Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Motor beschermingplaat probleem
Motor beschermingplaat probleem
De motorbeschermplaat onder mijn 1995 Multivan zit niet helemaal lekker.
Hij hoort met een x-aantal (ik weet ff niet meer hoeveel exact) bouten vastgezet te worden maar een aantal van de bout-gaten zijn uitgelubberd zodat de bout niet meer houdt.
Hij zit met een aantal bouten wel goed vast maar ik wil niet hebben dat de plaat eronderuit valt als ik over een hobbelige weg rijdt of zo. Dat lijkt me geen handige aktie.
Ik denk dat probleem wel vaker voorkomt dus mijn vraag is: heeft iemand een methode om de plaat op een eenvoudige manier weer met alle bouten vast te zetten ?
Ik kan zelf geen schroefdraad tappen, dat zal wel de beste manier zijn, maar misschien is er wat makkelijkers om dit op een goede manier te doen ?
En ik neem aan dat de plaat een echte functie heeft dus demonteren en weglaten lijkt me ook niet de juiste optie.
Alvast bedankt !
Gijs
Hij hoort met een x-aantal (ik weet ff niet meer hoeveel exact) bouten vastgezet te worden maar een aantal van de bout-gaten zijn uitgelubberd zodat de bout niet meer houdt.
Hij zit met een aantal bouten wel goed vast maar ik wil niet hebben dat de plaat eronderuit valt als ik over een hobbelige weg rijdt of zo. Dat lijkt me geen handige aktie.
Ik denk dat probleem wel vaker voorkomt dus mijn vraag is: heeft iemand een methode om de plaat op een eenvoudige manier weer met alle bouten vast te zetten ?
Ik kan zelf geen schroefdraad tappen, dat zal wel de beste manier zijn, maar misschien is er wat makkelijkers om dit op een goede manier te doen ?
En ik neem aan dat de plaat een echte functie heeft dus demonteren en weglaten lijkt me ook niet de juiste optie.
Alvast bedankt !
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Re: Motor beschermingplaat probleem
Weglaten kan wel ..
Het is een demping voor het motor geluid en bescherming voor de slangen kabels e.d als er wat omhoog schiet..
Bij mijn vorige bus waren ook 2 á 3 bouten van de 6 die niet goed meer vast wilden zitten.
De garage heeft het opgelost om er een doek bij in te drukken..
T'is maar een nood oplossing maar het bleef wel goed hangen.
Persoonlijk als hij er onderuit valt zou ik geen risico nemen en er nieuw draad in tappen..
Het is een demping voor het motor geluid en bescherming voor de slangen kabels e.d als er wat omhoog schiet..
Bij mijn vorige bus waren ook 2 á 3 bouten van de 6 die niet goed meer vast wilden zitten.
De garage heeft het opgelost om er een doek bij in te drukken..
T'is maar een nood oplossing maar het bleef wel goed hangen.
Persoonlijk als hij er onderuit valt zou ik geen risico nemen en er nieuw draad in tappen..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Re: Motor beschermingplaat probleem
Hallo Gijs,gijsplas schreef:De motorbeschermplaat onder mijn 1995 Multivan zit niet helemaal lekker.
Hij hoort met een x-aantal (ik weet ff niet meer hoeveel exact) bouten vastgezet te worden maar een aantal van de bout-gaten zijn uitgelubberd zodat de bout niet meer houdt.
Hij zit met een aantal bouten wel goed vast maar ik wil niet hebben dat de plaat eronderuit valt als ik over een hobbelige weg rijdt of zo. Dat lijkt me geen handige aktie.
Ik denk dat probleem wel vaker voorkomt dus mijn vraag is: heeft iemand een methode om de plaat op een eenvoudige manier weer met alle bouten vast te zetten ?
Ik kan zelf geen schroefdraad tappen, dat zal wel de beste manier zijn, maar misschien is er wat makkelijkers om dit op een goede manier te doen ?
En ik neem aan dat de plaat een echte functie heeft dus demonteren en weglaten lijkt me ook niet de juiste optie.
Alvast bedankt !
Gijs
Ik weet niet welk deel van nederland je woont, maar er zal vast een weetjeweller bereid zijn om je daar even mee te helpen.
Zoveel werk is het niet.
Groet Bossie
T4 2.5 TDI LWB camper 2002
Fox 1.2 2007
Fox 1.2 2007
Re: Motor beschermingplaat probleem
Weglaten doe ik liever niet - hij zit er toch niet voor niks ?
Hulp natuurlijk welkom, maar ook een tip die ik zelf kan uitvoeren
Gijs
Ik woon in Katwijk ZH, da's vlakbij Leidendemping voor het motor geluid en bescherming voor de slangen kabels e.d als er wat omhoog schiet..
Hulp natuurlijk welkom, maar ook een tip die ik zelf kan uitvoeren
Gijs
Laatst gewijzigd door gijsplas op 09 mei 2012, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Motor beschermingplaat probleem
Gaten opboren en 4 blindklinkmoeren plaatsen..
De bak zit met 4 bouten aan de voorzijde vast en met 2 kleine moertjes aan de achterzijde van de bak
De bak zit met 4 bouten aan de voorzijde vast en met 2 kleine moertjes aan de achterzijde van de bak
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Motor beschermingplaat probleem
Dat is iets te ver rijden (200 km)
Maar als je een keer aan de andere kant van het land komt, ben je van harte welkom.
Bossie
Maar als je een keer aan de andere kant van het land komt, ben je van harte welkom.
Bossie
T4 2.5 TDI LWB camper 2002
Fox 1.2 2007
Fox 1.2 2007
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Motor beschermingplaat probleem
Helicoil plaatsen
René
René
Re: Motor beschermingplaat probleem
Ik denk dat ik blindklinkmoeren of helicoils ga (laten?) plaatsen. Morgen eens vragen bij een collega die ik ervan verdenk dat hij wel eens een blindklinktang zou kunnen hebben. En de ervaring ermee te werken.
Ik heb even de maten niet voorhanden, maar als er nu bv een m10 bout in gaat, ga ik er dan ook een m10 blindklinkmoer in zetten, of ga je dan voor een maatje kleiner ?
En ik heb ooit eens ergens gezien dat ze er vervolgens een draadeind inzetten. In het vervolg zet je dan de bak vast met een moer op het draadeind ipv een bout in de blindklinkmoer.
Is dat een betere oplossing denken jullie ?
Gr
Gijs
Ik heb even de maten niet voorhanden, maar als er nu bv een m10 bout in gaat, ga ik er dan ook een m10 blindklinkmoer in zetten, of ga je dan voor een maatje kleiner ?
En ik heb ooit eens ergens gezien dat ze er vervolgens een draadeind inzetten. In het vervolg zet je dan de bak vast met een moer op het draadeind ipv een bout in de blindklinkmoer.
Is dat een betere oplossing denken jullie ?
Gr
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Re: Motor beschermingplaat probleem
het zijn 4 m8 boutjes en 2 m6 moertjes.
je zou kunnen kijken als je de schroefgaten goed schoon hebt gemaakt of je er een draadeind m8 in kunt zetten misschien heb je nog draad zitten iets dieper als wat de schroeven normaal lang zijn... en dan goed in de loctite. de kap voortaan met moertjes vastzetten. heb je helemaal geen draad meer... dan een helicoil, dat is de beste oplossing
succes ermee,
je zou kunnen kijken als je de schroefgaten goed schoon hebt gemaakt of je er een draadeind m8 in kunt zetten misschien heb je nog draad zitten iets dieper als wat de schroeven normaal lang zijn... en dan goed in de loctite. de kap voortaan met moertjes vastzetten. heb je helemaal geen draad meer... dan een helicoil, dat is de beste oplossing
succes ermee,
Re: Motor beschermingplaat probleem
Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Inderdaad zou het best eens kunnen dat de schroefdraaf dieper in het gat nog wel ok is en dat een langer stuk draadeind voldoende grip heeft.
Dat gaan we dus eerst maar eens proberen.
Allemaal bedankt zover !
Gijs
Dat gaan we dus eerst maar eens proberen.
Allemaal bedankt zover !
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Re: Motor beschermingplaat probleem
@Gijs,
Mijn motorbeschermplaat zit met de haakjes achteraan, en verder met 2 bouten aan weerszijde, 4 in totaal dus.
2 vooraan een stukje voorbij de voorhoek, en 2 ter hoogte van de vooras, zo ongeveer.
En dat zit al een paar jaar goed.
Weet niet of er verschil is met 1.9 TD en TDI beschermbak??
Ik heb destijds zitten prutten met een afgebroken imbus. Wilde alle 4 de (standaard?) imbussen vervangen door normale 6 kant bout. Maar bij 2 van de 4 gaat dat niet omdat je er dan niet meer met een dop in de ratel overheen kan, dan zit de bak zelf in de weg. Als je de bouten gaat vervangen door draadeind dus ook opletten of je de moer er wel omheen krijgt. Draadeind vastzetten met de meeste soorten Loctite werkt goed, dat krijg je veel gevallen nooit meer los.
Misschien RVS?
Ben wel benieuwd naar een fotootje van de uiteindelijke oplossing.
Succes!
Odorf
Mijn motorbeschermplaat zit met de haakjes achteraan, en verder met 2 bouten aan weerszijde, 4 in totaal dus.
2 vooraan een stukje voorbij de voorhoek, en 2 ter hoogte van de vooras, zo ongeveer.
En dat zit al een paar jaar goed.
Weet niet of er verschil is met 1.9 TD en TDI beschermbak??
Ik heb destijds zitten prutten met een afgebroken imbus. Wilde alle 4 de (standaard?) imbussen vervangen door normale 6 kant bout. Maar bij 2 van de 4 gaat dat niet omdat je er dan niet meer met een dop in de ratel overheen kan, dan zit de bak zelf in de weg. Als je de bouten gaat vervangen door draadeind dus ook opletten of je de moer er wel omheen krijgt. Draadeind vastzetten met de meeste soorten Loctite werkt goed, dat krijg je veel gevallen nooit meer los.
Misschien RVS?
Ben wel benieuwd naar een fotootje van de uiteindelijke oplossing.
Succes!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Motor beschermingplaat probleem
Er zit geen verschil in de beschermbak van 1,9 of 2,5 .odorf schreef:@Gijs,
Mijn motorbeschermplaat zit met de haakjes achteraan, en verder met 2 bouten aan weerszijde, 4 in totaal dus.
2 vooraan een stukje voorbij de voorhoek, en 2 ter hoogte van de vooras, zo ongeveer.
En dat zit al een paar jaar goed.
Weet niet of er verschil is met 1.9 TD en TDI beschermbak??
Ik heb destijds zitten prutten met een afgebroken imbus. Wilde alle 4 de (standaard?) imbussen vervangen door normale 6 kant bout. Maar bij 2 van de 4 gaat dat niet omdat je er dan niet meer met een dop in de ratel overheen kan, dan zit de bak zelf in de weg. Als je de bouten gaat vervangen door draadeind dus ook opletten of je de moer er wel omheen krijgt. Draadeind vastzetten met de meeste soorten Loctite werkt goed, dat krijg je veel gevallen nooit meer los.
Misschien RVS?
Ben wel benieuwd naar een fotootje van de uiteindelijke oplossing.
Succes!
Odorf
Imbus schroeven aan de berschermbak zijn niet standaard , gewone zeskantbouten wel , en je kan er met de doppenset wel bij hoor , ik doe het bijna wekelijks .
En net voor de "haakjes" aan de achterkant , horen eigenlijk ook 2 M6 moertjes te zitten op silentbloks .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Motor beschermingplaat probleem
Aangezien de draad in het chassis slechts een paar mm bedraagd , zal er weinig hoop zijn vermoed ik dat er "achteraan" nog ergens goede schroefdraad te vinden is .gijsplas schreef:Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Inderdaad zou het best eens kunnen dat de schroefdraaf dieper in het gat nog wel ok is en dat een langer stuk draadeind voldoende grip heeft.
Dat gaan we dus eerst maar eens proberen.
Allemaal bedankt zover !
Gijs
Wat je makkelijk kan doen = draai een stukje draadeind in de gaten (of wat er van overschiet) en laat die een dikke cm uitsteken , en dan punt je die even vast (met de laspost) aan het chassis zodat die draadeinden zeker vastzitten.
Dan kun je de beschermbak gewoon over de draadeinden schuiven en vastzetten met moeren .
is een klusje van 15 minuten
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Motor beschermingplaat probleem
er zit wel verschil in de 1.9 en 2.5 beschermbak.. ik heb hier een 1.9 bak, of het oude type bak liggen.. ik heb hem vd sloop.. (van blik, geen kunstof) en hij past no way onder mn 2.5.. als ik er iemand blij mee kan maken.. kratje bier mag je hem hebben!Pascal-141 schreef:Er zit geen verschil in de beschermbak van 1,9 of 2,5 .odorf schreef:@Gijs,
Mijn motorbeschermplaat zit met de haakjes achteraan, en verder met 2 bouten aan weerszijde, 4 in totaal dus.
2 vooraan een stukje voorbij de voorhoek, en 2 ter hoogte van de vooras, zo ongeveer.
En dat zit al een paar jaar goed.
Weet niet of er verschil is met 1.9 TD en TDI beschermbak??
Ik heb destijds zitten prutten met een afgebroken imbus. Wilde alle 4 de (standaard?) imbussen vervangen door normale 6 kant bout. Maar bij 2 van de 4 gaat dat niet omdat je er dan niet meer met een dop in de ratel overheen kan, dan zit de bak zelf in de weg. Als je de bouten gaat vervangen door draadeind dus ook opletten of je de moer er wel omheen krijgt. Draadeind vastzetten met de meeste soorten Loctite werkt goed, dat krijg je veel gevallen nooit meer los.
Misschien RVS?
Ben wel benieuwd naar een fotootje van de uiteindelijke oplossing.
Succes!
Odorf
Imbus schroeven aan de berschermbak zijn niet standaard , gewone zeskantbouten wel , en je kan er met de doppenset wel bij hoor , ik doe het bijna wekelijks .
En net voor de "haakjes" aan de achterkant , horen eigenlijk ook 2 M6 moertjes te zitten op silentbloks .
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Motor beschermingplaat probleem
Wat is het verschil volgens jou dan ?arjantdi schreef:
er zit wel verschil in de 1.9 en 2.5 beschermbak.. ik heb hier een 1.9 bak, of het oude type bak liggen.. ik heb hem vd sloop.. (van blik, geen kunstof) en hij past no way onder mn 2.5.. als ik er iemand blij mee kan maken.. kratje bier mag je hem hebben!
Ik heb vroeger een 1.9td en een 2.5tdi gehad , en die berschermplaten waren gewoon identiek . Ook voor korte en lange neus maakt het geen verschil .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper