Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Webasto standkachel of bijverwarmer? hetzelfde??

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Webasto standkachel of bijverwarmer? hetzelfde??

Bericht door heemskerk »

Ik weet functioneel gezien het verschil maar kom er toch niet helemaal uit: Wanneer ik de foto's bekijk op bijvoorbeeld Ebay van beide apparaten dan zijn deze optisch identiek, ook het afgegeven vermogen is in beide gevallen 5kW. Toch maar even nagevraagd bij een Webasto inbouwstation. Volgens hen heeft de bijverwarmer geen bij- of aangebouwd pompje maar hebben ze wel dezelfde capaciteit. Toch zie ik op beide plaatjes (zie de linx hieronder) wel het pompje zitten bij zowel de stand al de bijverwarmer? Uhh.. ja dan weet ik het verschil ook niet te benoemen meneer...

http://cgi.ebay.de/VW-T5-GP-TDI-Zuheize ... 255f3a2174" onclick="window.open(this.href);return false; Zuheizer
http://cgi.ebay.de/VW-T5-Webasto-Thermo ... 2a0cd167b6" onclick="window.open(this.href);return false; Standheizung

Waarom wil ik het weten? Ik wil een gebruikte Webasto(bij)verwarmer aanschaffen en het verschilt in prijs nogal. Voor de standkachel wordt al snel € 100,- tot € 150,- meer gevraagd. Ook is het aanbod van bijverwarmers veel groter dan die van standkachels.

Voor de duidelijkheid; Ik heb het in het bovenstaande uitsluitend over de Webasto vloeistof(voor)verwarmers en niet over de Webasto luchtverwarmers.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Webasto standkachel of bijverwarmer? hetzelfde??

Bericht door Multivan Generation »

prijsverschil tussen een zuheizer en een standkachel zou goed kunnen zitten in extra kabelboom en instelbaar klokje is mijn mening. Misschien heb je er wat aan?

Ik heb totaal geen ervaring met dat "soort luxe".
Maar als leek lijkt me daar het verschil in te zitten..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Webasto standkachel of bijverwarmer? hetzelfde??

Bericht door johnny van de voorde »

De webasto bijverwarmer is een apparaat die je koelvloeistof sneller verwarmt wanneer het beneden 5 C° is. Hij gaat automatisch branden, daar hoef je niets voor te doen.

Een standverwarming is identiek aan de bijverwarmer, maar up-gegrade met een schakelklok en de bijbehorende kabelboom.

Wanneer het koud is gaat dus het gedeelte bijverwarmer automatisch aan , en bij thuiskomst stel je met het gedeelte standverwarming , je schakeltijd voor morgenvroeg in. Je komt dan in de bus , lekker warm en ruiten ontdooid.

Opgepast met 2e hands : Vaak zijn er storingen op die een pak geld kosten voor reparatie !


John.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Webasto standkachel of bijverwarmer? hetzelfde??

Bericht door vaniac »

In beide gevallen gaat het om de Webasto Thermo Top C. Af fabriek wordt deze zowel als voorverwarmer en als standkachel ingebouwd. Het prijsverschil zit hem alleen in de uitgebreidere bedieningsmogelijkheden van standkacheluitvoering (regelelektronica, klokje, afstandsbediening). De voorverwarmingsuitvoering kan achteraf omgebouwd worden op standkachel.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Webasto standkachel of bijverwarmer? hetzelfde??

Bericht door heemskerk »

Bedankt voor de reacties :yes , ik wacht nog even op een projectverslag van een medeweetjeweller die binnenkort een reportage op deze site plaatst. Aan de hand daarvan ook maar eens aan de slag gaan, het moet niet al te ingewikkeld zijn.
Satnoot
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:27

Re: Webasto standkachel of bijverwarmer? hetzelfde??

Bericht door Satnoot »

:winter Ik zou zeggen koop lekker een Standverwarming, nooit meer ruiten krabben en je stapt altijd in een lekker warme auto. Standverwarming en ventilator wel aansluiten op een 2e accu anders haal je de problemen in je Bussie. :werkaanT4
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Webasto standkachel of bijverwarmer? hetzelfde??

Bericht door heemskerk »

Satnoot schreef::winter Ik zou zeggen koop lekker een Standverwarming, nooit meer ruiten krabben en je stapt altijd in een lekker warme auto. Standverwarming en ventilator wel aansluiten op een 2e accu anders haal je de problemen in je Bussie. :werkaanT4
Bedankt. Ik heb al een tweede (semi tractie) accu & bijbehorende stoelconsole aangeschaft, en was het aansluiten daarop al van plan :knipoog De blower wordt wanneer de standkachel geactiveert wordt tijdens stilstand toch al via de standkachel aangestuurd? Vraag dit omdat het aansluiten van de plus van de standkachel op de tweede accu dan al genoeg moet zijn om de blower van de auto daarop (de tweede accu) te laten draaien of ben ik nu te specifiek?
Satnoot
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:27

Re: Webasto standkachel of bijverwarmer? hetzelfde??

Bericht door Satnoot »

:winter Waarschijnlijk wordt de blower aangestuurd via de 2e accu, als je een beetje schema kan lezen is het zo geklaard, meestal zit er een relais in de aansturing, veel succes met de inbouw. :zwaai
Plaats reactie