Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

vragen over de T4
VéTé
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 apr 2008, 10:33
Locatie: Zuidoost-Brabant

koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door VéTé »

Weet iemand of je bij vervangen van de distributie per se de koelvloeistof helemaal moet aflaten? Of kun je ook snel afdoppen zodat je amper vloeistof verliest?
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door koekie520 »

Als je de waterpomp mee vervangt zal er toch zo goed als alles uit lopen. Als je wil besparen op koelwater kan je het opvangen en opnieuw gebruiken, maar je moet het toch ooit vervangen...
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door rick_k »

Ga je dan echt zo moeilijk doen voor die 2 tientjes?

Zoveel kost het niet en wat al gezegd is, je moet het toch af en toe verversen.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door Rotor »

Bij Action 1,89 per liter en wel de g12 + , en de kleur is roze.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door frank884 »

1 x per 90.000 km of 1x per 6 jaar moet die disributieriem vervangen worden
bij de TDI moet ook de waterpomp dan vervangen worden
dan gaat er ook meteen nieuwe koelvloeistof in
1x/ 6 jaar nieuwe koelvloeistof dat zijn niet de kosten.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
VéTé
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 apr 2008, 10:33
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door VéTé »

Thanks voor de reacties. Het gaat mij niet om de kosten maar ik heb een raar probleem. Een tijdje geleden werd mij verteld dat mijn koelvloeistof ernstig vervuild was en dat ik die moest vervangen. Was al van plan om deze zomer mijn distributie te vervangen en wilde meteen vloeistof laten verversen. Garage zei dat vloeistof sowieso vervangen moest worden bij vervanging. Dus grote beurt, distributie vervangen (incl. waterpomp) en automatisch koelvloeistof ververst.

Op vakantie begint lampje te knipperen van koelvloeistofniveau (scherpe autobaan bochten op behoorlijk steil stuk weg). Motor uit en reservoir na een tijdje geopend. Ik zie bruine koelvloeistof en een te laag peil. Er lijkt dus niets ververst. Mijn gedachte was dus dat vloeistof eventueel niet is vervangen maar alleen 'snel' is afgedopt of zoiets. Gezien jullie reacties lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat er geen nieuwe vloeistof inzit. Of er is helemaal niets gedaan: ook geen distributie en geen nieuwe waterpomp. En dat kan ik me echt niet voorstellen.

Blijven toch vragen over:
- hoe kan ik zien dat distribuie en waterpomp zijn vernieuwd?
- waarom is de koelvloeistof (weer) bruin en onder peil paar weken na verversing. Ik kan geen lek zien (geen plekken onder de auto etc).
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door Pascal-141 »

VéTé schreef:Thanks voor de reacties. Het gaat mij niet om de kosten maar ik heb een raar probleem. Een tijdje geleden werd mij verteld dat mijn koelvloeistof ernstig vervuild was en dat ik die moest vervangen. Was al van plan om deze zomer mijn distributie te vervangen en wilde meteen vloeistof laten verversen. Garage zei dat vloeistof sowieso vervangen moest worden bij vervanging. Dus grote beurt, distributie vervangen (incl. waterpomp) en automatisch koelvloeistof ververst.

Op vakantie begint lampje te knipperen van koelvloeistofniveau (scherpe autobaan bochten op behoorlijk steil stuk weg). Motor uit en reservoir na een tijdje geopend. Ik zie bruine koelvloeistof en een te laag peil. Er lijkt dus niets ververst. Mijn gedachte was dus dat vloeistof eventueel niet is vervangen maar alleen 'snel' is afgedopt of zoiets. Gezien jullie reacties lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat er geen nieuwe vloeistof inzit. Of er is helemaal niets gedaan: ook geen distributie en geen nieuwe waterpomp. En dat kan ik me echt niet voorstellen.

Blijven toch vragen over:
- hoe kan ik zien dat distribuie en waterpomp zijn vernieuwd?
- waarom is de koelvloeistof (weer) bruin en onder peil paar weken na verversing. Ik kan geen lek zien (geen plekken onder de auto etc).
Het zou niet de eerste keer zijn , dat iemand betaald voor herstellingen die eigenlijk niet zijn uitgevoerd ...
Of dat daadwerkelijk (in jouw geval) ook zo is , zal natuurlijk moeten gecontroleerd worden , want indien het effectief zo zou zijn , dan neemt die garage wel een heel groot risico : indien jouw distributieriem het nu begeeft , draaien zij wel op voor de kosten (indien je alles op factuur hebt natuurlijk )

Hoe kan je nu controleren of de riem wel degelijk werd vervangen ? Wanneer je over de slotplaat/radiator gaat hangen en je kijkt dan aan de linkse kant , dan zie je aan de kop van de motor (links dus) een zwarte plastiek afdekkap . Die zit vast met een paar clips (en een paar schroefjes bij sommige motortypes) Doe die even los , en duw de afdekkap even opzij , dan zie je de distributieriem zitten . Nu kun je zien of het hier een nieuwe riem betreft , of een oude . Een nieuwe is meestal een beetje "mat" , en heeft er ergens opdruk opstaan (merk , logo , typenummers enz ) , wanneer je de auto in versnelling zet , en je duwt hem even dan zal de motor zo wat verdraaien en komt de opdruk te voorschijn bij het verdraaien. Wanneer deze riem er nog niet te lang opzit , zou dit er allemaal nieuw moeten uitzien.
Wanneer de riem er glanzend uitziet , en je ziet bvb al haarscheurtjes , en bvb ook oud vuil rondom de riem , dan ben je waarschijnlijk gen**kt ...

Koelvloeistof hoort NIET bruin te zijn , maar (hoogstwaarschijnlijk) gewoon licht roze . Bruin duidt op vervuiling , en misschien wel op motorolie in de koeling ...
Ik zou je toch aanraden om even alles goed te checken !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door Roger B. (11)61 »

een nieuwe waterpomp kun je lastig zien, maar als je de genoemde kap van de distributie afhaalt en de riem bekijkt en je kijkt langs de riem aan de voorkant in de kast naar beneden dan zie je de waterpomp zitten, een nieuwe is nog echt licht glimmend aluminium, een oude is dof witig aluminium.

het wordt bijna nooit gedaan, maar het mooist bij verversen van de koelvloeistof is om je systeem gelijk schoon te spoelen alvorens er nieuwe koelvloeistof in te doen, doe je dat niet, en was je oude koelvloeistof flink vervuild, dan vul je dus eigenlijk de nog in de motor aanwezige vuile koelvloeistof aan met verse. De koelvloeistof die je dan in je motor hebt is minder vuil dan eerst, maar nog steeds niet schoon. Het peil kan nog zakken na opnieuw vullen als zich ergens lucht opgehoopt had, dan verdwijnt dat tijdens het draaien van de motor langzaam richting het tankje, en dus zakt je peil. als je nu bijvult zou ie verder op peil moeten blijven.

Als je enige zekerheid wil hebben of reparaties wel gedaan zijn, moet je bij het ophalen van de auto vragen of je de oude delen mag zien, maar ook die hoeven niet van jouw auto af te komen natuurlijk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
VéTé
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 apr 2008, 10:33
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door VéTé »

Thanks again heren.Ik ga eerst even kijken of ik kan zien of het nieuwe spullen zijn en dan hoop ik dat Roger gelijk heeft. Ik hoop dat idd alles is vervangen en dat er alleen nog wat lucht heeft gezeten. Vind het toch slordig om het systeem niet door te spoelen zeker aangezien ik een paar keer heb aangegeven dat het (flink) vervuild was. En als het tot gevolg heeft dat er lucht in kan blijven zitten (met lage stand tot gevolg) terwijl ik juist met nadruk heb gemeld naar een warm land op vakantie te gaan.

Wat raden jullie aan: alsnog helemaal doorspoelen of is aanvullen genoeg ook al is het nog bruin (ga ervan uit dat er geen olie in de vloeistof zit)?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door sgsdebruijn »

denk dat het belangrijk is om te weten hoe de vloeistof zo vies is geworden, en hoe bruin is het inderdaad.
Is het lichter van kleur als voor de verversing? wordt het donkerder?

Je zou hem nog kunnen (laten)spoelen, als de kleur dan nog lichter is en blijft zou je kunnen concluderen dat alles ok is.
Weer donker(der) worden lijkt me dan niet ok
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door gait »

Spoelen met een reinigingsmiddel, forte bijv. Daarna weer afvullen met de juiste koelvloeistof. Anders blijft er troep in het systeem, dit krijg je er niet uit zonder reinigen. Met soda spoelen gebeurt ook wel eens, als er bijv. olie in zit.
VéTé
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 apr 2008, 10:33
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door VéTé »

Even terugkoppelen: ben onder de motorkap gedoken en kap van distributie eraf gehaald. Zoals ik toch wel verwachtte, leek mij de riem nieuw. Verder met zaklampje wat dieper naar beneden gekeken en zag iets dat erg nieuw glimmend leek. Kon niet zien of dat ook de waterpomp was maar ga daar wel vanuit.

Voorzichtige conclusie is dan ook dat alles is vervangen maar het koelsysteem niet is schoongespoeld. Vind ik wel jammer, zeker omdat ik paar keer heb aangegeven dat het flink vervuild was. Ga nu maar zelf aan de slag met doorspoelen met soda of zo en daarna weer vullen met schoon spul.
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door GerJol 716 »

Ik zou wel uitkijken met soda, dat gaat niet lekker samen met aluminium, moet je wel direct goed naspoelen.
Wynn´s heeft ook een product om toe te voegen, om de koelkanalen te reinigen.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
VéTé
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 apr 2008, 10:33
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door VéTé »

Heb bruine vloeistof eruit gelaten en de brandslang een minuut of tien op de retourleiding gezet. Daarna ook nog de kachelleidingen doorgespoeld. Vervolgens gevuld met schoon water en Wynns schoonmaakmiddel. Motor goed warmgereden met kachel vol open, weer leeg laten lopen en goed doorgespoeld met schoon water. Toen al de vuiligheid eruit was, ook nog het reservoir zo goed mogelijk schoongemaakt en uiteindelijk weer afgevuld met rode G12.

Nu is het nog even afwachten hoe de vloeistof zich houdt. Blijft het schoon of wordt het toch weer bruin na verloop van tijd. Vooralsnog lijkt het op vloeistof zo als koelvloeistof hoort te zijn. Wel een behoorlijk tijdrovend klusje overigens. Al bij al een kleine drie uur bezig geweest, incl. bak onder carter eraf halen en weer erop zetten.
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: koelvloeistof vervangen bij distributievervanging

Bericht door GerJol 716 »

Nou dan ben je in die drie uur weer heel wat wijzer, en hopelijk van de ellende af.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Plaats reactie