Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 2.4D grijs , vraagje over cabinebed

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

T4 California 2.4D grijs , vraagje over cabinebed

Bericht door HMMaat »

Zo hier maar eens een sys (show your stuff) starten..

vorige week een droom laten uitkomen , na 2 keer kijken met de trein naar zwolle om onze camper op te halen.
veel km op de teller , 312.000 .. maar heb er een goed gevoel bij.. hopelijk laat dit ons niet in de steek.verder ziet hij er gewoon mooi uit en je ziet dat er al veel aan onderhouden is. ook nagenoeg alle historie erbij.

nog wel even extra vermelden dat ik vooralsnog een top ervaring heb met Josh Schippers , geduld , logisch verhaal en eerlijke zaken. Josh heeft bv na het opstellen van een opleverpunten-lijst nog extra punten opgepakt die aan het licht kwamen tijdens apk en beurt. serieuze dingen zoals tijdens krukasreparatie het vervangen van waterpomp en distributieriem..hulde

het is dus een bus op leeftijd die ook wel wat ouder klinkt , als je de bus ook gaat inruimen en ritjes maakt zie je ook wel ad binnenzijde dat ie al goed gebruikt is , trok bv de knop al vd raamslinger..


deel vd cockpit , vandaag de boel eens open gehaald en de ouderwetse carkit gedemonteerd.. wat een hoop kabels zeg..asbak zit er ook weer terug in.. voor muntjes ed.. want gerookt word er niet.
kwam er wel achter net dat de klok op de kmteller geen tijd meer aangaf.. lampjes ed werken nog wel , verlichting ook maar geen digitale klok op display.. misschien een zekering door gebrand toen ik een paar kabels doorknipte vd radio..


heb nog wel wat plannen voor de auto , hij is nu apk en kreeg dus een beurt maar wil nog wel naar de remmen en schokbrekers laten kijken..
-achter heeft hij nu geloof ik trommels en die zou ik misschien ook wel schijf willen hebben..
-vind hem nogal stevig reageren op oneffenheden in de weg.. wie weet laat ik er wel rondom nieuwe schokbrekers opzetten..
-nieuwe radio en boxen voor , liggen nu losse tweaters op het dashboard , die gaan eraf , moet wel de dashboardkast er weer vanaf want daar liggen de connectorenvan box naar tweater nu achter zag ik net..
- heel misschien wil ik wel dakdragers monteren op de bus , maar om nouy een 2e brandrup rail te laten monteren en daarop de dragers dan te doen.. zag her en der ook al beugels op het hefdak zitten waar dan dragers op kunnen.. dat kan tenminste blijven zitten als het dak omhoog gaat..
Laatst gewijzigd door HMMaat op 10 jun 2015, 23:12, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door Jurgen VH »

Voor een 92'er ziet die er nog :toppie uit !
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door sgsdebruijn »

Mooi busje hoor, als je een beetje kan sleutelen zijn schokbrekers zelf goed te doen.
In Duitsland betaal je rond de 400 euro voor Bilstein B6, meest gangbare goede demper als mensen gaan vervangen.

Ik heb 2x rail met dakdragers, bevalt goed maar wij kamperen met een vouwwagen in de vakantie.
Als je 1 kleine hebt kan je nog kiezen om een bijrijdersbankje voorin te plaatsen dan kan je met 3 voorin zitten
Bijlagen
DSCF0133.JPG
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door odorf »

HMMaat schreef: heb nog wel wat plannen voor de auto , hij is nu apk en kreeg dus een beurt maar wil nog wel naar de remmen en schokbrekers laten kijken..
-achter heeft hij nu geloof ik trommels en die zou ik misschien ook wel schijf willen hebben..
?? werkt het niet goed dan?
HMMaat schreef:-vind hem nogal stevig reageren op oneffenheden in de weg.. wie weet laat ik er wel rondom nieuwe schokbrekers opzetten..
Op richels overdwars blijf een bonk houden, dit ligt aan de constructie van de achteras die de hobbel nogal strak doorgeeft.
Mocht je wat meer willen weten over zelf schokbrekers vervangen:
viewtopic.php?f=12&t=41204
Hierin staat op het einde ook nog een linkje naar de site van Peter111 (Multivan) Hij heeft ook een uitgebreid verslag hiervan gemaakt. :toppie
Met wat tijd is dit goed zelf te doen.
HMMaat schreef:-nieuwe radio en boxen voor , liggen nu losse tweaters op het dashboard , die gaan eraf , moet wel de dashboardkast er weer vanaf want daar liggen de connectorenvan box naar tweater nu achter zag ik net..
viewtopic.php?f=2&t=38954&p=270844&hili ... or#p270844
Misschien heb je hier ook nog wat aan :knipoog

Succes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door HMMaat »

dat is idd wat me stoorde , die bonk bij richels overdwars.. maar zal eens in de bonnen en historie duiken , misschien is het al een keer aangepakt en is het niet beter te krijgen.

wbt remmen , is er al eens iemand die achter van trommels naar schijven is gegaan? is het uberhaupt mogelijk,aan of af te raden of erg kostbaar?

andere boxjes heb ik vanavond gemonteerd , simpele jbl gtz-4 , 2 weg speakers , tight fit maar zonder aanpassingen ad auto in te bouwen. goed geluid voor 40,- (ff googlen en je hebt ze voor 30,-).., goedkoopste boxen bij de mediamarkt en een hele verbetering tov die vergane blauwpunkt units..ook de kapjes passen er weer gewoon op.

iemand nog opmerkingen over het wel of niet monteren van dakdragers op het hefdak? groot voordeel lijkt mij dat ik met een golfsurfboard het dak nog wel durf te gebruiken , groot nadeel is het maken van gaatjes in het dak...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door Pascal-141 »

HMMaat schreef:wbt remmen , is er al eens iemand die achter van trommels naar schijven is gegaan? is het uberhaupt mogelijk,aan of af te raden of erg kostbaar?
Als je schijven wil achteraan , dan moet je achteraan alles vervangen , inclusief de onderste ophangingsdriehoeken . De spoorbreedte wijzigd dan ook (miniem), weet niet of het voor jou van belang is , maar hou het in je achterhoofd.
De ophangingsdriehoeken in zijn geheel vervangen is niet zo'n groot werk hoor , valt wel mee . Zit maar vast met 2 (dikke) bouten . :knipoog Remleidingen enz moeten ook mee vervangen worden (alleen het achterste deel vanaf de 'vaste' leidingen) , en misschien ook de handremkabels (ik weet niet of de "oude" passen )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door Multivan Generation »

En remmen aan de voorzijde zijn massieve schijfjes?
Die dragen meer bij aan de vertraging van de auto, en ik zie die ook aanpassen naar 280x24 mm
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door HMMaat »

zodan , achter lijkt me dan toch weer een flinke klus , die ik sowieso niet zelf kan doen en dus door een garage moet laten doen , voor alleen een schijfwissel lijkt me veel minder werk.. zijn het dan alleen schijven of moeten de klauwen ook aangepast worden , lijkt me wel toch?
en van deze modificatie zag ik hier op het forum volgens mij al een topic staan.. , zal deze optie eens gaan onderzoeken.

zijn er ook al topics over het aanpakken van trillende plastic interieur delen? er zit een rammel in de hemel van de cockpit , op de plek van de display en hefdak hendel en die wil ik er wel graag uit , kan alleen geen schroefje ontdekken om de boel eens open te maken..

straks eerst maar eens inpakken , vandaag al met de camper op stap..
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door HMMaat »

afgelopen weekend dus op pad geweest , was heerlijk maar echt veel slapen wilde die kleine niet in de achterbak... die moet nog een beetje wennen..
tegengekomen manco´s
-rechter gaspit bleef niet branden na loslaten knop,nu na losdraaien pit en weer terug monteren weer wel , zijn die ringen die eronderliggen de bimetaaltjes die dit regelen? zoja zou een beetje oxidatie hieraan de werking verslechteren?

-standkachel slaat na enkele minuten uit , het blazen van koude lucht doet ie wel , verwarmen niet , dan slaat ie uit..
er zitten onder de auto filters toch voor ingaande en uitgaande lucht die regelmatig vervangen moeten worden?daar maar eens naar kijken.

- raamslinger zit de knop van los , irritant maar vind vast wel een slinger ergens 2e hands..
- buitenspiegel trilt op de snelweg , had het glas er al uit en schuim achter geplakt maar doet niks , bij joparts maar een compleet nieuwe sipegel kopen en monteren , kost 44,- ofzo , vind ik het wel waard.

verder geen gekke dingen kunnen ontdekken , bus zal wel een projectie gaan worden omdat het toch wel erg leuk is hem te verbeteren , zonder iets aan de originele verpakking te veranderen..nouja... mooi setje wielen lijkt me wel vet maar dat zal de misses niet zo snel nodig vinden....en de golf kostte ook al veel deze maand..maar rijd weer als nieuw..toch lastig 2 auto's perfect onderhouden..

schokbrekers van bilstein lijkt me wel iets wat ooit zou komen , evenals die verandering van schijven voor , bedankt voor de tip multivan , idd zit de meeste remkracht voor dus dat aanpakkken zal redelijk effctief zijn.. al zal dit zeker iets zijn wat ik ga LATEN doen.
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door volvosurfer »

Wat is er mis met je remmen? Ik rij dezelfde bus en alles remt prima, ook in de bergen. Ik heb voor net nieuwe blokken schijven gezet. Bij de trommelremmen wil het automatische stelmechanisme wel eens vast gaan zitten waardoor je wel eens diep moet trappen, of zelfs twee keer voordat je het gevoel hebt dat het echt vast remt.
Verder even het vacuümslangen controleren op lekkage bij de koppelingen.

Je kan het natuurlijk niet vergelijken met je golf!
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door HMMaat »

Zozo martijn, had jij al zo veel verstand van auto's?
Ik nml nihil.. Al zal dat vanaf nu wel langzaam veranderen denk ik.. Zou bijna willen dat ik een garage had.. Al zou die dan volhangen met fietsen denk ik...
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door Leo45 »

Die ringen tussen de branderkoppen zijn van een speciaal materiaal, maar wel erg kwetsbaar.
Zorg altijd voor een reservesetje in de auto, als ze breken is de gaspit onbruikbaar omdat tie dan valse lucht aanzuigt.
Ik vervang ze elk jaar standaard. Bij de betere kampeermarkt te koop en ze kosten niet zoveel maar als je geen gaspitje hebt tijdens je vakantie is de ergernis des te groter.

Nog een andere vraag voor de veiligheid....heb je al gekeken naar de leeftijd van de gasslangen? Het hoort bij de APK maar meestal wordt het vergeten...

Veel plezier met de CC ik ben ook zo begonnen en heb er gaandeweg de jaren veel plezier aan beleefd.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1666
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door sjaak »

:T44EVER :T44EVER :driveT4 Betekent wel dat we er een weetjeweller bij hebben in onze regio!!!!!
Komt er een stikker op :T44EVER :T44EVER Kunne we je misschien spotten?Bussie ziet er goed uit voor zijn leeftijd!! :toppie Veel plezier er mee :ikrij :zwaai
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door odorf »

HMMaat schreef:zijn er ook al topics over het aanpakken van trillende plastic interieur delen? er zit een rammel in de hemel van de cockpit , op de plek van de display en hefdak hendel en die wil ik er wel graag uit , kan alleen geen schroefje ontdekken om de boel eens open te maken..
Is bij mijn weten nog geen gedetailleerd topic over. Ik ben er als ik eens tijd heb ook aan toe, ook een irritante rammel ontstaan.
Maar, het is niet een kwestie van even een schroefje helaas. Als je in de bus zit zul je zien dat de bekleding van de A-stijlen (langs de voorruit) over de hemel valt.
Dus eerst de A-stijlen en dan pas het hemeltje eruit. :bonk

Gr
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 15 mei 2013, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW Transporter California 2.4D grijs metall. ´92

Bericht door Multivan Generation »

hihi Frodo,
kom anders eens langs :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie