Hallo,
De laatste maand 2x de grote zekering bij de accu kapot gehad. Doorgebrand. Iemand een idee wat daar de oorzaak van kan zijn?
Betreft een 2.4D AAB-motor uit 1992.
Groet van
Herman744
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
zekering gloeisysteem
Re: zekering gloeisysteem
welke bedoel je precies ? ik heb ook zware zekeringen daar ergens zitten maar daar zit de fan (2keer) op
Re: zekering gloeisysteem
Dennis,
De zekering die ik bedoel, zit rechts van de accu tegen de wand in een zwart kastje. Zekering is een brugzekering van 50 A. Er lopen twee rood-witte kabels heen. De zekeringen die jij bedoelt, zitten aan de voorzijde van de wagen. Dat zijn inderdaad de twee zekeringen voor de fans.
Groet,
Herman744
De zekering die ik bedoel, zit rechts van de accu tegen de wand in een zwart kastje. Zekering is een brugzekering van 50 A. Er lopen twee rood-witte kabels heen. De zekeringen die jij bedoelt, zitten aan de voorzijde van de wagen. Dat zijn inderdaad de twee zekeringen voor de fans.
Groet,
Herman744
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: zekering gloeisysteem
ik neem even aan dat het dan dus de zekering van het voorgloeisysteem is.
Als die stuk gaat tekt je gloeisysteem dus te veel stroom.
Mogelijke oorzaken:
Kortluiting naar massa in bekabeling (en/of relais)
gloeistift(en) stuk waardoor deze te lage weerstand (of kortsluiting naar massa) hebben en dus te veel stroom trekken.
Als die stuk gaat tekt je gloeisysteem dus te veel stroom.
Mogelijke oorzaken:
Kortluiting naar massa in bekabeling (en/of relais)
gloeistift(en) stuk waardoor deze te lage weerstand (of kortsluiting naar massa) hebben en dus te veel stroom trekken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: zekering gloeisysteem
Hoi,
Zekering voor het dieselvoorgloeisysteem van 5 cylindermotoren is niet 50 A, maar 80 A las ik in mijn duitse vraagbaak.
Bij een ander topic las ik dat per gloeibougie 10 Amp getrokken wordt. Niet zo gek dus dat de 50 A-zekering er wat vaker uitklapt.
Zijn er geen AAB-rijders meer?
Groet,
Herman744
Zekering voor het dieselvoorgloeisysteem van 5 cylindermotoren is niet 50 A, maar 80 A las ik in mijn duitse vraagbaak.
Bij een ander topic las ik dat per gloeibougie 10 Amp getrokken wordt. Niet zo gek dus dat de 50 A-zekering er wat vaker uitklapt.
Zijn er geen AAB-rijders meer?
Groet,
Herman744
Re: zekering gloeisysteem
Volgens mij zijn ze aan het uitsterven op dit forum HermanHerman744 schreef:Hoi,
Zijn er geen AAB-rijders meer?
Groet,
Herman744
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
![fun :jump](./images/smilies/jumpie.gif)
Ik heb de zekering ook wel eens kapot gehad en vervangen door een 50 amp exemplaar omdat ik zo een twee drie niks anders voor handen had maar inderdaad, met deze temperaturen gloeide ik langer (2x)voor, neem aan dat die dan meer te verduren krijgt.
Ik heb toen zelf een zekering gemaakt, heeft er n paar jaar tussen gezeten.
Groeten Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Re: zekering gloeisysteem
Ha Marcel,
Ik gloeide inderdaad soms ook twee maal voor. Dacht zelf ook dat het daaraan zou liggen.
Zekering van 80 A zat in de auto toen ik deze kocht in 1999. Later zag ik in de handleiding dat er een 50 A in moest. Ben toen overgestapt naar 50 A. Naar nu blijkt moet er toch een 80 A in. Bij De Elzen hebben ze er genoeg. Schijnen ook vaker in grotere compressoren te zitten.
Groet uit Groeningen,
Herman744
Ik gloeide inderdaad soms ook twee maal voor. Dacht zelf ook dat het daaraan zou liggen.
Zekering van 80 A zat in de auto toen ik deze kocht in 1999. Later zag ik in de handleiding dat er een 50 A in moest. Ben toen overgestapt naar 50 A. Naar nu blijkt moet er toch een 80 A in. Bij De Elzen hebben ze er genoeg. Schijnen ook vaker in grotere compressoren te zitten.
Groet uit Groeningen,
Herman744