeel te zitten, een toch wel veel voorkomend probleem bij dit type en deze leeftijd.
Trek de vacuumslang op je ECU los, rechts naast je accu. start je motor en check of je vacuum hebt. Zoniet, vervang preventief alle vacuumslangen.
Is er wel vacuum, dan is waarschijnlijk je vacuumsensor in de ECU defekt.
Dit betekent niet meteen een nieuwe ECU, deze is te repararen voor een paar tientjes aan electronica.

Succes en groet, Michiel
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: te laag stationair toerental 2,5 injectie benzine

Bericht door Roger B. (11)61 »

Alleen een OBD interface is niet voldoende, je hebt een pc nodig (liefst een laptop, werkt makkelijker) en een programma. Daarnaast moet je er ook nog mee kunnen werken. Als je geen idee hebt wat je moet zien aan meetwaarden en wat de meetwaarden voorstellen kun je hem net zo goed niet aan de computer hangen. Fouten waren er niet opgeslagen, dat had de garage ook al gevonden...........................

leuk zo'n omschrijving, maar er klopt geen drol van al die beschrijvingen van locaties voor de T4.

Te beginnen met de plek van die connector voor je OBD2...... die zit bij de oudere T4 op het dash en later in de stuurkolom

de ECU zit niet naast de accu volgens mij

en ik weet niet of er een vacuumsensor in de ECU zit bij de T4 benzine.

slecht stationair is met vacuumlekkage wel te verklaren, bij hogere toerentallen en vermogens wordt dat valse lucht probleem veel kleiner (hoe meer lucht de motor vraagt hoe kleiner het effect van valse lucht is)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: te laag stationair toerental 2,5 injectie benzine

Bericht door liv »

Hoi Roger,
Bij mijn bus met de zelfde motor (2.5i benzine/lpg) uit '93 zit de aansluiting om hem uit te lezen toch echt ook achter de zekeringkast tegen het stuurkolom aan. Wat voor aansluiting het precies is weet ik niet maar daar heeft de garage hem pas vanaf uitgelezen.
Ook zit de ECU toch echt naast de Accu tegen het schutbord aan bij mij en gaat er een vacuumslang de ECU in.
Groet, Michiel
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Plaats reactie