Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motor heet en brandlucht

vragen over de T5
Plaats reactie
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

motor heet en brandlucht

Bericht door niels »

Vorige week, na een korte rit; ca. 6 km, kom ik thuis en lijkt de motor oververhit en stonk naar een brandlucht, en er was een gebrom te horen terwijl de auto al uitstond.
Uit veiligheids overweging de auto maar niet in de garage gezet.
Hierna geen last meer gehad.

Wat zou dit kunnen zijn?

VW 174 pk-tdi-aut. 2007.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motor heet en brandlucht

Bericht door Pascal-141 »

en waarom "lijkt" de motor oververhit ? Stond de temp.meter in het rood ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: motor heet en brandlucht

Bericht door niels »

De koelvent. bleef ook nog nalopen, en de warmte die onder de motorkap uitkwam als je er voor stond loog er niet om, verder geen signalen op het dashboard.

Gr. Niels.
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: motor heet en brandlucht

Bericht door Jay »

Tijdens een actieve regeneratie van het roetfilter zal het motorregelapparaat de roetdeeltjes laten verbranden door een gerichte verhoging van de uitlaatgastemperatuur. Deze regelingen kunnen de temperatuur van het roetfilter tot wel 600 a 700 graden Celsius verhogen. Dit verklaart de brandlucht.

Als de motor wordt uitgezet terwijl een regeneratie van het roetfilter bezig is kan onder bepaalde omstandigheden de koelluchtventilator nalopen. De technische achtergrond is dat er warmteontwikkeling in de motorruimte door de regeneratie van het roetfilter is ontstaan. De naloop van de koelluchtventilator kan dan tot 10 minuten duren. Hierdoor wordt een verhoogde warmteontwikkeling in de motorruimte (stuwwarmte door regeneratie van het roetfilter) voorkomen. De koelluchtventilator kan reeds na een korte afstand >3 km nalopen. Als de motor opnieuw gestart wordt, kan het voorkomen dat de koelluchtventilatoren gelijk weer beginnen te draaien omdat de regeneratie nog niet voltooid is.
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: motor heet en brandlucht

Bericht door niels »

Dank je Jay, is heel helder, zijn we weer gerustgesteld.

Gr. Niels.
Plaats reactie