Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Vermogen kwijt na nieuwe uitlaat - OPGELOST !! -
Vermogen kwijt na nieuwe uitlaat - OPGELOST !! -
Was ik zo blij na mijn chiptuning voor twee maanden, mijn auto ging echt daarna als een speer.
Maar.... bij de APK gisteren bleek een gat in de pijp na de katalysator (veel lawaai maakte die niet eens).
Deze is vervangen door een exemplaar een met een kleine voordemper, geen Kat. meer dus.
Zodoende verwachte ik zelfs nog enigszins verbetering.
Blijkt nu mijn Transporter T4 102 pk weer bijna net zo gewoon als voor de tuning. wat een deceptie.
Hiervoor kwam de turbo vloeiend in vanaf z'n 1600 toeren schat ik, nu weer dat inkom gevoel bij zo'n 2000 toeren.
Balen wel. Of kan er wat anders gebeurd zijn?
Maar.... bij de APK gisteren bleek een gat in de pijp na de katalysator (veel lawaai maakte die niet eens).
Deze is vervangen door een exemplaar een met een kleine voordemper, geen Kat. meer dus.
Zodoende verwachte ik zelfs nog enigszins verbetering.
Blijkt nu mijn Transporter T4 102 pk weer bijna net zo gewoon als voor de tuning. wat een deceptie.
Hiervoor kwam de turbo vloeiend in vanaf z'n 1600 toeren schat ik, nu weer dat inkom gevoel bij zo'n 2000 toeren.
Balen wel. Of kan er wat anders gebeurd zijn?
Laatst gewijzigd door Rozwen op 18 mar 2010, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- m.c van den berg
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Vermogen kwijt na nieuwe uitlaat
Je had beter een dikkere pijp(uitlaat) er onder kunnen monteren.
Zelf van af de motor tot achteraan dikke pijp ,een gaan
Zelf van af de motor tot achteraan dikke pijp ,een gaan
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Vermogen kwijt na nieuwe uitlaat
Dat betekend dat er een verkeerde demper is ondergezet , die veel TE VEEL weerstand heeft , waardoor de uitlaatgassen niet op tijd weg kunnen .Rozwen schreef:Was ik zo blij na mijn chiptuning voor twee maanden, mijn auto ging echt daarna als een speer.
Maar.... bij de APK gisteren bleek een gat in de pijp na de katalysator (veel lawaai maakte die niet eens).
Deze is vervangen door een exemplaar een met een kleine voordemper, geen Kat. meer dus.
Zodoende verwachte ik zelfs nog enigszins verbetering.
Blijkt nu mijn Transporter T4 102 pk weer bijna net zo gewoon als voor de tuning. wat een deceptie.
Hiervoor kwam de turbo vloeiend in vanaf z'n 1600 toeren schat ik, nu weer dat inkom gevoel bij zo'n 2000 toeren.
Balen wel. Of kan er wat anders gebeurd zijn?
Demper er terug onderuit , en een vervangpijp kopen voor de katalysator . Zo'n vervangpijp kost amper 50eur , die kun je zo op je (leeggemaakte ) kat. lassen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Vermogen kwijt na nieuwe uitlaat
Tja, weet tevoren maar eens wat ze eronder zetten, ik had ook verwacht dat ze er een kale pijp onder zouden monteren.
Nu zit daar een geluiddemper in, zou die daar de druk zo tegenhouden?
Ik heb op de rekening het art. nummer even opgezocht, dat is: dab e-6 3.2 22 08 kostte 119,50 ex.
Is ook weer een hele stap om ze te vragen een andere onder te zetten natuurlijk.
Nu zit daar een geluiddemper in, zou die daar de druk zo tegenhouden?
Ik heb op de rekening het art. nummer even opgezocht, dat is: dab e-6 3.2 22 08 kostte 119,50 ex.
Is ook weer een hele stap om ze te vragen een andere onder te zetten natuurlijk.
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Vermogen kwijt na nieuwe uitlaat
voor die prijs (ongeveer) had je een RVS katvervangerRozwen schreef:Tja, weet tevoren maar eens wat ze eronder zetten, ik had ook verwacht dat ze er een kale pijp onder zouden monteren.
Nu zit daar een geluiddemper in, zou die daar de druk zo tegenhouden?
Ik heb op de rekening het art. nummer even opgezocht, dat is: dab e-6 3.2 22 08 kostte 119,50 ex.
Is ook weer een hele stap om ze te vragen een andere onder te zetten natuurlijk.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Vermogen kwijt na nieuwe uitlaat
Pascal-141 schreef:voor die prijs (ongeveer) had je een RVS katvervangerRozwen schreef:Tja, weet tevoren maar eens wat ze eronder zetten, ik had ook verwacht dat ze er een kale pijp onder zouden monteren.
Nu zit daar een geluiddemper in, zou die daar de druk zo tegenhouden?
Ik heb op de rekening het art. nummer even opgezocht, dat is: dab e-6 3.2 22 08 kostte 119,50 ex.
Is ook weer een hele stap om ze te vragen een andere onder te zetten natuurlijk.
Ja...., wrijf het er nog maar even in
Ik laat het nu maar zo. Dan maar boven de 2000 toeren rijden. Eigenlijk ook beter voor de krachten op de aandrijving denk ik dan maar. Maar ik weet nu wel wat voor power er mogelijk is onder optimale omstandigheden. Zucht....
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Vermogen kwijt na nieuwe uitlaat
Ik zou toch even terug gaan en het voorleggen, wanneer de motor niet goed kan ademen, kan dit mogelijk nog schadelijk zijn voor de motor ook.
Ik denk dat alles te heet kan worden. In ieder geval niet mee accoord gaan.
René
Ik denk dat alles te heet kan worden. In ieder geval niet mee accoord gaan.
René
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Vermogen kwijt na nieuwe uitlaat
Inderdaad , net wat René zegt . Ik zou ook niet akkoord gaan : op een TDI is NOOIT een gewone demper geleverd (vooraan de uitlaat) , ze zijn alleen met kat geleverd.Berrie en Rene schreef:Ik zou toch even terug gaan en het voorleggen, wanneer de motor niet goed kan ademen, kan dit mogelijk nog schadelijk zijn voor de motor ook.
Ik denk dat alles te heet kan worden. In ieder geval niet mee accoord gaan.
René
Als jouw T4 nu niet meer trekt , dan heb je teveel weerstand in de demper , en zit die turbo maar te blazen en krijgt die uitlaatgassen gewoonweg op tijd niet buiten . Dat kan extra thermische belasting brengen , dus extra slijtage op de motor !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Vermogen kwijt na nieuwe uitlaat
Ik heb de VW garage gebeld. Ze vertelden dat dit een origineel vervanger was voor de Katalysator- pijp deel, geleverd door een officieel uitlaatbedrijf. Het ziet er ook strak uit, met een kleine demper op de plaats waar de Kat. zat. Dat was nodig voor het geluid zeiden ze. Het bestelnummer is DAB e-6 3.2 22 08. Geen idee waar dat vandaan komt.
De auto loopt ook wel prima, maar dat felle is er nu toch vanaf. Het zal toch wel komen doordat er eerst een gat in zat.
Nou ja, ik laat het dus maar zo, of ik boor zelf maar eens een gat in de pijp na de demper
De auto loopt ook wel prima, maar dat felle is er nu toch vanaf. Het zal toch wel komen doordat er eerst een gat in zat.
Nou ja, ik laat het dus maar zo, of ik boor zelf maar eens een gat in de pijp na de demper
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Vermogen kwijt na nieuwe uitlaat
Ik zou er toch werk van maken als ik jouw was.
De demper is nu wel gas dicht, maar de auto is nu beperkt in zijn doen en laten, laat ze het uitlaat gedeelte maar weer afhalen en een andere midden pijp monteren, of een originele.
Zou zonde van het geld zijn als je het laat zitten, immers voor dat geld heb je een rvs roetkatvervanger.
Ps is het een demper? of is het een roetkat. (en voor het geluid????) Een diesel met turbo maakt zonder dempers al bijna geen geluid. Dus ik denk gel.l in de ruimte.
Welk merk is het dan?? kan zo op dat nummer niet zo veel vinden.
en is het geen benzine motor exemplaar??
René
De demper is nu wel gas dicht, maar de auto is nu beperkt in zijn doen en laten, laat ze het uitlaat gedeelte maar weer afhalen en een andere midden pijp monteren, of een originele.
Zou zonde van het geld zijn als je het laat zitten, immers voor dat geld heb je een rvs roetkatvervanger.
Ps is het een demper? of is het een roetkat. (en voor het geluid????) Een diesel met turbo maakt zonder dempers al bijna geen geluid. Dus ik denk gel.l in de ruimte.
Welk merk is het dan?? kan zo op dat nummer niet zo veel vinden.
en is het geen benzine motor exemplaar??
René
Re: Vermogen kwijt na nieuwe uitlaat
Tuurlijk is het klets van ze, wat moeten ze anders zeggen. Als alternatief zeiden ze dat er natuurlijk wel weer een originele pijp met Kat. geplaatst kon worden, kost dan wel 300 meer natuurlijk en dan ben ik misschien net zo ver.
Het vervelende is natuurlijk dat je nooit zult weten of het extra vermogen er alleen was door dat gat en of het weer terug is met alleen een gladde pijp. Ik kan hem zelf niet even tussenuit halen, je zou het eigenlijk moeten uitproberen.
Inderdaad was er maar erg weinig herrie met dat gat erin, beetje zwaardere brom alleen.
Het vervelende is natuurlijk dat je nooit zult weten of het extra vermogen er alleen was door dat gat en of het weer terug is met alleen een gladde pijp. Ik kan hem zelf niet even tussenuit halen, je zou het eigenlijk moeten uitproberen.
Inderdaad was er maar erg weinig herrie met dat gat erin, beetje zwaardere brom alleen.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Vermogen kwijt na nieuwe uitlaat
voor het geld dat ie betaald heeft kan het bijna niet, maar zou ie er gewoon een vervangende kat onder gekregen hebben en voorheen een lege kat gehad hebben?
even aangenomen dat je er nog een gevulde KAT op had....
dan maakt dat gat ECHT niets uit, TENZIJ er na dat gat een obstrucite in de uitlaat zit (maar dan had ie blaasgeluid gemaakt bij het gat.
Wat ook nog kan is dat de werkzaamheden (lassen (en wellicht ook kloppen met een hamer) )ervoor gezorgd hebben dat het inwendige van de kat los is komen te zitten en dat dit nu gedraaid is en daardoor weerstand in je uitlaat geeft.
Hoedanook, na montage van een nieuwe pijp mag ie normaal gesproken niet minder goed lopen en trekken
even aangenomen dat je er nog een gevulde KAT op had....
dan maakt dat gat ECHT niets uit, TENZIJ er na dat gat een obstrucite in de uitlaat zit (maar dan had ie blaasgeluid gemaakt bij het gat.
Wat ook nog kan is dat de werkzaamheden (lassen (en wellicht ook kloppen met een hamer) )ervoor gezorgd hebben dat het inwendige van de kat los is komen te zitten en dat dit nu gedraaid is en daardoor weerstand in je uitlaat geeft.
Hoedanook, na montage van een nieuwe pijp mag ie normaal gesproken niet minder goed lopen en trekken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Vermogen kwijt na nieuwe uitlaat
'K heb er even onder gelegen, het is een Walker no. 037457.
Het is echt een ronde demper op de plaats waar normaal de Kat. zit.
Veel meer luchtweerstand zal die dan ook niet hebben, dus ik denk dat die voor de vervanging meer turbopower gaf omdat in de knik van de pijp een gat zat van zo', 5 cm. Het blijft een beetje gokken.
Maar waarom Walker nu speciaal deze Kat. vervanger voor de Transporter ontwikkeld heeft.....?
Het is echt een ronde demper op de plaats waar normaal de Kat. zit.
Veel meer luchtweerstand zal die dan ook niet hebben, dus ik denk dat die voor de vervanging meer turbopower gaf omdat in de knik van de pijp een gat zat van zo', 5 cm. Het blijft een beetje gokken.
Maar waarom Walker nu speciaal deze Kat. vervanger voor de Transporter ontwikkeld heeft.....?
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Vermogen kwijt na nieuwe uitlaat
Walker ? Dus niks origineel VW ... Walker is gewoon after market spul . Origineel VW = VW logo en nummer in de demper .Rozwen schreef:'K heb er even onder gelegen, het is een Walker no. 037457.
Het is echt een ronde demper op de plaats waar normaal de Kat. zit.
Veel meer luchtweerstand zal die dan ook niet hebben, dus ik denk dat die voor de vervanging meer turbopower gaf omdat in de knik van de pijp een gat zat van zo', 5 cm. Het blijft een beetje gokken.
Maar waarom Walker nu speciaal deze Kat. vervanger voor de Transporter ontwikkeld heeft.....?
Gewone demper op de plaats waar bij de TDI een kat. zit = dat is het model van uitlaat dewelke standaard gemonteerd zat op een oude 2.4D , nog voordat ze de katalysatoren monteerden.(Dus ik vermoed ergens model "91 tot'95).
Zij hadden waarschijnlijk nog ergens een oude demper liggen , en hebben die maar onder je TDI "gegooid" .
Bij mij zou het zeker en vast een "no go" zijn , bij mij ging die demper er terug onderuit .
Meestal gaat de katalysatorpijp zelf nooit kapot , maar wel de pijp net NA de kat , die wil wel doorroesten. Maar om dat op te lossen , bestaan vervangpijpen. Volledig netjes identiek aan de originele vorm van de uitlaat , maar dan speciaal gemaakt om op het uiteinde van de kat. te lassen .
Ik heb zelf thuis ook zo'n pijp liggen , zal er eens een foto van nemen.
Het gat in de pijp die je voorheen had , dat zal geen verschil maken in de trekkracht . Ik heb mijn uitlaat (origineel) zelf aangepast : alle dempers zijn opengemaakt , leeggemaakt en terug netjes dichtgelast . Bijna geen extra geluid , verschil in trekkracht is miniem , je voelt het wel , maar miniem.
Grootste winst in trekkracht is de katvervangende pijp.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Re: Vermogen kwijt na nieuwe uitlaat
Zeker weten dat dit de eerste demper is die normaal gesproken onder een 2.4 zit. Had ik bij mijn eerste T4 ook zitten, toen eronderuit gehaald en een rvs katvervanger eronder gezet. Leek inderdaad op een kata maar is dus gewoon een demper he.
Ik zou hier dus ook niet accoord mee gaan en gewoon ermee terug gaan !!!!
Ik zou hier dus ook niet accoord mee gaan en gewoon ermee terug gaan !!!!
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)