Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aanschaf T4

vragen over de T4
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Aanschaf T4

Bericht door RPS »

Beste weetjewellers, allereerst zal ik me even voorstellen.
Mijn naam is Robert en woon in het westen van het land.
Voor onze vakanties hebben we een grote auto nodig omdat wij zelf met 5 personen zijn en met de zomervakantie mijn schoonouders meenemen naar de camping in zuidfrankrijk. Onze caravans staan daar gestald maar schoonvader kan door slechte ogen (aangetast door suikerziekte) zelf geen auto meer rijden.
Aantal jaren geleden hiervoor een Renault Espace uit 1998 aangeschaft met 7 stoelen en dit gaat prima.
De kids worden echter steeds groter en de zit ruimte om een reis van 1250 kilometer heen en drie weken later terug comfortabel te maken wordt nu toch wat krap.De bagage gaat in een box op het dak.
Ik heb dan ook het plan opgevat om over te gaan stappen naar een T4.
Aangezien er van de auto doorde weeks weinig tot geen gebruik gemaakt wordt en de wegenbelasting voor een diesel aardig oploopt heb ik twee opties,
1e een T4 met diesel motor op camper kenteken(heb al geinformeerd naar de eisen en een plan bedacht hoe hij dan van binnen wordt, zodat personenvervoer optimaal is).
2e een T4 op benzine. De wegenbelasting komt dan kwa hoogte niet zo heel ver boven die van de Espace.(eventueel kan ik hem daarna alsnog ombouwen naar camper en is de wegenbelasting daarna helemaal een lachertje)

Mijn vraag is voor kenners misschien niet eens zo heel moeilijk te beantwoorden maar hoe zijn de benzine uitvoeringen wat betreft onderhoud, storingen en duurzaamheid?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Robert
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Aanschaf T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

informeer jezelf heel goed naar de mogelijkheden om ZEVEN zitplaatsen in een camper te hebben die goedgekeurd zijn....... als dat niet lukt zit je met een auto met te weinig zitplaatsen.................

2 liter benzine lijkt me wat krap bemeten
2,5 liter 5 cilinder is volgens mij een redelijk sterke benzine motor (ook niet heel storingsgevoelig volgens mij)
2,8 liter VR6 modellen meer power, meer verbruik en meer electronica dus meer storingsgevoeligheid dan de 5 ciliinder.

denk dat ik zelf een 2,5 liter zou verkiezen en dan GEEN automaat nemen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Aanschaf T4

Bericht door RPS »

Bedankt voor je reactie, Zelf was mijn oog ook gevallen op de 2.5 liter 5 cilinder, in de Espace zit een 2 liter.
Ik heb begrepen van een ombouw bedrijf dat wat betreft het aantal zitplaatsen je moet letten op het bouwjaar, tot een bepaald bouwjaar zijn er geen aantallen vermeld op het kenteken en die kunnen dus probleemloos worden omgekeurd. heb er op marktplaats ook al een paar voorbij zien komen de afgelopen tijd. hierbij heb je twee voorstoelen(kan ook nog een bijrijdersbank worden) en vervolgens twee stoelen tegen de rijrichting in en als laatste de driepersoons (slaap)bank achterin. in totaal 7 plaatsen en met de bijrijdersbank zelfs 8. het verplichte keukentje staat dan tussen de twee stoelen die tegen de rijrichting in staan.
Mvg Robert
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Aanschaf T4

Bericht door Egbert&Manon »

Vergeet het hefdak niet!
Ik dacht dat tegenwoordig altijd het aantal zitplaatsen vermeld wordt, ongeacht de leeftijd!

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Aanschaf T4

Bericht door offline »

Als het alleen om de vakantie heen en terugreis gaat naar z-frankrijk en verder niet, kun je overwegen om een paar passagiers te laten vliegen met een prijsvechter (easy-jet etc.) Kost geen drol als je tijdig boekt.
Voor lokaal pruttelen is de auto groot genoeg als ik het goed begrijp.

Feit blijft natuurlijk wel dat je natuurlijk zo snel mogelijk van die fransoos af moet :knipoog

Offline
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Aanschaf T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

dan denk ik dat het nogeens lastig kan worden om 7 zitplaatsen op kenteken te krijgen EN volledig aan de camperregels te voldoen............
dat bijrijdersbankje is in ijn ogen niet geschikt als twee zitplaatsen voor een reis van 1000km............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Aanschaf T4

Bericht door RPS »

Wat betreft het bijrijders bankje geef ik je gelijk, ik rij voor mijn werk in een Vivaro en zit soms wel eens bij een collega in de wagen en denk dan al gauw hier moet je niet met twee man op zitten voor een lange reis. Je kan echter wel een kind naast een volwassene zetten, dat gaat eigenlijk bijzonder goed.
wat betreft de camperkeuringseisen(mooi scabblewoord, zeker 3keer woordwaarde) zie ik op bijvoorbeeld marktplaats verschillende campers die recent gekeurd zijn, als je dan de kenteken gegevens opvraagt op de site van de RDW dan staat er heel vaak :aantal passagiers, niet omschreven of iets dergelijks. Navraag bij de RDW, een paar maanden geleden, leverde het antwoord op dat er zoveel mensen in de wagen mogen als er zitplaatsen zijn die voorzien zijn van een veiligheidsgordel. Je kan dus ook een verlengde transporter nemen met drie zitrijen en een keukenblok plaatsen bij de achterklep op zo'n manier dat je hier met gesloten klep aan kan werken(natuurlijk geldt bij alle varianten de stahoogte van 170, met hefdak). Dan heb je max negen plaatsen en toch een camper.
Ook deze mogelijkheid is door verschillende ombouwers als optie gegeven.
wat betreft het vliegen naar de bestemming, dit hebben de schoonouders dit jaar gedaan, dat wil zeggen heen, terug zijn ze met ons meegereden omdat wij normaal 3 weken weggaan en zij dus door het later aankomen en eventueel eerder vertrekken daar dan maar 2 weken van over houden.
Ook zou ik graag gewoon meer ruimte in de auto willen om spullen mee te nemen en de bagagebox van het dak afhalen want dat scheelt aardig wat brandstof.

Zijn er mensen met ervaring met de 2.5 liter 5cilinder? Verbruik/onderhoud
En zijn er mensen met een Atrium hefdak? is dit moeilijk zelf in te bouwen? hoe is de bediening? hoe zit het met rijgeluiden?
mijn voorkeur gaat denk ik uit naar een benzine versie omdat voor het ombouwen denk ik aardig wat kosten gemaakt moeten gaan worden.
durf wel te zeggen dat ik twee rechter handjes heb en doe ook aan de Espace het meeste onderhoud zelf(mag bij het garage bedrijf waar we met de bedrijfswagens komen kostenloos gebruik maken van de brug en het gereedschap, en ze zijn niet te beroerd om met raad en daad bij te staan)
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Aanschaf T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

atrium hoor ik mindere verhalen over, ziet er ook minder stevig uit dan een westfalia.

Als het je alleen om de campereisen gaat vraag dan eens heel goed na of een klein hefdakje (zoals bijvoorbeeld Bartt4 dat heeft) nog steeds goed genoeg is voor de eisen......minder ingrijpend gat in het dak en goedkoper....

Denk ook aan het verschil tussen RDW en Belasting vwb de eisen..... een camper die voor de RDW goedgekeurd is als camper voldoet nog niet per definitie aan de belastingeisen voor 25% tarief
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Aanschaf T4

Bericht door RPS »

het verschil tussen de verschillende eisen pakketten is mij inmiddels duidelijk geworden.
Eerlijk gezegt vind ik het kleinere hefdakje niet zo mooi, aangezien ik de auto voornamelijk als personenbus(auto)wil gaan gebruiken vind ik het dak van Atrium zo mooi omdat je hem bijna niet ziet als hij is ingeklapt.

Heb inmiddels ergens een 2.5 5 cilinder benzine gezien van eind 1998.
Wie kan me meer info geven over dit type?
Alvast bedankt
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Aanschaf T4

Bericht door Egbert&Manon »

Je kunt op het camperforum vaak ook info halen betreffende het ombouwen.
Hier bijvoorbeeld:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf T4

Bericht door Multivan Generation »

RPS schreef:het verschil tussen de verschillende eisen pakketten is mij inmiddels duidelijk geworden.
Eerlijk gezegt vind ik het kleinere hefdakje niet zo mooi, aangezien ik de auto voornamelijk als personenbus(auto)wil gaan gebruiken vind ik het dak van Atrium zo mooi omdat je hem bijna niet ziet als hij is ingeklapt.
Lees even de ervaringen met een FSL dak door (zoekfunctie).
Is eenzelfde dak(-constructie) als Attrion :knipoog
Lijkt leuk een bijna niet zichtbaar dak....
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
henrihendriksen
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 jun 2009, 16:19

Re: Aanschaf T4

Bericht door henrihendriksen »

Hallo,

Ik heb een Multivan Generation Camper uit 2002 met 7 zitplaatsen.
Dit is zeer uniek.

Hij is te koop.

Mvg Henri

Als je intresse hebt kun je me altijd mailen op Henrihendriksen@hotmail.com
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Aanschaf T4

Bericht door RPS »

Is er verder niemand die mij iets kan vertellen over de 2.5 benzine motor versie van de T4?
zijn er dan echt zo weinig van verkocht? Of is hij zo goed dat die mensen niet op dit forum komen :bifun
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Aanschaf T4

Bericht door frank884 »

RPS schreef:Is er verder niemand die mij iets kan vertellen over de 2.5 benzine motor versie van de T4?
zijn er dan echt zo weinig van verkocht? Of is hij zo goed dat die mensen niet op dit forum komen :bifun
De benzine versie's in de T4 zijn zeer in de minderheid tov de Diesels
ik denk dat 90% of meer wel diesel is
Grotere wagens worden ook bij andere merken (behalve amerikanen)
meestal mest Diesels uitgerust anders kun je bij het pompstation blijven staan.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf T4

Bericht door Multivan Generation »

RPS schreef:Is er verder niemand die mij iets kan vertellen over de 2.5 benzine motor versie van de T4?
zijn er dan echt zo weinig van verkocht? Of is hij zo goed dat die mensen niet op dit forum komen :bifun
Niet iedereen hoeft een probleem met zijn auto te hebben,
om hier op het forum te komen.
Sommigen delen namelijk hun kennis :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie