Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Uitlaatspruitstuk in de prullebak

vragen over de T5
Plaats reactie
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Uitlaatspruitstuk in de prullebak

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

Nadat ik eerst met succes een scheurtje in mijn uitlaat spruitstuk had gelast.
Daar nog ongeveer 30000km mee heb gereden.

Is er nu helaas op een andere plek ook een scheurtje ontstaan
Dit is een scheurtje van ongeveer 15 mm in het flexibele colector gedeelte welke aansluit op de turbo.
Dit is mijns inziens niet te lassen.
Dus..... Nieuw besteld danmaar.
Volgens mij is het wel een wat gemodificeerd exemplaar dus ik hoop er maar het beste van.
Nu ben in de gelukkige omstandigheid dat ik hem zelf kan monteren maar dan nog..
Ongeveer 480 euries inclusief wat pakkinsgmaterialen.
Montage zal wel meevallen ik schat ongeveer 2,5 uur

Als tie het net zo lang blijft doen in totaal als de vorige kom ik tot 320000km .
Dan zie ik wel weer verder .

Succes allemaal.
edgar
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:34
Locatie: middenmeer
Contacteer:

Re: Uitlaatspruitstuk in de prullebak

Bericht door edgar »

Hallo Pieters,

Wees daar maar niet al te zeker van, wij hadden bij 170000 km de derde er al in zitten.
Het is een zwak stuk en dat zal het ook blijven ook.

vr. gr. Edgar
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Uitlaatspruitstuk in de prullebak

Bericht door Pim 328 »

Denk dat je de egr koeler hebt die een scheurtje heeft en niet je uitlaat spruitstuk.

Want ik heb bij een t5 nog geen spruitstuk gezien met een flexibel stuk erin.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Uitlaatspruitstuk in de prullebak

Bericht door pieters »

Hey pim,

Ja het is inderdaad dat gedeelte waardoor de egr gassen ook gaan, maar veel koelen zal het niet daar.
Maar het is wel degelijk het gedeelte waar ook de krimp en uitzetting van het spruitstuk opgevangen kan worden voor aansluiting op de turbo.

Voor de liefhebber wil ik nog wel een foto plaatsen met het scheurtje maar de meeste mensen zullen me zo wel geloven denk ik.

Nog navraag gedaan bij de magazijnchef van de dealer maar die had er nog niet meer dan twee nieuw uitgegeve .
Nou ja het zal wel.
Voorals nog is het weer netjes dicht, bij een ritje naar de Harz in duitsland, was het reageren op het gas en de prestaties weer prima.
Ook het verbruik lijkt er iets op te reageren. Heen en terug met waar mogelijk 130 op de teller een nette een op 12.

Eh pim , moet ook nog nieuwe gloeibougies.

Binnen schermen weg front losmaken bumper laten zitten inlaatspruitstuk weg en bougies vervangen . zo ongeveer??
Temperatuur voeler ook gelijk vervangen?? of zit die daar niet? 160000km 174 pk bjr 2005


Bedankt alvast
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Uitlaatspruitstuk in de prullebak

Bericht door Babson »

Waarschijnlijk zal bij een afgesloten EGR dit probleem niet zijn ontstaan.

Immers, als er geen hete uitlaatgassen door de flexibele collector kunnen door stromen, kan deze niet uitzetten en afkoelen, dus zullen er geen spanningsverschillen ontstaan en dus ook geen scheuren.

Afsluiten die EGR is mijn devies.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Uitlaatspruitstuk in de prullebak

Bericht door pieters »

Hey Babson,

Ga toch een foto plaatsen denk ik maar, anders blijft er teveel onduidelijk zal er tekst en uitleg bij geven.
Maakt ook verder niet uit maar mijn egr zit al vanaf km 4000 dicht.

Bij heel veel motoren zit de turbo gewoon vast aan het uitlaat spruitstuk en niet vast op het blok.
Dan moet de smering plaatsvinden door middel van olie leidingen en zelfs soms water koeling.
Deze leidingen zijn dan weer veel kwetsbaarder maar weer makkelijker te vervangen en controleren.
En en kosten vast geen 480 euro en doen er niet zo lang over om vervangen teworden.

Zo zie je maar elk voordeel heb zn nadeel.

Succes maar weer
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Uitlaatspruitstuk in de prullebak

Bericht door pieters »

Hallo allen,

Hierbij voor de duidelijkheid even een foto van mijn lekke uitlaatspruitstuk.
In het flexibele gedeelte daar waar de uitlaat aansluit op de turbo daar is het gebeurd.
Dat dit ook wel aangeduid wordt als de egr koeler vind ik ook prima maar ik zie dat niet zo.
De egr aflaat zit op het bovenste starre gedeelte, het pijpje zeg maar.

Daar na kreeg ik gisteren op dit forum nog een hint voor het vacuum systeem en geloof het of niet , omdat al vacuum kwijt was bij het starten, en geloof het of niet bij mij zat er ook een scheurtje.
In de slang van de vacuum pomp naar de rembekrachtiger bij de aansluiting op de vacuumpomp.
mensen kijk er maar even naar want dat hebben of krijgen er vast meer. Ook een foto.

Succes allemaal en bedankt voor de tips.
vacuum
vacuum
Bijlagen
P1000496.JPG
P1000495.JPG
Plaats reactie