Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verwijderen gasinstallatie

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Verwijderen gasinstallatie

Bericht door RPS »

Aangezien ik niet veel km rij in een jaar en graag een grotere auto wil voor de vakanties, wordt mijn eventuele T4 er een op benzine.
Ik zie op verschillende autosites voertuigen staan met gasinstallaties, ik begrijp dat deze auto's ongetwijfeld een veel hogere kmstand zullen hebben maar daar is de prijs dan ook naar.
Nu vraag ik mij alleen af hoe lastig is het om de gasinstallatie uit te bouwen en hem daarna weer op benzine op kenteken te krijgen.
En hoe zit het met motorische problemen die ik kan verwachten na uitbouwen.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verwijderen gasinstallatie

Bericht door Pascal-141 »

Volgens mij zit de gasinstallatie bij de T4 benzine modellen er niet in om veel kilometers te doen , maar wel om de kosten van het verbruik een beetje in te perken , want echt zuinig zijn ze niet , die benzinemodellen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Verwijderen gasinstallatie

Bericht door DNS »

Maar de belasting van een auto op LPG is hier in NL nogal aan de hoge kant. Voorbeeldje: Een T4 (7 of 9-persoons, ik neem aan dat kwart-tarief voor de camper even van de baan is voor je) van 1750kg kost je hier aan belasting:

Benzine (of aardgas): € 980/jaar
LPG-G3: € 1470/jaar
LPG: € 1890/jaar

Laten we dan stellen dat een auto op LPG gemiddeld 1:7 kan halen tegen 60ct/l en benzine 1:8 tegen 1,45/l, dan kost een LPG je iets minder dan 9ct/km en benzine iets meer dan 18ct/km, dus 9ct/km verschil (alleen op brandstof natuurlijk). Om die 500 euro (tov G3) of 900 euro (tov LPG), moet je dus respectievelijk 5.555km (=500/0.09) of 10.000km (=900/0.09) per jaar maken. Daarbij komt ook nog dat een auto met LPG-installatie vaak iets zwaarder is, waardoor je ook nog een gewichtsklasse hoger uit kan komen en dan nog eens ruim 100 euro meer per jaar aan belasting kwijt bent en daarmee nog eens een extra 1000+km moet maken om het terug te verdienen. Als je dus echt weinig km's maakt, kan benzine dus goedkoper zijn.

Over het in-/uitbouwen van LPG weet ik helaas niet zoveel, maar wel dat de meeste auto's tegenwoordig op zowel benzine als LPG rijden, dus het benzinesysteem is nog gewoon intact en moeten alleen de LPG-tank en het injectie-systeem verwijderd te worden (lijkt mij zo tenminste, correct me if I'm wrong). Er zullen vast wel WJW'ers zijn die je daar meer over kunnen vertellen :knipoog
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Verwijderen gasinstallatie

Bericht door Roger B. (11)61 »

afhankelijk van het soort LPG systeem makkelijker of moeilijker, maar er zijn wat draden onderbroken en omgeleid die hersteld moeten, en het electrische systeem vna de gasinstallatie gaat er uit, de tank moet er uit met alle slangenwerk, de vulopening moet er uit (laat dus een gat achter) en de plek waar het gas de motor in gaat , bij gasinjectie moeten de injectiren er dus uit, daar krijg je dus gaten in het inlaatspruitstuk die GOED afgedicht moeten worden. Bij oudere gasinstallaties kun je het mengstuk (venturie) er uit halen, dat zit tussen twee delen van het inlaattraject. Ook de verdamper er even uit en dan heb je alleser uit.....

dan nog even zorgen dat ie GOED loopt op benzine en aan alle eisen voldoet (emissie en zo) en naar de RDW vermoed ik.....vooraf even bij de RDW informeren hoe het in zijn werk gaat,
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie