Het dashboardlampje wat een evt. storing van de dynamo aangeeft ging gisteren ineens wat knipperen (bij hogere toeren, bij lage toeren bleef/ging hij uit)
Maar vandaag bleef hij constant branden.
Omdat ik niet ineens stil wilde komen te staan ben ik op weg naar huis toch maar gelijk even langs de garage gereden.
Die heeft op de accu de laadstroom gemeten en dat gaf aan dat er geen enkele laadstroom was. Conclusie: dynamo vrijwel zeker overleden.
Ik heb dan ook voor morgen een afspraak staan en waarschijnlijk wordt de dynamo dan vervangen door een gereviseerd exemplaar.
Nu heb ik weleens iets gelezen over een d-contact of zo, ook iets wat bij een knipperend dynamo lampje een oorzaak kan zijn.
Zou dat hier ook kunnen of geeft het gebrek aan laadstroom vrijwel zeker aan dat de dynamo echt stuk is ?
Of zou er ook nog iets anders de oorzaak kunnen zijn ?
Het gaat om een 1.9 TD uit 1995
Alvast bedankt,
Gijs
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Dynamo probleem
Dynamo probleem
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Re: Dynamo probleem
is de dynamo , zelf ook gehad bij 1,9td uit 96, dynamo vervangen en alles weer oke
dynamo 2 de hands rond de 50 euro, nieuw rond de 149 euro
dynamo 2 de hands rond de 50 euro, nieuw rond de 149 euro
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- Multivan Generation
- Berichten: 33884
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Dynamo probleem
Is er wel aansturing naar de dynamo zelf op de D+ draad?
Dat is de blauwe draad die op de dynamo in de aparte stekker zit..
Dat is de blauwe draad die op de dynamo in de aparte stekker zit..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Dynamo probleem
Hallo,
De koolborstels zullen op zijn. In het begin gaat dan het lampje flauw branden en later als de borstels geen contact meer maken dan blijft het lampje branden. Spanningsregelaar er uit halen en borstels vervangen.
Voor een Valeo alternator kosten deze borstels 5 euro en is het 5 minuten werk. Het kan ook zijn dat de sleepringen op zijn. Die kan je ook vervangen en kost 10 euro.
Rudi
De koolborstels zullen op zijn. In het begin gaat dan het lampje flauw branden en later als de borstels geen contact meer maken dan blijft het lampje branden. Spanningsregelaar er uit halen en borstels vervangen.
Voor een Valeo alternator kosten deze borstels 5 euro en is het 5 minuten werk. Het kan ook zijn dat de sleepringen op zijn. Die kan je ook vervangen en kost 10 euro.
Rudi
Re: Dynamo probleem
Allemaal bedankt voor de tips.
Ik geef ze door aan mijn garagist.
Zelf nu even helaas geen tijd om er verder naar te kijken, maar ik gun ook een ander zijn wel verdiende boterham.
(Is ook een (parttime)collega van me dus vertrouwen kan ik hem)
Gijs
Ik geef ze door aan mijn garagist.
Zelf nu even helaas geen tijd om er verder naar te kijken, maar ik gun ook een ander zijn wel verdiende boterham.
(Is ook een (parttime)collega van me dus vertrouwen kan ik hem)
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD