Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Na tunen dip in vermogen ??

vragen over de T4
Plaats reactie
Possie
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2007, 21:02

Na tunen dip in vermogen ??

Bericht door Possie »

Hoi lezers.
Ik had een T4 2.5 tdi met 88 pk motor. In 2003 bij km.stand 145000 laten tunen in belgie ( Chippoint ) 80 000 km tot volle tevredenheid gereden, ook in de vakantie met caravan in pittig berggebied. Juist in lager toerengebied erg soepel.
Sinds 3 weken in bezit van T4 uit 2003, 2.5 tdi met 102 pk. Km st. 45 000 km
Een week geleden laten tunen naar 133 pk, maar nu valt mij op, dat de motor beneden de 2000 toeren practisch geen trekkracht heeft. Hoort dit bij dit type motor, of is de tuner een beetje uitgegleden ?
Graag reactie van de kenners.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Dag Possie,
een serieuze tuner zal beneden de 2000 rpm niet veel toevoegen aan extra vermogen. Want hierdoor komen er te grote krachten op de aandrijfassen, de koppeling en nog andere onderdelen.
Doordat er boven de 2000 rpm veel meer koppel is bijgekomen lijkt het alsof hij onder de 2000 rpm een beetje dood is.
Waarschijnlijk is er niets aan de hand hoor.
De versnellingsbak van de 88 pk was ook korter, waardoor die iets lekkerder aan zijn gas hing en er iets sneller vandoor ging. Nu met de 102 pk zijn de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak wat langer in vergelijking met die van de 88 pk en dus zal hij iets minder flitsend reageren.

Mocht je hem onder de 2000 rpm iets soepeler willen hebben dan zijn er verschillende opties.

EGR-plaatje monteren,
Roetkat leegmaken of een roetkatvervangende pijp monteren,
luchtfilterhuis iets modificeren
Andere LMM ipv Bosch een Pierburg monteren.

Genoeg opties dus, tegen een fatsoenlijk bedrag.
EGR-plaatje kun je zelf of laat je doen kost nagenoeg niets.
Roetkat leeghalen kan je zelf.
Luchtfilterhuis modificeren kun je zelf.
Andere LMM kun je ook zelf, kost iets van 85 euro.

Genieten maar..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Niels949
Berichten: 425
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Niels949 »

He Peter,

Doet een luchtmassameter van Pierburg dan meer voor je koppel onderin dan een van Bosch?

Groeten,

Niels949
T4 102 PK uit 2003
Possie
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2007, 21:02

Bericht door Possie »

He Peter, snel antwoord dus.
Ik ben iets meer gerustgesteld. Laatste jaar met 88 pk gereden zonder catvulling, gaf wat meer vermogen maar ook VEEL meer dieselstank. Laat de vulling dus maar zitten. Misschien is het inderdaad het verschil in vermogen voor en na de tuning, wat het gevoel van de " dip " veroorzaakt. Luchtweger en luchtfilter ga ik nog eens onder de loep nemen. Over enige tijd raporteer ik.
Leuke side, dit forum.
Bedankt, en je hoort van mij.
Groet, Possie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Niels949 schreef:He Peter,

Doet een luchtmassameter van Pierburg dan meer voor je koppel onderin dan een van Bosch?
Groeten,
Niels949
Niels,
het maximum koppel wordt in een kenveld begrensd, je kunt dus nooit meer koppel hebben als de grens bereikt is/wordt.
Wil je meer koppel, dus de grens verleggen/ophogen, dan is een remapping van de motorcomputersoftware noodzakelijk. Remapping is de verzamelnaam voor het aanpassen van de motorcomputersoftware. Hieronder vallen bijvoorbeeld chiptuning dmv solderen van een andere chip, maar dus ook via OBD de software eruit halen, bewerken en terug in de motorcomputer brengen.

De luchtmassameter van Pierburg heeft een veel groter contactoppervlak als die van Bosch, je kunt je dus wel voorstellen dat het signaal dat doorgegeven wordt aan de motorcomputer ook hoger is. Volgens de motorcomputer komt er meer lucht langs de sensor, en meer lucht is voor de motorcomputer het sein om meer brandstof in te spuiten.

Beetje eenvoudig uitgelegd misschien, maar zo werkt het ongeveer. Dit houdt dus in dat bij een lager toerental als eerst, de maximale inspuithoeveelheid aan brandstof ingespoten wordt, (de maximale waarde voor de LMM wordt door het hogere contactoppervlak eerder bereikt), en hierdoor heb je het maximale koppel dus bij een lager toerental.
En dat toerental kan best wel eens in de buurt van de 1900 rpm of nog lager liggen.

Ik heb er wel ergens plaatjes van zodat je de verschillen kunt zien.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Niels949
Berichten: 425
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Niels949 »

Ahaa, thanx Peter!

Groeten,

Niels
T4 102 PK uit 2003
Plaats reactie