Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

"jankend" geluid van banden

vragen over de T4
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 311
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

"jankend" geluid van banden

Bericht door ruudbrouw »

Hallo beste mensen,

Ik heb een vreemd en vervelend probleem met mijn zomerbanden.

Ik had banden van het merk Master 235 x 45 x 17, deze maakten een enorm "jankend" geluid, navraag gedaan bij diverse bandenbedrijfen en er werd mij geadviseerd om deze banden te vervangen door een merkband zoals Good Year of Michelin. Er zitten nu Good Year Exellence banden onder maar het geluid blijft, met de winterbanden is het geluid weg. Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen?


Mvgr.


Ruud
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: "jankend" geluid van banden

Bericht door Rotor »

Hi Ruud, ik zou denken dat het een wiellager is, maar dan blijft het raar dat je het niet hoort bij de winterbanden, maar misschien maken die wel meer lawaai waardoor je de lagers niet meer hoort.
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: "jankend" geluid van banden

Bericht door Wim T4 935 »

Rotor schreef:Hi Ruud, ik zou denken dat het een wiellager is, maar dan blijft het raar dat je het niet hoort bij de winterbanden, maar misschien maken die wel meer lawaai waardoor je de lagers niet meer hoort.
Ik kan mij voorstellen dat ervan uitgaande dat de winterbanden op andere velgen liggen, deze velgen een andere maat en of et waarde hebben waardoor de belasting van de wiellagers ook net even anders is.
Ook de breedte van de band kan voor een iets andere belasting zorgen.

Je zou op de voor of achteras eens de winterwielen kunnen monteren en dan kijken of het geluid weg is. Heb je misschien de helft van de wiellagers al uitgesloten.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: "jankend" geluid van banden

Bericht door Harry62 »

Heb je al een beetje 'gespeeld' met de bandenspanning? Normaal zit er 195/70-15 op en die vul je van 3,5 tot 4.0 bar
De bandenmaat die jij er op hebt mag waarschijnlijk maar 3.0 tot 3,5 maximaal hebben.

En anders moet je de banden zoveel mogelijk wisselen van voor naar achteren.
Ze gaan achterop vaak 'cuppen'. Dit kun je voelen door er overheen te wrijven in 2 richtingen (binnenzijde)
Je voelt dan (vaak naar achter) dat dat een scherper gevoel heeft. Hier komt het lawaai vandaan wat je hoort.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: "jankend" geluid van banden

Bericht door Duveltje-77 »

merk je ook verschil van het soort asphalt weg waar je op rijdt
ik heb ook exelence en bevallen uitstekend
dat bredere wielen meer lawaai geven is een feit

een band kan lawaai maken omdat de wielstand niet goed is
cuppen kan ook
en bij cuppen moet je wisselen van links naar rechts niet van voor naar achter

de exelence is een w band die heeft een binnen en buitenkant geen v profiel dus cuppen deze minimaal

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: "jankend" geluid van banden

Bericht door Harry62 »

Om "cuppen" te voorkomen moet je zoveel mogelijk van voor naar achteren wisselen.

Ikzelf ben geen voorstander van om banden die gecupt zijn van links naar rechts te wisselen. (ook niet gecupte banden trouwens)
Omdat de draairichting dan wordt veranderd, hierdoor is er een verhoogde kans op canvasbreuken.
Een gecupte band moet je vervangen of de radio/CD harder zetten
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: "jankend" geluid van banden

Bericht door Rotor »

[quote="ruudbrouw"]Hallo beste mensen,

Ik heb een vreemd en vervelend probleem met mijn zomerbanden.

Ik had banden van het merk Master 235 x 45 x 17, deze maakten een enorm "jankend" geluid, navraag gedaan bij diverse bandenbedrijfen en er werd mij geadviseerd om deze banden te vervangen door een merkband zoals Good Year of Michelin. Er zitten nu Good Year Exellence banden onder maar het geluid blijft, met de winterbanden is het geluid weg. Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen?


Het gaat hier zoals je lezen kunt over nieuwe banden...........dus valt voor mij dat cuppen af, maar heb je ook enig idee waar het weg komt, ik bedoel voor of achter?
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: "jankend" geluid van banden

Bericht door bartt4 »

Harry62 schreef:Om "cuppen" te voorkomen moet je zoveel mogelijk van voor naar achteren wisselen.

Ikzelf ben geen voorstander van om banden die gecupt zijn van links naar rechts te wisselen. (ook niet gecupte banden trouwens)
Omdat de draairichting dan wordt veranderd, hierdoor is er een verhoogde kans op canvasbreuken.
Een gecupte band moet je vervangen of de radio/CD harder zetten
dat was jaren terug dat er dan canvas breuken kunnen ontstaan mits de band geen draairichting heeft is het juist aaan te bevelen kruislings te wisselen.
Word ook geadviseerd door banden leveranciers
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: "jankend" geluid van banden

Bericht door Harry62 »

Rotor schreef:
ruudbrouw schreef:Hallo beste mensen,

Ik heb een vreemd en vervelend probleem met mijn zomerbanden.

Ik had banden van het merk Master 235 x 45 x 17, deze maakten een enorm "jankend" geluid, navraag gedaan bij diverse bandenbedrijfen en er werd mij geadviseerd om deze banden te vervangen door een merkband zoals Good Year of Michelin. Er zitten nu Good Year Exellence banden onder maar het geluid blijft, met de winterbanden is het geluid weg. Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen?


Het gaat hier zoals je lezen kunt over nieuwe banden...........dus valt voor mij dat cuppen af, maar heb je ook enig idee waar het weg komt, ik bedoel voor of achter?
Laat Ruud Brouw eerst maar eens reageren hoeveel kilometer hij met de nieuwe banden heeft gereden. En met welke bandenspanning.
Want volgens mij is er ook al over bandenspanning gesproken!
De Excellence is er in XL uitvoering tot loadindex 97! Is dat voldoende? Bij mij kan het net.

Men weet ook dat bandenfabrikanten van alles aanbevelen en dat hun band de stilste is, meeste kilometers maakt en meest economische band is.
Als je dat allemaal wil geloven :zwaai is het prima.
Maar ik blijf er bij om cuppen te voorkomen > wisselen van voor naar achter.
En ik (en dan zeg ik nogmaals ikzelf) hou er niet van om de bekende redenen om banden van links naar rechts te wisselen.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: "jankend" geluid van banden

Bericht door bartt4 »

wat van maat heb je in de winterband? zelfde of smaller? kan namelijk ook zo zijn dat als je in met de winterband smallere maat hebt op originele velg daar al geluidsverschil in zit.
Mischien wiellager geluid?
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: "jankend" geluid van banden

Bericht door bartt4 »

Harry62 schreef:
Rotor schreef:
ruudbrouw schreef:Hallo beste mensen,

Ik heb een vreemd en vervelend probleem met mijn zomerbanden.

Ik had banden van het merk Master 235 x 45 x 17, deze maakten een enorm "jankend" geluid, navraag gedaan bij diverse bandenbedrijfen en er werd mij geadviseerd om deze banden te vervangen door een merkband zoals Good Year of Michelin. Er zitten nu Good Year Exellence banden onder maar het geluid blijft, met de winterbanden is het geluid weg. Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen?


Het gaat hier zoals je lezen kunt over nieuwe banden...........dus valt voor mij dat cuppen af, maar heb je ook enig idee waar het weg komt, ik bedoel voor of achter?
Laat Ruud Brouw eerst maar eens reageren hoeveel kilometer hij met de nieuwe banden heeft gereden. En met welke bandenspanning.
Want volgens mij is er ook al over bandenspanning gesproken!
De Excellence is er in XL uitvoering tot loadindex 97! Is dat voldoende? Bij mij kan het net.

Men weet ook dat bandenfabrikanten van alles aanbevelen en dat hun band de stilste is, meeste kilometers maakt en meest economische band is.
Als je dat allemaal wil geloven :zwaai is het prima.
Maar ik blijf er bij om cuppen te voorkomen > wisselen van voor naar achter.
En ik (en dan zeg ik nogmaals ikzelf) hou er niet van om de bekende redenen om banden van links naar rechts te wisselen.

Werk al weer heel wat jaren in de banden en wisselen van links rechts voor achter kan in vele gevallen juist voordelig werken ivm cuppen.
Wat de loadindex betreft die is krap met 97. Hou in iedergeval de bandespanning dan op de maximale voorgeschreven waarde wat op de zijkant van de band staat.
Maar Hoor zovaak en zoveel op me werk en in forums, Over merken koopjes etc.
Geef alleen maar tips van wat wel en niet kan en verders mag een ieder zelf weten wat van band merk type etc hij wil rijden. Dat er verschil in merken en kwaliteit zit dat weet ik wel zeker
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: "jankend" geluid van banden

Bericht door Harry62 »

Volgens mij zeggen we in grote lijnen hetzelfde Bart!
Ik ben ook geen onbekende op bandengebied en wil elke dag wat bijleren.
En zoveel monteurs als er zijn, zoveel meningen worden er gegeven.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: "jankend" geluid van banden

Bericht door Egbert&Manon »

Ach ja, monteurs kunnen eigenwijs zijn (ben er zelf ook eentje)!

Ik heb geleerd dat de "aanbevolen" bandenspanning eigenlijk de "minimale"bandenspanning moet zijn.
Als je halverwege minimale en maximale waarde zit, zit je prima.

Maar ja, da's dan ook weer een mening van een monteur :bonk


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: "jankend" geluid van banden

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja wat is de "juiste" bandenspanning.....

Als ik de geadviseerde spanning op mijn 17"velgen gebruikte rammelden me de vullingen uit de kiezen, en zette ik de spanning meer dan een halve bar er onder kwam ie met de velg aan de grond als ik over een rand moest rijden (parkeerplaats op mijn werk destijds had stelconplaten en aan e rand een klinkergootje en dat was voldoende om de velg te raken (2,8 bar erin 245/50/17)

met mijn 195-ers op wintervelgen (staal 15") zegt men dat ik tegen de 4 bar moet hebben, maar dat vind ik ook veel te hard, rijd nu op 3,2 ongeveer, slijtage is mooi gelijkmatig en mijn vullingen blijven zitten.

Personenauto's rijd ik meestal rond de 2 bar
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 311
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

Re: "jankend" geluid van banden

Bericht door ruudbrouw »

ruudbrouw schreef:Hallo beste mensen,

Ik heb een vreemd en vervelend probleem met mijn zomerbanden.

Ik had banden van het merk Master 235 x 45 x 17, deze maakten een enorm "jankend" geluid, navraag gedaan bij diverse bandenbedrijfen en er werd mij geadviseerd om deze banden te vervangen door een merkband zoals Good Year of Michelin. Er zitten nu Good Year Exellence banden onder maar het geluid blijft, met de winterbanden is het geluid weg. Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen?


Mvgr.


Ruud

Probleem is opgelost door inderdaad een lagere spanning in de banden.
Plaats reactie