Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Invoeren Duitsland

vragen over de T4
Frank & Dominique
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 feb 2013, 14:09

Invoeren Duitsland

Bericht door Frank & Dominique »

Als ik een voertuig koop in Duitsland en ik wil het voertuig zelf naar huis rijden, kan ik dan aan mijn verzekeringsagent geen voorlopige verzekering vragen op basis van het chassisnummer van het voertuig en dan zo met mijn Belgische nummerplaten het voertuig van Duitsland naar Belgie rijden?
Ik ben dan toch verzekerd, de rijtaks is betaald door de verkoper in Duitsland en op mijn nummerplaten die niet geschorst zijn is er ook rijtaks betaald.
Of moet ik toch met transitplaten werken, wat redelijk omslachtig is.
Welke papiern moeten er zeker bij het voertuig zijn, om deze naderhand in Belgie ten éérste in te klaren bij de acsijnzen, en op de 2de plaats om het voertuig te laten keuren en te homologeren in Belgie, ik heb hier totaal geen ervaring in vandaar deze vraag.

Groetjes
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Invoeren Duitsland

Bericht door Pascal-141 »

Frank & Dominique schreef:Als ik een voertuig koop in Duitsland en ik wil het voertuig zelf naar huis rijden, kan ik dan aan mijn verzekeringsagent geen voorlopige verzekering vragen op basis van het chassisnummer van het voertuig en dan zo met mijn Belgische nummerplaten het voertuig van Duitsland naar Belgie rijden?
Ik ben dan toch verzekerd, de rijtaks is betaald door de verkoper in Duitsland en op mijn nummerplaten die niet geschorst zijn is er ook rijtaks betaald.
Of moet ik toch met transitplaten werken, wat redelijk omslachtig is.
Welke papiern moeten er zeker bij het voertuig zijn, om deze naderhand in Belgie ten éérste in te klaren bij de acsijnzen, en op de 2de plaats om het voertuig te laten keuren en te homologeren in Belgie, ik heb hier totaal geen ervaring in vandaar deze vraag.

Groetjes
Met je Belgische nummerplaten erop naar Belgie rijden is niet toegestaan . Je verzekering kun je wel bellen , en die zullen misschien zeggen dat het OK is en dat je verzekerd bent voor 1 dag , maar officieel ben je niet in orde . Bij een wegcontrole door de Politie (zowel de Belgische als de Duitse) is de kans groot dat je beboet word of dat je auto zelfs in beslag genomen word . Want strikt genomen ben je ook NIET verzekerd . Waarom ? Omdat in de kleine lettertjes van je verzekeringsclausule staat dat je verzekering vervalt indien blijkt dat je geen geldig keuringsbewijs hebt , en je auto is ook niet ingeschreven in Belgie (en je rijd dan wel met Belgische nummerplaten) .

De auto naar Belgie rijden met Duitse transitplaten is de enige correcte manier (of de auto op een aanhanger naar huis voeren , indien je een trekkend voertuig hebt die dat mag trekken , en je er het correcte rijbewijs voor hebt)
De transitplaten zijn simpel om te bekomen , je betaald de platen en daar zit meteen ook verzekering enz bij inbegrepen en je krijgt daar meteen ook een groene kaart bij (vd verzekering)
Je moet er wel op letten dat je een exportkennzeichen vraagt met RODE zijkant (die zijn geldig voor een maand) . Er is ook een goedkopere versie (met gele zijkant , geldig voor 5 dagen) maar die worden in Belgie NIET aanvaard . Met de transitplaat met rode zijkant mag je hier in Belgie gewoon naar de keuring rijden , deze word daar wel aanvaard .
Dit is de enige plaat (de rode) waarmee je zelf naar de keuring kan gaan . Met uw eigen plaat word niet aanvaard op de keuring. De enige mogelijkheid om naar de keuring te gaan (als je geen transitplaat hebt) , is een garageplaat (de "Z-platen"), en daarmee mag je niet zelf gaan naar de keuring , maar moet de garagist zelf gaan.

Om de auto "in te voeren" in Belgie meot je gewoon naar de douane gaan , ergens bij jou in de buurt , hoeft niet aan de grens te zijn . Je neemt alle Duitse papieren mee , alsook de factuur (of verkoopsbewijs waar een prijs opstaat) en gaat daarmee bij de douane achter een formulier 705 (dacht ik toch ), dat kost je voor de invoer 0,5eur (soms zelfs maar 0,10 eur). De douane neemt copies , vult het aanvraagformulier in , en klaar .
Dan nog een afspraak maken bij D'Ieteren voor een "homologatiekeuring" bij hen , dan krijgt je auto een nieuw PVG nummer en typeplaatje (sticker) , dat duurt 45 minuten en kost 99eur.
Daarna nog langsgaan bij je verzekering , en 2x bij de keuring. (administratieve keuring , en tweedehandskeuring (oftewel invoerkeuring) .

Dit hele proces krijg je klaar op 2 dagen tijd .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Invoeren Duitsland

Bericht door Egbert&Manon »

Mooi uitgelegd Pascal.

Voor Nederland gaat het iets anders.

Ik heb de mijne met de wit/gele platen ingevoerd.
De platen heb ik 2 dagen vtv besteld en op laten sturen naar de verkoper.
Bij een Duitse verzekeringsmaatschappij kon ik terecht voor de groene kaart.
Daar had men als enige voorwaarde, dat het voortuig nog binnen de jaarlijkse keuring zat.
In Nederland mag je niet met deze kentekenplaten rijden, maar het wordt gedoogd dat je deze rit naar het keuringsstation maakt of naar huis rijdt.
Indien je (op een later tijdstip) vanaf huis naar het keuringsstation gaat, moet je een ééndagskenteken aanvragen.
Je krijgt een nummer, waarna je zelf 2 kentekenplaten construeert.
Tevens moet je dan op zoek naar een Nederlandse verzekeraar voor die ene dag.
Op het keuringsstation worden alle Duitse papieren ingenomen en omgezet naar Nederlands kenteken.
Dit alles heeft mij aan administratie zo'n 125 euro gekost (in 2011).

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Invoeren Duitsland

Bericht door Egbert&Manon »

Pascal-141 schreef:
Met je Belgische nummerplaten erop naar Belgie rijden is niet toegestaan . Je verzekering kun je wel bellen , en die zullen misschien zeggen dat het OK is en dat je verzekerd bent voor 1 dag , maar officieel ben je niet in orde . Bij een wegcontrole door de Politie (zowel de Belgische als de Duitse) is de kans groot dat je beboet word of dat je auto zelfs in beslag genomen word . Want strikt genomen ben je ook NIET verzekerd . Waarom ? Omdat in de kleine lettertjes van je verzekeringsclausule staat dat je verzekering vervalt indien blijkt dat je geen geldig keuringsbewijs hebt , en je auto is ook niet ingeschreven in Belgie (en je rijd dan wel met Belgische nummerplaten) .

De auto naar Belgie rijden met Duitse transitplaten is de enige correcte manier .................
De transitplaten zijn simpel om te bekomen , je betaald de platen en daar zit meteen ook verzekering enz bij inbegrepen en je krijgt daar meteen ook een groene kaart bij (vd verzekering)
....... . Er is ook een goedkopere versie (met gele zijkant , geldig voor 5 dagen) maar die worden in Belgie NIET aanvaard ...................

.
Kun je niet met de wit/gele platen rijden tot de grens (je hebt dan volgens de Duitse voorschriften gereden) en daarna je Belgische platen monteren?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Invoeren Duitsland

Bericht door Oviivo »

Je mag niet met de wit/gele (tijdelijk duits) kenteken rijden. Ook niet in Nederland. Het wordt ook niet dedoogd.

Wel met de wit/rode (export) kenteken. Mag ook niet, maar wordt welgedoogd, want leve de EU. De gele platen zijn niet bedoeld voor niet-Duitsers, de rode wel, dus je valt dan onder Europees recht (wat in Duitsland mag, zou ook in NL moeten mogen, vandaar) en dan kan de NL pliessie niets.

Verzekeren op basis van dit kenteken kan inderdaad met groene kaart in D + ikzelf had all-risk hierovereen op basis van chassisnummer en kenteken.

Ik heb vroeger zelf ook wel op wit/geel gereden, maar dan stond verzekering op naam van een Duitser. Als je dan ongeluk krijgt heb je toch echt een probleem. Niet doen. Rood/wit wel doen :toppie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Invoeren Duitsland

Bericht door Pascal-141 »

Bij de exportkentekenplaten met rode zijkant komt er automatisch een verzekering mee ,en krijg je een groen verzekeringspapier mee . Je mag er dus ook "legaal" mee rijden want je bent verzekerd.
Ik heb al meermaals een transporter zo naar belgie gebracht.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Invoeren Duitsland

Bericht door Egbert&Manon »

Ik had op mijn eigen naam een verzekering afgesloten bij een Duitse verzekeraar icm wit/geel.
Volgens die verzekeraar was ik er ook mee in Nederland verzekerd.

Ik zal de papieren nog eens opzoeken.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Invoeren Duitsland

Bericht door Oviivo »

Egbert&Manon schreef:Ik had op mijn eigen naam een verzekering afgesloten bij een Duitse verzekeraar icm wit/geel.
Volgens die verzekeraar was ik er ook mee in Nederland verzekerd.

Ik zal de papieren nog eens opzoeken.
Ik ken die verhalen maar al te goed, die Duitsers denken dat omdat het klopt voor Duitsers, maar het klopt echt niet als je Nederlander bent, sorry :politie

Lees ook dit maar eens, recente informatie;
http://www.bpmberekenen.com/kurzzeitken ... teken.html" onclick="window.open(this.href);return false;
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Invoeren Duitsland

Bericht door Egbert&Manon »

Duidelijk :toppie

2 jaar geleden was het nog niet helemaal duidelijk, daarom kreeg je wellicht het voordeel van de twijfel?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Invoeren Duitsland

Bericht door Oviivo »

Egbert&Manon schreef:Duidelijk :toppie

2 jaar geleden was het nog niet helemaal duidelijk, daarom kreeg je wellicht het voordeel van de twijfel?
Ik ben jaren geleden ook met zo'n geel/wit kenteken 800 door NL en D naar huis gereden, op aanraden van de Duitse dealer.

Achteraf gewoon geluk gehad :toppie en op 1dags kenteken naar de RDW gegaan. Dan krijg je sowieso geen vragen :lach

Vorig jaar met de bus alles zelf geregeld en dus met rood/wit export kenteken gereden.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Invoeren Duitsland

Bericht door Oskar 725 »

En om de verwarring nog groter te maken, hoe werkt het dan als je de auto op een auto-ambulance mee neemt naar je eigen land? :groteogen
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Invoeren Duitsland

Bericht door Pascal-141 »

Oskar 725 schreef:En om de verwarring nog groter te maken, hoe werkt het dan als je de auto op een auto-ambulance mee neemt naar je eigen land? :groteogen
Oskar , voor wat Nederland betreft :heb ik geen idee . Voor wat Belgie betreft : op de aanhanger is de makkelijkste oplossing , dan heb je helemaal geen kenteken nodig hé .
9 vd 10 T4 dat ik haal , zet ik op mijn eigen aanhanger , steeds zonder kenteken .

...Maar in het geval dat het bvb een California exclusive betreft , dan gaat het niet op de gewone aanhanger ! Tenzij je een 3,5T aanhanger hebt , en een trekkend voertuig dat 3,5T mag slepen. Ik mag max. 2,5T slepen met mijn T5 (ook mijn aanhanger is een 2,5T)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Invoeren Duitsland

Bericht door Pascal-141 »

Heren , niet vergeten : de topic starter vroeg hoe het zat om een Duitse auto naar Belgie in te voeren :knipoog

De regelgeving is blijkbaar duidelijk anders tussen NL en B . ... Iets om rekening mee te houden ... :knipoog

@Frank en Dominique :
Voor Belgie geldt wat ik al eerder zei :
De transitplaten zijn simpel om te bekomen , je betaald de platen en daar zit meteen ook verzekering enz bij inbegrepen en je krijgt daar meteen ook een groene kaart bij (vd verzekering)
Je moet er wel op letten dat je een exportkennzeichen vraagt met RODE zijkant (die zijn geldig voor een maand) . Er is ook een goedkopere versie (met gele zijkant , geldig voor 5 dagen) maar die worden in Belgie NIET aanvaard . Met de transitplaat met rode zijkant mag je hier in Belgie gewoon naar de keuring rijden , deze word daar wel aanvaard .
Dit is de enige plaat (de rode) waarmee je zelf naar de keuring kan gaan . Met uw eigen plaat word niet aanvaard op de keuring. De enige mogelijkheid om naar de keuring te gaan (als je geen transitplaat hebt) , is een garageplaat (de "Z-platen"), en daarmee mag je niet zelf gaan naar de keuring , maar moet de garagist zelf gaan.
In Belgie is het toegestaan om rond te rijden met de Duitse exportkennzeichen met RODE zijkant (zolang de vervaldatum die er op vermeld staat niet is overschreden) , en je kan maar op 2 manieren de auto aanbieden bij de keuring :
-Duitse exportplaten met rode zijkant (kun je zelf mee aanbieden op de keuring)
-garageplaten (de groene Z platen) (moet door de garagist aangeboden worden)

In principe hoef je slechts een paar dagen rond te rijden met die exportplaten , totdat je invoerkeuring gebeurd is en je een Belgische plaat hebt ontvangen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Invoeren Duitsland

Bericht door Oskar 725 »

Ik heb inderdaad zo mijn donor bus uit Duitsland gehaald gewoon op de auto-ambulance, een Westfalia Multivan. Maar deze behoeft geen kenteken want is voor de sloop! :toppie

O ja, waarom er zoveel verschil zit in regelgeving dat komt door Brussel, je weet wel dat verenigde Europa! :bonk :bifun :politie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Invoeren Duitsland

Bericht door Pascal-141 »

Oskar 725 schreef:
O ja, waarom er zoveel verschil zit in regelgeving dat komt door Brussel, je weet wel dat verenigde Europa! :bonk :bifun :politie
:toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie