Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
fuseekogels t4
fuseekogels t4
goedenavond t4 maatjes.
ik heb een vraag: de bovenste fuseekogels van een t4 moet die er naar onder toe uit?
ik heb er hier wat over gelezen en vroeg me af of het klopt.
ook heb ik lopen speuren naar gereedschap daarvoor.
kwam uiteindelijk uit bij klann kl-0043-861 maar dat schijnt nogal duur spul te zijn .
toen had ik een verhuurbedrijf in het midden vh land maar die verhuren alleen aan bedrijven
die hun automaterialen aankopen of een auto garage hebben.
dus nu zit ik te denken om een dikke staalplaat te maken met een omgekeerde potkrik erop.
heeft iemand hier ervaring mee??
of weet iemand een andere manier,
alle hulp word op prijs gesteld,
vr gr blauwtje
ik heb een vraag: de bovenste fuseekogels van een t4 moet die er naar onder toe uit?
ik heb er hier wat over gelezen en vroeg me af of het klopt.
ook heb ik lopen speuren naar gereedschap daarvoor.
kwam uiteindelijk uit bij klann kl-0043-861 maar dat schijnt nogal duur spul te zijn .
toen had ik een verhuurbedrijf in het midden vh land maar die verhuren alleen aan bedrijven
die hun automaterialen aankopen of een auto garage hebben.
dus nu zit ik te denken om een dikke staalplaat te maken met een omgekeerde potkrik erop.
heeft iemand hier ervaring mee??
of weet iemand een andere manier,
alle hulp word op prijs gesteld,
vr gr blauwtje
Re: fuseekogels t4
Bovenste moet er idd naar beneden toe uit (wel eerst de veerring eraf ;-)
lees deze eens :
viewtopic.php?f=2&t=27715&p=178984&hili ... ol#p178984" onclick="window.open(this.href);return false;
Roger B en Peter MG hebben een set te leen..
lees deze eens :
viewtopic.php?f=2&t=27715&p=178984&hili ... ol#p178984" onclick="window.open(this.href);return false;
Roger B en Peter MG hebben een set te leen..
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: fuseekogels t4
als je in noordholland woont, ik heb ook een setje gereedschap hiervoor gemaakt. Is te leen.
op T4 wiki staat trouwens een aardige beschrijving van het vervangen van de kogels en het benodigde gereedschap.
op T4 wiki staat trouwens een aardige beschrijving van het vervangen van de kogels en het benodigde gereedschap.
Re: fuseekogels t4
ik woon vlakbij leeuwarden maar ik hou me aanbevolen om evt zondag (mocht het me niet lukken
morgen) een toerritje op mn grote brommert te maken richting noordholland als het u past.
en ik heb nog een vraag: ik heb de draadeinden van de torsiestangen opgemeten zoals aanbevolen
en links was 6.5 en rechts 7 (of andersom)is het normaal dat daar verschil in zit???
alle raad is welkom.
gr blauwtje
morgen) een toerritje op mn grote brommert te maken richting noordholland als het u past.
en ik heb nog een vraag: ik heb de draadeinden van de torsiestangen opgemeten zoals aanbevolen
en links was 6.5 en rechts 7 (of andersom)is het normaal dat daar verschil in zit???
alle raad is welkom.
gr blauwtje
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: fuseekogels t4
Toen ik mijn bus ging verlagen, zat er ook verschil tussen links en rechts.
Na verlagen nog steeds hetzelfde verschil hoor.
Volgens mij heeft het te maken met de balans, ene kant is wellicht wat zwaarder als de andere kant.
Gerard
Na verlagen nog steeds hetzelfde verschil hoor.
Volgens mij heeft het te maken met de balans, ene kant is wellicht wat zwaarder als de andere kant.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Re: fuseekogels t4 torsie ongelijk aangedraaid
ik vraag het omdat ik de bovenste fuseekogels aan het vervangen ben dus ik heb ze losgedraaid
om de spanning eraf te halen maar nu vraag ik me af of ik ze ook ongelijk moet terugzetten.
vr gr blauwtje.
om de spanning eraf te halen maar nu vraag ik me af of ik ze ook ongelijk moet terugzetten.
vr gr blauwtje.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: fuseekogels t4
ik haal de spanning niet van de torsiestaven om de kogels te vervangen, een flinke dop tussen draagarm en subframe en je fixeert de arm op een geschikte plaats.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: fuseekogels t4
zo had ik het niet gelezen hier op het forum ,afijn ik heb een kant al los gedraaid.
blijft de vraag waarom ze ongelijk zaten en of ik dit zo ook weer terug moet zetten.
vr gr blauwtje
blijft de vraag waarom ze ongelijk zaten en of ik dit zo ook weer terug moet zetten.
vr gr blauwtje
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: fuseekogels t4
zo terug zetten, stukje rijden en dan hart velg tot spatbord opmeten links en rechts, bij verschil bij gaan stellen.
diverse oorzaken te verzinnen voor dat verschil, kan zijn dat er rekening gehouden wordt met 80kg bestuurder en dat ie dan gelijk ligt links en rechts.... kan zijn dat er toleranties in de torsiestaven zit waardoor dat verschil ontstaat... om maar wat te noemen..
diverse oorzaken te verzinnen voor dat verschil, kan zijn dat er rekening gehouden wordt met 80kg bestuurder en dat ie dan gelijk ligt links en rechts.... kan zijn dat er toleranties in de torsiestaven zit waardoor dat verschil ontstaat... om maar wat te noemen..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: fuseekogels t4
die stukken draadeind van de torsie stang zijn niet even lang
je moet meten aan de spatbordranden
ik heb me daar ook mee verdaan na het vervangen van de fusee's en de hondebotten enz
het uitlijnen ging maar niet, want ik had ook die draadeinden even lang gemaakt
maar dan staat die scheef.
je moet meten aan de spatbordranden
ik heb me daar ook mee verdaan na het vervangen van de fusee's en de hondebotten enz
het uitlijnen ging maar niet, want ik had ook die draadeinden even lang gemaakt
maar dan staat die scheef.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: fuseekogels t4
zou ik je wel adviseren dit speciaal gereedschappluuke schreef:Bovenste moet er idd naar beneden toe uit (wel eerst de veerring eraf ;-)
lees deze eens :
viewtopic.php?f=2&t=27715&p=178984&hili ... ol#p178984" onclick="window.open(this.href);return false;
Roger B en Peter MG hebben een set te leen..
we hebben het met een grote poulie trekker en de snijbrander gedaan
maar het ging maar met heel veel moeite!!!!!
1 oude fuseekogel klapte daarbij gewoon uiteen
zonder snijbrander en met alleen de poulietrekker zou het niet gaan!!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: fuseekogels t4
Zonder de speciale tools maak je geen kans.
Of je moet de hele fusee eronderuit halen, en die onder de pers leggen.
Maar dat is helemaal niet nodig, met de tool gaat het echt wel lukken, mits goed gebruikt.
Enneh....snijbrander ???? tis geen kluis....
De gedachte daarachter zal zijn geweest dat de zaak uitzet en daardoor makkelijker lost, dat klopt natuurlijk ook wel gedeeltelijk, maar de hoofdreden dat de fusee zo strak zit is dat ie rondom gekarteld is, en die karteling wordt er bij het inpersen in het gietstaal van de fusee gedrukt.
Of je moet de hele fusee eronderuit halen, en die onder de pers leggen.
Maar dat is helemaal niet nodig, met de tool gaat het echt wel lukken, mits goed gebruikt.
Enneh....snijbrander ???? tis geen kluis....
De gedachte daarachter zal zijn geweest dat de zaak uitzet en daardoor makkelijker lost, dat klopt natuurlijk ook wel gedeeltelijk, maar de hoofdreden dat de fusee zo strak zit is dat ie rondom gekarteld is, en die karteling wordt er bij het inpersen in het gietstaal van de fusee gedrukt.
- Bijlagen
-
- 160548374a15f57068292d55bb0a1375.jpg
- (12.09 KiB) 1330 keer gedownload
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: fuseekogels t4
heb de ene kant eruit !!
met een pullietrekker en een klein brandertjeen rond omslaan met een hamer dus morgen
de andere kant proberen.had vandaag niet genoeg tijd.
dan even kijken hoe we de nieuwe erin gaan trekken heb al een mooi stukkie pijp gevonden
las er een schetsplaat aan 2 gaten erin en een plaat erboven en twee draadeinden dan moet het
lukken.
maar ik had nog een vraagje over de lange draadeinden van de torsiestangen: hoe zit het bovenste deel in de uitsparing??
er zit aan de ene zijde een afgeschuinde kant en aan de andere zijde een knobbeltje ,hoe
moet ik ze terugzetten?
is er evt ook een tek van? gr blauwtje
met een pullietrekker en een klein brandertjeen rond omslaan met een hamer dus morgen
de andere kant proberen.had vandaag niet genoeg tijd.
dan even kijken hoe we de nieuwe erin gaan trekken heb al een mooi stukkie pijp gevonden
las er een schetsplaat aan 2 gaten erin en een plaat erboven en twee draadeinden dan moet het
lukken.
maar ik had nog een vraagje over de lange draadeinden van de torsiestangen: hoe zit het bovenste deel in de uitsparing??
er zit aan de ene zijde een afgeschuinde kant en aan de andere zijde een knobbeltje ,hoe
moet ik ze terugzetten?
is er evt ook een tek van? gr blauwtje
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: fuseekogels t4
die draadeinden passen maar op een manier, andersom krijg je ze er bij mijn weten niet in.
blauwtje schreef:heb de ene kant eruit !!
met een pullietrekker en een klein brandertjeen rond omslaan met een hamer dus morgen
de andere kant proberen.had vandaag niet genoeg tijd.
dan even kijken hoe we de nieuwe erin gaan trekken heb al een mooi stukkie pijp gevonden
las er een schetsplaat aan 2 gaten erin en een plaat erboven en twee draadeinden dan moet het
lukken.
maar ik had nog een vraagje over de lange draadeinden van de torsiestangen: hoe zit het bovenste deel in de uitsparing??
er zit aan de ene zijde een afgeschuinde kant en aan de andere zijde een knobbeltje ,hoe
moet ik ze terugzetten?
is er evt ook een tek van? gr blauwtje
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: fuseekogels t4
Is het echt nodig om de torsiestangen los te draaien? is er geen makkelijker manier hiervoor?
Ga begin april de boel doen heb dan een weekje vrij.
Hoeveel werk is het extra om de onderste draagarmrubbers te vervangen.
Wanneer staat er geen spanning op de stabilisator wil daar de rubbers ook maar ff vervangen.
Ga begin april de boel doen heb dan een weekje vrij.
Hoeveel werk is het extra om de onderste draagarmrubbers te vervangen.
Wanneer staat er geen spanning op de stabilisator wil daar de rubbers ook maar ff vervangen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++