Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

huishoudaccu laadt niet meer op 220V

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
johan_california
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2009, 10:58

huishoudaccu laadt niet meer op 220V

Bericht door johan_california »

Hallo allemaal,

Ondanks dat ik niet vaak reageer lees ik toch veel op dit forum. Ik zal mezelf even voorstellen, ik ben Johan uit Amersfoort en ik heb al een aantal jaar een T4 uit '91 waarmee we altijd op vakantie gaan, van Zuid Frankrijk tot boven de poolcirkel in Noorwegen (mooi daar!).

Op de laatste dag van de vakantie stopte de acculader van de huishoudaccu ermee. Het symbooltje met de stekker verdween op het display. Het netsnoer zat er nog wel in en het stopcontact binnen deed het nog. Tijdens het rijden ging de accu wel netjes laden. Ik heb inmiddels het volgende gedaan:

Heel deze site afgezocht en daar de beschrijving van de lader gevonden: http://www.eldiape.com/downloadmap/acculader.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De acculader uitgebouwd onder de koelkast
De acculader opengemaakt en de 2 glaszekeringen vervangen van 2.5A. Deze waren doorgebrand.
Twee draadbruggen gesoldeerd zoals wordt aangeraden op http://www.t4-wiki.de/wiki/Ladeger%C3%A4t_A10" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu ging ik hem testen en heb eerst de rode 6 polige plug aangesloten en toen de 220V stekker en toen was het :muur flits en waren de 2 zekeringen weer kapot.

Nu weet ik niet goed wat de volgende stap is, wat zou er nu mis kunnen zijn? Ik heb foto's van het apparaat maar het ziet er nog netjes uit. Ik ben geen electrotechnicus maar voor zover ik zie zijn alle onderdelen nog intact, en zijn er geen doorgebrande condensators op. Alle apparatuur in de bus werkt ook nog, display, koelkast, verlichting. Wie kan mij meer vertellen wat er misschien aan de hand is?

groet,
Johan
T4 forever
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: huishoudaccu laadt niet meer op 220V

Bericht door GerJol 716 »

Was het echt nodig om die draadbruggen te solderen? Heb je geconstateerd dat er onderdelen weggebrand waren?
Misschien heeft een condensator wel de geest gegeven. Heb je voor het weer in gebruik nemen, de lader gemeten op weerstand?

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
johan_california
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2009, 10:58

Re: huishoudaccu laadt niet meer op 220V

Bericht door johan_california »

GerJol 716 schreef:Was het echt nodig om die draadbruggen te solderen? Heb je geconstateerd dat er onderdelen weggebrand waren?
Misschien heeft een condensator wel de geest gegeven. Heb je voor het weer in gebruik nemen, de lader gemeten op weerstand?
Gerard
Ik heb geconstateerd dat het plastic aan het verkleuren was van de eerste 3 contacten (zie foto's). Het artikel op de duitse wiki raadt aan om zowieso die bruggen te maken. Verder heb ik niets gemeten, want ik heb geen idee hoe en wat precies, en hoe je het resultaat moet interpreteren.

Afbeelding
Preventief twee draadbruggen gesoldeerd

Afbeelding
Rechts is goed het verkleurde plastic te zien. De twee zekeringen zijn er nu uitgenomen
T4 forever
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: huishoudaccu laadt niet meer op 220V

Bericht door repelsteeltje »

Sluiting aan de voedingskant van het geval.

dikke kans dat de bruggelijkrichter overleden is als gevolg van een doorgeslagen elco. Doorslaande onstoringscondensator is ook mogelijk. Beste is alle elco's en condensatoren demonteren, en een nieuwe bruggelijkrichter insolderen. Hooguit een paar tientjes handel bij b.v. conrad. Als je een betere foto op het net zet kan ik je waarschijnlijk wel aangeven waar je zoeken moet.
Gebruikersavatar
johan_california
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2009, 10:58

Re: huishoudaccu laadt niet meer op 220V

Bericht door johan_california »

repelsteeltje schreef:Als je een betere foto op het net zet kan ik je waarschijnlijk wel aangeven waar je zoeken moet.
Afbeelding
Voedingsgedeelte foto 1 (klik voor groot)

Afbeelding
Voedingsgedeelte foto 2

Maar dat is goed nieuws! ik hoop echt dat het te maken is, zag net ook al een ander 'draadje' over de bruggegelijkrichter: http://217.170.5.50/~weetjewel/phpbb3/v ... =2&t=24655" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zie alleen niet of en welke eelco kapot is. Kun je dat meten zonder ze eruit te solderen? Trouwens, het is gebeurd de dag na die enorme onweersbui. Tijdens het onweer had ik de stekker losgetrokken, maar een dag later was er weer een onverwacht klein donderbuitje. Heeft er misschien mee te maken.

Johan
T4 forever
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: huishoudaccu laadt niet meer op 220V

Bericht door repelsteeltje »

elco's en condensators gewoon allemaal vervangen, kost niet veel. Let bij de eerste op de polariteit.

jij hebt de voedingsgedeelte en uitgang van de print op de laatste foto's, dit is alleen het ontstoringsgedeelte. Ook een van deze condensators kan door zijn waardoor er sluiting zit. Overigens gaan deze normaal gesproken met geweld stuk. Ofwel moet zichtbaar zijn. Ik zie niets.
Uitsolderen en doormeten kan. Ohmse weerstand moet even laag zijn maar dan direct oplopen. (opladen van condensator)

de gelijkrichtbrug heb ik nog niet kunnen waarnemen op de foto's

ik vermoed dat hij achter de gewikkelde trafo staat, dus recht in lijn van de 220v aansluitstekker naar achter toe.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: huishoudaccu laadt niet meer op 220V

Bericht door repelsteeltje »

Afbeelding

Afbeelding


Hier kun je ook goed zien wat er stuk gaat.

rood is elco
groen is folie condensator (o.a. onstoring)
geel is bruggelijkrichter
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: huishoudaccu laadt niet meer op 220V

Bericht door vw_camper »

Ik ben zelf ontwerper van schakelende voedingen (switched mode power supplies), dat zijn dus schakelingen waar het hier over gaat.
Ik schrik er van hoeveel van deze laders kapot gegaan zijn met allerlei gevolgen.
Zelf ga ik binnenkort mijn lader vervangen door een Victron lader omdat die geschikt is voor 110V en 230V en we begin volgend jaar in de VS gaan camperen. En ik verwacht/hoop dat die beter bestand is tegen piekspanningen op het net als gevolg van een secundaire blikseminslag of slechte netspanning. Ik vermoed dat het ontwerp van de lader hier steken laat vallen.

De eerste generatie laders met de verbrande connector tussen de 2 printen is ook een probleem, ik zie maar 2 pennen parallel en dat voor 10A. Ik zou die punten altijd overbruggen met een draad, zoals je al hebt gedaan.

Als mijn nieuwe lader naar behoren werkt, maak ik er wel een projectje van op deze site.
Groeten, Bert
Plaats reactie