Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
t4 syncro
t4 syncro
hallo,
Ikben van plan om een T4 syncro aan te schaffen, wie heeft ervaringen (goed of slecht) met zo'n bus? en wat zijn de aandachtspunten bij aanschaf? En is het aan te raden om een 2.5TDI (75 kw) te chippen?
Groeten Jeroenvr6
Ikben van plan om een T4 syncro aan te schaffen, wie heeft ervaringen (goed of slecht) met zo'n bus? en wat zijn de aandachtspunten bij aanschaf? En is het aan te raden om een 2.5TDI (75 kw) te chippen?
Groeten Jeroenvr6
Re: t4 syncro
Waarom een syncro ?
Misschien hierom :
Het vierwiel aandrijfsysteem is permanent ingeschakeld en leidt aandrijfkracht automatisch naar de achterwielen als de voorwielen doorslippen.
De tractie van de auto wordt bijna verdubbeld.
De vierwieltractie bezorgt de Transporter een betere grip op ongeplaveide wegen en op steile trajecten.
Op natte modderige en besneeuwde wegen slippen de wielen nauwelijks meer door. Het gebruik van winterbanden en/of sneeuwkettingen is - uit oogpunt van tractie - veel later nodig dan bij tweewielaangedreven auto's het geval is
De syncro-aandrijving zorgt voor een veiliger weggedrag in 'grenssituaties'.
Doordat het doorslaan van de wielen wordt tegengegaan wordt het gevaar voor wegslippen sterk verminderd.
De syncro-techniek functioneert soepel, waardoor de diverse onderdelen van de aandrijflijn niet meer dan aan normale slijtage onderhevig zijn . De slijtage aan de banden wordt gelijkmatig verdeeld.
Door de vierwielaandrijving kan de auto een zware aanhanger trekken : het geremde gewicht is maximaal 1910 kg, afhankelijk van de gekozen uitvoering.
Heb er geen ervaring mee.
Ben ook een beetje huiverig voor de meerkosten van onderhoud van een syncro, en dit in verhouding tot wat je er in NL aan hebt ? Maar als je er bewust voor kiest zul je hem ook waarschijnlijk als zodanig gaan gebruiken.
En ziet er wel altijd stoer uit zo'n "hoge" T4.
Bij aanschaf kijken of de visco-koppeling nog goed is lijkt me, da's duur spul.
De aandrijfas naar achteren draait altijd mee, dus die lagering ook nakijken.
De viscokoppeling zorgt er dan misschien voor dat de achterwilen niet aangedreven worden, de achterste aandrijfassen draaien ook altijd mee. Daar valt ook e.e.a. te controleren dan, lekkages wellicht bij differentieel.
Er zijn vast specifieke syncro-aandachtspunten, maar ik ken er geen.
Verder zal het verbruik gemiddeld toch wel iets hoger liggen, door meer inwendige wrijvingsverliezen en een hoger gewicht.
Chippen of tunen van de ACV 102pk motor is geen probleem.
Misschien hierom :
Het vierwiel aandrijfsysteem is permanent ingeschakeld en leidt aandrijfkracht automatisch naar de achterwielen als de voorwielen doorslippen.
De tractie van de auto wordt bijna verdubbeld.
De vierwieltractie bezorgt de Transporter een betere grip op ongeplaveide wegen en op steile trajecten.
Op natte modderige en besneeuwde wegen slippen de wielen nauwelijks meer door. Het gebruik van winterbanden en/of sneeuwkettingen is - uit oogpunt van tractie - veel later nodig dan bij tweewielaangedreven auto's het geval is
De syncro-aandrijving zorgt voor een veiliger weggedrag in 'grenssituaties'.
Doordat het doorslaan van de wielen wordt tegengegaan wordt het gevaar voor wegslippen sterk verminderd.
De syncro-techniek functioneert soepel, waardoor de diverse onderdelen van de aandrijflijn niet meer dan aan normale slijtage onderhevig zijn . De slijtage aan de banden wordt gelijkmatig verdeeld.
Door de vierwielaandrijving kan de auto een zware aanhanger trekken : het geremde gewicht is maximaal 1910 kg, afhankelijk van de gekozen uitvoering.
Heb er geen ervaring mee.
Ben ook een beetje huiverig voor de meerkosten van onderhoud van een syncro, en dit in verhouding tot wat je er in NL aan hebt ? Maar als je er bewust voor kiest zul je hem ook waarschijnlijk als zodanig gaan gebruiken.
En ziet er wel altijd stoer uit zo'n "hoge" T4.
Bij aanschaf kijken of de visco-koppeling nog goed is lijkt me, da's duur spul.
De aandrijfas naar achteren draait altijd mee, dus die lagering ook nakijken.
De viscokoppeling zorgt er dan misschien voor dat de achterwilen niet aangedreven worden, de achterste aandrijfassen draaien ook altijd mee. Daar valt ook e.e.a. te controleren dan, lekkages wellicht bij differentieel.
Er zijn vast specifieke syncro-aandachtspunten, maar ik ken er geen.
Verder zal het verbruik gemiddeld toch wel iets hoger liggen, door meer inwendige wrijvingsverliezen en een hoger gewicht.
Chippen of tunen van de ACV 102pk motor is geen probleem.
Laatst gewijzigd door pluuke op 25 mei 2012, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: t4 syncro
Ha Pluuke,
Dank je voor de reactie, de reden dat we voor een Syncro gaan is precies wat er in de omschrijving staat!!!!! Zie mijn berichtje in even voorsellen.
iig bedankt.
Dank je voor de reactie, de reden dat we voor een Syncro gaan is precies wat er in de omschrijving staat!!!!! Zie mijn berichtje in even voorsellen.
iig bedankt.
Re: t4 syncro
Die voordelen heb ik niet allemaal zelf verzonnen hoor
http://www.weetjewel.com/syncro.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Je even-voorstellen had ik nog niet gelezen, ga ik nu doen !
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: t4 syncro
hoi,
ik rij nu bijna 5 jaar een T4 syncro pick-up ACV TDI met sinds kort 125pk.
"nadeel" tov gewone TDI is de kortere overbrenging.
Je kunt gewoon in z`n 2 wegrijden.
bij 80km/u, 2000rpm, 100 2500, 120 3000rpm.
ook verbruik ligt wat hoger, maar hangt van gebruik af, bij mij 1 op 9 tot 11 gemiddeld.
ik rij het hele jaar op 4 seizoenen banden, die ik elk jaar van voor naar achter wissel ,en om de 2 jaar vervang.(25dkm/jr).
rij geregeld in het weiland met vee aanhanger tot wel 3.5 ton.(geen probleem, zet hem dan wel in een knik neer)
nog een nadeel is de uitlaat, deze is afwijkend en heeft 2 keer een "bult"erin , 1 keer over de centrale aandrijfas, en 1 keer over de as naar het ene achterwiel.( deze is meestal niet op voorraad , en is erg duur.)
heb er nu ruim 100 dkm mee gereden, en geen gekke onkosten gehad.
Bij aanschaf distributie laten doen, en olieen laten verversen.
die van mij heeft geen sper op de achteras, die schijnen er ook te zijn.
m.vr.gr. Abele
ik rij nu bijna 5 jaar een T4 syncro pick-up ACV TDI met sinds kort 125pk.
"nadeel" tov gewone TDI is de kortere overbrenging.
Je kunt gewoon in z`n 2 wegrijden.
bij 80km/u, 2000rpm, 100 2500, 120 3000rpm.
ook verbruik ligt wat hoger, maar hangt van gebruik af, bij mij 1 op 9 tot 11 gemiddeld.
ik rij het hele jaar op 4 seizoenen banden, die ik elk jaar van voor naar achter wissel ,en om de 2 jaar vervang.(25dkm/jr).
rij geregeld in het weiland met vee aanhanger tot wel 3.5 ton.(geen probleem, zet hem dan wel in een knik neer)
nog een nadeel is de uitlaat, deze is afwijkend en heeft 2 keer een "bult"erin , 1 keer over de centrale aandrijfas, en 1 keer over de as naar het ene achterwiel.( deze is meestal niet op voorraad , en is erg duur.)
heb er nu ruim 100 dkm mee gereden, en geen gekke onkosten gehad.
Bij aanschaf distributie laten doen, en olieen laten verversen.
die van mij heeft geen sper op de achteras, die schijnen er ook te zijn.
m.vr.gr. Abele
Ex T4 pick-up syncro DC 102pk, ex T5 DC TDI 2004, nu T5 GP TDI 4 motion 2013
Toyota Aygo 2012
Toyota Aygo 2012
- autocaravana
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21
Re: t4 syncro
Ik heb mijn California Syncro sinds 2001 (bouwjaar 1999). Het verbruik is 1:11, dus iets hoger dan een gewone TDI 2.5.
De korte eerste versnelling is geen nadeel maar in het terrein juist een voordeel. Het is nog geen echt terreinvoertuig (wegens ontbreken lage gearing en de lage bodemvrijheid), maar je komt een heel eind.
In deze 11 jaar en 220.000 km heb ik met de syncro-aandrijving geen enkel probleem gehad. De auto wordt wel netjes behandeld en ruig terrein is een zeldzaamheid.
Als het zaakje kapot gaat schijnt het niet zo moeilijk te zijn om er een 2WD van te maken.
De korte eerste versnelling is geen nadeel maar in het terrein juist een voordeel. Het is nog geen echt terreinvoertuig (wegens ontbreken lage gearing en de lage bodemvrijheid), maar je komt een heel eind.
In deze 11 jaar en 220.000 km heb ik met de syncro-aandrijving geen enkel probleem gehad. De auto wordt wel netjes behandeld en ruig terrein is een zeldzaamheid.
Als het zaakje kapot gaat schijnt het niet zo moeilijk te zijn om er een 2WD van te maken.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Re: t4 syncro
bedankt voor de reacties tot nu toe, we hebben inmiddels een T4 Syncro op het oog! Deze week kijken en waarschijnlijk halen Hopelijk dus vanaf volgend weekend ook een trotse eigenaar van een syncro erbij
Groeten Jeroen
Groeten Jeroen
Re: t4 syncro
Hey Jeroen,
ik rijd ook syncro !! , moet geen andere meer hebben, ne super auto . heb er de verhoudingen van de AXG inzitten, en de motorsturing van de 111kw op zitten.
je moet wel zien dacht ik, dat je een 2.5 tdi syncro hebt, want die andere zijn 'lichte' versnellingsbakken.
als je iets moet weten, of graag is mee wil rijden laat je maar een seintje.
groeten
Koen
ps: mijn verbruik is momenteel 9,2 liter op 100 km ( nog maar 1 bak leeg gereden, en dan nog rond de kerktoren)
ik rijd ook syncro !! , moet geen andere meer hebben, ne super auto . heb er de verhoudingen van de AXG inzitten, en de motorsturing van de 111kw op zitten.
je moet wel zien dacht ik, dat je een 2.5 tdi syncro hebt, want die andere zijn 'lichte' versnellingsbakken.
als je iets moet weten, of graag is mee wil rijden laat je maar een seintje.
groeten
Koen
ps: mijn verbruik is momenteel 9,2 liter op 100 km ( nog maar 1 bak leeg gereden, en dan nog rond de kerktoren)
Re: t4 syncro
Het is zover...... Ik hoor vanaf nu ook bij de T4-Syncro eigenaren
Ik moet zeggen ikzelf niet maar mijn vriendin, die is hem vandaag in Slovenie op wezen halen en nu is ze op d'r gemakje via Oostenrijk terug aan het reizen . Een paar dagen vakantie erachteraan en dan zal ze zondag weer thuis zijn met de nieuwe aanwinst. Ik ben benieuwd .
Het is dus een T4 Syncro 2.5TDI ex ambulance, verlengd,verhoogd, airco, standkachel etc. Het is een gok en een heel avontuur geweest, merendeel voor Sandra :love ,(ik heb hem alleen maar gevonden) maar ik denk wel de moeite waard! Op naar de RDW en nog wat BPM afdragen en dan kan het ombouwen beginnen
Groeten Jeroen
Ik moet zeggen ikzelf niet maar mijn vriendin, die is hem vandaag in Slovenie op wezen halen en nu is ze op d'r gemakje via Oostenrijk terug aan het reizen . Een paar dagen vakantie erachteraan en dan zal ze zondag weer thuis zijn met de nieuwe aanwinst. Ik ben benieuwd .
Het is dus een T4 Syncro 2.5TDI ex ambulance, verlengd,verhoogd, airco, standkachel etc. Het is een gok en een heel avontuur geweest, merendeel voor Sandra :love ,(ik heb hem alleen maar gevonden) maar ik denk wel de moeite waard! Op naar de RDW en nog wat BPM afdragen en dan kan het ombouwen beginnen
Groeten Jeroen
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: t4 syncro
Ik ben benieuwd of het een ACV is of een AXL
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: t4 syncro
Vet !
Nogal een onderneming zo ja
In ieder geval zal er achter wel een lekker dikke stabilisator onderzitten dan
Nogal een onderneming zo ja
In ieder geval zal er achter wel een lekker dikke stabilisator onderzitten dan
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: t4 syncro
Heb ooit ook een sijnchro gehad, 2.5 ltr benzine / lpg. reed 1 op 6 ! werd doodziek van dat mega hoge verbruik, kon om de 300 km gas tanken ! na 4 mnd. snel weggedaan. Rij nu met een T5 207 pk diesel 6 bak 1 op 12,2 gemiddeld.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)