Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Automatisch bak hard schakelen door defecte gaspositie klep?
Automatisch bak hard schakelen door defecte gaspositie klep?
Hoi T vierers, de automatischebak van mijn 2.4 5 cilinder diesel uit 92 schakelt af en toe hard in . Hij lijkt dan bij half gas even te blijven hangen, en knalt er dan in. Iemand enige ervaring hiermee? en kan het aan een defecte gasklep positie schakelaar (die rechtboven op brandstof pomp zit) liggen. En heeft iemand er een goedwerkende tweedehands? Zodat ik het betaalbaar zou kunnen uitproberen.
The blower, show him the blower man!
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
ik heb sinds kort begrepen dat de bakken van de T4/Passat/Bora/Golf niet slecht zijn.... (4-bak) maar dat het heel vaak aan de computer ligt... dus veel mensen zitten nu opgescheept met een nieuwe revisie bak terwijl de Computer de boosdoener was.. .
Ik had een passat tdi 110 pk.. gechipt 145pk.. en had zelfde probleem..
Ik zou zeggen laat je computer van je automaat nakijken en ververs ook om de zoveel km de olie en filters ervan...
gr
Olafvh
Ex-364 en ik mis hem zoooooo heeel erg........
Ik had een passat tdi 110 pk.. gechipt 145pk.. en had zelfde probleem..
Ik zou zeggen laat je computer van je automaat nakijken en ververs ook om de zoveel km de olie en filters ervan...
gr
Olafvh
Ex-364 en ik mis hem zoooooo heeel erg........


- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Automaat...
Harry ik ga even zoeken op het net.. ik heb het linkje niet meer zo liggen..
maar kwam er laatst (1,5 jaar na mijn passat verkocht te hebben) achter.. dus was ook zeer verbaasd.. heb zelf slechte ervaringen met een automaat van VW en dacht echt dat mijn bak in de soep was.. maar na lezen van de link.. las ik waar ik zelf continu problemen mee had.. dus was zeer verbaasd hierover...
Maar goed.. ik ga even op zoek en hoop iets terug te vinden...
Maar eerlijk gezegd ben ik nog steeds geen fan van de oude T4 (andere wagens van vw) automaten bak (4 speed)
Je hoort van me...
Gr uit het oh zo lekkere warme turkije lol.. het is nu nog 28 graden of moet ik dat maar niet vermelden hahahah
gr
Olafvh
maar kwam er laatst (1,5 jaar na mijn passat verkocht te hebben) achter.. dus was ook zeer verbaasd.. heb zelf slechte ervaringen met een automaat van VW en dacht echt dat mijn bak in de soep was.. maar na lezen van de link.. las ik waar ik zelf continu problemen mee had.. dus was zeer verbaasd hierover...
Maar goed.. ik ga even op zoek en hoop iets terug te vinden...
Maar eerlijk gezegd ben ik nog steeds geen fan van de oude T4 (andere wagens van vw) automaten bak (4 speed)
Je hoort van me...
Gr uit het oh zo lekkere warme turkije lol.. het is nu nog 28 graden of moet ik dat maar niet vermelden hahahah
gr
Olafvh


Heb dit ook ooit gehad met een van mijn vorige t4's. Op de gaskabel zou een onderdeel zitten dat verbinding heeft met de automaat. Na vervanging van de gaskabel was het euvel verholpen. Dit heeft wel betrekking op de modellen van voor 1996. De latere modellen hebben geen gaskabel maar een elektronisch gaspendaal.
Succes
Ron
Succes
Ron
Hoi Olaf, ik hoop dat je dat linkje vindt (ben zeer geinterreseerd) en Ron dat onderdeel dat op de gas kabel reageert is de gasklep positie sensor, deze geeft aan hoe ver die klep openstaat (en dus toeren maakt). De automaat schijnt hierop te reageren met de manier van schakelen. Als je een verkeerd signaal krijgt denkt de bak dus dat die hard moet schakelen en knalt ie er in. Het probleem is dat een nieuwe sensor alleen via de VW te krijgen is voor de hoofdprijs. Ik hoop dus een gebruikte te vinden of een goedkoper adres in Duitsland bv om te kijken of mijn theorie klopt. Ik ga in ieder geval ook even een nieuwe gaskabel halen.
The blower, show him the blower man!
Volgens mij is het andersom. De bak is te licht voor zijn taak. De bak aanpassen is duur, dus is de besturingsunit zodanig aangepast dat de bak minder belast wordt.olafvh schreef:ik heb sinds kort begrepen dat de bakken van de T4/Passat/Bora/Golf niet slecht zijn.... (4-bak) maar dat het heel vaak aan de computer ligt... dus veel mensen zitten nu opgescheept met een nieuwe revisie bak terwijl de Computer de boosdoener was.. .
Ik had een passat tdi 110 pk.. gechipt 145pk.. en had zelfde probleem..
Ik zou zeggen laat je computer van je automaat nakijken en ververs ook om de zoveel km de olie en filters ervan...
gr
Olafvh
Ex-364 en ik mis hem zoooooo heeel erg........
Wim
Wim, eerder een combinatie van. Door de aanpassing van besturingsunit wordt voorkomen dat de bak te laag in toeren te hoog belast wordt (lees te warm wordt). Dus de computer was wel degelijk een mede veroorzaker van de mechanische schade (bak te heet, olie verliest werking, schade).kleijntje schreef:Volgens mij is het andersom. De bak is te licht voor zijn taak. De bak aanpassen is duur, dus is de besturingsunit zodanig aangepast dat de bak minder belast wordt.
Wim
even terug naar het topic;
Waarom hebben de meeste automaat rijders nooit last en anderen vaak meerdere keren? (zie ook forums TDI, passat, kieskeurig enz)
Mijn bak is pas gereviseerd, NIEUWE koppelomvormer, NIEUWE besturingsunit (met laatste software) en NIEUWE hydrolische unit.
Helaas heb ik al weer een paar keer hetzelfde probleem ondervonden als voor de revisie(even gieren en dan opeens, bonk, inkomen), dus MOET het haast wel aan een van de senors liggen.
Kan me goed voorstellen dat hier lang mee door rijden weer resulteert in dure mechanische schade.
ik laat de "oplossing" nog weten.
HG Ron.
Zo kan je het ook zeggen.Ron467 schreef:Wim, eerder een combinatie van. Door de aanpassing van besturingsunit wordt voorkomen dat de bak te laag in toeren te hoog belast wordt (lees te warm wordt). Dus de computer was wel degelijk een mede veroorzaker van de mechanische schade (bak te heet, olie verliest werking, schade).kleijntje schreef:Volgens mij is het andersom. De bak is te licht voor zijn taak. De bak aanpassen is duur, dus is de besturingsunit zodanig aangepast dat de bak minder belast wordt.
Wim
.
Ik denk dat het het gebruik ligt. Op de snelweg is de koppelomvormer meestal overbrugd zodat er nauwelijks warmte geproduceerd wordt. Bij stadsgebruik wordt de koppelomvormer voortdurend gebruikt en wordt de bak gloeiend heet.Ron467 schreef:even terug naar het topic;
Waarom hebben de meeste automaat rijders nooit last en anderen vaak meerdere keren? (zie ook forums TDI, passat, kieskeurig enz)
HG Ron.
Je kan zeggen dat hoe heter de olie, hoe korter de levensduur van de bak is zoals het plaatje laat zien.

Wim
Misschien dat de mensen die weinig problemen hebben een relatief lichte bus hebben (1.9)? En ook het gewicht speelt natuurlijk een rol.
Er schijnt een bedrijf te zijn dat bij revisie standaard een normale versnellingsbak plaatst.... daar kom ik zeker nog wel eens terecht.
Ps. als je weet waar het aan ligt horen we het graag. Die van mij doet het ook, maar alleen als hij koud is.
Groetjes, Jeroen
Er schijnt een bedrijf te zijn dat bij revisie standaard een normale versnellingsbak plaatst.... daar kom ik zeker nog wel eens terecht.
Ps. als je weet waar het aan ligt horen we het graag. Die van mij doet het ook, maar alleen als hij koud is.
Groetjes, Jeroen
- herman
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:02
- Locatie: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht
ik heb het alleen wel eens als de tandem asser caravan er achter hangt op een te vol geladen aanhanger.
mijn automaat bak is elektronische aangepast,
motor gechipt.
als hij dit doet laat even het gas los schakelt hij over op een rustige manier en je kan weer volgas geven.
het komt meestal door de combinatie bak en motor die het niet aan kan.
mijn automaat bak is elektronische aangepast,
motor gechipt.
als hij dit doet laat even het gas los schakelt hij over op een rustige manier en je kan weer volgas geven.
het komt meestal door de combinatie bak en motor die het niet aan kan.
Inderdaad, die van mij ook alleen als hij koud is (binnen 500 m na wegrijden), maar dan ook lang niet altijd.JMJ schreef:Die van mij doet het ook, maar alleen als hij koud is.
Groetjes, Jeroen
Dat de oorzaak bij belading zou liggen, geloof ik niet in.
mogelijk heeft microsoft een vinger in de pap gehad? (bij de een werkt het zus en bij de ander zo, of helemaal niet of met kuren...)

Nee ik hou het bij een combinatie van oorzaken; slechte software en falende electronica (de sensors) of een falende communicatie tussen de electronica en hydrolica (gecorodeerde contacten, draadbreuk?), en in mindere mate de menselijkheid (op z'n donder geven met koude motor),
De mechanica is op zich sterk genoeg, maar als door bovengenoemde oorzaken de bak erg vaak bruusk schakeld en/of de olie wordt te heet, ja dan krijg je de echte schade.
Ron.