Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

temperatuur meter in tellerhuis naar 0

vragen over de T4
Plaats reactie
edwino
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:05

temperatuur meter in tellerhuis naar 0

Bericht door edwino »

hoi, ik heb het volgende probleem:
Auto; T4, 1999, 1.9 TD.
Betreft; temperatuur meter steeds naar 0.
Uitgevoerde acties: tweemaal temperatuur sensor vervangen, ik ga er maar vanuit dat dit de oorzaak dan niet is.
Tellerhuis vervangen en met laptop aansturing gecontroleerd, was oke. Dank aan Rene.
Na bovenstaande acties is het probleem gebleven.

probleem: de temperatuur meter komt na iedere keer starten netjes omhoog tot 90 graden waarna deze na enkele seconden weer terug valt naar 0 en daar blijft tot de volgende keer starten.
Er lijkt een regelmaat in te zitten, de tijdsduur tussen starten en "terug vallen naar 0" van de temperatuurmeter lijkt iedere keer vrijwel gelijk te zijn, ik betwijfel derhalve of het hier om een kabelbreuk gaat. (kan even goed maar lijkt mij niet waarschijnlijk).
Het probleem is niet seizoensgebonden, het speelt al drie kwart jaar. Ben al lange tijd aan het zoeken en geruime tijd bezig geweest om een ander tellerhuis te vinden. Oorzaak is zeer waarschijnlijk niet de koude.

Alle tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: temperatuur meter in tellerhuis naar 0

Bericht door BenTDI »

waar zit die temp meter bij een T4 1.9 TD zelfde plaats als bij een 2,5 tdi?
Luchtbellen bovenin het blok koelwater zit ie daar soms die meter dan kan dat ook een oorzaak zijn....
Is het koelwater een keer vervangen ? en niet goed ontlucht of zo ..
Heb je wel de goed temp sensor gewisseld je hebt er twee
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
edwino
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:05

Re: temperatuur meter in tellerhuis naar 0

Bericht door edwino »

heb ff na gevraagd, de juiste sensor is vervangen. ik heb er nogmaals een besteld, dingen kosten niet veel, die nog maar eens plaatsen. Dat wordt dan wel de derde...
in de tijd dat ik met de bus rijd is er geen koelvloeistof vervangen, dat is nu een jaar.
Weet niet of de sensor op dezelfde plaats zit als bij 2.5 TDI, bij 1.9 zit ie in de radiator, als je van boven er op kijkt aan de linkerkant, ongeveer op 3/4 van de hoogte.
groet
edwin.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: temperatuur meter in tellerhuis naar 0

Bericht door Harry 341 »

edwino schreef:heb ff na gevraagd, de juiste sensor is vervangen. ik heb er nogmaals een besteld, dingen kosten niet veel, die nog maar eens plaatsen. Dat wordt dan wel de derde...
in de tijd dat ik met de bus rijd is er geen koelvloeistof vervangen, dat is nu een jaar.
Weet niet of de sensor op dezelfde plaats zit als bij 2.5 TDI, bij 1.9 zit ie in de radiator, als je van boven er op kijkt aan de linkerkant, ongeveer op 3/4 van de hoogte.

groet
edwin.
Nee,dat is ;m niet,dat is de thermoschakelaar voor de ventilatoren...de aansturing voor de meter zit in de slangen boven de waterpomp...is een kunststof kruisstuk....er bovenin/op zit de sensor..
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: temperatuur meter in tellerhuis naar 0

Bericht door René »

Idd, dat is hem inderdaad niet, hij zit in je blok

http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G62_%2 ... peratur%29" onclick="window.open(this.href);return false;

Enigste vreemde is dat met het testen van de tellerunit de meter ook niet uitsloeg.
Als de sensor stuk zou zijn ( wat Vagcom wel aangaf) zou met de test module de meter wel omhoog moeten gaan.
Wat dus nog over zou blijven is een kabelbreuk tussen de teller unit en de temp sensor (G62)

René
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: temperatuur meter in tellerhuis naar 0

Bericht door Harry 341 »

René,we hebben het toch over de 4 cilinder diesel?
Eerste plaatje l. boven?
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: temperatuur meter in tellerhuis naar 0

Bericht door René »

Jep.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: temperatuur meter in tellerhuis naar 0

Bericht door Oskar 725 »

René, zal ik vast een teller kabelboom voor een 1.9TD naar je opsturen? :gekte :bifun
Groet, Oskar.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: temperatuur meter in tellerhuis naar 0

Bericht door Harry 341 »

Dus deze....
Bijlagen
350px-Elektrik_Geber_Motor_G62_Kuehlmitteltemperatur_Einbauort_ABL.jpg
350px-Elektrik_Geber_Motor_G62_Kuehlmitteltemperatur_Einbauort_ABL.jpg (23.06 KiB) 1439 keer bekeken
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: temperatuur meter in tellerhuis naar 0

Bericht door Oskar 725 »

Ja Harry,
die moet het zijn.
Groet, Oskar.
edwino
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:05

Re: temperatuur meter in tellerhuis naar 0

Bericht door edwino »

ai, vreemd verhaal. krijg nu toch een wat vreemd antwoord van de garagist.
Vrijdag temperatuursensor vervangen en ik blijf bij uitvoering.
Wacht nog maar even met opsturen kabelboom, sorry. :klappen
Na vrijdag verder.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: temperatuur meter in tellerhuis naar 0

Bericht door Oskar 725 »

Temperatuur sensoren (koelvloeistof) zijn niet het sterkste punt van VW, is alom bekend. Maar dan moet je wel een garage hebben die weet welke sensor waar voor dient. :bonk :winter
Er zijn twee type, afhankelijk van bouwjaar (wordt aangegeven met kleurcodering), is iets om op te letten!!
Groet, Oskar.
edwino
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:05

Re: temperatuur meter in tellerhuis naar 0

Bericht door edwino »

Oke, hier dan de laatste update
vrijdag als gezegd langs bij garage, verkeerde sensor is vervangen. In de foto is dat dan de G2. G 62 is nooit vervangen. verkeerde was eveneens besteld dus vrijwel nutteloos naar garage geweest, hoewel niet helemaal.
de stekker is er vanaf gehaald en wederom er op gedaan en jawel, de wijzer heeft het een groot aantal kilometers goed gedaan om vervolgens toch weer naar zijn kennelijk meest favoriete stand te zakken, links onderin.
maandag nogmaals bij garage langs, (contactspray thuis bleek zondag op te zijn) dus alles in gespoten met contact spray en tot op heden gaat het goed.
Mocht de wijzer er nu weer mee stoppen dan is de richting van het zoeken in ieder geval bekend.
iedereen nog bedankt voor de hulp en bij het volgende vraagstuk zal ik zeker hier weer een bericht plaatsen
Groet
Edwin. :yes :zwaai
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: temperatuur meter in tellerhuis naar 0

Bericht door Oskar 725 »

Handig he zo'n grote garage met heeeeeel veel monteurs, en ze hebben er nog verstand van ook :jumpklap :wjw :knipoog
Groet, Oskar.
Plaats reactie