Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bokkend optrekken in 1 en trilling in koppelings pedal

vragen over de T4
JHD
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2010, 20:16
Locatie: Hoofddorp

Bokkend optrekken in 1 en trilling in koppelings pedal

Bericht door JHD »

Beste Forum leden/T4 Experts,

Sinds kort heb ik last van "bokken" bij het optrekken in de eerste versnelling. Dit is alleen als de motor koud is en verdwijnt gedeeltelijk na het warm rijden. Ik moet redelijk voorzichtig de koppeling om laten komen om het bokken te voorkomen. Een paar dagen na mijn constatering, nam ik ook een nieuw geluid en gevoel in de bus waar. Ik kan het best omschrijven als een steen in je band hebben. Ik voel het niet in het stuur, maar voel het wel op de vloer. Als ik de koppeling licht indruk boven de 1500 toeren, voel ik een resonantie/tik die overeenkomt met het geluid die ik waarneem. De koppeling slipt niet voor zover ik dat kan merken. De koppelings pedaal voelt wel redelijk kort aan. De bus heeft inmiddels 170,000km gedraaid op een koppeling voor zover ik kan zien in de onderhouds historie.

Ik heb wat info gevonden in de topic "Bokkende motor bij koud wegrijden", maar daar is geen conclusie uitgekomen.

Wat denken jullie?
JHD
T4 2003 KWB/DC 88pk
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Bokkend optrekken in 1 en trilling in koppelings pedal

Bericht door GerJol 716 »

In dat topic ging het toch ook over de hydrosteun (motorophanging) als ik me niet vergis?
Kan je probleem misschien daar iets mee te maken hebben?

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
JHD
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2010, 20:16
Locatie: Hoofddorp

Re: Bokkend optrekken in 1 en trilling in koppelings pedal

Bericht door JHD »

Dat was inderdaad een van de mogelijkheden, maar er werd ook veel geschreven over de koppeling zelf (2m vliegwiel, lekkage etc) Als het allen om het bokkend optrekken ging, dan zou ik daar inderdaad verder op doordenken gezien de ervaringen, maar mijn "gevoel" zegt dat er iets met de koppeling is gezien het vibreren, geluid en KM staand. :groteogen

JHD
T4 2003 KWB/DC 88pk
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bokkend optrekken in 1 en trilling in koppelings pedal

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja.....voor de eerste koppeling is het een byzonder hoge km stand, voor de tweede laag las ze de verbeterde gemonteerd hebben.

ik zou, zeker als je het zelf doet, een setje koppeling met drukgroep en 2MV kopen op ebay, als je een gecombineerd druklager/koppelingscilinder hebt neem dan een set waar die ook bij in zit, van LUK, kost iets meer dan 600 euro en is meteen alles nieuw.....

vooraf kun je de pendelsteun onder de versnellingsbak naar het subframe aan de subframekant nog even checken op scheuren, maar dan zou het altijd zijn, het zelfde geldt voor de motorsteunen links en rechts, die gaan ook niet veel anders dempen als de motor warm wordt (temp. verschil van die steunen is lang niet zo groot als het motortemp verschil)

Ik gok op koppeling/2MV
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
JHD
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2010, 20:16
Locatie: Hoofddorp

Re: Bokkend optrekken in 1 en trilling in koppelings pedal

Bericht door JHD »

Ik gok ook op de koppeling/druk group/2MV maar ga voor de zekerheid ook de motor steunen controleren. Ik heb natuurlijk gelezen dat het originele koppeling niet echt geweldig was, dus wil ik inderdaad een upgrade monteren, en dan ook alles tegelijk.

Welke type raden jullie aan. Rekening houdende met het feit dat de bus vanaf VW gechipt is, IC en kat vervanger er in/onder komt een.... een aangepaste set verstuivers gemonteerd wordt waardoor de vermogen tot 130-140 pk gemapped kan/zal worden. Zal de ACV (VW origineel, Sachs of LUX) set voldoende zijn, of kan ik beter voor iets anders gaan? Ik 'schuur" neit in mijn bus, maar extra vermogen is altijd lekker :toppie

Ik zou het graag zelf doen/leren, maar heb nog geen ervaring hiermee. Ook geen brug of mogelijkheid tot binnen sleutelen. Helaas zal ik deze klus uit moeten besteden vrees ik.

mvg,
JHD
T4 2003 KWB/DC 88pk
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bokkend optrekken in 1 en trilling in koppelings pedal

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb met de VW koppeling gereden en dat heeft prima gefunctioneerd. 102 PK ACV met ABT tot 128pk gechipt management

zou voor een AJT met 130pk ook voldoende moeten zijn

nu luk erin en voldoet al 30.000km prima, ik heb er 612 incl verzenden voor betaald (incl het druklager) (wel verzenden naar DLD)


op de grond buiten is niet ideaal voor het vervangen van koppeling en vliegwiel. Het schijnt wel te kunnen met assteunen en op je rug maar makkelijk lijkt het me niet.
Ik heb de koppeling vervangen tijdens de motorwissel....... motor en versnellingsbak geheel eruit, bak eraf bak op nieuwe motor met nieuw 2MV en koppeling en hele zooi weer terug gehangen.... misschien dat dat bijna net zo makkelijk is als dat je het blok laat hangen en op je rug de bak eronder vandaan moet halen.
Je kunt ook overwegen een DHZ garage te zoeken en daar een brug te huren.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
JHD
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2010, 20:16
Locatie: Hoofddorp

Re: Bokkend optrekken in 1 en trilling in koppelings pedal

Bericht door JHD »

Zo..eventjes verder gezocht. Met dank aan een post Stinjh...

luk
onderdelen 102 pk passend op 88pk (diameter 220)
500 0440 10 Druklager

622 2205 09 set met volgende onderdelen
122 0215 11 Drukgroep
322 0281 10 Koppelingsplaat

set met vliegwiel
417 0008 11


Ik zal dus de hele set nodig hebben. Mis ik iets? Ik heb ook her en der gelezen over een set van Sachs (super sport) Stuk duurder maar kan meer koppel aan. Heeft het nut? Mijn inziens niet, maar wellicht zijn er andere meningen.

ciao,
JHD
T4 2003 KWB/DC 88pk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bokkend optrekken in 1 en trilling in koppelings pedal

Bericht door Pascal-141 »

JHD schreef:Zo Ik heb ook her en der gelezen over een set van Sachs (super sport) Stuk duurder maar kan meer koppel aan. Heeft het nut? Mijn inziens niet, maar wellicht zijn er andere meningen.

ciao,
JHD
De koppeling voor de ACV is ruim stevig genoeg , ook voor hogere vermogens .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
JHD
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2010, 20:16
Locatie: Hoofddorp

Re: Bokkend optrekken in 1 en trilling in koppelings pedal

Bericht door JHD »

Duidelijk :yes

Gewoon een ACV set (LUK) bestellen en monteeren dus. Verschil Sachs en Luk is verwaarlosbaar?

JHD
T4 2003 KWB/DC 88pk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bokkend optrekken in 1 en trilling in koppelings pedal

Bericht door Pascal-141 »

De reden van het bokkend wegrijden , vooral bij koude motor , heeft vaak als oorzaak een kapotte motorsteun (die aan distributiezijde) , die is gevuld met gel , en wanneer hij koud staat (in versleten toestand) laat die de motor nogal eens bokken . Eens de motor warm word , is ook de gel gevulde motorsteun opgewarmd (door het constante gebruik en heen-en weer wiegen) , en zal hij beter "dempen" en dus het bokken onderdrukken .

Bokkend wegrijden kan ook als oorzaak een lekkende krukasdichting hebben . Bij koude motor heeft hij al een tijdje stilgestaan en kan er een klein beetje olie gelekt zijn , die komt dan op de koppeling terecht . Een druppeltje olie is al voldoende om wat te bokken , en misschien net te weinig om de koppeling te laten doorslippen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
JHD
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2010, 20:16
Locatie: Hoofddorp

Re: Bokkend optrekken in 1 en trilling in koppelings pedal

Bericht door JHD »

Bedankt Pascal.

Reden dat ik meteen aan de 2mv/koppeling dacht is omdat ongeveer 1 weekje nadat de bus in zijn 1e licht ging bokken, er ook een waarneembaar trilling is boven de 1500 toeren als ik gas geef die minder wordt als ik de gas los laat. Deze trilling komt overeen met de trilling die ik voel als ik de koppeling licht indruk. Is dit een logische beredenering? Tenzamen met het feit dat de bus al 170,000km gelopen heeft met de originele koppeling ....

Wellicht een combo van een versleten koppeling/2mv en motor steun?

Hoe kan ik het beste bepalen of de motorsteun aan vervanging toe is?


JHD
T4 2003 KWB/DC 88pk
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bokkend optrekken in 1 en trilling in koppelings pedal

Bericht door Roger B. (11)61 »

gaatje bovenin iets in steken, en dan mag het gat niet dieper....of was het ondieper..... ik meen ondieper.... zijn dan -uit het hoofd- een cm ofzo. even naar zoeken is beschreven op het forum een keer
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
JHD
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2010, 20:16
Locatie: Hoofddorp

Re: Bokkend optrekken in 1 en trilling in koppelings pedal

Bericht door JHD »

Na het lezen van "aandrijfprobleem" ben ik een stuk wijzer. Ik ga eerst alle ophang dempers controleeren en indien nodig vervangen. Het verhaal wat beschreven wordt in het boven genoemde post komt mij erg bekend voor namelijk. Gezien de KM stand zal een nieuwe koppeling ook geen kwaad kunnen!

Bedankt tot dusver. Erg nutting info weer :toppie

JHD
T4 2003 KWB/DC 88pk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bokkend optrekken in 1 en trilling in koppelings pedal

Bericht door Pascal-141 »

JHD schreef:Bedankt Pascal.

Tenzamen met het feit dat de bus al 170,000km gelopen heeft met de originele koppeling ....

Wellicht een combo van een versleten koppeling/2mv en motor steun?



JHD
De koppeling van een 88PK is wel wat minder standvast dan die van een 102PK , bij de laatste bouwjaren van de 88PK gingen ze zelfs echt vroegtijdig kapot .
De koppelingen van de ACV gaan héél lang mee . Spreek uit ervaring , zelfs gechipt in combinatie met vaak hele zware aanhangers , houden ze het heel lang vol .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
JHD
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2010, 20:16
Locatie: Hoofddorp

Re: Bokkend optrekken in 1 en trilling in koppelings pedal

Bericht door JHD »

De kopelling gaat zeker door een ACV versie vervangen worden op korte termijn, maar ik vermoed ook nu, na het lezen van veel info mbt de motor steunen, dat een of meerdere van deze ook niet goed zijn. Volgende stap is het vinden van de werkplaats handboek voor mijn T4. Welicht is deze te koop via de dealer? In neem aan dat deze meer dan genoeg uitgebreid zijn voor mijn doeleinden?

mvg,
JHD
Laatst gewijzigd door JHD op 26 feb 2010, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 2003 KWB/DC 88pk
Plaats reactie