Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

maximum te trekken gewicht

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

maximum te trekken gewicht

Bericht door julien »

Hallo,

Ik heb er al verschillende dingen over gelezen en daaruit opgemaakt dat je doormiddel van het laadvermogen van de t4 te verlagen, de maximaal te trekken massa van de aanhanger verhoogd kan worden.
Mijn T4 caravelle dc met lange wielbasis weegt leeg 1872 Kg en het laadvermogen is 858 Kg.
Het maximum te trekken gewicht is 1770 Kg, in totaal dus precies het maximale treingewicht van 4500 Kg die ook op het plaatje onder de motorkap staat.
Nu heb ik het rdw gevraagd of het mogelijk is het laadvermogen te verlagen om meer te mogen trekken zodat het treingewicht toch onder de 4500 Kg blijft, volgens het rdw is dit niet mogelijk
zonder toestemming van de importeur.
Klopt dit? of moet ik gewoon nog een keer bellen in de hoop op een andere medewerker?
alvast bedankt
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: maximum te trekken gewicht

Bericht door dennisvt4 »

voor zover ik dacht hoef het met het verlagen van het laadvermogen niet via de importeur

maar let wel op als je dit doet, want met 4 personen en wat spullen kun je wel over dat gewicht heengaan en dat mag dan ook weer niet
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: maximum te trekken gewicht

Bericht door julien »

Ik begrijp dat je ook het laadvermogen van de bus in de gaten moet houden maar het gaat maar over 200Kg minder dus mag je nog 658 Kg laden.
Ik heb net de importeur gebeld en die zegt ook dat het niet mogelijk is om een hoger max te trekken aanhangergewicht te realiseren, omdat volgens hem alles precies gebouwd op die 1770 Kg.
Hoe kan het dan dat ik op dit forum lees over t4 bezitters die het wel hebben geregeld bij het rdw op deze manier met hetzelfde vermogen zelfde max treingewicht enz.
Ik vind het ook wel apart dat alles opgeteld precies 4500Kg is, dus ik zou het idd wel logisch vinden dat als je laadvermogen wijzigt dat je meer mag trekken.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33909
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: maximum te trekken gewicht

Bericht door Multivan Generation »

julien schreef:Ik heb net de importeur gebeld en die zegt ook dat het niet mogelijk is om een hoger max te trekken aanhangergewicht te realiseren, omdat volgens hem alles precies gebouwd op die 1770 Kg.
Wat een bla bla bla van die persoon dan..
Je kunt het, mits de trekhaak er natuurlijk geschikt voor is,
dit regelen via de RDW.

Vroeger werkte het zo,
dat je op een (kopie-)kentekenbewijs aangaf wat je wenste,
en het vervolgens opstuurde,
en dat het nieuwe kentekenbewijs met verlaagd laadvermogen dan binnen een weekje in huis was..

Dus wat ik in uw geval zou doen, is even langs een keuringsstation van de RDW rijden.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: maximum te trekken gewicht

Bericht door rick_k »

Of op internet even een email sturen.

mvg Rick
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: maximum te trekken gewicht

Bericht door julien »

Ik ga volgende week even langs een keuringsstation van de rdw en hoop dat het dan goed komt.
Het irriteerd me wel dat ze daar zelf niet allemaal helemaal weten hoe het zit, zowel bij rdw als importeur.
In ieder geval bedankt voor de reactie's en dacht al dat het mogelijk moest zijn, aangezien ik er al veel over gelezen had.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: maximum te trekken gewicht

Bericht door julien »

Heb hier nog een auto uitgezocht op rdw pagina met zelfs maar een 88pk tdi.
Deze t4 weegt leeg 1645 en laadvermogen 1060, max te trekken aanhanger 2000Kg.
Totaal dus 4705 Kg.
Kijk zelf maar 37-BB-FF.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: maximum te trekken gewicht

Bericht door Wim T4 935 »

julien schreef:Heb hier nog een auto uitgezocht op rdw pagina met zelfs maar een 88pk tdi.
Deze t4 weegt leeg 1645 en laadvermogen 1060, max te trekken aanhanger 2000Kg.
Totaal dus 4705 Kg.
Kijk zelf maar 37-BB-FF.
Ik ga daar zelfs nog 25kg bovenuit. Heb ook een T4 Caravelle LWB in DC uitvoering.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: maximum te trekken gewicht

Bericht door julien »

En dit is een dus een auto met korte wielbasis, je zou toch zeggen dat een lwb met meer gewicht lekkerder rijdt met zware aanhanger.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: maximum te trekken gewicht

Bericht door Wim T4 935 »

Ik heb nog eens even gekeken naar de voormalige bus van Henk-1. Die is ook uit 1997 en die heeft ook 1770kg staan als aanhanger gewicht. Het lijkt erop dat recentere bussen uit de laatste bouwjaren een hoger trekgewicht hebben van 2000kg.

Geen idee van het hoe en waarom.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: maximum te trekken gewicht

Bericht door Wim T4 935 »

Zo nog even verder zitten spitten. Het kijkt erop dat de datum 1e toelating bepalend is voor het trekgewicht. Tot 1 januari 2000 1770kg en vanaf 1-1-2000 2000kg.

Wie oh wie heeft hier een verklaring voor.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: maximum te trekken gewicht

Bericht door Roger B. (11)61 »

in Duitsland mag een oudere T4 blijkbaar wel meer dan in NL...

op mijn kenteken stond dat ik een max aanhangergewicht van 2000 kg mocht trekken, mits het treingewicht minder dan 4500 kg was.... max totaalmassa van de auto 2460 kg, dus legaal zou ik die 4500 nooit bereiken.
was een
Caravelle TDI uit 96, volgens mij (vanwege ontbreken asgewichten-plaatje onder de motorkap en de exact gelijke max asgewichten voor voor- en achteras) is ooit voor mijn T4 het laadvermogen aangepast, waarschijnlijk om belastingtechnische redenen, als ie max totaalmassa boven de 2500kg had gehad was ie 250 euro per jaar duurder geweest (680 ipv 430 nu)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: maximum te trekken gewicht

Bericht door julien »

Idd zie ik tot 2000 iig max treinmassa 4500 Kg en daarna daarboven.
Je hebt ze wel voor 2000 die meer dan 1770 mogen trekken maar dat ligt aan eigen gewicht en laadvermogen, ze komen nooit boven de 4500 Kg totaal.
Je hebt ze ook nog die totaal treingewicht niet meer dan 4000 mogen wegen (61-VF-XZ), maar dat is een 1.9td.
Je hebt ook nog zoiets als en 0.8, 1.0 en 1.2 wat dat is weet ik ook niet maar heeft er vast wat mee te maken, overigens ook weer niet bij elke t4 zoals bij de mijne wordt daarover niks vermeld op kenteken en rdw site, om het makkelijker te maken zeker...
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: maximum te trekken gewicht

Bericht door rick_k »

Mijnes is een 1.2 TDI van 1996.

Max trekgewicht is 1700 kilo.

Ik trek er eigenlijk altijd zwaarder mee, dus heel spannend is het niet.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33909
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: maximum te trekken gewicht

Bericht door Multivan Generation »

julien schreef: Je hebt ook nog zoiets als en 0.8, 1.0 en 1.2 wat dat is weet ik ook niet
Dat heeft te maken met het laadvermogen in ton.
Dus 0,8 ton is 800 kg laadvermogen (ongeveer he).
1,0 ton is ongeveer 1000 kg laadvermogen.
1,2 ton is ongeveer 1200 kg laadvermogen.

Heb je een dubbele cabine dan is het laadvermogen iets lager..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie