Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vervolg BPM topic........

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

vervolg BPM topic........

Bericht door Ron---63--- »

Had een meeltje gestuurd naar een bedrijf omtrent de BPM ed.
Komen ze met dit antwoord...........Klopt die datum wel???

Hallo.



Hierbij onze antwoorden. Je zet me wel aan het werk met al de vragen. Zal proberen het een en ander begrijpelijk neer te zetten. Als je er niet uit komt, kan je mij altijd bellen. Vraag dan altijd naar mij ,ik weet er het meeste van.



Op een nieuwe auto bedraagt de BPM 45,2 % van de cataloguswaarde exclusief BTW. Aan de BPM zit een afschrijvingstabel gekoppeld waarbij de BPM steeds lager wordt naar mate de auto ook ouder wordt. Na 5 jaar is de BPM eraf bij een bedrijfswagen.



De BPM is ingevoerd op 1 juli 2005. Als u een gebruikte bedrijfswagen koopt van VOOR deze datum (dus 30 juni 2005 en ouder) dan is deze auto BPM-vrij. U krijgt voor deze auto’s nooit een naheffing voor de BPM. U kunt alleen een boete krijgen op moment dat de bedrijfswagen niet voldoet aan de eisen voor het grijze kenteken (bijvoorbeeld als u mensen vervoert in de laadruimte).



U moet als particulier persoon inderdaad de BTW voldoen (overigens net als een ondernemer). Een ondernemer vraagt de BTW terug, een particulier persoon niet. Als u een marge auto aanschaft (zijn heel sporadisch te vinden) hoeft u geen BTW te betalen.



Net als bij elke andere auto moet er wegenbelasting worden voldaan. Er zijn in totaal drie verschillende tarieven in omloop voor auto’s met een grijs kenteken, te weten voor gehandicapten, ondernemers en particulieren. Deze laatste groep betalen het ”gele” tarief, echter zonder de provinciale opcenten. Het particuliere tarief voor bedrijfswagens is altijd nog voordeliger dan het echte gele tarief en daarmee is de meerprijs beperkt ten opzichte van een flinke en ruime personenauto.



Om voor het lage belastingtarief in aanmerking te komen moet u aan kunnen tonen dat u ondernemer bent. Om te beginnen is een actief BTW-nummer noodzakelijk. Daarnaast moet u aan kunnen tonen dat de bedrijfswagen voor minstens 10% zakelijk wordt gebruikt (dus van elke 1000 km moet u minstens 100 km zakelijk rijden). Inschrijven bij de kamer van koophandel heeft geen zin. Op naam zetten van een bedrijf zorgt wel voor de lagere belasting, maar geeft bijvoorbeeld problemen met de bijtelling en de hierboven omschreven kilometeradministratie. Een en ander hangt natuurlijk nauw samen met wat voor bedrijf u heeft, een internet bedrijfje of bijvoorbeeld een kapper maakt geen zakelijke kilometers, een timmerman of metselaar heel veel.



Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd. Voor vragen kunt u mij altijd bellen. Een slimme move is te kijken naar een marge auto, maar deze zijn heel moeilijk te vinden. Als u bijvoorbeeld een auto in te ruilen heeft kunnen wij ook nog wel het een en ander doen met het toe te betalen bedrag. Hierover informeer ik u graag nader.
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Bericht door Die Bruine »

Dit klopt. Zo staat het ook op de belastingdienstsite. Ik heb dit toen ook uitgezocht ivm invalidevervoer. Wat meneer zegt klopt dus gewoon. Nu is het nog aan jou natuurlijk wat je gaat doen
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 apr 2007, 17:08
Locatie: Best
Contacteer:

Bericht door Jasper »

Klopt inderdaad, het bovenstaande verhaal.
Dit komt echter te vervallen wanneer men kiest voor een zakelijk en particulier gebruik van de auto. Je moet dan wel 22% van de cataloguswaarde incl.
bij je inkomen optellen. Dit is dus de zogenoemde bijtelling. Je hoeft dan geen kmregistratie te onderhouden en alle autokosten zijn bedrijfsmatig te verwerken.
Een auto ouder dan 15 jaar is weer een situatie apart. Bovenstaande is dan van kracht, er wordt dan enkel uitgegaan van de dagwaarde van de auto. Deze mag aan diverse veilingprijzen zijn gekoppeld.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

de genoemde datum van juli 2005 is volgens mij de invoer van BPM op grijs kenteken die door bedrijven tergugevorderd kan worden.

BPM voor personenauto's bestaat al veel langer
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Bericht door Ron---63--- »

Oke ik ben weer een hoop wijzer geworden. Het ging met name om de afschaffing BPM. Ik dacht dat het juni 2003 was maar schijnt dus juni 2005 te wezen. Scheelt toch weer 2 jaar.

Thanks !!!
Plaats reactie