Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lampje water temperatuur

vragen over de T4
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

lampje water temperatuur

Bericht door lucky »

Hallo,
Ik heb een probleempje met m’n lampje van het koelwater; het knippert te pas en te onpas.
Nu heb ik hier al meer topics over gelezen, maar misschien heeft iemand nog een goede tip voor me.
Dit zijn de symptomen:

1.9 diesel, ‘91
Waterniveau is goed, lekt niet.
Doorverbinden stekker van niveaustekker helpt niet
Tempmeter op dashboard doet het goed, valt ook niet af en toe weg.
Lampje knippert ook soms met een koude motor

Waar moet ik zoeken????
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lampje water temperatuur

Bericht door Roger B. (11)61 »

vervuilde contacten in het koelvloeistof reservoir, even navragen wat zo'n reservoir kost, als het niet te gek is vervangen, schoonmaken erg lastig je komt er niet bij... Maar twijfel of het dat is in dit geval, want dan zou je verwachten dat doorverbinden van de stekker wel zou helpen....

los kontakt in stekkers zekeringkast of tellerunit

printbreuk of los contact stabi in tellerunit

kabelbreuk ergens...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Beckontheroad
Berichten: 2139
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: lampje water temperatuur

Bericht door Beckontheroad »

1.9 diesel, ‘91
Waterniveau is goed, lekt niet.
Doorverbinden stekker van niveaustekker helpt niet
Tempmeter op dashboard doet het goed, valt ook niet af en toe weg.
Lampje knippert ook soms met een koude motor

Heb met mijn 2.4 AAB uit '95 exact dezelfde klachten gehad, andere printplaat erin, alles over!
( had ook eerst alles doorverbonden, gereinigd, garage gevraagd ( "een hele nieuwe unit met sensor, meneer")
Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

Re: lampje water temperatuur

Bericht door lucky »

Mijn conclusie was dat het niet de sensor in het vaatje kan zijn, want dan zou het lampje moeten uitgaan als je de stekker doorverbindt. Printplaat van de tellerunit zou inderdaad kunnen. Wat ik dan wel vreemd vind is dat de temp meter het wel altijd blijft doen. Ik heb de printplaat al een keer gesoldeerd, wellicht is er weer een breukje.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lampje water temperatuur

Bericht door Roger B. (11)61 »

niet per definitie dat de fout in je lapmje effect heeft op de meter, ergens is dit signaal gesplitst, en daar zou het dan kunnen zitten.

gebruikte teller op de kop tikken en compleet of gedeeltelijk gebruiken?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: lampje water temperatuur

Bericht door Coen220 »

Kijk eens naar het spannings regelaartje op de printplaat in je teller huis,
Heb ooit eens het zelfde gehad,een paar miniscule breukjes rond de regelaar.
Sucses Coen 220
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

Re: lampje water temperatuur

Bericht door lucky »

Ik zal de soldeerbout weer eens ter hand nemen. Tis ook al weer 3 jaar geleden dat ik de printplaat van de tellerunit gesoldeerd heb.
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

Re: lampje water temperatuur

Bericht door lucky »

Hallo,

Ik zit nog steeds met het temperatuurprobleem. Gisteren 200 km een stuk op de snelweg gereden, max 100. Meestal gaat het goed. Geen knipperend templampje en meter netjes op de 90 graden. Maar bij tijd en wijlen schiet de temp ineens omhoog naar bijna 110 graden en gaat het lampje kniperen.
Ik zet dan altijd de verwarming max om zo wat extra te koelen. Gisteren drie observaties gedaan:

-Onder de motorkap voelt de motor niet bijzonder warm aan, koelfans slaan ook niet aan.
- temp meter stond op een gegeven moment constant op 100 graden, geen knipperend lampje, verwarming op max, ventilator op stand 4. Zodra ik de ventilator uit zette ging het temp lampje meteen (binnen een halve sec) branden, ventilator weer aan-> lampje knipperde 3 keer en was weer uit. Dit heb ik wel 20 herhaalt en telkens het zelfde.
- de brandstofmeter fluctueerde tijdens de rit van 3/4 tot iets onder de helft. Het leek erop dat als de temp opliep ook het brandstofniveau steeg.

Wie bied een oplossing? mijn vermoeden is dat de temp van de motor helemaal niet oploopt maar dat het dashboard rare dingen laat zien. Kan het zijn dat de spannningsregelaar van het dashboard slecht is of zou het hem in de koelwatertempsensor zitten.

gr,

Luuk, 1.9D uit 94
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: lampje water temperatuur

Bericht door René »

Slechte verbinding in spanningsregelaar, denk weer opnieuw solderen of nieuwe regelaar erin.
Lijkt ook op slechte massa, bij uitschakelen ventilator gaat ie knipperen, bij inschakelen weer uit.
Kan dit eventueel verband hebben met die regelaar??

René
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: lampje water temperatuur

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Ik heb al 10 jaar, dat de temperatuurmeter regelmatig 110 aanwijst en dat de brandstofwijzer oploopt. Klap op het dashboard wil wel eens helpen. Ik laat het maar zo. Temperatuur loopt in werkelijkheid niet op. Ik heb, een jaar of 4 terug, het tankje goed schoon kunnen maken met de compressor. Slangetje aan het blaaspistool en spuiten maar in een uitgebouwd en deels met water gevuld reservoir. Paar kurken nodig om de aansluitingen af te dichten. Ging beetje bij beetje. Zat 14 jaar oude koelvloeistof G11 in. Veel slib. Toen meteen vervangen door G12. Daarna nooit meer knipperend lampje gezien.
Betreft een 2.4 D AAB uit 1992

Groet,
Herman744
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

Re: lampje water temperatuur

Bericht door lucky »

Als ik het printplaatje los moet halen kan ik er net zo goed meteen een nieuwe spanningsregelaar in zetten. Weet iemand wat de specificaties van dat ding zijn en waar zoiets te koop is?

(Het vaatje schoonmaken heb ik onlangs ook al gedaan maar dat hielp niet. Heb ook al de mechnische termosthaat vervangen)
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: lampje water temperatuur

Bericht door Rotor »

lucky schreef:Als ik het printplaatje los moet halen kan ik er net zo goed meteen een nieuwe spanningsregelaar in zetten. Weet iemand wat de specificaties van dat ding zijn en waar zoiets te koop is?

(Het vaatje schoonmaken heb ik onlangs ook al gedaan maar dat hielp niet. Heb ook al de mechnische termosthaat vervangen)
Het is de LM 7812 kost een paar euro bij een onderdelen zaak,en bij de dealer 4 maal zoveel, ik weet niet waar je woont, maar ik heb er nog genoeg van liggen.
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

Re: lampje water temperatuur

Bericht door lucky »

Ik woon in voorburg. Ben zelf niet zo'n electronica deskundige (geef mij maar tandwielen en olie) maar als je er nog 1 hebt liggen neem ik hem graag over.
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: lampje water temperatuur

Bericht door Rotor »

Okee stuur maar even een pm met jouw adres, dan komt het wel goed.
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: lampje water temperatuur

Bericht door roelssroyce »

Hallo,

Ik heb met mijn t4 uit 92 hetzelfde probleem. Niet met de benzine meter, maar wel dat knipperende lampje. De temperatuurmeter komt nooit hoger dan 75 graden, ook als de koelfans aanslaan (hij wordt dus wel warmer dan 75 graden). Ben erg benieuwd of die spanningsregelaar bij jou het probleem opgelost heeft.

Ik woon zelf in scheveningen, dus lekker dichtbij!
Plaats reactie