Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

riempjes...

vragen over de T4
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

riempjes...

Bericht door sjemmie »

hee allemaal,
ik ben sjemmie, verse t4 eigenaar, en dus ook vers op t forum.
om maar eens ff lekker met de deur (bestuurderszijde uiteraard) in huis te vallen presenteer ik u:

gebroken multiriem, wsl ook distr. riem en dit alles tijdens een wellicht te snel (koude moteor...?) ritje door centrum milaan...

e.e.a. is mijn compagnon overkomen die vervolgens na motorisch uitvallen, nog ff lustig doorgestart heeft ook.
Ik inmiddels weer in NL, probeer ;
A) een diagnose bij plaatselijke VW garage te krijgen. (dit is moeoeoeoeilijk)
B) me aanmeld bij dit forum om nu te weten te komen of de 5 cil. tdi uit '96 een vrije slag heeft of niet.
C) bij deze het vraagstuk ook tevens bij jullie neerleg of jullie dit ook wel overkomen is, of iemand kenne die etc etc. en hoe ernstig dit afgelopen is (of niet...jeuj)

Het voertuig is me uiteraard (slechts twee weken terug) verkocht met de nodige beloftes over onderhoud, echter had ik natuurlijk bij het ontbreken van een km.registratie op de distr. riem cover beter moeten weten...
Enfin, ik had em hard nodig voor een klus, en het apparaat ging als de brandweer.
geen olie verbruik, startte redelijk, tikvrij blok ( wel een behoorlijk turbo gat tot 2.300 rpm. daarna TAKE -OFF!!) en een uiterst gunstig verbruik van 1:13.7 ( met imperiaal + steigers drop, 600 Kg gereedschap + materialen en vrijwel constant 130/140 op t klokkie..) en de hele week helemaal probleemloos door milaan gecrossed.
maar ja, zodra ik mijn hielen aldaar gelicht had, kwam het nogal verontrustende telefoontje.

dus...
- wie weet wat dit concreet voor een gevolgen kan hebben?
- heeft iemand van jullie enig idee wat de kosten zouden zijn om het blok (eventueel kop)te laten repareren?
- zo ja , waar zouden jullie me adviseren dit te laten doen?

mocht e.e.a. jullie teveel worden , en krijg ik een negatief terugreisadvies voor het apparaat( kosten/baten), vlieg ik bij wijze van spreken alsnog terug naar milaan om die complete unit in een wellicht diep plaatselijk ravijn te rollen (check you tube!!!LOL)


alvast de groeten, en ik wacht jullie tips/suggesties af.

Sjembek.
alles weer origineel
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: riempjes...

Bericht door sjemmie »

Hij staat nu bij een bosch gararge (?)
ik hoor als t goed is zometeen een diagnose, wellicht zat de distr.riem er nog wel om.
ik neem aan dat als je dan toch de multieriem (die doet toch ook de brandstofpomp? ) laat vervangen, je ook gelijk de distr. riem = water[omp, spanrollen en what not zou leten doen??
sjemmie.
alles weer origineel
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: riempjes...

Bericht door René »

Hoi Sjemmie

TDi heeft nog een extra riem die de brandstofpomp meeneemt. Dit is niet de multiriem
Eerst resultaat van de diagnose afwachten alvorens we hele verhalen gaan schrijven wat er "mogelijk" defekt zou kunnen zijn.

René
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: riempjes...

Bericht door sjemmie »

check,
contact gehad met de garagist te milaan.
deze adviseerde om alle riempjes tegelijk te doen incluis waterpomp, iets waarin ik me volledig kon vinden uiteraard!
gelukkig had de persoon die me aanvankelijk schaderapport uitbracht slechte kennis van zaken
( dacht dat het de ontsteking was... :nuts ), de distri zat er nog wel om, dus behalve de brandstofpomp stond de rest nog op tijd.
garagemannetje denkt er twee dagen mee bezig te zijn, afhankelijk van de onderdelenlevering.
aan de ene kant: sneu geld, kannet allemaal zelf...
aan de andere kant: waar laat je een dergelijk reparatie in NL voor € 500,- uitvoeren???
geluk bij een ongeluk, de uurlonen van italiaanse garagisten zijn nogal lager dan hier...
gegroet
sjemmie.
alles weer origineel
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: riempjes...

Bericht door harry t5 191 »

Dat is dan een geluk bij een ongeluk!
Dan is dus alleen de riem van de brandstofpomp eraf gelopen.
Gelukkig maar want daar krijg je geen motorschade van.
Als alles gerepareerd wordt voor € 500 dan is dat een koopje!
Succes met de afloop.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: riempjes...

Bericht door sjemmie »

heej...
ben weer terug.
alles lijkt netjes te zijn gereparerd, door goede onderdelen en bij een BOSCH garage te milaan.
inmiddels weer in NL merk ik dat er (vooral bij warmte) een erg groot turbogat ontstaat.
tot 2300rpm gebeurt er eigenlijk niets, en vervolgens is het net offik opstijg.
zou mooi zijn als de 'powerband' iets eerder oppakte.
ligt dit aan het feit dat het zaakie gechipped is, moet er dan niet ook een grotere capaciteit intercooler op??
ik zal em eerst eens ff goed doorblazen (vol met vliegies) .
of zou het inmiddels kunen zijn dat mijn turbolader aan revisie toe is? hoe kan ik dit uitsluiten...?

groeten Sjemmie.
alles weer origineel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33911
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: riempjes...

Bericht door Multivan Generation »

wellicht staat de brandstofpomp iets te laat?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: riempjes...

Bericht door sjemmie »

ja?
ik hoopte nmlijk dat ze dat bij die reparatie ook gechecked hadden...
is dit zonder uitleesapparatur te doen? (kannikkut zelf??)
Of is het slimmer e.e.a. door een VAG unit te laten meten?

groeten jeroen
(ps. thnks for response!!)
alles weer origineel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33911
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: riempjes...

Bericht door Multivan Generation »

als je vagcom software zou hebben dan zou je dat zelf,
bij een warme motor kunnen uitlezen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: riempjes...

Bericht door sjemmie »

aha ik las al iets over een windows besturing-systeem...
da' wordt niks.
suggestie waar dit in de buurt van groningen eventueel zou kunnen?
bvd,
sjemmie.
alles weer origineel
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: riempjes...

Bericht door ailko vos »

century bedrijfswagens groningen.en als je hem wil laten tunen dan weet ik ook wel een adresje gespecialiseerd in vw
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: riempjes...

Bericht door sjemmie »

Hallo ailko,
ik ben bekend bij century vindt echter hun tarief veels te hoog, en ben niet bijster onder de indruk van hun
vaardigheden.
Nu had je het over een goed adresje voor tuning?
laat maar horen (ziptuning?)
volgens de vorige eigenaar is hij namelijk tot 140 pk getuned.
zou dus alleen e.e.a. opnieuw optijd gezet moeten worden (vanwege nieuwe brandstof-pomp riem.) en wellicht het boeltje eens laten uitlezen op storingsdiagnose.
alvast bedankt.
sjemmie.
alles weer origineel
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: riempjes...

Bericht door harry t5 191 »

Dat adres wat Aiko bedoelt zit in Marum.
Daar kunnen ze uitlezen,eventueel op de rollenbank een run maken.
Naam staat onder mijn bericht.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: riempjes...

Bericht door sjemmie »

keej,
bedankt, ik ga ze morgen bellen!
gr.sjem
alles weer origineel
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: riempjes...

Bericht door sjemmie »

Hallo,
brandstofpomp had 143º voorontsteking.
wonder dat ie uberhaupt liep.
verklaarde ook waarom ie pas op toeren kracht kreeg...
nu alles beter afgeregeld, trekt als een beer, iets minder topsnelheid (160 ipv 175).
ben benieuwd naar verbruik.
thanks 4 the tips!!
Jeroen.
alles weer origineel
Plaats reactie