Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

gierend geluid (versnelllingsbak?)

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillemH
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2012, 17:22
Locatie: Bourtange

gierend geluid (versnelllingsbak?)

Bericht door WillemH »

Beste Weetjewellers,

Ik heb een T4 2,5 TDI uit 2000 met 250.000 op de teller. Het is een eco versie met blauwe I opgepimt tot 118 PK. Sinds een aantal dagen hoor ik een gierend geluid bij snelheden boven de 30 tot aan de 120 km. Het klinkt als de versnellingsbak. Het geluid begint vanaf de 2e versnelling en is er t/m de 5e versnelling. Het geluid wisselt qua intensiteit met de snelheid. Ook bij afremmen op de motor hoort je het. Intrappen van de koppeling doet het geluid onmiddelijk verdwijnen. Boven de 120 hoor je het niet meer, volgens mij vanwege het achtergrondgeluid van wind en motor. Mijn conclusie een lager van de uitgaande as is niet meer helemaal jofel. Heeft iemand ervaring? Is doorijden schadelijk? Graag advies?

Groet,
Willem Hoftijzer
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: gierend geluid (versnelllingsbak?)

Bericht door harry t5 191 »

Hoe is het oliepeil van de bak?
Heb je die al bekeken?
Anders eerst olie verversen,kan ook veel schelen.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: gierend geluid (versnelllingsbak?)

Bericht door Bertel388 »

Ik heb soms ook het idee dat de bak van mijn T4 wat joelt al is het niet heel erg. Olie vervangen zou het proberen in elk geval waard zijn. Maar, wat voor olie moet er eigenlijk in de bak van een T4? In mijn geval is het een opgeporde 111 kW-er, motorcode AHY.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: gierend geluid (versnelllingsbak?)

Bericht door Multivan Generation »

75W90 vol synthetisch

En de topicstarter heeft een PB
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: gierend geluid (versnelllingsbak?)

Bericht door Pascal-141 »

WillemH schreef:Beste Weetjewellers,

Ik heb een T4 2,5 TDI uit 2000 met 250.000 op de teller. Het is een eco versie met blauwe I opgepimt tot 118 PK. Sinds een aantal dagen hoor ik een gierend geluid bij snelheden boven de 30 tot aan de 120 km. Het klinkt als de versnellingsbak. Het geluid begint vanaf de 2e versnelling en is er t/m de 5e versnelling. Het geluid wisselt qua intensiteit met de snelheid. Ook bij afremmen op de motor hoort je het. Intrappen van de koppeling doet het geluid onmiddelijk verdwijnen. Boven de 120 hoor je het niet meer, volgens mij vanwege het achtergrondgeluid van wind en motor. Mijn conclusie een lager van de uitgaande as is niet meer helemaal jofel. Heeft iemand ervaring? Is doorijden schadelijk? Graag advies?

Groet,
Willem Hoftijzer
Heb een tijd terug ook zoiets gehad , het waren de lagers van de differentieel in de bak die versleten waren .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: gierend geluid (versnelllingsbak?)

Bericht door ailko vos »

ik denk eerder aan je druklager.aangezien het geluid weg is als je het koppelingspedaal intrapt.kosten van het lager bij vw ongeveer 200 euro ex montage.kennis van mij zit met hetzelfde probleem .en aangezien je de bak erachterweg moet hebben zou ik ook gelijk de plaat en drukgroep vervangen.en kijk ook even dan of je 2de massavliegwiel nog goed is.kosten plaatje is bij vw rond de 1600 euro ex btw en zoder het vliegwiel
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: gierend geluid (versnelllingsbak?)

Bericht door Pascal-141 »

ailko vos schreef:ik denk eerder aan je druklager.aangezien het geluid weg is als je het koppelingspedaal intrapt.kosten van het lager bij vw ongeveer 200 euro ex montage.kennis van mij zit met hetzelfde probleem .en aangezien je de bak erachterweg moet hebben zou ik ook gelijk de plaat en drukgroep vervangen.en kijk ook even dan of je 2de massavliegwiel nog goed is.kosten plaatje is bij vw rond de 1600 euro ex btw en zoder het vliegwiel
druklager hoor je veelal bij stationair toerental , tijdens het rijden hoor je dat bijna niet .
En aangezien het geluid meegaat met de rijsnelheid , vermoed ik dat het het druklager niet zal zijn
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
WillemH
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2012, 17:22
Locatie: Bourtange

Re: gierend geluid (versnelllingsbak?)

Bericht door WillemH »

Beste weetjewellers,

Inmiddels is het gierende geluid bij het afremmen op de motor overgegaan in geratel. Bij het intrappen van de koppeling is het geluid minder. Bij het uit de versnelling zetten helemaal over. Ik ga vanmiddag de bak er onderuit halen. En dan maar ergens laten reviseren. Heeft iemand nog tips voor een goed adres? En ik zal eens kijken bij de weetjewel projecten of er nog nuttige tips bij staan. Een lering, wacht bij een geluid in de bak niet te lang met olie controleren. 2 weken later is te laat. Ik zal vanmiddag eens kijken of er veel slijpsel in de olie zit en hoeveel olie er nog in de bak aanwezig is.

Willem Hoftijzer
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: gierend geluid (versnelllingsbak?)

Bericht door Multivan Generation »

heb je al in je PB box gekeken? :zwaai

Mijn bak is namelijk te koop en je kunt er nog proef mee rijden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
WillemH
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2012, 17:22
Locatie: Bourtange

Re: gierend geluid (versnelllingsbak?)

Bericht door WillemH »

Beste weetjewellers,

De versnellingsbak van mijn T4 ligt onder de bus. Het was toch nog een hele klus (voor de eerste keer, en zonder handleiding) met behulp van tips van het forum :klappen. Samen met een vriend is het gelukt. Een bout(je) waarmee de bak aan het blok zat kon ik niet vinden. De bak wilde aan een kant niet van het blok af komen, dus er moest nog wel iets zitten. En ja hoor verstopt achter de arm die het rechtervoorwiel aandrijft zat nog een inbusboutje.Daar hebben er vast al meer naar gezocht. Maar het is dus gelukt, beide aandrijfassen laten zitten en het blok naar voren gekanteld en aan de linkerkant laten zakken. Doe dit voor dat je bak los maakt anders krijg je de linker aandrijfas er niet langs. De bak gaat inderdaad net langs het hulpframe aan de linkerkant. Vandaag wordt ie opgehaald door een revisiebedrijf, ik krijg eerst een prijsopgaaf. Ik ben benieuwd wat het gaat kosten.

Groet,
Willem Hoftijzer
Plaats reactie