Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Momentsleutel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Momentsleutel

Bericht door HenkK »

Nu ik toch een beetje aan het klussen ga met de bus, lijkt een momentsleutel een noodzakelijk stuk gereedschap.
Ik denk dat ik voor de T4 het beste een sleutel kan aanschaffen van 20-200 Nm (ongeveer).
Het meeste gereedschap wat ik gebruik als E-installateur is van Knipex en Gedore.
Nu kun je MM sleutels krijgen vanaf 60,00 tot 350,00 Euro. Normaal zou ik voor Gedore gaan, is dus een dure. Ik gebruik de sleutel dus voor hobbywerk. Is een goedkope van bv Mannesmann, Kraftwerk of Kinzo ( de goedkope te gebruiken.

Graag jullie mening en nog beter bevindingen en gebruik.

ps. Ik wil ook een garage krik en bokken gaan aanschaffen, zijn hier nog ideen over, geldt hetzelfde verhaal

gr. henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Momentsleutel

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik zou met een momente niet TE goedkoop gaan, maar een hele dure is misschien ook niet heel nodig....

krik is hier op het forum al eens uitgebreid over gesproken met merk en links, was niet te duur en schijnt heel goed te zijn.... zo'n kinzooi krikje doet het ook wel, maar toch minder solide als je bussie daar op staat.

Zelf heb ik bokjes die heel solide zijn, vier pootjes van hoekijzer die onderlangs met elkaar verbonden zijn en een in hoogte te verstellen poot die een soort van tandheugel heeft en met een hendel ontgrendel je hem, daar staat ie heel stevig op en ga ik met een gerust hart onder de auto.
dit systeem dus:
Afbeelding
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Momentsleutel

Bericht door Harry 341 »

Zie net dat de Lidl er eentje in de aanbieding heeft.
Weet niet of het wat is............?
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Momentsleutel

Bericht door pluuke »

Van hetzelfde merk heb ik de krik, kost tussen de 90 en 100 euro....
Veeeeel plezier van !
Heeft "magic-lift", 2x pompen onbelast en hij is op hoogte.
Bijlagen
Omega_0025_2029022_PHC01_L.jpg
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Momentsleutel

Bericht door offline »

Ik heb een aluminium krik van Sonic, scheelt een halve hernia :knipoog

De moment-sleutel van Hazet ben ik ook zeer tevreden over.
Vergeet nooit na gebruik de momentsleutel weer op "nul" te draaien zo blijft ie langer nauwkeurig.

Offline
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2372
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Momentsleutel

Bericht door spyke »

pluuke schreef:Van hetzelfde merk heb ik de krik, kost tussen de 90 en 100 euro....
Veeeeel plezier van !
Heeft "magic-lift", 2x pompen onbelast en hij is op hoogte.
heb dezelfde hij is super :toppie
maar onderwerp gaat over de moment sleutel oeps :muur
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Momentsleutel

Bericht door Roger B. (11)61 »

topicstarter vroeg ook over krik en assteunen....................................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Momentsleutel

Bericht door Pascal-141 »

HenkK schreef:Nu ik toch een beetje aan het klussen ga met de bus, lijkt een momentsleutel een noodzakelijk stuk gereedschap.
Ik denk dat ik voor de T4 het beste een sleutel kan aanschaffen van 20-200 Nm (ongeveer).
Het meeste gereedschap wat ik gebruik als E-installateur is van Knipex en Gedore.
Nu kun je MM sleutels krijgen vanaf 60,00 tot 350,00 Euro. Normaal zou ik voor Gedore gaan, is dus een dure. Ik gebruik de sleutel dus voor hobbywerk. Is een goedkope van bv Mannesmann, Kraftwerk of Kinzo ( de goedkope te gebruiken.

Graag jullie mening en nog beter bevindingen en gebruik.

ps. Ik wil ook een garage krik en bokken gaan aanschaffen, zijn hier nog ideen over, geldt hetzelfde verhaal

gr. henk

"goedkoop is vaak duurkoop" , is een gezegde dat ikzelf steeds ter harte neem als het gaat om gereedschap enz .
Koop liever een "merk" momentsleutel dan goedkope (onnauwkeurige) rommel .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Momentsleutel

Bericht door HenkK »

Alvast bedankt, ga morgen met de opgedane info ga morgen ff shoppen
gr Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: Momentsleutel

Bericht door olle griese »

Koop die van Gedore nu maar, daar heb je je leven lang wat aan.
En ze zijn zeer nauwkeurig.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Momentsleutel

Bericht door Roger B. (11)61 »

olle griese schreef:Koop die van Gedore nu maar, daar heb je je leven lang wat aan.
En ze zijn zeer nauwkeurig.
als je ze goed behandeld (altijd op nul stellen en niet overtorquen) en liefst eens in de zoveel tijd opnieuw laat ijken (wat in elk geval wel kan in tegenstelling tot sommige heel goedkope)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Momentsleutel

Bericht door HenkK »

Ik heb de spullen gekocht, De bokken zoals het plaatje van Roger 28,00 Euro per stuk en een krik van hetzelfde merk voor 107,00 Euro, beide Omega. De moment sleutel is een mooie tussenweg geworden tussen Kraftwerk en Gedore. Het is een FACOM gewordens.208-200, 158,00 Euro ex. De verkoper heeft het verschil op een ijkbankje laten zien tussen een nw. Kraftwerk en een Gedore en Facom. De nauwkeurigheid bij de goedkope Kraftwerk wijkt over de range van 40-21- Nm meer dam 13% af, wisselend in het gebied. Als je laag zit is het het grootste en als je helemaal boven in zit. Dus je zou 160 Nm willen zetten op de wielen, zaou dit zomaar 13% af kunnen wijken. Bij de andere zag jeook wel zoites maar niet meer dan 3%. De facom is geleverd met Ijkcertificaat en ik heb er nog wat doppen en Torx op z,n Amsterdams bijgebietst.

Dus ik kan aan de slag met m,n stuurhuis, zie topic aldaar

gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Momentsleutel

Bericht door Harry 341 »

Henk,zie nu pas dat je in 020 woont.
Als je niet op straat wil liggen even deze tip,ga hier zelf ook altijd heen.Helemaal top!
grtz.Harry
http://link.marktplaats.nl/95782289" onclick="window.open(this.href);return false;
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Momentsleutel

Bericht door Roger B. (11)61 »

[quote="HenkK"De moment sleutel is een mooie tussenweg geworden tussen Kraftwerk en Gedore. Het is een FACOM gewordens.208-200, 158,00 Euro ex.
gr. Henk[/quote]


wil je zeggen dat gedore ook nog duurder is dan Facom?

heb alles van facom en ben er meer dan 100% tevreden over (chrome doppen gewoon op de slagmoersleutel (rodac) op 10 bar......nog nooit een kapot gehad, om maar een voorbeeld te noemen...)

en dan het OGV-profiel, de "ratel"steeksleutels en andere noviteiten die je alleen bij Facom vind of vond......

en (net als oa gedore) levenslange garantie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Momentsleutel

Bericht door HenkK »

Ja de gelijkwaardige Gedore, type 8578-00 kwam op 339,00 incl (netto), had wel een doorschuif aansluiting om links/ recht te draaien.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Plaats reactie