Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Probleempje versnellingsbak (?)

vragen over de T4
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Probleempje versnellingsbak (?)

Bericht door renevanh »

Vanmiddag terug naar huis aan het rijden. Gestopt voor een spoorwegovergang, daarna doorgereden, stukje N weg (80) en toen een stoplicht. Afgeremd, links naast die trage vrachtwagen tot stilstand gekomen.
Het licht ging op groen... en ik krijg de T4 niet meer in de eerste versnelling. 2de wil ook niet, uiteindelijk in z'n 3 weg gereden.
Van dat moment is 1 en 2 een probleem (met wat geweld wil 2 nog lukken, 1 wordt bijna altijd 3). Daarnaast veel speling in de pook en hij springt niet terug in de neutrale stand tussen de 3 en de 4 als ik hem loslaat. Dat schakelt verdomt lastig.

Thuis eens gaan kijken in de motorkap.
Wanneer er vanuit de neutrale stand in de 3 of 4 wordt geschakeld beweegt het geval wat boven de versnellingsbak zit (koppeltoren??) naar voor of naar achteren. Naar z'n 5 betekend eerst omhoog en dan naar voren, naar z'n 1 en 2 betekend eerst omlaag en dan naar voren of naar achteren. Dat omlaag wil dus niet meer zo goed.

Omdat ik de bus eind van de week hard nodig heb, heb ik hem meteen naar de garage gebracht, daar gaan ze er morgen naar kijken.
Ik ben echter wel al nieuwsgierig wat dit kan zijn.
Het abrupt ontstaan van het probleem vermoeden dat er ergens iets afgebroken of losgeschoten is, wat zou dat kunnen zijn?
Hopelijk iets niet te ingewikkelds (want dat is duur, haha)... iemand een idee?

Slijtage lijkt me stug. Ik las zojuist elders op dit forum dat dit systeem toch wel zo'n 300.000 tot 400.000km mee moet gaan en hoewel de bus uit 1996 is staat er nu 133.004 op de teller (met NAP, dus echte kilometers).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Probleempje versnellingsbak (?)

Bericht door Multivan Generation »

vorige maand was er ook iemand met zo'n probleem,
en die heeft toen het schakelbolletje + opname houdertje vervangen..

Misschien kun je eens zoeken?

Deze dus: viewtopic.php?f=2&t=29204
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Probleempje versnellingsbak (?)

Bericht door renevanh »

Dat topic had ik inderdaad voorbij zien komen, maar ik herken het niet helemaal. Voor zover ik kon zien zaten er bij mij in het geheel geen bolletjes op.
Dat kan natuurlijk ook het probleem zijn, maar met name het ontbreken van het bolletje aan de kant van de motor zeg maar (dus links als je er voor staat, aan de 'buitenkant' van de stang die van de pook naar de koppeltoren loopt) is apart.
Of die ligt er al langer af, dat kan natuurlijk ook.
wiel t5
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 dec 2008, 12:36
Locatie: vijlen

Re: Probleempje versnellingsbak (?)

Bericht door wiel t5 »

Dat probleem hak ik dit jaar in zuidfrankrijk, het is een kunststof balletje van zo'n 1,5 cm doorsnee,die was bij mij iets versleten en gescheurd ,en daardoor trok die het shakel beugeltje niet hoog genoeg,ik heb het tijdelijk gerepareerd met tape en de scheur naar onderen gedraaid.en wat denk je? juist ja (mijn vrouw)rijd er nog steeds mee rond. :yes ik denk dat ik maar eens een advertentie ga plaatsen "balletje gezocht" :lach
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Probleempje versnellingsbak (?)

Bericht door Harry 341 »

renevanh schreef:Dat topic had ik inderdaad voorbij zien komen, maar ik herken het niet helemaal. Voor zover ik kon zien zaten er bij mij in het geheel geen bolletjes op.
Dat kan natuurlijk ook het probleem zijn, maar met name het ontbreken van het bolletje aan de kant van de motor zeg maar (dus links als je er voor staat, aan de 'buitenkant' van de stang die van de pook naar de koppeltoren loopt) is apart.
Of die ligt er al langer af, dat kan natuurlijk ook.
Je bedoelt rechts...daar zit nl. de bak..oftewel bestuurderszijde....toch? En als je daar geen bolletje in de houder ziet is ie toch echt weg...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Probleempje versnellingsbak (?)

Bericht door renevanh »

Harry 341 schreef: Je bedoelt rechts...daar zit nl. de bak..oftewel bestuurderszijde....toch? En als je daar geen bolletje in de houder ziet is ie toch echt weg...
Nee, links, het witte bolletje op de foto in het aangehaalde topic.
Die heb ik niet zien zitten...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Probleempje versnellingsbak (?)

Bericht door Harry 341 »

Dat is 'm...en dat is dus je probleem... :toppie
grtz.harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Probleempje versnellingsbak (?)

Bericht door Multivan Generation »

:knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Probleempje versnellingsbak (?)

Bericht door renevanh »

Garage belde vanmiddag netjes, de koppelbok was erg versleten en was het dus opeens beu. Nieuwe koppelbok erop en het schijnt weer te werken.

Ze hebben nog even wat verder gekeken en zijn tot de ontdekking gekomen dat de koppelschijf ook wel z'n einde begint te naderen. Nu heb ik daar nog nooit wat van gemerkt (slipt niet, schakelt prima, geen horten en stoten) en aangezien vervangen best wel prijzig is (500,- voor dat ding en ook zoiets voor montage) ga ik daar voorlopig ook nog even niet aan beginnen, in ieder geval niet voordat ik er last van krijg.

Heeft iemand toevallig zo'n schijf liggen voor een aantrekkelijke prijs? Hoeft echt niet nieuw te zijn, als ie maar weer 3 jaar meegaat vind ik het al prima, dan zou ik eventueel de bus weer kunnen verkopen. Dat mag niet binnen de 5 jaar ivm regeling belastingdienst en grijs kenteken op particuliere naam.

Morgen de bus weer ophalen, kan ik weer verder rijden :driveT4
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Probleempje versnellingsbak (?)

Bericht door dennisvt4 »

welke regeling ? je hebt een t4 kan gewoon op particulier zonder regelingen toch
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Probleempje versnellingsbak (?)

Bericht door renevanh »

Kan ja...
Maar ik heb ook een bedrijf. Dus T4 met grijs kenteken (en lage wegenbelasting) op particulier met minimaal 10% zakelijke kilometers per jaar betekend geen bijtelling maar wel al je zakelijke kilometers aftrekken van je winst EN minder wegenbelasting.
Enige nadeeltjes zijn dat je dus je kilometers moet bijhouden (prima te doen) en je hem niet binnen 5 jaar mag verkopen of doorverkopen. Daarom zal ik er nog 3 jaar mee moeten ;)
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Probleempje versnellingsbak (?)

Bericht door Harry 341 »

Durf het bijna niet te vragen...maaarrre,, koppelbok en koppelschijf?
Zijn dat belgische namen?
(serieuze vraag hoor!)
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van IMG_5923.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Probleempje versnellingsbak (?)

Bericht door renevanh »

Weet ik het... koppelbok neem ik over van de garagist (en dat is niet echt een vlaming), koppelschijf... hoe heet dat ding dan? :P

Heb wel een vlaamse achtergrond, dus zou zomaar kunnen :knipoog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Probleempje versnellingsbak (?)

Bericht door Multivan Generation »

koppelbok = drukgroep???
koppelschijf = vliegwiel????

ik gok maar :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Probleempje versnellingsbak (?)

Bericht door Harry 341 »

Dan zou dus wel de drukgroep maar niet de koppelingsplaat vervangen zijn.....raarrrrrrr hoor... :knipoog
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie