Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Voorruit loslaten van de lagen.
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Voorruit loslaten van de lagen.
Vandaag in de garage geweest. Daar geconstateerd dat er (opnieuw) witte vlekken ontstaan in de benedenhoeken van de voorruit welke hun oorzaak vinden in het loslaten van de lagen onderling.
Garage heeft contact gehad met de ruithersteller, een goed bekend staande firma in Noord-Holland Noord waar meerdere WJW'rs positief over zijn.
Wij krijgen nu te horen dat dit bij alle voorruiten voorkomt en dat er geen sprake zou zij van een ondeugdelijk produkt. De hersteller heeft al aangegeven dat hij wil meewerken aan een oplossing dus ik ga ervan uit dat het goed gaat komen.
Ik ben echter wel benieuwd of dit een bekend probleem is en hoeveel mensen dat dan ook hebben.
Zou een ruit van een andere fabrikant, als die al bestaan, een beter alternatief zijn?
Garage heeft contact gehad met de ruithersteller, een goed bekend staande firma in Noord-Holland Noord waar meerdere WJW'rs positief over zijn.
Wij krijgen nu te horen dat dit bij alle voorruiten voorkomt en dat er geen sprake zou zij van een ondeugdelijk produkt. De hersteller heeft al aangegeven dat hij wil meewerken aan een oplossing dus ik ga ervan uit dat het goed gaat komen.
Ik ben echter wel benieuwd of dit een bekend probleem is en hoeveel mensen dat dan ook hebben.
Zou een ruit van een andere fabrikant, als die al bestaan, een beter alternatief zijn?
![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
Groeten van Wim
![fun :driveT4](./images/smilies/t4_driving.gif)
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Voorruit loslaten van de lagen.
Zo'n gelaagde ruit laat meestal los door vocht die de PVB folie aantast.
Dit gebeurt ook met een gelaagde ruit die in een nat kozijn staat.
Hoogstwaarschijnlijk zal je rubber slecht aansluiten en water doorlaten, dat gaat dus aan je folie vreten
Dit gebeurt ook met een gelaagde ruit die in een nat kozijn staat.
Hoogstwaarschijnlijk zal je rubber slecht aansluiten en water doorlaten, dat gaat dus aan je folie vreten
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Voorruit loslaten van de lagen.
Moet/mag ik dit dan zien als een montagefout danwel het gebruik van een verkeerd rubber?Donald4Motion schreef:Zo'n gelaagde ruit laat meestal los door vocht die de PVB folie aantast.
Dit gebeurt ook met een gelaagde ruit die in een nat kozijn staat.
Hoogstwaarschijnlijk zal je rubber slecht aansluiten en water doorlaten, dat gaat dus aan je folie vreten
![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
Groeten van Wim
![fun :driveT4](./images/smilies/t4_driving.gif)
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: Voorruit loslaten van de lagen.
of de pasform van een immitatie ruit.....
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Voorruit loslaten van de lagen.
Nou Wim, ik ben glaszetter en geen autoruiten specialist maar...Wim T4 935 schreef:Moet/mag ik dit dan zien als een montagefout danwel het gebruik van een verkeerd rubber?Donald4Motion schreef:Zo'n gelaagde ruit laat meestal los door vocht die de PVB folie aantast.
Dit gebeurt ook met een gelaagde ruit die in een nat kozijn staat.
Hoogstwaarschijnlijk zal je rubber slecht aansluiten en water doorlaten, dat gaat dus aan je folie vreten
als je rubber ergens iets omhoog staat heb je een toegang tot water en krijg je dit soort problemen.
Vaak zie je ook bij een vervangen ruit dat er iets teveel kit uit puilt, hierdoor sluit je rubber ook niet goed aan op je ruit/wagen.
Kan je geen vuil zien zitten of vocht bij de plek? en hoelang zit de ruit er al in?
Het vocht is ook slecht voor je lak.
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Voorruit loslaten van de lagen.
Dat is een interessante optie temeer daar er een originele ruit zou worden geplaatst en daar was de prijs ook naar. Morgen als het licht is maar eens kijken wat voor ruit er in zit.repelsteeltje schreef:of de pasform van een immitatie ruit.....
![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
Groeten van Wim
![fun :driveT4](./images/smilies/t4_driving.gif)
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Voorruit loslaten van de lagen.
Er is in mei 2008 een nieuwe ruit geplaatst. In maart 2009 hebben we dit probleem ook geconstateerd en toen is er in april 2009 onder garantie een nieuwe ruit geplaatst. En nu constateren we dus in deze nieuwe ruit weer dit probleem.Donald4Motion schreef: Nou Wim, ik ben glaszetter en geen autoruiten specialist maar...
als je rubber ergens iets omhoog staat heb je een toegang tot water en krijg je dit soort problemen.
Vaak zie je ook bij een vervangen ruit dat er iets teveel kit uit puilt, hierdoor sluit je rubber ook niet goed aan op je ruit/wagen.
Kan je geen vuil zien zitten of vocht bij de plek? en hoelang zit de ruit er al in?
Het vocht is ook slecht voor je lak.
Wel heb ik vanaf de dag van plaatsing van deze ruit gevonden dat hij dieper in de sponning ligt als de vorige maar werd mij verteld dat dat alleen maar mooier stond en beter zou zijn.
Maar jah, ik ben natuurlijk een echte leek.
![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
Groeten van Wim
![fun :driveT4](./images/smilies/t4_driving.gif)
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Voorruit loslaten van de lagen.
een te diep geplaatste ruit betekend ook een minder goed passend rubber. Maargoed, kijk inderdaad maar of het een originele is ![fun :wjw](./images/smilies/wjw.gif)
![fun :wjw](./images/smilies/wjw.gif)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Voorruit loslaten van de lagen.
het hoort in elk geval niet te gebeuren, dus OF slecht materiaal, OF slechte montage, hoedanook lijkt me dit toch echt het probleem van de autoruitspecialist die die ruit geleverd en gemonteerd heeft, overduidelijk garantie lijkt mij
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Voorruit loslaten van de lagen.
Zet hem eens naast een andere T4.
Misschien kun je verschillen aantreffen.
Egbert
Misschien kun je verschillen aantreffen.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- Multivan Generation
- Berichten: 33893
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Voorruit loslaten van de lagen.
goh zeg, dat is wel apart.
Bij een originele VW ruit kun je een VW-logo zien zitten.
Bij een originele VW ruit kun je een VW-logo zien zitten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: Voorruit loslaten van de lagen.
ga ik even terug in de tijd, de golfjes II hadden de ruit in een rubber zitten; deden ze vroegah wel meer.
nou is de rubber aan de onderzijde voorzien van watergaatjes van het glas naar de carrosserie. dit wil zeggen dat er water achter kan komen. zeker als het rubber ouder is gebeurt dit ook.
Ook wel eens een ruit gehad die wit werd langs de randen, maar het waren altijd de NIET originele exemplaren. En ook wel eens giga pasformafwijking gehad met zo'n kreng van een niet nader te noemen ruitenfitter. Rubber stond gewoon open aan een hoek. Dat zou z.g. aan de koets liggen...... U heeft schade gehad meneer... (auto in kwestie was absoluut schadevrij)
De gekitte ruit is een pracht vinding voor deze fastfitters; wat de ruit te kort schiet lost kit op.
Uiteindelijk heb ik er eentje voor teveel geld bij de dealer gehaald, en zelf gemonteerd. Nooit geen probleem meer, niet verkleuren en keurig passen.
Overigens, een ruit van b.v. securit is origineel; maar wordt ook zonder vw logo verkocht...
nou is de rubber aan de onderzijde voorzien van watergaatjes van het glas naar de carrosserie. dit wil zeggen dat er water achter kan komen. zeker als het rubber ouder is gebeurt dit ook.
Ook wel eens een ruit gehad die wit werd langs de randen, maar het waren altijd de NIET originele exemplaren. En ook wel eens giga pasformafwijking gehad met zo'n kreng van een niet nader te noemen ruitenfitter. Rubber stond gewoon open aan een hoek. Dat zou z.g. aan de koets liggen...... U heeft schade gehad meneer... (auto in kwestie was absoluut schadevrij)
De gekitte ruit is een pracht vinding voor deze fastfitters; wat de ruit te kort schiet lost kit op.
Uiteindelijk heb ik er eentje voor teveel geld bij de dealer gehaald, en zelf gemonteerd. Nooit geen probleem meer, niet verkleuren en keurig passen.
Overigens, een ruit van b.v. securit is origineel; maar wordt ook zonder vw logo verkocht...
- Multivan Generation
- Berichten: 33893
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Voorruit loslaten van de lagen.
Ik heb een speciale voorruit---> blauwe warmtewerende met voorruit antenne en ingewerkte zonneband.repelsteeltje schreef:Overigens, een ruit van b.v. seKurit is origineel; maar wordt ook zonder vw logo verkocht...
Er is er eentje door de dealer vervangen, de 2de keer bij autotaalglas.
Bij die 2de stond er ook een logo van VW op, maar dat zou er af moeten volgens de glasplaatser,
omdat zij geen originele VW ruiten mochten plaatsen.
Als ze voor het plaatsen even dat VW logo er af zouden halen, dan zou het wel mogen..
![fun :gekte](./images/smilies/gekte.gif)
Om een lang verhaal kort te maken--> logo zit er nog steeds in
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
De ruit die via autotaalglas kwam, was iets goedkoper als bij de dealer, maar van dezelfde leverancier.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Voorruit loslaten van de lagen.
even voor de duidelijkheid: er bestaan geen originele en niet-originele ruiten.
Er zijn een 3tal grote leveranciers( Pilkinton, Autover en AGC) die OEM ruiten leveren voor de automobiel industrie. Daarnaast heb je nog een ''wazige'' leveranciers. De 3 grote leveranciers zijn veelal ook degenen die aan een autofabriek leveren. Alleen is het verschil dat wanneer zij rechtstreeks aan bv VW leveren er vaak een VW logo in staat in plaats van een logo van de leverancier zelf. Firma's als een Carglass en Autotaalglas betrekken hun ruiten veelal bij de 3 grote leveranciers, maar krijgen dan veelal ruiten met een logo van bv pilkinton of autover.
Het komt ook wel eens voor dat er ruiten met een merklogo van bv VW worden geleverd, maar dit is meer uitzondering.
Alleen de ruiten met een logo of zonder VW logo komen gewoon uit dezelfde fabriek en worden op dezelfde machines geproduceerd, het enige verschil is het merk logo wat er in staat. Ik heb nieuwe Audi's van dik 100k gezien met 3 verschillende merken glas en origineel af-fabriek. Dit is maar net wie het goedkoopste kan leveren. Als je goed kijkt in een ruit zul je onder het logo een merknaam van een leverancier zien staan, ook al is de ruit origineel. Geen ENKELE automobiel bouwer maakt zelf glas. Is eigenlijk hetzelfde als dat ze ook origineel producten van een firma als Bosch gebruiken.
En de ruit mag zonder het rubber verder niet lekken of verkleuren. Dit rubber is puur alleen maar voor de sier, zonder het rubber moet een ruit ook volledig waterdicht zijn. Bij een goede ruit kan er tevens geen water tussen de lagen komen, OOK niet zonder een rubbertje. Veelal komt dit voor bij oudere ruiten, bij nieuwe ruiten mag dit niet gebeuren en kun je het dus zien als een fabricage fout in een ruit of een partij.
Daarnaast is het eigenlijk beter zonder rubber zelfs, zoals bij een T5. Rubbers schuren nl in de laak door bewegingen in de carosserie en zorgen ervoor dat er vaak onder het rubber vocht blijft staan wat er voor zorgt dat je meer kans op roest hebt. Als je bv een ruit van een PT-cruiser vervangt, schrik je soms van de beschadigingen die een stug en hard rubber aanricht.
Er zijn een 3tal grote leveranciers( Pilkinton, Autover en AGC) die OEM ruiten leveren voor de automobiel industrie. Daarnaast heb je nog een ''wazige'' leveranciers. De 3 grote leveranciers zijn veelal ook degenen die aan een autofabriek leveren. Alleen is het verschil dat wanneer zij rechtstreeks aan bv VW leveren er vaak een VW logo in staat in plaats van een logo van de leverancier zelf. Firma's als een Carglass en Autotaalglas betrekken hun ruiten veelal bij de 3 grote leveranciers, maar krijgen dan veelal ruiten met een logo van bv pilkinton of autover.
Het komt ook wel eens voor dat er ruiten met een merklogo van bv VW worden geleverd, maar dit is meer uitzondering.
Alleen de ruiten met een logo of zonder VW logo komen gewoon uit dezelfde fabriek en worden op dezelfde machines geproduceerd, het enige verschil is het merk logo wat er in staat. Ik heb nieuwe Audi's van dik 100k gezien met 3 verschillende merken glas en origineel af-fabriek. Dit is maar net wie het goedkoopste kan leveren. Als je goed kijkt in een ruit zul je onder het logo een merknaam van een leverancier zien staan, ook al is de ruit origineel. Geen ENKELE automobiel bouwer maakt zelf glas. Is eigenlijk hetzelfde als dat ze ook origineel producten van een firma als Bosch gebruiken.
En de ruit mag zonder het rubber verder niet lekken of verkleuren. Dit rubber is puur alleen maar voor de sier, zonder het rubber moet een ruit ook volledig waterdicht zijn. Bij een goede ruit kan er tevens geen water tussen de lagen komen, OOK niet zonder een rubbertje. Veelal komt dit voor bij oudere ruiten, bij nieuwe ruiten mag dit niet gebeuren en kun je het dus zien als een fabricage fout in een ruit of een partij.
Daarnaast is het eigenlijk beter zonder rubber zelfs, zoals bij een T5. Rubbers schuren nl in de laak door bewegingen in de carosserie en zorgen ervoor dat er vaak onder het rubber vocht blijft staan wat er voor zorgt dat je meer kans op roest hebt. Als je bv een ruit van een PT-cruiser vervangt, schrik je soms van de beschadigingen die een stug en hard rubber aanricht.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Re: Voorruit loslaten van de lagen.
o ja, als de ruithersteller hier al vanaf weet is het wel degenlijk een ondeugdelijk product. Als het (vaker) voorkomt mag je er gewoon vanuit gaan dat dit aan proctiefout is. En zeker als het bekent is, zou ik als hersteller dit ook direct opnemen met de glas leverancier of dit vaker is voorgekomen bij een partij ruiten. Anders sta jij als hersteller met je bek vol tanden, terwijl een hele partij misschien wel fout is
T4 2.5TDI 88pk 1999