Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

piepende achterbank

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 212
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

piepende achterbank

Bericht door Ali_Blabla »

Tijdens het rijden valt het me op dat de achterbank van mijn T4 '95 westfalia heel erg 'piept'. Zo'n irritant piepend/krakend geluid van het plastic gedeelte wat aan de voorkant onder de bank zit.
Meer mensen hier last van? En hoe is t op te lossen?

Er zit speling aan de bovenkant tussen het plastic en het metalen frame, misschien dat een rubberen strip ofzo daartussen al helpt. Er zit nu niets...
Zou verzwaren van het geheel misschien ook helpen?

Alvast dank!
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: piepende achterbank

Bericht door odorf »

Ik heb een rol donkergrijs zelfklevend schuim gehaald bij de betere bouwmarkt.
Geen gewoon tochtstrip! Het heet Celrubberband. Dat stop ik op verschillende plekken tussen bekledingsdelen.
Met een scherp mesje is het ook dunner/smaller te snijden.
Bij 'De metaalwinkel' hebben ze dat bijvoorbeeld ook, ook verschillende diktes.
Ook handig om kabels en kabelbundels mee vast te klemmen zodat ze niet slijten en niet gaan rammelen.

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 212
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: piepende achterbank

Bericht door Ali_Blabla »

Dank voor de tip! Ik zal s kijken bij de bouwmarkt. Maar het lijkt wel erg op een tochtstrip, wat is het verschil?
En had jij dit piep en kraak probleem ook?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: piepende achterbank

Bericht door odorf »

Het is wat zwaarder qua massa en taaier dan tochtstip, en daardoor is het ook duurzamer.
Tochtstrip kan ook maar is iets sneller doorgesleten of veerkracht weg.

Maar eigenlijk kun je er van alles tussen stoppen, een strook vilt zal bijvoorbeeld ook erg goed werken :toppie

En ja, ik heb daar bij het front van de bank ook rammels gehad. Bij de bank ook het handeltje om hem te verschuiven. En mijn pannenrek in het keukenblok, en mijn zonnekleppen, en boven mijn dashboardkastje. En dat laatste bleek bijvoorbeeld een losse Carkit-kabel te zijn van de vorige eigenaar. Deze loze kabel weggehaald en probleem opgelost. en en en. Steeds ontdek je weer wat nieuws dat is gaan rammelen. Soms is het lastig te vinden, soms wat makkelijker.

Soms prop ik er ook eerst een doekje tussen en kijk dan even na een tijdje rijden of ik goed zit, dan ga ik pas uitzoeken hoe ik het definitief kan oplossen.

De vorige eigenaar had blijkbaar ook al redelijk wat last van rammels want op de gekste plaatsen zaten van die witte en bruine meubel plakviltjes.
(Meubel plakviltjes kan dus ook, maar is vaak wat minder elegant. En lijmlaag gaat soms klef worden.)


Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 212
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: piepende achterbank

Bericht door Ali_Blabla »

Dank voor de uitleg. Ik ga op zoek naar celrubberband en meteen ook maar wat extra meters als ik je zo hoor.
Volgens mij heeft de vorige eigenaar er ook iets aan proberen te doen want ik kwam wat laatste restjes kurk tegen die ertussen geplakt zaten.
Ik ga er snel mee aan de slag, irriteer me aan het geknars :nuts

Ik heb trouwens bijna dezelfde bus als die van jou op t plaatje; een T4 california coach (dan wel 2.4D) uit '95, en ook nog karibik grün!
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: piepende achterbank

Bericht door odorf »

Ali_Blabla schreef:Ik ga op zoek naar celrubberband en meteen ook maar wat extra meters als ik je zo hoor.
Volgens mij heeft de vorige eigenaar er ook iets aan proberen te doen want ik kwam wat laatste restjes kurk tegen die ertussen geplakt zaten.
:nuts
Ik heb trouwens bijna dezelfde bus als die van jou op t plaatje; een T4 california coach (dan wel 2.4D) uit '95, en ook nog karibik grün!
Je hoeft niet alles vol te plakken hoor! Stukken van 3 tot 5cm op een aantal plekken helpt ook.
Kurk helpt in mijn ogen niet, is niet veerkrachtig dus als de ruimte wat groter wordt valt het er gewoon tussenuit.
Soms kun je zien waar de piepplek zit door slijtage aan het kunststof deel.

Wat leuk, bijna dezelfde bus ... Mooie kleur hé

:yes
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 212
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: piepende achterbank

Bericht door Ali_Blabla »

Ik had nog een rolletje tochtband liggen en daar heb ik het nu eerst mee geprobeerd.
Kwam er ook achter dat er 3 schroeven helemaal onderaan zitten, die kan ik voelen maar niet zien. De middelste zit vast, de andere twee zitten erg los. Daardoor rammelt het geheel natuurlijk ook. Maar hoe ik hemelsnaam krijg ik die weer vast???
Ik kan de bout niet zien of voelen, het lijkt wel alsof ik de hele bank er uit moet slopen om 2 schroefjes aan te draaien...
Iemand hier een handige tip of oplossing?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: piepende achterbank

Bericht door odorf »

Je kunt er niet zomaar bij. Wat je nog kunt proberen is de bank in de uiterste stand naar voren te schuiven.
(eventuele opvul- en blokkeerblokjes in de rails eerst verwijderen)
Dit is de stand waarin je de bank normaal uit de bus kunt tillen.
Maar je kunt ook proberen of je met twee personen de bank iets achterover kunt kantelen, blokje hout vooraan eronder en nu met een klein vuistschroevendraaiertje, of bitje in een kleine ratel, kijken of je het vast kunt draaien.

Let op de bank is erg zwaar!

Succes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 212
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: piepende achterbank

Bericht door Ali_Blabla »

Ik heb net het boekje er al even bijgepakt om te kijken hoe ik m er uit krijg. Ik zal eerst jouw methode eens proberen, misschien komend weekend eens doen.
Dank!
Plaats reactie