Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

vragen over de T4
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door PJJ-65535 »

Ik heb een probleem met het rempedaal / hoofdremcylinder

Bij mijn T4, bj 2002 ACV / 155.000 km met ABS/EDS en schijven voor en achter zakt het rempedaal bij lopende motor langzaam terug naar de bodem.
Dit is een afkeurcriterium voor de APK.

Sinds okt 2009 nieuwe blokken rondom en nieuwe schijven achter.

Hoofdremcylinder vandaag vervangen, Dit biedt geen oplossing.
Ontluchten rondom met drukpomp 2 maal.
Er lekt nergens (zichtbaar) remvloeistof en reservoir blijft op peil (ook sinds okt 2009)
Meerdere malen achter elkaar pedaal tot de bodem trappen levert geen verandering.

Als de motor niet loopt is het rempedaal gewoon hoog en “superhard” maar zodra de motor loopt zakt deze langzaam tot op aanslagpunt.

Remwerking is uitstekend, en ABS activeert ook prima (50 km/u volle noodstop op pedaal, hierna zit ’t pedaal wel op de bodem). Remwerking L & R is gelijk, wagen blijft netjes recht.
Deze noodstop 4 maal uitgevoerd, alle succesvol maar geen verandering in zakkend rempedaal.

Hierna wederom ontlucht, geen verandering.

Om storing in ABS unit uit te sluiten is de ABS steker bovenop ABS blok losgetrokken. Behalve een ABS lampje op dashboard geen verandering. Rempedaal blijft zakken.

Tijdens indrukken zakt (schijnbaar) remvloeistof in reservoir een beetje, echter direct bij het loslaten komt dit terug.

Overeenkomende probleembeschrijvingen:
Garageforum AMT: http://amtgarageforum.nl/forums/Thread/3179.aspx
Dit probleem schijnt sinds 2003 vaker voor te komen.
Een forumitem “wegzakken rempedaal”gepost op 08-04-2003 heeft tot januari 2006 gelopen met redelijk veel reacties, echter geen oplossing.
Sommige oplossing spreken van vrijwel alles vervangen van het remsysteem

Van minimaal een WJW’er heb ik het hetzelfde probleem gehoord.

- Is dit probleem bekend?
- zijn er wagens afgekeurd op dit punt bij de APK en is dit naar tevredenheid gerepareerd, zo ja hoe
- Enige hints ?

Dank voor reactie.

Pieter.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb toch niet helemaal het zelfde denk ik, mijn pedaal zakt niet weg, ik kan het pedaal met wat kracht tot aan de aanslag doortrappen.

meneer TUV-prüfer heeft er niets van gezegd en heeft zelf de remmentest gedaan.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door Pascal-141 »

@ Pieter : heb je de remservo al eens vervangen om te testen ? (de grote zwarte "pot" waar je hoofdrempomp opgemonteerd zit)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door Roger B. (11)61 »

Pascal-141 schreef:@ Pieter : heb je de remservo al eens vervangen om te testen ? (de grote zwarte "pot" waar je hoofdrempomp opgemonteerd zit)

de rembekrachtiger dus :knipoog
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door PJJ-65535 »

@Pascal & Roger..

Nee, remdrukbekrachtiger nog niet vervangen..... ik zou niet kunnen bedenken waarom, anders dan dt deze "te goed" werkt en dus te veel kracht op de uitgaande pin richting hoofdremcylinder zet.

Pieter
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door Pascal-141 »

PJJ-65535 schreef:@Pascal & Roger..

Nee, remdrukbekrachtiger nog niet vervangen..... ik zou niet kunnen bedenken waarom, anders dan dt deze "te goed" werkt en dus te veel kracht op de uitgaande pin richting hoofdremcylinder zet.

Pieter
Remdrukbekrachtigers gaan nogal eens kapot ...

Je zei zelf al dat de rempedaal wel OK blijft wanneer de motor uit staat (en de rembekrachtiger dus niet in werking is) .
Zodra de motor loopt , komt ook de rembekrachtiger in werking , en dan gaat het verkeerd bij het pedaal ... Dus ... Zou het wel eens kunnen dat de rembekrachtiger lekt ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door PJJ-65535 »

Hoi Pascal,

Het zou natuurlijk zomaar kunnen...

Als de remdrukbekrachtiger stuk zou zijn dan is dit altijd 't membaan of een van de ventielen (klopt dit....?)
Te testen of na het stilzetten van de motor na langere tijd er nog vacuum is....

Bij de montage van de nieuwe hoofdremcylinder hebben we de vacuumslang van de bekrachtiger losgetrokken, ongeveer 1/2 - 3/4 uur nadat de motor stopgezet was. Het vacuum stond er toen nog op, (te horen aan binnenlopende lucht). Kunnen er nog andere dingen kapot aan een remdrukbekrachtiger behalve 't membraan... ?
Lijkt me stug dat het aan de onderdruk ligt....

Elk goed idee welkom.

Ook wikit4 geeft aan dat het om een normale remdrukbekrachtigr gaat...
http://www.t4-wiki.de/wiki/Bremskraftverst%C3%A4rker" onclick="window.open(this.href);return false;

Een tweede punt... bij een slechte remdrukbekrachtiger heb je volgens mij een "harder" pedaal en remt de wagen minder goed. Mijn wagen remt werkelijk uitstekend (tot aan ABS aan toe) maar 't pedaal zakt (en is gevoelsmatig iets te zacht... )

Met dank voor't meedenken.

Pieter.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb dus wel dat ie een hard pedaal heeft als ik instap (als ie een tijdje gestaan heeft) verder geen remproblemen, pedaal voelt wel wat zacht aan maar ik moet dan ook remvloeistof vervangen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door René »

Vermoed toch dat er ook bij de nieuwe hoofdrem cilinder iets fout is gegaan. Deze zal inwendig lekken waardoor je pedaal op de vloer terecht komt.

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door Roger B. (11)61 »

dan moet die dus defect uit de fabriek gekomen zijn, was een nageltje nieuwe die ze er op gezet hebben zo begreep ik, en van buitenaf veroorzaak je geen inwendige lekkage bij een nieuwe HRC
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1291
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door heartbeat »

Ik heb al eens een keer gehoord dat er tenhoogte van je pedalen een soort van sponsje zit waar de bekrachtiger zijnluch aan zuigt deze rein of vedraaien en dan is het pedaal weer hart zelf nog niet mee gemaakt maar het op een angels forum al div malen voorbij zien komen en ook voor links gestuurde auto's dus niet alleen engelse auto's
Rob & Lize
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door Roger B. (11)61 »

niet goed opgelet, is er hier ook al over gesproken, meen dat Ron er ooit ergens over begonnen is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Dirkw
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2010, 09:12

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door Dirkw »

De remslangen al gecontroleerd. Als deze, of slechts 1, dikker wordt of er zelfs een bult op komt gaat het pendaal ook dieper als gebruikelijk. Ik weet niet of dit voorkomt bij vw.
Het gebeurt wel vaker bij diesel auto's dat het pendaal dieper gaat als je deze vast houdt met een draaiende motor. Vaak moet je dan wel een poosje het pendaal vast houden.

Voor de apk 700N gedeurende 10 seconde. In deze tijd mag het pendaal niet op de bodem komen.

DW
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door PJJ-65535 »

Dank jullie voor de reacties

@rene: hoofdremcilinder is idd hagenieuw. Delphi Lockheed LM80134. voor montage alle maten en passingen visueel en met schuifmaat gecontroleerd. Was OK.

Enig idee hoe je zo'n HR-cylinder kunt testen. Kun je die afpersen o.i.d. ?

Aanzuigsponsje onder rempedaal heb ik zelf naar gekeken, was niet vuil, en verdraaing leverde geen resultaat.

Dikker wordende remleidingen: Niet specifiek gecheckt, wel meerdere malen tot bodem ingetrapt en dan kleein beetje laten opkomen en wee trappen. Zou je't toch wel moeten zien (denk ik zo).

@dirkw
700 N in 10 seconden, jjaaaa dan staat tie op de bodem. (dat is wel fors doortrappen, 70 KG Als je ooit zo lang en zo hard moet remmen.. dan heb je bij ongeveer 350 km / u een noodstop moeten maken.

goede raad blijft welkom.
Dank bij voorbaat.

Een zoekende in de VW woestijn (woestenij ??)

Wat mij het meest verbaasd is dat dit item schijnbaar al langer speelt op het amt-forum (zie eerdere link)

PS. ben ik echt de enige.... :groteogen
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door PJJ-65535 »

Antwoord op mijn eigen vraag:
Kun je een hoofdremcylinder testen / afpersen o.i.d.
Heeft iemand dit al eens gedaan ?

Van het TDI forum... (gaat ook over VW's ... ) http://www.tdiclub.nl/fpost480119.html
Om te testen of je hoofdremcilinder goed is kan je het volgende doen: draai de wartels van de remleidingen op de hoofdremcilinder helemaal los (je hebt er 2 als het goed is).

Haal de wartels er een stukje uit, leg een kogeltje in het gaatje van de hoofd remcilinder, en draai de wartels met de leidingen weer terug.

Dan de standaard procedure van ontluchten, paar keer trappen, dan draai je de wartel op de hoofdremcilinder een beetje los, dat de lucht er uit kan.

Zo doe je bij de wartels.

Wanneer de lucht uit je cilinder is, en je remt en je pedaal blijft goed hard, dan is de cilinder okee. Wanneer de rempedaal nog steeds zakt is de cilinder stuk.

Met testen moet je gewoon een halve minuut goed kracht zetten op de pedaal, bij een goede rem cilinder mag je pedaal niet weg zakken.
Verder:

Uit hetzelfde forum :
als ik het zo begrijp kan het zijn dat mijn abs-unit stuk is. ik heb gisteren de wagen op de brug gehad, en heb via vag-com de abs-pomp ontlucht. ..... (rest deleted).
Heeft iemand idee op welke wijze dit via VAG-com bij een T4 kan ?

Thanx and Greetz,

Pieter.
Life's no monkey business.........
Plaats reactie