Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

op zoek maar raad nodig

vragen over de T4
Plaats reactie
Micabolek
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2013, 20:18

op zoek maar raad nodig

Bericht door Micabolek »

Hallo,

ik ben nieuw hier (zie ook mijn post op de kennismakingsafdeling). Wegens aankoop van een woning met jaren verbouwing voor de boeg ben ik hard op zoek naar een T4 die moet dienen om materialen te vervoeren, maar ook voor woon/werk verkeer + om de zoontjes van school te halen. Ik heb dus 3 zitplaatsen nodig met volwaardige veiligheidsgordels.
Ik heb voorlopig 2 bussen op het oog.

De eerste is een lange versie met dubbele cabine met 5 plaatsen. Op de vloer heb ik 2 meter in de laadruimte, hoe hoger hoe minder door het schuin lopen van de scheidingswand. Voor mijn verbouwingswerken vind ik dit nogal weinig.
Weten jullie of de achterbank met wand en al een stuk naar voor verschoven kan worden om meer laadruimte te verkrijgen? Er is nu veel beenruimte op de achterbank, dus daar kan nog wat af. Of is het makkelijk te doen om de achterzetels met wand en al demonteerbaar te maken (nu heb ik revetten gezien in die achterwand) voor als ik es lange stukken moet vervoeren. Achteraf gewoon de dubbele cabine er weer inzetten. Indien mogelijk zou de 2de optie me meer aanspreken.

De 2e bus waarin ik interesse heb is een enkele cabine in verlengde en verhoogde versie (pak goedkoper dan deze hierboven beschreven) maar deze heeft slechts 2 zetels vooraan. Is het makkelijk te doen om de passagierszetel te vervangen door een dubbele (met 2 volwaardige veiligheidsgordels!!!)? Ik vermoed dat deze zetels wel makkelijk in 2dehands te vinden zijn. En wat met de keuring (let wel ik ben Belg), moet er hier een herkeuring gebeuren omdat ik de zetels aanpas?

Alvast bedankt voor de antwoorden

Boris
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: op zoek maar raad nodig

Bericht door Multivan Generation »

welkom op weetjewel..

Ik dacht dat het zo was in België dat het PVG-nummer voor een enkele cabine met 2 zitplaatsen of met 3 zitplaatsen hetzelfde was.

Zo ja,
dan is dit wellicht een idee:

rechter voorstoel er uit en deze er in: viewtopic.php?f=5&t=41451

Groetjes Peter

ps het omwisselen van een stoel voor een bank is misschien 10 minuten werk en zelf eenvoudig te doen.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Micabolek
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2013, 20:18

Re: op zoek maar raad nodig

Bericht door Micabolek »

Bedankt Peter,

dit geeft me al wat duidelijkheid over mijn 2de optie, de goedkopere bus. Deze verhoogde bus is minder mooi maar kost ook 2K minder dan die met dubbele cabine. Beide bussen hebben ongeveer 180000km en een 75kw 2.5tdi motor. Beide airco. De hoge is gewoon wit, de ander bordeaux met meer ramen. De hoge heeft wel een trekhaak en heeft door de aard van de bus waarschijnlijk harder moeten werken. Beide met onderhoudsboekje en onderhouden gedaan. Blijft een beetje gokken.

Ik ben zeker nog benieuwd of de veranderingen aan de dubbele cabine mogelijk zijn. Ik zie wel wat de antwoorden zijn.

Misschien nog een belangrijke vraag: De verkoper van de dubbele cabine bus heeft de bus zelf 4 maand geleden gekocht van een handelaar die 1 jaar garantie gaf. Wegens scheiding wordt de bus nu doorverkocht. Die garantie zou meegaan naar mij mocht ik de bus kopen maar ik kan dit moeilijk geloven omdat het niet over een fabrieksgarantie gaat en ik de bus niet zelf van de handelaar heb gekocht. Enig idee?

Groetjes uit Belgie
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: op zoek maar raad nodig

Bericht door matje86 »

ik zeg niks http://www.mijnalbum.nl/Album=3UYRLMP6" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Micabolek
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2013, 20:18

Re: op zoek maar raad nodig

Bericht door Micabolek »

Tja,
dat is natuurlijk wel mooier dan een gewone witte zonder ramen
(en je vindt 'm ook makkelijker terug:-)
Boris
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: op zoek maar raad nodig

Bericht door Pascal-141 »

Micabolek schreef:Hallo,

ik ben nieuw hier (zie ook mijn post op de kennismakingsafdeling). Wegens aankoop van een woning met jaren verbouwing voor de boeg ben ik hard op zoek naar een T4 die moet dienen om materialen te vervoeren, maar ook voor woon/werk verkeer + om de zoontjes van school te halen. Ik heb dus 3 zitplaatsen nodig met volwaardige veiligheidsgordels.
Ik heb voorlopig 2 bussen op het oog.

De eerste is een lange versie met dubbele cabine met 5 plaatsen. Op de vloer heb ik 2 meter in de laadruimte, hoe hoger hoe minder door het schuin lopen van de scheidingswand. Voor mijn verbouwingswerken vind ik dit nogal weinig.
Weten jullie of de achterbank met wand en al een stuk naar voor verschoven kan worden om meer laadruimte te verkrijgen? Er is nu veel beenruimte op de achterbank, dus daar kan nog wat af. Of is het makkelijk te doen om de achterzetels met wand en al demonteerbaar te maken (nu heb ik revetten gezien in die achterwand) voor als ik es lange stukken moet vervoeren. Achteraf gewoon de dubbele cabine er weer inzetten. Indien mogelijk zou de 2de optie me meer aanspreken.
Om die achterbank te verplaatsen naar voor , zal je de bestaande gaten moeten afdichten , en nieuwe gaten boren door de vloer (en hopen dat ze dat niet zien op de keuring)
De wand en achterbank demonteerbaar maken is niet toegestaan , als er een achterbank instaat (dubbel cabine) is de wand ook verplicht . Bij een controle langs de weg kan dit een dure grap worden als de achterwand niet aanwezig is en de bank staat er toch in. De dubbel cabine volledig verwijderen , en er dus een enkel cabine van maken kan wel dan kan je kiezen of je er al o niet een wand inzet of niet .

De 2e bus waarin ik interesse heb is een enkele cabine in verlengde en verhoogde versie (pak goedkoper dan deze hierboven beschreven) maar deze heeft slechts 2 zetels vooraan. Is het makkelijk te doen om de passagierszetel te vervangen door een dubbele (met 2 volwaardige veiligheidsgordels!!!)? Ik vermoed dat deze zetels wel makkelijk in 2dehands te vinden zijn. En wat met de keuring (let wel ik ben Belg), moet er hier een herkeuring gebeuren omdat ik de zetels aanpas?
De passagierszetel vooraan vervangen voor een 2-persoonsbankje is heel makkelijk , en levert ook geen probleem op bij de keuring . Er staat trouwens momenteel een 2 persoonsbankje te koop bij het T4 te koop gedeelte .
Alvast bedankt voor de antwoorden

Boris
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Micabolek
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2013, 20:18

Re: op zoek maar raad nodig

Bericht door Micabolek »

Hallo Pascal,

bedankt voor jouw reactie. Dat sluit al enkele opties uit ivm met die dubbele cabine. Ik kan er wel een enkele cabine van maken door alles eruit te halen. Ik wist echter niet dat een enkele cabine zonder tussenwand ook mag als lichte vracht. Of begrijp ik het verkeerd?

Ik ben hier al aan het lezen geweest, kwestie van bijscholing. Hierdoor heb ik toch een vraagje bij voor de kenners. De dubbele cabine (lange versie) die ik op het oog heb heeft vooraan remschijven en achteraan trommels. Kan dit bij een 2.5tdi 75kw versie of klopt er iets niet aan het plaatje?

Groetjes
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: op zoek maar raad nodig

Bericht door Pascal-141 »

Micabolek schreef:Hallo Pascal,

bedankt voor jouw reactie. Dat sluit al enkele opties uit ivm met die dubbele cabine. Ik kan er wel een enkele cabine van maken door alles eruit te halen. Ik wist echter niet dat een enkele cabine zonder tussenwand ook mag als lichte vracht. Of begrijp ik het verkeerd?

Ik ben hier al aan het lezen geweest, kwestie van bijscholing. Hierdoor heb ik toch een vraagje bij voor de kenners. De dubbele cabine (lange versie) die ik op het oog heb heeft vooraan remschijven en achteraan trommels. Kan dit bij een 2.5tdi 75kw versie of klopt er iets niet aan het plaatje?

Groetjes
Je kan inderdaad de enkel cabine zonder de wand rijden,ik heb het zelf ook zo lang gehad.
In principe moet je wel een opstaande rand hebben van 20cm hoog,maar daar word niet echt naar gekeken.

Wat betreft je vraag over de tdi : neen,kan niet met trommels. Wat is het bouwjaar van die T4?
Alleen de oude modellen tot 95 hebben trommels,vanaf 96 hebben ze altijd schijfremmen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Micabolek
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2013, 20:18

Re: op zoek maar raad nodig

Bericht door Micabolek »

Ik heb de papieren nog niet gezien maar de bus wordt verkocht als een model 2002. Ik had wel het chassisnr gevraagd: WV2ZZZ70Z3H036872/86
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 386
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: op zoek maar raad nodig

Bericht door Erwin L »

Naar mijn bescheiden mening geeft die met de dubbele cabine het meeste gedoe qua aanpassen/ombouwen en dan heb je nog het snelle doorverkoop verhaal (kan waar zijn maar net zo goed ook niet) en de twijfel over de remmen.

Heb je een jarenlange verbouwing voor de boeg dan zou mijn voorkeur zeker uitgaan naar de lange hoge. Ik heb er zelf een en het is erg fijn dat je er gewoon rechtop in kunt staan. Stukken beter voor je rug bij het laden en lossen. Bovendien zijn heel veel materialen langer dan twee meter en die steek je er gemakkelijk in. Laatst nog een stel schuttingplanken van 3 meter gehaald.

En als de verbouwing klaar is kun je er een campertje van maken :yes
T5 1,9 Tdi 2004
Micabolek
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2013, 20:18

Re: op zoek maar raad nodig

Bericht door Micabolek »

idd die lange hoge zou praktischer zijn. Scheelt dat veel in verbruik?
Wat betreft die scheidingswand bij een enkele cabine, mag je die aanpassen? Ik zou soms nog langere stukken willen vervoeren, stukken goot, balken ed. Mag je vb die wand horizontaal middendoor slijpen (of knabbelen) en er scharnieren aan bevestigen zodat je met nog wat aanpasingen een wand hebt waarvan de bovenkant naar achteren beneden kan gescharnierd worden. Zo kan ik langer stukken vervoeren en toch de warmte/koelte bij mij houden als het ding dicht is.

ik ga iets meer aandringen bij die verkoper van de hoge lange. Ik zie net dat hij zijn prijs verhoogd heeft van 5200 naar 5500€. Ik was met voorsprong de hoogste bieder met 4400€. Ik wil hoger gaan maar de vraagprijs is te veel denk ik. Is van 2002 en heeft +180000km.

Gr

Ps ik kan ook een transit van 2006 kopen met 90000km maar dat is heiligschennis zeker? Mijn gevoel zegt dat ik voor een transporter moet gaan (en ook mijn heimwee...)
frankv6
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 feb 2013, 08:08

Re: op zoek maar raad nodig

Bericht door frankv6 »

ik heb zelf een dc lwb en had een standaard cabine er in en deze vervangen voor een omos deze komt 20cm verder naar voren en heb dus meer ruimte in de laadruimte
t5 1,9 tdi 290,000km and counting
http://www.deurslotreparatie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
leverancier van defa alarm systemen en dometic luifels voor vragen even pbtje
Micabolek
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2013, 20:18

Re: op zoek maar raad nodig

Bericht door Micabolek »

onverwacht iets; de witte lange hoge blijkt een syncro te zijn, de verkoper had dat nog nergens vermeld. Is dat niet onderhoudsgevoeliger? Ik ben niet zo goed op de hoogte van die syncros, ik weet dat het een soort permanente 4 wielaandrijving is. Hoger verbruik ook vermoed ik.

Greetz
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: op zoek maar raad nodig

Bericht door Anno »

TS,
Transit is geen heiligschennis. Maar koop vooral geen wit exemplaar. Dan is de roest zo goed zichtbaar.

De 4 wiel aangedreven VW is onderhoudsgevoeliger en is iets onzuiniger.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Plaats reactie