Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zekering gloeisysteem

vragen over de T4
Plaats reactie
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

zekering gloeisysteem

Bericht door Herman744 »

Hallo,

De laatste maand 2x de grote zekering bij de accu kapot gehad. Doorgebrand. Iemand een idee wat daar de oorzaak van kan zijn?
Betreft een 2.4D AAB-motor uit 1992.

Groet van
Herman744
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: zekering gloeisysteem

Bericht door dennisvt4 »

welke bedoel je precies ? ik heb ook zware zekeringen daar ergens zitten maar daar zit de fan (2keer) op
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: zekering gloeisysteem

Bericht door Herman744 »

Dennis,

De zekering die ik bedoel, zit rechts van de accu tegen de wand in een zwart kastje. Zekering is een brugzekering van 50 A. Er lopen twee rood-witte kabels heen. De zekeringen die jij bedoelt, zitten aan de voorzijde van de wagen. Dat zijn inderdaad de twee zekeringen voor de fans.

Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: zekering gloeisysteem

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik neem even aan dat het dan dus de zekering van het voorgloeisysteem is.

Als die stuk gaat tekt je gloeisysteem dus te veel stroom.

Mogelijke oorzaken:
Kortluiting naar massa in bekabeling (en/of relais)

gloeistift(en) stuk waardoor deze te lage weerstand (of kortsluiting naar massa) hebben en dus te veel stroom trekken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: zekering gloeisysteem

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Zekering voor het dieselvoorgloeisysteem van 5 cylindermotoren is niet 50 A, maar 80 A las ik in mijn duitse vraagbaak.

Bij een ander topic las ik dat per gloeibougie 10 Amp getrokken wordt. Niet zo gek dus dat de 50 A-zekering er wat vaker uitklapt.

Zijn er geen AAB-rijders meer?

Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: zekering gloeisysteem

Bericht door dijk »

Herman744 schreef:Hoi,
Zijn er geen AAB-rijders meer?

Groet,
Herman744
Volgens mij zijn ze aan het uitsterven op dit forum Herman :lach of ze hebben een transplantatie ondergaan :jump
Ik heb de zekering ook wel eens kapot gehad en vervangen door een 50 amp exemplaar omdat ik zo een twee drie niks anders voor handen had maar inderdaad, met deze temperaturen gloeide ik langer (2x)voor, neem aan dat die dan meer te verduren krijgt.
Ik heb toen zelf een zekering gemaakt, heeft er n paar jaar tussen gezeten.

Groeten Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: zekering gloeisysteem

Bericht door Herman744 »

Ha Marcel,

Ik gloeide inderdaad soms ook twee maal voor. Dacht zelf ook dat het daaraan zou liggen.
Zekering van 80 A zat in de auto toen ik deze kocht in 1999. Later zag ik in de handleiding dat er een 50 A in moest. Ben toen overgestapt naar 50 A. Naar nu blijkt moet er toch een 80 A in. Bij De Elzen hebben ze er genoeg. Schijnen ook vaker in grotere compressoren te zitten.

Groet uit Groeningen,
Herman744
Plaats reactie