Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

probleempje met m,n T4 buscamper

vragen over de T4
Plaats reactie
henkvlad
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 sep 2012, 15:53
Locatie: Maassluis

probleempje met m,n T4 buscamper

Bericht door henkvlad »

Mijn t4 Van 1995 doet ineens een beetje vreemd. Het gaspedaal moet dieper ingetrapt worden. Hij is wat luier. Wat kan er aan de hand zijn.
De uitlaat rookt niet en ook bij de koude start start hij direkt.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: probleempje met m,n T4 buscamper

Bericht door Harry 341 »

Dag Henk...wat voor motor hangt erin?
km stand...onderhoud?
grt.Harry
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: probleempje met m,n T4 buscamper

Bericht door Herman744 »

Hoi,

De binnenkabel van de gaskabel begint vast te roesten waarschijnlijk. Kabel losmaken bij de brandstofpomp (kun je met het bevestigingsschuifje los maken, niet losschroeven anders kan je brandstofpomp gaan lekken door zijdelingse druk op het asje)en nog vrij maken op twee plaatsen, zodat je hem omhoog kunt houden. Kabel vol olie laten lopen of met een injectienaald inspuiten met die olie. Het beste kun je Kroon derailleurteflonolie gebruiken. Merk even de plaats van het "rubber schuifje" op net rechts van het oranje deel van de gaskabel, tel de uitsparingen, of maak een foto. Voor de werkzaamheden de radiator naar voren kantelen. Je kunt dan ook de motor starten en handmatig degaskabel bedienen. Als hij dan wel vlot het gas oppakt is de boosdoener gevonden. Zelf voer ik deze methode uit bij elke tweede olievervanging.

Kijk voor de olie bij: Projecten: Hoe kan ik de bus makkelijker laten schakelen. Staat op ongeveer de zesde plaats.

Succes,
Herman744
henkvlad
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 sep 2012, 15:53
Locatie: Maassluis

Re: probleempje met m,n T4 buscamper

Bericht door henkvlad »

Harry 341 schreef:Dag Henk...wat voor motor hangt erin?
km stand...onderhoud?
grt.Harry
Een 2.5 liter diesel. De suggestie dat misschien de gaskabel verroest is lijkt me wel wat. Hij staat buiten dus,wie weet. Ik ga het morgen nakijken.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: probleempje met m,n T4 buscamper

Bericht door Pascal-141 »

henkvlad schreef:
Harry 341 schreef:Dag Henk...wat voor motor hangt erin?
km stand...onderhoud?
grt.Harry
Een 2.5 liter diesel. De suggestie dat misschien de gaskabel verroest is lijkt me wel wat. Hij staat buiten dus,wie weet. Ik ga het morgen nakijken.
Bwj 95... dat zal dus een 2.4d zijn. De 2.5tdi is er pas vanaf 96 gekomen,en die heeft geen gaskabel meer. :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: probleempje met m,n T4 buscamper

Bericht door Harry 341 »

De AJA is er vanaf 9-95 en is toch een 5 cilinder 2.5 diesel? En ook zonder turbo?
Heb 't ook maar uit het Olvingboekje...
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: probleempje met m,n T4 buscamper

Bericht door Pascal-141 »

Harry 341 schreef:De AJA is er vanaf 9-95 en is toch een 5 cilinder 2.5 diesel? En ook zonder turbo?
Heb 't ook maar uit het Olvingboekje...
grtz.Harry
De gewone klassieke diesel , dus ongeblazen , is een 2.4 d (dus de 75-78PK versies)
De TDI (de 88-102-151PK) , dus mét turbo (en ook directe injectie) is een 2.5 geworden . (De eerste TDI is er gekomen na de update in '96) (ook de 2.4d was toen nog verkrijgbaar hoor , was maar wat je zelf wou )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: probleempje met m,n T4 buscamper

Bericht door Harry 341 »

Oke...wil graag alles goed weten...dus boekje klopt niet...die hebben het over een 2.5 ongeblazen diesel ...dus die AJA..
Het vreemde is ook dat ze daar wel 102 PK voor opgeven...en ook een katalisator maar géén turbo..
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1291
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: probleempje met m,n T4 buscamper

Bericht door heartbeat »

Gewoon even je gaskabel afstellen bij de brandstofpomp daar zit een borgje op deze los trekken de kabbel iets naar achter verschuiven en dan borgje er weer op nu is de speling verminderd en kan je ook weer volop gasgeven

komt vaker voor en is een klusje van 2 minuten

suc6 en hopen dat dit het probleem is bij je
Rob & Lize
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: probleempje met m,n T4 buscamper

Bericht door Pascal-141 »

Harry 341 schreef:Oke...wil graag alles goed weten...dus boekje klopt niet...die hebben het over een 2.5 ongeblazen diesel ...dus die AJA..
Het vreemde is ook dat ze daar wel 102 PK voor opgeven...en ook een katalisator maar géén turbo..
grt.Harry
Harry ,
ik heb in die Olving boeken al vaker dingen tegengekomen dat eigenlijk helemaal niet correct zijn hoor .
Die Olving boeken zijn vaak te "algemeen" vind ik . Ze geven een omschrijving van een bepaald iets , maar soms word er geen rekening gehouden met de verschillen die er door de jaren heen zijn gekomen . (91-95 ; 96-99 ; 99-03)

Om een voorbeeld te geven : er zijn bvb 2 types scharnieren bij de achterklep .
Of nog eentje : de bevestigingsplaat waarmee je de voorst schokdemper aan het chassis vastmaakt (dus bovenste bevestiging) , daar heb je ook 2 types in . (vind ik ook niet terug in die boeken)

Ik heb al opgemerkt dat de Duitse boeken "so wirt s gemacht" correcter zijn dan de Olving boeken .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: probleempje met m,n T4 buscamper

Bericht door Harry 341 »

Okay Pascal,bedankt voor je tips...vond het al vreemd...maar zoals ik al zei...wil alles juist hebben :toppie
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van IMG_1043.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: probleempje met m,n T4 buscamper

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Kreeg een bedankje van Henkvlad. Bus gaat na smeren gaskabel weer als de brandweer. Attent om even pb te sturen.
Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: probleempje met m,n T4 buscamper

Bericht door Multivan Generation »

mooi :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie