Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

probleem starten / electriciteit

vragen over de T4
Gebruikersavatar
ronald_TDI
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 feb 2010, 13:24

probleem starten / electriciteit

Bericht door ronald_TDI »

hallo beste wjw's,
voordat ik een beeeetje kennis heb opgedaan van de t4 sta ik alweer voor een nieuw probleempje, ik hoop dat iemand een suggestie heeft.

Ik heb een 2.5 TDI 102pk acv, bj '96

Gistermiddag wilde ik weg rijden: voorgloeien, alles ok, sleutel om, niks. niet eens een moeizaam draaien van de startmotor, gewoon doodse stilte, behalve een klein tikje bij omdraaien sleutel (relais?) Je zou denken dat de accu dan leeg is, maar alle lampjes gloeiden als gebruikelijk, blower doet het, etc.

Ik moet erbij zeggen dat ik de avond ervoor fluitend thuiskwam, geen problemen. Starten doet ie ook altijd prima, zeer vlot zelfs. Ik heb een accu die ik ooit voor een andere auto heb gekocht, 3 jaar geleden. 75ah. De accu die in de bus lag toen ik hem kocht was niet echt lekker meer, startte trager en op een gegeven moment kreeg ik hem niet meer rond, dit was in de winter. Nu rijd ik alweer (met een onderbreking van een maand) sinds eind januari met deze accu en ik heb geen afname van kracht gemerkt.

Goed, ik heb de accu gisteren doorgemeten, 11,45 V. Je zou zeggen dat dat genoeg zou moeten zijn om de startmotor rond te krijgen, al is het wat aan de lage kant. Vandaag weer gemeten, 11.25 V. Als ik daarna weer meet is het voltage telkens iets hoger, ik weet niet of dat normaal is (11.26v, 11.27v t/m 11.31v). Hij hangt nu aan de lader, vanavond eens kijken of ik hem gestart krijg.
Nog iets over de accu: gisteren leek er wat vocht uit de overloop op de accu te stromen, het was geen water (beetje plakkerig). En ik zag dat het rechterrubbertje op de rand bij de motorkap mist waardoor er regenwater op de accu druppelt. Dit is dus wat verwarrend.

Zo, ik geef het liefst zoveel mogelijk info.
Mijn vraag dus: zou het de startmotor kunnen zijn, de accu, of de spanningsregelaar? en ik het eerste en derde geval: kan ik dat zelf vervangen?

bij voorbaat dank!

vriendelijke groet,
ronald
Gebruikersavatar
laurents
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 jul 2007, 17:16
Locatie: oldenzaal

Re: probleem starten / electriciteit

Bericht door laurents »

Heb hetzelfde ook gehad, alhoewel het een19 td is.
Naar mijn mening is het , het contactblokje waar je de sleutel insteekt is wel een beetje pielwerk.
Blokje kost bij de dealer ongeveer 30 euro.
Ga eens naar zoeken en vul contactblokje in staan naar mijn mening een aantal oplossingen.
Gr.Laurents
Gebruikersavatar
ronald_TDI
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 feb 2010, 13:24

Re: probleem starten / electriciteit

Bericht door ronald_TDI »

Hoi Laurents,
dank, ik ga zoeken, zou blij zijn als het zoiets is!
grt
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: probleem starten / electriciteit

Bericht door Roger B. (11)61 »

As het contactblokje de oorzaak is, hoe kan het dan dat ie binnen een relais hoort tikken als ie de sleutel in de startstand draait??
of bedoel je dat je die tik hoort als je hem op contact zet, en dan bij doordraaien (starten) niets meer? dan kan het het contactblokje zijn, kost kleine 30 euro bij de dealer en wat priegelwerk


startmotor is zelf te vervangen, maar die bouten zitten wel stevig vast, het best werkt een inbusdop zodat je met verlengstuk en ratel kunt werken. Voor de zekerheid bij het vervangen even de minpool van de accu los leggen van de pool omdat je die dikke onafgezekerde kabel niet tegen massa wil houden met aangesloten accu.

Voor je de startmotor gaat vervangen wel eerst zeker zijn dat het de startmotor is!! (een nieuwe koop je op ebay overigens voor pakweg 100 euro)

op de startmotor komt een dun draadje aan (op dat kleine cilindertje) dat is de stuurstroom die het startrelais (dat cilindertje) aanstuurt. Als het startrelais niet aantrekt en er wel spanning in de accu zit heb je 3 mogelijkheden.
-slechte of geen massa op het motorblok (startkabel op de minpool en op een stevig stuk metaal van het motorblok zou je probleem dan verhelpen, en dan moet je de dikke min-kabels naar het motorblok controlleren
-geen stuurspanning vanaf het contactslot (dunne kabeltje krijgt geen accuspanning als je de sleutel in de startstand draait
dat is dan een kabelbreuk (bij stekkertje) ergens of het relais in de zekeringkast of een stekker achter op je zekeringkast oid.
ok het contactblokje zorgt voor het aansturen van dit relais binnen en via dat relais weer aansturing vna het startrelais.
-startrelais is defect

Als het startrelais wel klikt (stevige tik hoor je dan) maar de startmotor draait niet dan heb je kans dat de startmotor overleden is.




Spanningsregelaar zit in je dynamo en is gecombineerd met de koolborstelbrug, is relatief eenvoudig te vervangen (meestal 1 boutje) maar geen idee of je daar bij de TDI een beetje bij komt.... maar ook dat moet best zelf te doen zijn.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Re: probleem starten / electriciteit

Bericht door mevlut »

Ik heb dit ook. Af en toe wil ie niet starten, het probleem bij mij t4 is dat 1 van de kabels van de startmotor geen goed contact maakt. Als ik de dikke kabel van de startmotor heen en weer schud, dan doet ie het weer. Ik heb een tdi uit 1998.

Groetjes,
Mevlut
weerwolf
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2008, 00:24

Re: probleem starten / electriciteit

Bericht door weerwolf »

Bij mij was het draadje dat van de relais naar de startmotor loopt kapot, deze was al eens gesoldeerd. Dit had tot effect dat soms de accu binnen 10 sec leeg was, tenminste niet genoeg meer om te starten. andere startmotor erop en een week later mijn accu kapot.
tevaak teveel getrokken, gelukkig was dit nog onder garantie van de accu.

Groet,

ROelof
Gebruikersavatar
ronald_TDI
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 feb 2010, 13:24

Re: probleem starten / electriciteit

Bericht door ronald_TDI »

het is geen harde klik, meer een zacht tikje die ook in het contactslot kan zitten. Ik heb nog nooit storing gehad oid, behalve dat de schakelaars in de deursponningen (voor) voor de binnenverlichting soms hapert op een onnavolgbare manier.
Roger, zou je me kunnen vertellen waar ik de startmotor kan vinden (domme vragen bestaan geloof ik niet...)? Ik ben nog niet zolang in de t4en en het zit daar allemaal zo godsevol in het vooronder.
Ik ga iig die massa eens nakijken, wat kabels volgen etc. Straks eerste de accu weer eens terugplaatsen en luisteren en kijken of ik een relais hoor.
Gebruikersavatar
ronald_TDI
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 feb 2010, 13:24

Re: probleem starten / electriciteit

Bericht door ronald_TDI »

@roger:
ik hoor het tikje nu ook, en er zit geen accu in, het is gewoon mechanisch, in het slot. ik heb dus geen relais gehoord...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: probleem starten / electriciteit

Bericht door Roger B. (11)61 »

dan zou het dus goed je contactslot kunnen zijn dat de boel ziekt....soms wil het weleens heplen even goed met de sleutel te rammelen, maar dat is maar voor heel korte duur.


De startmotor zit aan de voorkant tegen de versnellingsbak.

Auto op oprijbokjes/assteuntjes zetten,
motorbeschermbak losdraaien (4 x dop 13 tegen de onderkant van de chassisbalk en twee moertjes 10mm achteraan, bak laten zakken en naar voren wegtrekken (even helpen aan de achterkant die twee haakjes uit het subframe te tillen)
als je dan een caravelle of multivan hebt zal er nog een kunststof plaat onder tegen de bak zitten, die moet je dan ook even demonteren
dan zie je een zwarte cilinder van pakweg 25 cm lang en daarnaast een kleinere van pakweg 7 cm lang dat is je startmotor
(hangt dus aan de voorkant tegen de bak aan)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: probleem starten / electriciteit

Bericht door Multivan Generation »

nog even een vraagje,
als je een startpoging doet,
en tegelijkertijd de accuspanning meet,
tot welke waarde daalt die spanning dan?

Want uit bovenstaande destilleer ik,
dat je na een poging gaat meten en niet tijdens.

Wat zie je op het dashboard gebeuren?
Vallen het digitale klokje(mits aanwezig) en de kilometerstand even weg bij een startpoging?

Ik heb een tijdje terug iets vergelijkbaars gehad.
Bij mij viel toen de klok en de dagteller even weg.
Startmotor deed niets meer!
Daar waren inwendig wat wikkelingen naar zijn grootje.
Nieuwe gereviseerde Bosch startmotor (kosten indicatie rond de 150 euro) geplaatst en hopla tik en lopen.
2 dagen later weer niets meer..

Spanning daalde tijdens een startpoging tot 10,51 V.
Accu gaf te weinig spanning af--> 6,5 jaar oud destijds
Nieuwe er in en geen problemen meer gehad..
Kosten indicatie rond de 130 euro (kan goedkoper/kan duurder)

ik hoop voor je dat het in het contact blokje zit...
Dat is verreweg het goedkoopste :knipoog

Ik heb toen doppen gekocht met een lange imbusstift er in,
want die 3 bouten van de startmotor zaten zo verdomde vast :nuts
Imbus 6 was het geloof ik..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Otty_01
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:22
Locatie: Op de veluwe

Re: probleem starten / electriciteit

Bericht door Otty_01 »

Hoi Ronald,

Heb je een schakel bak of een automaat?
Ik had hetzelfde met mijn automaat, bleek de switch die de pook stand aangeeft defect was.
Hij bleef hangen en gaf aan dat de bak nog in zijn versnelling (Achteruit) staat.
Dan wordt automatisch de startmotor geblokkeerd, die switch zit op de bak ergens onderaan.

Heb je een schakelbak, dan weet ik het niet en heb je niets aan mijn verhaal :bonk
Gebruikersavatar
ronald_TDI
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 feb 2010, 13:24

Re: probleem starten / electriciteit

Bericht door ronald_TDI »

Mijn T4 is handgeschakeld (en een korte dc, for the record).
Ik heb gisteren mijn accu opgeladen, maar tegen het einde van de laadcyclus zag ik een hoop vocht uit 1 kant lopen: een cel overleden denk ik. Lader geeft wel keurig een groen lampje en de accu meette 13,3V. De volgende ochtend (nu dus) meet ik 12,94V. Ik denk dat ik een nieuwe accu koop, want die lijkt me niet helemaal lekker.

Ik heb de accu net weer teruggezet, en de bus start direct!
meet 14.6V, 14.5V met dimlicht, 14,3 bij dimlicht en blower op max.

Nu een vraagje: zou er een probleem kunnen zijn met een spanningsregelaar of dynamo? nogmaals, de accu is van jan. 2007, dit mag eigenlijk niet gebeuren. Oftwel: als ik een nieuwe accu koop zal het probleem dan opgelost zijn? De accu die in de bus zat toen ik hem kocht was direct in het begin al slapjes, dus daar kan ik niet veel over zeggen. En is 75 ah voldoende krachtig?

dank dank!
ronald
Gebruikersavatar
ronald_TDI
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 feb 2010, 13:24

Re: probleem starten / electriciteit

Bericht door ronald_TDI »

oja,
ik was vergeten te meten tijdens het starten: voor starten 12,6V, kortstondig ri de 13,5V, bij aanslaan 11 V daarna 14,6V. De lampjes worden niet minder tijdens starten. Ook bij meermalen proberen geen haperen contactslot.
hoop dat ik nu complete info heb gegeven...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: probleem starten / electriciteit

Bericht door Roger B. (11)61 »

zet er maar een nieuwe accu in, de gemeten waarden zijn niet indicatie dat je regelaar stuk is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ronald_TDI
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 feb 2010, 13:24

Re: probleem starten / electriciteit

Bericht door ronald_TDI »

dank je roger,
ik heb ook nog gemeten met gasgeven, voltage duikt iets naar beneden en dat duidt volgens mij ook niet op een kapotte dynamo. ik heb het forum zitten napluizen en ik geloof dat ik niet onder de 80ah moet gaan voor een nieuwe accu?
Plaats reactie