Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Aansluiten 12V lader
Aansluiten 12V lader
Wij hebben een Reimo T4 camper met huishoudaccu. Ook kan de bus op 220 worden aangesloten. Wat raar is, is dat de hh niet wordt geladen als de bus op 220 staat. Hier wil ik wat aan gaan doen.
Ik wil dus een druppellader in gaan bouwen die aangesloten zit op de hh accu. Moet ik deze lader echt op de polen van de accu aansluiten, of kan dit "ergens" op het 12v systeem??
Ik wil dus een druppellader in gaan bouwen die aangesloten zit op de hh accu. Moet ik deze lader echt op de polen van de accu aansluiten, of kan dit "ergens" op het 12v systeem??
Re: Aansluiten 12V lader
Het zou eigenlijk andersom moeten zijn...op de 230V moet de HH-accu geladen worden de startaccu meestal niet.
Zit e.e.a wel goed aangesloten? Een extra lader erbij plaatsen heeft niet zoveel zin als er iets defect is of niet goed is aangesloten.
Ik zou op zoek gaan naar de oorzaak.
Leo
Zit e.e.a wel goed aangesloten? Een extra lader erbij plaatsen heeft niet zoveel zin als er iets defect is of niet goed is aangesloten.
Ik zou op zoek gaan naar de oorzaak.
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Re: Aansluiten 12V lader
Ik geloof niet dat de startaccu wel opgeladen wordt hoor. Of er zit nu geen lader in, of de lader is defect. In de 2 jaar dat we de camper hebben is de accu nog nooit opgeladen aan de 220. Wel jammer want de koelkast en de kachel hebben niks aan 220.
Ik ga eens op zoek of er niet ergens een defecte lader in de bus te vinden is. Het gaat om een T4 Reimo, volgens mij "Lucky". Ik kan hier geen specs van vinden, en weet dus niet of er standaard een lader in zit.
Ik ga eens op zoek of er niet ergens een defecte lader in de bus te vinden is. Het gaat om een T4 Reimo, volgens mij "Lucky". Ik kan hier geen specs van vinden, en weet dus niet of er standaard een lader in zit.
Re: Aansluiten 12V lader
Ik heb destijds voor de hh accu in mijn Multivan een LBC-412 acculader gekocht en die is direct aangesloten op de accu. Als de bus is aangesloten op 230V laadt de accu dus direct op.
Zit er nu 2 1/2 jaar in en werkt allemaal probleemloos.
De LBC-412 lader kwam destijds goed uit een ANWB test. Je kunt hem instellen al naar gelang welk soort accu je eraan hangt.
Dus als je geen acculader hebt of er een moet vervangen, dan denk ik dat dit een goede optie is.
Succes,
Gijs
Zit er nu 2 1/2 jaar in en werkt allemaal probleemloos.
De LBC-412 lader kwam destijds goed uit een ANWB test. Je kunt hem instellen al naar gelang welk soort accu je eraan hangt.
Dus als je geen acculader hebt of er een moet vervangen, dan denk ik dat dit een goede optie is.
Succes,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Re: Aansluiten 12V lader
De HH accu zal nu alleen via de dynamo geladen worden, persoonlijk zou ik eerst willen weten of er een diodebrug zit. Waarschijnlijk laad de dynamo nu eerst de starter op en dan de HH accu. Als je een lader wilt inbouwen zou ik een draad naar de starter accu leggen en deze koppelen met de lader, zo laad hij eerst de starter op en bij voldoende Voltage gaat ie over naar de HH accu.
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Re: Aansluiten 12V lader
Hier staat een goed verhaal over de lader in een CC en een zeer goed alternatief omdat deze 3 uitgangen heeft zodat je zowel de startaccu als de HH-accu ermee kan laden.
Leo
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Re: Aansluiten 12V lader
Leo,Hier staat een goed verhaal over de lader in een CC en een zeer goed alternatief omdat deze 3 uitgangen heeft zodat je zowel de startaccu als de HH-accu ermee kan laden.
Om ook de startaccu gelijk mee te pakken lijkt me wel interessant.
Dus dat artikel wil ik wel eens lezen.
Maar wat is CC (waarschijnlijk een domme vraag)
Groetjes,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Re: Aansluiten 12V lader
Nee hoor geen domme vraag. Antwoord is simpel:Maar wat is CC (waarschijnlijk een domme vraag)
CC=California Coach, helemaal volledig Westfalia California Coach ofwel Westy, Cali, etc.
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Kijk voor de lader eens hier:
viewtopic.php?f=12&t=40458#p283514
Ik zou voor de lader in ieder geval niet besparen.
Anders is een Ctek misschien een goed alternatief.
Re: Aansluiten 12V lader
Odorf,
Bedankt voor de toelichting en link.
Ik werd op het verkeerde spoor gebracht en dacht dat CC een of ander blad was of zo.
Helemaal niet gedacht aan California Coach, terwijl het op dit forum zo logisch is
Groetjes,
Gijs
Bedankt voor de toelichting en link.
Ik werd op het verkeerde spoor gebracht en dacht dat CC een of ander blad was of zo.
Helemaal niet gedacht aan California Coach, terwijl het op dit forum zo logisch is
![fun :muur](./images/smilies/muur.gif)
Groetjes,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Re: Aansluiten 12V lader
Nog een mooie oplossing is om een Syrix relais er tussen te zetten.
Deze verbind de beide accu's als één van de twee een voltage heeft van 13 volt of meer.
Op deze manier worden beide accu's geladen bij aansluiting op 220 volt of bij lopende motor van de dynamo
Vooropgesteld de lader is aangesloten op de HH accu en ook werkend!
Deze relais zijn 'zelfdenkend' maar kunnen ook hand bediend worden
Wat je lader betreft zal die ook wel van Reimo zijn, die hebben een zekering waar je zo bij kunt.
Gaan nog wel eens stuk.
Deze verbind de beide accu's als één van de twee een voltage heeft van 13 volt of meer.
Op deze manier worden beide accu's geladen bij aansluiting op 220 volt of bij lopende motor van de dynamo
Vooropgesteld de lader is aangesloten op de HH accu en ook werkend!
Deze relais zijn 'zelfdenkend' maar kunnen ook hand bediend worden
Wat je lader betreft zal die ook wel van Reimo zijn, die hebben een zekering waar je zo bij kunt.
Gaan nog wel eens stuk.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: Aansluiten 12V lader
Update:
Er zit een relais tussen mijn startaccu, en mijn huishoudaccu. Deze klapt dicht als ik het contact aan zet. Normaal zou mijn camper de startaccu dus niet zomaar leeg trekken.
Inmiddels heb ik een defect lader gevonden in mijn bus. Deze zat op een soort van verdeel doosje waar meer 12 volt apparatuur op aangesloten zit. Op dit verdeeldossje zit ook mijn huishoudaccu aangesloten.
Ik heb een Proosten LBC acculader LBC-512 gekocht, en wil deze nu dus als vervanging aan gaan sluiten. Deze lader kent meerdere standen waar ik nu tussen twijfel:
1 stand als acculader, deze zou dan op Gelaccu moeten om mijn huishoudaccu op te laden
Andere optie zou zijn om de lader op de 12 volt voedingsstand te zetten. Immers is deze dan voeding voor mijn 12volt koelkast.
Wat is nu wijsheid, de laderstand, of de voedingstand als ik de lader op de 12-volt verdeeldoos aansluit??
Er zit een relais tussen mijn startaccu, en mijn huishoudaccu. Deze klapt dicht als ik het contact aan zet. Normaal zou mijn camper de startaccu dus niet zomaar leeg trekken.
Inmiddels heb ik een defect lader gevonden in mijn bus. Deze zat op een soort van verdeel doosje waar meer 12 volt apparatuur op aangesloten zit. Op dit verdeeldossje zit ook mijn huishoudaccu aangesloten.
Ik heb een Proosten LBC acculader LBC-512 gekocht, en wil deze nu dus als vervanging aan gaan sluiten. Deze lader kent meerdere standen waar ik nu tussen twijfel:
1 stand als acculader, deze zou dan op Gelaccu moeten om mijn huishoudaccu op te laden
Andere optie zou zijn om de lader op de 12 volt voedingsstand te zetten. Immers is deze dan voeding voor mijn 12volt koelkast.
Wat is nu wijsheid, de laderstand, of de voedingstand als ik de lader op de 12-volt verdeeldoos aansluit??