Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gloeibougies vervangen Risico op afbreken???

vragen over de T4
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Gloeibougies vervangen Risico op afbreken???

Bericht door BenTDI »

Motor gegevens T4 bjr 2000 2,5 tdi 75kw ACV 5cil. 188.000 km - loopt wel goed ,maar voor de vakantie naar noorwegen wil ik er nieuwe bougies in zetten ,stel je voor bougie problemen in de middle of nowhere...
Wil mijn gloeibougies vervangen en heb Bosch duraterm gekocht nr: 0 250 202 022 4FS - 003
made in France gekocht bij Rijsbergen in Waddinxveen .
Dit zijn volgens dit bedrijf de goede gloeistiften ook met na gloei .
Vraag is of ik eerst warm moet draaien voor demontage en kunnen ze breken ?
WD40 eerst erop of diesel ??? en hoelang in laten werken?
Weet niet hoelang ze erin zitten en wat voor type en merk ?
Pas een nieuwe accu erin ,maar voorgloeien duurt ongeveer 5 a 6 sec. het was altijd 1a 2 sec.
Of Garage laten doen ?
Heb al een gedore verlengde dop gehaald maatje 10 mm .
Dan vanaf de boven kant met de radiator naar voren brengen ....hoeft de bumper er toch niet af ???
Lijkt me moeilijker vanaf de onderkant (heb geen brug )
Groet Bentdi foto 1143
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Gloeibougies vervangen Risico op afbreken???

Bericht door sgsdebruijn »

tijd terug een heel topic over geweest, even zoeken! (niemand in de stress schieten is gewoon normaal bedoeld :alarm :toppie )
Als ik je plaatje bekijk kan je de radiator niet naar voren klappen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1688
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Gloeibougies vervangen Risico op afbreken???

Bericht door henkru »

2 uurtjes werk en voorfront even naar voren klappen anders kom je er niet bij.
Pijpsleutel 10 mm kom je een eind mee.
1 gloeipit is wat lastig bij te komen maar mij is het ook gelukt.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Gloeibougies vervangen Risico op afbreken???

Bericht door Harm »

Waarom al die moeite wanneer de motor het nog prima doet. Dan kun je wel allerlei dingen aan de T4 vervangen omdat je bang bent dat ze het gaan begeven.

Ik zou hooguit alle spullen meenemen om tijdens de vakantie de bougies te kunnen vervangen indien het onvermijdelijk lijkt.

Ikzelf heb wel eens overwogen om het gehele setje schakelbolletjes alvast eens aan te schaffen en standaard in de bus te leggen voor het geval dat.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Gloeibougies vervangen Risico op afbreken???

Bericht door Pascal-141 »

henkru schreef:2 uurtjes werk en voorfront even naar voren klappen anders kom je er niet bij.
Pijpsleutel 10 mm kom je een eind mee.
1 gloeipit is wat lastig bij te komen maar mij is het ook gelukt.
Wijsneus kun je niet naar voor klappen :muur (die kun je alleen maar uit elkaar schroeven , en delen weghalen)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1688
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Gloeibougies vervangen Risico op afbreken???

Bericht door henkru »

Pascal-141 schreef:
henkru schreef:2 uurtjes werk en voorfront even naar voren klappen anders kom je er niet bij.
Pijpsleutel 10 mm kom je een eind mee.
1 gloeipit is wat lastig bij te komen maar mij is het ook gelukt.
Wijsneus kun je niet naar voor klappen :muur (die kun je alleen maar uit elkaar schroeven , en delen weghalen)
Ik ben toch ook een wijsneus :toppie :knipoog
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Gloeibougies vervangen Risico op afbreken???

Bericht door pluuke »

Niks warm draaien, WD40 etc.
Gewoon koud doen.
Komt gewoon meteen los en dan rustig uitdraaien.
Zitten niet overdreven vast.
Pijpsleutel 10 werk het beste.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Gloeibougies vervangen Risico op afbreken???

Bericht door repelsteeltje »

Harm schreef:Waarom al die moeite wanneer de motor het nog prima doet. Dan kun je wel allerlei dingen aan de T4 vervangen omdat je bang bent dat ze het gaan begeven.

Ik zou hooguit alle spullen meenemen om tijdens de vakantie de bougies te kunnen vervangen indien het onvermijdelijk lijkt.

Ikzelf heb wel eens overwogen om het gehele setje schakelbolletjes alvast eens aan te schaffen en standaard in de bus te leggen voor het geval dat.

een TDI doet boven de 5 graden zonder gloeibougies ook prima starten...... Of ga je deze winter nog naar noorwegen, dan is het een ander verhaal...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Gloeibougies vervangen Risico op afbreken???

Bericht door Roger B. (11)61 »

wijsneus kan wel naar voren geklapt worden...

grille eraf, bovenaan slotdrager los maken en dan kan ie schuin naar voren gezet worden (effe stuk hout oid ertussen zodat ie blijft staan) dan heb je een beetje extra ruimte...

niet zoveel als bij de korte neus, maar zeker bij gloeibougies heb je dan net iets meer ruimte om te werken...

verder gewoon koud en zonder poespas met gevoel werken..

preventief vervangen als je geen klachten hebt..zou ik normaalgesproken niet doen, als die vakantie in de zomer is, heb je die gloeistiften daar ook niet nodig...voor een wintervakantie is het wel de moeite waard misschien (maar nieuwe kunnen ook (voortijdig) stuk gaan)

dat de gloeitijd anders is heeft met de buitentemperatuur te maken, als et kouder is gloeit ie langer
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gloeibougies vervangen Risico op afbreken???

Bericht door Multivan Generation »

Zoals Roger het beschrijft
kun je ongeveer 15 cm meer ruimte creëren.

De radiator kun je dan op de voorbumper zetten
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Gloeibougies vervangen Risico op afbreken???

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Zoals Roger het beschrijft
kun je ongeveer 15 cm meer ruimte creëren.

De radiator kun je dan op de voorbumper zetten
Ja uiteraard , maar wat ik bedoel is dat dat geen "service stand " is zoals bij de korte neus . Bij de korte neus zit een "scharniersysteem" waar de hele handel op naar voor klapt . Bij de lange neus heb je dat niet , daar moet je het gewoon losschroeven , en dan de hele handel gewoon "los" naar voor zetten , en zo proberen te voorkomen dat de radiator niet wegglijd , of je hebt nog kans op schade (bvb krassen) . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Gloeibougies vervangen Risico op afbreken???

Bericht door BenTDI »

Pascal-141 schreef:
henkru schreef:2 uurtjes werk en voorfront even naar voren klappen anders kom je er niet bij.
Pijpsleutel 10 mm kom je een eind mee.
1 gloeipit is wat lastig bij te komen maar mij is het ook gelukt.
Wijsneus kun je niet naar voor klappen :muur (die kun je alleen maar uit elkaar schroeven , en delen weghalen)
Jawel bij een wijsneus kan wel de radiator naar voren ,heb het al een paar keer gedaan .....
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Gloeibougies vervangen Risico op afbreken???

Bericht door BenTDI »

Bedankt jullie allen voor de raad ...
Maar ik ga zaterdag even met m op de brug om nieuwe pakkingen tussen het oliefilterhuis (en dan gelijk de 0 ring van de oliekoeler..... en de olie peilstok aansluiting (pakking) te vernieuwen.
Want hij lekt volgens mij wat olie ,want ik kan het onder de plastic bescherm plaat zien hangen en mijn straatje wordt er niet schoner op.
Meteen even de gloeibougies meten of ze vervangen moeten worden ....misschien gelijk doen een optie zonodig....
Groet Ben Tdi :T44EVER :werkaanT4
:bifun
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Gloeibougies vervangen Risico op afbreken???

Bericht door BenTDI »

repelsteeltje schreef:
Harm schreef:Waarom al die moeite wanneer de motor het nog prima doet. Dan kun je wel allerlei dingen aan de T4 vervangen omdat je bang bent dat ze het gaan begeven.

Ik zou hooguit alle spullen meenemen om tijdens de vakantie de bougies te kunnen vervangen indien het onvermijdelijk lijkt.

Ikzelf heb wel eens overwogen om het gehele setje schakelbolletjes alvast eens aan te schaffen en standaard in de bus te leggen voor het geval dat.

een TDI doet boven de 5 graden zonder gloeibougies ook prima starten...... Of ga je deze winter nog naar noorwegen, dan is het een ander verhaal...
voorjaar june 2011 gaan we ....lekker kabeljauw vangen zonder gloeibougies :yes :bifun :bifun :bifun :werkaanT4
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Gloeibougies vervangen Risico op afbreken???

Bericht door BenTDI »

Roger B. (11)61 schreef:wijsneus kan wel naar voren geklapt worden...

grille eraf, bovenaan slotdrager los maken en dan kan ie schuin naar voren gezet worden (effe stuk hout oid ertussen zodat ie blijft staan) dan heb je een beetje extra ruimte...

niet zoveel als bij de korte neus, maar zeker bij gloeibougies heb je dan net iets meer ruimte om te werken...

verder gewoon koud en zonder poespas met gevoel werken..

preventief vervangen als je geen klachten hebt..zou ik normaalgesproken niet doen, als die vakantie in de zomer is, heb je die gloeistiften daar ook niet nodig...voor een wintervakantie is het wel de moeite waard misschien (maar nieuwe kunnen ook (voortijdig) stuk gaan)

dat de gloeitijd anders is heeft met de buitentemperatuur te maken, als et kouder is gloeit ie langer
Oke dus dat is het dat ie 5 sec voorgloeit ....idd bij boven nul wordt ie sneller ...bedankt
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Plaats reactie