Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

flinke rookontwikkeling bij koude motor

vragen over de T4
eddiebee
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mar 2013, 22:41

flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door eddiebee »

Al een aantal weken braakt onze T4 camper Westfalia uit 1996 (2.5 TDI 102 pk) grote blauwgrijze rookwolken (neen, geen witte rook...) uit na het starten. Het wegrijden in de eerste versnelling is moeizaam; de bus lijkt niet vooruit te willen. Pas na extra gas en in z'n twee gaat het beter. Ben je 2 km. verder dan verdwijnt de rook en rijdt de bus steeds lekkerder. Eind februari dit bij de garage gemeld toen de bus daar was voor APK en onderhoudsbeurt. Zij hebben een toevoeging aan het brandstofsysteem gedaan en daarmee zou het beter worden. Het helpt echter niet. Ook het advies om een keertje extra voor te gloeien en daarna nog wat extra te wachten geeft geen beter resultaat.
Wie heeft hier ervaring mee en kan zeggen wat er loos is ? Ben zelf niet technisch, maar dan kom ik tenminste met een bruikbaar verhaal bij de garage !
alvast bedankt voor het meedenken !
Ed.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door DNS »

Laat het inspuittijdstip eens nakijken. Staat er waarschijnlijk net te ver af. :toppie
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door Harry 341 »

Hoe gaat het starten op zich?
Wel meteen aanslaan??
Denk nl. aan kapotte gloeiers....of relais..
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
eddiebee
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mar 2013, 22:41

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door eddiebee »

Het aanslaan is geen probleem, dat lukt direct.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door DNS »

Ik had dezelfde klachten met onze TDI 2jaar terug; bij mij zat de timing te ver van het ideale punt (rond de 40 ipv de ideale 52-55).
Warm kan de CPU dat bijregelen, maar koud doet die dat niet. Vandaar de rook en het inhouden bij koude motor en geen problemen bij warm.
Geeft meestal geen foutcode, dus ze moeten in inspuittijdstip bij lopende (en warme!) motor uitlezen. Zou dat eerst proberen voor je dingen gaat vervangen. Succes!
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
eddiebee
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mar 2013, 22:41

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door eddiebee »

Bedankt voor de tips Dennis. Dit zou het inderdaad wel eens kunnen zijn. Ga mij binnenkort met dit verhaal bij de garage melden. Hoe het afloopt zal ik tzt laten weten.

Ed
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door edwinh »

wellicht een verstuiver lek, even de retour opbrengst laten meten.
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
eddiebee
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mar 2013, 22:41

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door eddiebee »

laat ik ook doen,
thanxs,
Ed.
eddiebee
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mar 2013, 22:41

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door eddiebee »

Vandaag bij de garage geweest. Motor op temperatuur (80 gr) en getest bij draaiende motor.
Alle uitgelezen waarden zijn prima. Motor loopt ook als een zonnetje als deze warm is. Geen problemen met de cilinders, verstuivers of whatever.
Volgens de garage eerst maar eens kijken wat er gebeurt als de buitentemperaturen omhoog gaan.
Ik heb de wagen voorjaar 2012 gekocht, dus het is voor ons de eerste winterervaring. Misschien speelt dit probleem al sinds het vervangen van de distributieriem. Deze kan onder normale omstandigheden vanaf nu nog zo'n 50.000 km mee.
Vooralsnog vinden zij het zonde om nu van alles overhoop te halen. Ze denken daarbij aan het afstellen van het moment bij koude motor door het nalopen van waterpomp, distributieriem en nokkenas. (hoop dat ik het zo goed weergeef)
Nog een reden dat het nu maar eens snel moet gaan zomeren...

Ed.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door Harry 341 »

Hoe lang zitten de snaren erin?
Ga niet uit van 120.000 km hoor!!Dan is ie (vaak) al stuk.
Dacht ook dat het nu max 5 jaar is of 90.000 km...bij mijn vorige bus was het bij 93000 over....
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
eddiebee
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mar 2013, 22:41

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door eddiebee »

op dit moment iets meer dan 60.000 km dus ze moeten nog wel even meekunnen. bovendien loopt de bus bij warme motor als een zonnetje. behalve dus die koude start geen "vuiltje" aan de lucht.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33884
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door Multivan Generation »

Wanneer is voor het laatst het brandstoffilter vervangen?

En wanneer is dat voor het laatst ontwaterd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
eddiebee
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mar 2013, 22:41

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door eddiebee »

Begin maart heeft de bus APK en een beurt gehad, waarbij de filters zijn vervangen. wel is er zo'n brandstoftoevoeging in het brandstofsysteem gedaan omdat men in eerste instantie dacht daarmee de klacht al te kunnen verhelpen/verminderen. Het systeem zal er wel schoner van zijn geworden, maar verder heeft het dus geen effect gehad.

Ed
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33884
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door Multivan Generation »

Okee,
ik lees net je eerste berichtje nog eens door.
Je hebt een van de eerste TDI's en die kunnen last krijgen van een "slechte component" in de motorcomputer,
waardoor ze wat witter gaan roken.
Kan die heel oud mee worden.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: flinke rookontwikkeling bij koude motor

Bericht door roelssroyce »

Grappig dit is precies wat ik heb! Ook eerste winter, 2.5 tdi uit 96, westfalia (irrelevant). Check mijn onderwerp 'niet mooi lopen bij redelijk koude start'....

Bij mij staat pomptiming perfect, loopt en start als een zonnetje bij graad of 10 en hoger en sowieso na stukkie rijden. Hij slaat ook in 1 x aan. Altijd.

Vervang in ieder geval niet de temp sensor (haalt niets uit). Laat zomer maar komen.

Ben wel erg benieuwd of en zo ja wat jij als oplossing gaat krijgen (behalve opwarming van buitenlucht).
Plaats reactie