Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR afdichten en verder?

vragen over de T4
Plaats reactie
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

EGR afdichten en verder?

Bericht door rs1600 »

1) Heb bij mijn T4 ACV nu op de EGR een dekplaatje gemonteerd.
Nu lees ik bij Tips&Trucs dat je de luchtslang op de EGR moet afdichten.
Moet dit afdichten van de slang nu wel of niet?
2) Om meer lucht te krijgen wordt geadviseerd om de aanzuigbuis in het luchtfilterhuis te verwijderen. Nu staat er in T&T een stukje over problemen bij hoge snelheid + regen die via het Luchtfilterhuis nu binnenkomen.
Kan je aanzuigbuis nu wel of niet verwijderen zonder problemen met vocht/water?
3) De behuizing waarop de ERG is bevestigd heeft een gigantisch gat. In dat gat zie ik een smeerboel van aangekoekte diesel, niet te filmen.
Hoe krijg je dat nu schoon?

Zijn er verder nog tips die een betere werking van de TDI mogelijk maken die niet vermeld staan in T&T?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: EGR afdichten en verder?

Bericht door Egbert&Manon »

Dit gebruik ik voor het reinigen:
31iHcdqvpEL__SS500_.jpg
Halve fles heb je voldoende aan.
De rest kan inde tank.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Re: EGR afdichten en verder?

Bericht door rs1600 »

Ik heb van Kroon olie 1.5 ltr schoonspoelmiddel voor de diesel id tank gedaan bij ong. 40 liter inhoud.
tank bijkans leeggereden, maar de kleverig troep zit er nog steeds in.
de egr kon ik makkelijk met terpetine schoonborstelen.
maar hoe nu verder met de rest zoals in 1ste stukje geschreven?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: EGR afdichten en verder?

Bericht door Roger B. (11)61 »

rs1600 schreef:1) Heb bij mijn T4 ACV nu op de EGR een dekplaatje gemonteerd.
Nu lees ik bij Tips&Trucs dat je de luchtslang op de EGR moet afdichten.
Moet dit afdichten van de slang nu wel of niet?
2) Om meer lucht te krijgen wordt geadviseerd om de aanzuigbuis in het luchtfilterhuis te verwijderen. Nu staat er in T&T een stukje over problemen bij hoge snelheid + regen die via het Luchtfilterhuis nu binnenkomen.
Kan je aanzuigbuis nu wel of niet verwijderen zonder problemen met vocht/water?
3) De behuizing waarop de ERG is bevestigd heeft een gigantisch gat. In dat gat zie ik een smeerboel van aangekoekte diesel, niet te filmen.
Hoe krijg je dat nu schoon?

Zijn er verder nog tips die een betere werking van de TDI mogelijk maken die niet vermeld staan in T&T?
1) nee, slangetje (vacuum neem ik aan dat je bedoelt) gewoon laten zitten. dat de klep dan blijft werken is geen punt, het plaatje houdt de uitlaatgassen tegen. Zonder plaatje en dan het slangetje afkoppelen en dichtmaken kan ook, maar er zijn motoren die het niet werken van de klep registreren en dan een foutmelding geven

2) ik heb die buis er uit en had al een k&n filter, niet veel gemerkt van het afwezig zijn van die buis en ook geen last van vocht.
enige waar het vocht eventueel kwaad kan is bij het papieren luchtfilter en eventueel je LMM zou er problemen mee kunnen hebben ik geloof alleen niet dat er meer vocht te motor in gaat zonder die buis als met die buis. de lucht met de druppeltjes vocht gaat met die buis ook echt wel met een noodgang door het filter door je motor in, de afwezigheid van die buis maakt daarvoor niets uit.

3)indirect is het inderdaad aangekoekte diesel.... maar diesel in zijn normale vorm komt niet in je inlaatspruitstuk..... wat je ziet is een mengsel van roet uit je uitlaatgassen (die via de EGR naar je inlaatspruitstuk komen) en olie (carterontluchting).

enige goede manier om die troep uit je inlaattraject te krijgen is demontage van het spruitstuk en dan reinigen met een oplosmiddel. daarna goed uitspoelen met water en overtollig water er uit blazen.............. dan zit het alleen nog in de inlaatkanalen van de kop en op de inlaatkleppen (dan zou je de kop eraf moeten halen en kleppen demonteren).

kat verwijderen zorgt voor ongeveer 300 toeren eerder oppakken van de turbo (1700 ipv 2000 rpm ongeveer)
fatsoenlijke chiptuning (dus niet zo'n powerboxje oid)
grotere intercooler (en de chip daarop aanpassen anders heeft het minder effect)
grotere verstuivernozzles (en de chip w3eer aanpassen)

overigens hebben EGR dichtmaken en die buis uit het filterhuis verwijderen weinig tot geen effect op de prestaties van je motor
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie