Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Help, welke winterbanden kiezen?

vragen over de T5
Plaats reactie
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Help, welke winterbanden kiezen?

Bericht door Lars Johansson »

Velgje uitgezocht, nu nog de band. Op dit forum lees ik veel berichten over allerlei merken. Ik weet er te weinig van helaas, maar wat zijn redelijke banden? (ik rij niet veel kilometers) de meeste merken zeggen me al helemaal niks, behalve de grote merken uiteraard.

Zit hier nog iets tussen onder de 1200,- (is incl velgen) wat aan te raden is?
http://www.wielkracht.nl/velgen/volkswa ... 0/16-inch/
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Help, welke winterbanden kiezen?

Bericht door vaniac »

Je kunt het beste de standaard bandenmaat kiezen omdat je daar de meeste keuze hebt: 215/65R16C met loadindex 100 of 102.
Ik zou altijd voor de bekendere merken gaan: continental, dunlop, goodyear of nokian. Verder heb je nog vredestein, bridgestone, falken, michelin en pirelli. Andere merken vallen voor mij af omdat de wintereigenschappen twijfelachtig zijn. Bij de bekende merken moet je toch al gauw 650 tot 700 euro voor de banden alleen tellen. Daar komen de velgen nog eens bij. Kijk uit met aluminium velgen. Ze moeten speciaal geschikt zijn voor de winter in verband met corrosiebestendigheid. Aluminium is normaal niet bestand tegen pekel! Stalen velgen zijn hier beter tegen bestand en kosten een stuk minder. Een stalen velg in de maat 16x6,5 et 51 kost in de bandenhandel ongeveer 70 euro. Op marktplaats vindt je ook gebruikte velgen die een stuk goedkoper zijn. Je kunt op de stalen velgen eventueel de 16" multivan wieldoppen monteren. Die zien best goed uit.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Help, welke winterbanden kiezen?

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb laatst vier Nokian winterbanden, inclusief stalen velgen, montage, uitbalanceren enz voor € 900, -- gekocht. Op advies van mijn garage = ook bandenboer. Bandjes rijden uitstekend, dus ik ben er blij mee. :lach

Voor meer: viewtopic.php?f=13&t=30170&start=165#p240300" onclick="window.open(this.href);return false;
en
viewtopic.php?f=13&t=30170&start=180#p242418" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 16 nov 2011, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: Help, welke winterbanden kiezen?

Bericht door Klusman »

Ik heb een setje alu wintervelgen met 5 jaar garantie, met michelin pilot alpin 3 met de maat 235/55/17 erop.
17 inch moest wel met de 17" remschijven van de 132kw 4 motion.
Begin oktober besteld en afgehaald in Monchengladbach.
Velgen koste € 470,- , incl. Bandmontage.
Banden waren toen € 900,- , maar nu stukken duurder, er wordt met dagprijzen gewerkt.
Deze banden zijn natuurlijk mijn eige keuze, er zijn genoeg goekopere, dus het is maar wat je wil uitgeven.
Nadeel van alu is als er sneeuwkettingen op moeten, kunnen deze beschadigen, daarom heb ik weer sneeuwkettingen aangeschaft, die daar wel op kunnen, kosten dus weer een stuk meer, ja je moet ze bij hebben auf die winterurlaub, maar ik heb ze nog nooit nodig gehad.
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Help, welke winterbanden kiezen?

Bericht door Lars Johansson »

ok, dank voor de info

ik heb de 16" matzwart besteld, met de Minerva S110 band.. I know, dat is geen Dunlop ofzo, maar een submerk van Continental waar goeie beoordelingen over zijn. Extra hoge snelheid- en loadindex. Inclusief velgen, montage etc ongeveer 1050.. leek mij redelijk. Heb op mijn vorige T5 nog nooit winterbanden gehad, het leek me wel het proberen waard, helemaal omdat 1 van mn zomervelgen zo krom als een hoepel blijkt :nuts

Wat betreft pekel, dat had ik de leverancier gevraagd, dat moet op zich geen probleem zijn. Als je veel steenslag hebt wellicht ja, maar ik heb zelf nooit pekelproblemen ondervonden en altijd op LM gereden, ik rij dan ook niet enorm veel kilometers moet ik zeggen. Wat betreft corrosie zit er 2 jaar garantie op

Ik zal de ervaring van de band hier wel plaatsen, scheelde per set toch even ruim 250 euro met een Nokian band bijvoorbeeld
jonasdb
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 nov 2011, 20:56

Re: Help, welke winterbanden kiezen?

Bericht door jonasdb »

Wij hebben vandaag Toyo h09 banden gestoken met metalen velg.
Iemand ervaring mee of dat deze goed zijn?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Help, welke winterbanden kiezen?

Bericht door heemskerk »

jonasdb schreef:Wij hebben vandaag Toyo h09 banden gestoken met metalen velg.
Iemand ervaring mee of dat deze goed zijn?
dat hangt van de scherpte van 't mes af..... :knipoog
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Help, welke winterbanden kiezen?

Bericht door TsX »

over alu velgen en pekel.

Aluminium oxideerd altijd, zelfs bij gewoon water.
Pekel maakt het allemaal nog iets erger omdat alles zo langer vochtig blijft.
Maar daarom is een alu velg niet beter of slechter dan een stalen velg hoor !
Zowel een stalen als een alu velg heeft een laklaag die alles moet beschermen.

Veel mensen denken dat alu velgen niet tegen pekel kunnen, maar daar is niets van aan.
Een stalen velgen roest net evengoed weg.
Zo lang de lak overal nog op zit kan het geen kwaad.

Voor goede banden blijf je best bij de bekende merken, hierbij kan ik Vaniac enkel maar gelijk geven.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Help, welke winterbanden kiezen?

Bericht door Lars Johansson »

Ja, inderdaad, ik heb er ook een beetje opgezocht wat betreft pekel en corrossie. Je komt dan al gauw op fora van motorrijders. Sommige motorrijders rijden ook in de winter door, en dan krijg je dus pekel op je hele machine, blok, cilinderkop, noem maar op

Er schijnen allerlei truukjes voor te zijn, voornamelijk gebaseerd op het feit dat olie water afstoot. Sommige spuiten delen in met WD, andere weer met blanke tectyl, een tip van een motorrijder was zelfs eoa goedje van de Hema, een soort vochtwerend gebeuren

Ik denk dat ik voor de zekerheid de velgen ook wel behandel met zoiets, en ik denk dat als je door de pekel bent gereden en de bonken hangen in je wielkasten en je velgen dat even een doekje erover al wonderen doet. Als je het laat zitten krijgt het de kans om vat te krijgen op het materiaal

Ook in de Volkswagenboekjes staan diverse tips voor pekeldagen. LM velgen word aangeraden deze elke week schoon te maken, Metaal ongveeer elke twee weken. Ik denk dat je er gewoon een beetje voor moet zorgen. De lelijke "bloemkool-achtige" vlekken krijg je uiteindelijk dus ook op staal. Maar of je nu de hele winter doorrijdt en er niet naar omkijkt, of regelmatig schoonhoudt, een heel verschil denk ik.

Wat beteft merkbanden, tuurlijk, je betaald voor zekerheid, maar uiteindelijk ook voor het merk, het geeft je een prettig gevoel van zekerheid, maar ook een gat in je budget, reclame, promotie, uiteindelijk betaal je het bij de bandenboer. Ik heb nog nooit merkbanden gekocht, voor welke auto dan ook, maar ik ben waarschijnlijk ook geen goeie maatstaf, of niet zo kritisch. Ben sowieso een vrij rustige rijder, dus ik verwacht dat de Minerva met extra load- en snelheidsindicatie aardig uit de voeten te kunnen

Mocht het tegenvallen dan zal ik het ruiterlijk toegeven, haha, dan had ik maar moeten luisteren :lach Maar ik geef ze vooralsnog het voordeel van de twijfel
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Help, welke winterbanden kiezen?

Bericht door Pascal-141 »

Ik rijd al meer dan 20 jaar met alu velgen in de winter , op meerdere auto's . Ik rijd namelijk NOOIT met stalen velgen (op mijn eigen auto's)
Wat is er mis met alu velgen en pekel/zout ? Ik heb er nog nooit last mee gehad dat velgen oxideren.
Als je velgen oxideren , dan is dat je eigen fout , indien je velgen beschadigd zijn , zelfs kleine beschadigingen van bvb steenslag moet je maar meteen bijlakken . En ik was wekelijks 2x mijn velgen (de auto zelfs 1x per week) en dat maakt me niet uit welk weer het is , of het nou mooi zacht herfstweer is , of dat het -20° vriest , maar netjes moeten ze zijn die velgen , en die velgen kuisen duurt 5 minuten , gewoon een halve emmer water , spons erover en klaar . Dan krijgt zout of remstof geen kans om in te vreten .
Ik gebruik in de winter een andere set (alu) velgen (17" ipv 18") als in de zomer , maar deze worden even goed gepoetst.

Ivm de winterbanden : ik heb op mijn T5 nu Semperit's , is de eerste maal dat ik die heb als winterband , en ik ben tevreden over de grip . Ik gebruik maat 225/55/17 . Vrij veel keuze , en goede laadindex beschikbaar.

En voor de prijs moet je alu velgen als winterwielen ook niet laten ... Ik heb vorig jaar ongeveer 900eur betaald voor een set NIEUWE 17" alu velgen met NIEUWE Semperit winterbanden 225/55/17 .

...Als je 70eur moet betalen voor een stalen velg , of je betaald amper 90eur voor en alu velg , dan weet ik wel wat te kiezen : ALU !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Help, welke winterbanden kiezen?

Bericht door vaniac »

Ik rijd al vele jaren met winterbanden op stalen velgen en omdat ik geen tijd heb om 2x per week de velgen te poetsen om ze corrosievrij te houden, spuit ik de hele velg vóór montage helemaal in met vaseline. Zo roesten ze gegarandeerd niet. Voor de afwerking heb ik er dan nog wieldoppen opzitten. Die roesten ook niet. Om de paar weken maak ik ze dan schoon.
Na de winter wordt alles met de hogedrukspuit schoongemaakt.
DSCF0008.JPG
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: Help, welke winterbanden kiezen?

Bericht door JP »

Pascal-141 schreef:Ik rijd al meer dan 20 jaar met alu velgen in de winter , op meerdere auto's . Ik rijd namelijk NOOIT met stalen velgen (op mijn eigen auto's)

Wat is er mis met alu velgen en pekel/zout ?

Ik heb er nog nooit last mee gehad dat velgen oxideren.


Als je velgen oxideren , dan is dat je eigen fout , indien je velgen beschadigd zijn , zelfs kleine beschadigingen van bvb steenslag moet je maar meteen bijlakken . En ik was wekelijks 2x mijn velgen (de auto zelfs 1x per week) en dat maakt me niet uit welk weer het is

, of het nou mooi zacht herfstweer is , of dat het -20° vriest , maar netjes moeten ze zijn die velgen , en die velgen kuisen duurt 5 minuten , gewoon een halve emmer water , spons erover en klaar . Dan krijgt zout of remstof geen kans om in te vreten .
Ik gebruik in de winter een andere set (alu) velgen (17" ipv 18") als in de zomer , maar deze worden even goed gepoetst.

Ivm de winterbanden : ik heb op mijn T5 nu Semperit's , is de eerste maal dat ik die heb als winterband , en ik ben tevreden over de grip . Ik gebruik maat 225/55/17 . Vrij veel keuze , en goede laadindex beschikbaar.

En voor de prijs moet je alu velgen als winterwielen ook niet laten ... Ik heb vorig jaar ongeveer 900eur betaald voor een set NIEUWE 17" alu velgen met NIEUWE Semperit winterbanden 225/55/17 .

...Als je 70eur moet betalen voor een stalen velg , of je betaald amper 90eur voor en alu velg , dan weet ik wel wat te kiezen : ALU !
Je stelt een vraag en geeft direct zelf het antwoord :toppie
2x per week mijn velgen wassen :bifun No Way!!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Help, welke winterbanden kiezen?

Bericht door Pascal-141 »

Tja , ieder maakt zijn eigen keuze .
Mijn keuze is alu velgen all the way :lach Ziet er mooier uit , kost bijna niks meer dan 'simpel' staal , en ze netjes houden kost mij 5 minuten . En geen tijd voor te kuisen ? Tja ... :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie