Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stinkende mist in camper!

vragen over de T4
fvanderstege

stinkende mist in camper!

Bericht door fvanderstege »

deze zomer voor het eerst met onze camper op vakantie . gisteren was het 35 graden. even boodschappen doen, camper was zojuist bij terugkomst aangesloten op 220. koelkast draait .
camper bij afwezigheid afgesloten. we komen na zo'n 30 minuten terug ; schuifdeur open en een behoorlijk mist in de auto aangetroffen, die behoorlijk scherp ruikt.koelkast onmiddellijk uitgedaan. alle deuren open. de eerste schrik weg laten vloeien en dan bedenken: wat is hier aan de hand? verschillende dingen opgezocht via weetjewel en andere bronnen.
vermoeden: doorbranden laadapparaat. heeft misschien door te hoge omgevingstemperatuur en een laag ingestelde koelkasttemperatuur ( 9 graden) te veel voor de kiezen gehad?
we hebben een t4 westfalia uit 1991 en ik heb gelezen dat de laders van die lichting wel eens kapot kunnen gaan door hoge temperaturen?

na een nacht met de deur open, want de penetrante geur was steeds in vlaagjes aanwezig, heb ik de koelkast op de huishoudaccu even aangezet: hij doet het gewoon.
wanneer 220 wordt aangesloten geeft het display geen signaal dat er opgeladen wordt.
de vraag is of het zonnepaneel nog wel de batterij oplaadt: er knippert een groen(draad van en naar zonnepaneel) en een rood lampje (draad van en naar de huishoudbatterij )in het kastje( van de gamma) bij de huishoudbatterij.

wie kan uitluitsel geven over wat er loos is en adviezen geven ;en is het mogelijk dat het aanwezige zonnepaneel de huishoudbatterij toch oplaadt?
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door Sven_Stoffelen »

of het zonnepaneel oplaadt lijkt me een kwestie van meten met een multi meter.
fvanderstege

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door fvanderstege »

dank voor je reactie;
tja en zo'n ding heb ik natuurlijk niet bij de hand hier op de camping in zuidwest frankrijk. en bovendien ben ik ook nog een leek m.b.t meten en doormeten. daarvoor zal ik naar een techneut in de buurt moeten. maar ik ben vooral ook nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag of het zonnepaneel onafhankelijk van het laadapparaat oplaadt. als dat zo is en het laadapparaat is inderdaad de oorzaak van de ellende, dan kan ik toch nog iets opladen en ben ik minder afhankelijk van de 220 aansluiting, waardoor we comfortabeler de vakantie kunnen vervolgen.

wie kan iets over de oorzaak zeggen?
fvanderstege

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door fvanderstege »

heb inmiddels het laadapparaat uitgebouwd. en de oorzaak laat zich overduidelijk zien:: de boel is in de nabijheid van de220 aansluiting volledig doorgebrand . tja en nu dus een ander laadapparaat zoeken. gezien de omvang van de verbranding lijkt mi reparatie niet meer mogelijk.

blijft over de vraag: wordt de huishoudaccu nog steeds opgeladen? ik kan het niet meten. hetgoene lampjeknippert wel bij het kastje naast de batterij. daar komt de draad van hetzonnepaneel binnen en wordt verbindig gemaakt met de accu, naast de verbinding met de 220v invoer via laadapparaat..
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door vw_camper »

Ik weet niet precies hoe je zonnepaneel is aangesloten, maar je mag er van uit gaan dat hij gewoon blijft laden en vrijwel zeker nu je de defecte voeding hebt losgekoppeld. Of de laadstroom genoeg is voor het verbruik van de koelkast kan ik niet zeggen. Op het display kun je aan de hand van de spanning zien hoe vol je huishoudaccu is. Nog een fijne vakantie!
Groeten, Bert
fvanderstege

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door fvanderstege »

hartelijk dank voor de reacties;
ik heb inmiddels besloten een nieuw laadapparaat te bestellen, heb dat gedaan via poptop, oeps een best bedrag trouwens.
zo kunnen we onze vakantie tenminste door laten gaan..
ik heb inmiddels ook geconstateerd dat het zonnepaneel nu ietsje bijlaadt. het gaat niet hard maar toch. de paar dagen dat we wachten op het nieuwe apparaat komen we zo wel door.
met de middendemper die we onlangs moesten vervangen op reis en ook nog de cardan rechtsvoor loopt het aardig in de papieren zo.

moed houden en verder genieten van mooi weer en een prachtige zee.

frank
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door HenkK »

Ook al ziet het er meestal nogal desastreus uit, toch is reparatie wel mogelijk. Vaak zijn het de ontstoor condensatoren in het hoogspannings gedeelte. De isolatie weerstand kan zijn teruggelopen, (electrische lek). Bij het inschakelen van de netspanning klapt deze er dan uit. Het zou voor gebruikers van deze laders als ze nog werken ze een onderhoudsbeurt te geven en de condensatoren preventief te vervangen en de uitgangsspanning opnieuw af te regelen.

Het is nu weer hoogtij met gesneuvelde laders, afgelopen maand juli 7 stuks kunnen repareren en 2 stuks van een nieuwe inhoud voorzien.

Gooi in ieder geval de oude niet weg. ook als reparatie niet meer mogelijk is, neem ik graag de lader van je over.

https://picasaweb.google.com/117769856758108410105

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33884
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb begrepen van Sebastiaan de Bruin dat zijn lader ook gesneuveld is tijdens vakantie..

Heeft een extra 12V koelfan zin, en de boel ieder jaar stofvrij maken?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door J.F.A. »

Hoi Peter.

Stofvrij maken heeft zeker zin. Maar ik denk dat het probleem ook wel eens zou kunnen ontstaan door een niet meer goede accu.
Ben van de week bezig geweest met een probleem dat de lader een accu bijlaadde, doch bij het aanzetten van de koelkast de accu spanning zakte. Laden met 13,8 Volt. Wat bleek accu stuk. Lader wil wel maar accu niet meer, Wat denk jezelf met die hoge temperaturen. Moet wel kapot gaan. LAADAPPARAAT WIL LADEN IETS WAT EIGENLIJKN NIET MEER KAN.

Fred
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33884
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door Multivan Generation »

Tsja,
ik denk misschien simpel,
maar elektronische componenten zijn ontwikkeld voor een bepaalde levensduur,
en dat nu in veel gevallen die levensduur er aan zit te komen.
Gevolg: geplofte condensatoren etc.. (gewoon einde levensduur).

Het gros van de T4 campers in toch minimaal 15 jaar..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door HenkK »

Hallo Peter,

Stofvrij houden is altijd zinvol. De lader wordt met dit soort temperaturen extra warm. In principe kan de lader daar met zijn koelplaat tegen. Een ventilator helpt natuurlijk wel om extra te koelen.

De gebruikte Wima condensatoren hebben ongeveer een levensduur van 1000 uur bij een temperatuur van 70-85 oC. Doordat de condensatoren een steeds grotere lek gaan geven, zeker als ze lang niet gebruikt zijn, klappen deze eruit.

Een condensator heeft niet alleen een capacitieve waarde in Farad maar ook een zgn ESR (Equivalent Serial Resistance) waarde of inwendige weerstand. De X2 ontstoor condensator van 0,68 of 1 uF zit over de 230 volt voedingsspanning, dus als deze teveel gaat lekken ontstaat sluiting en klapt dat ding uit elkaar. Als je vind dat deze er slecht uit ziet, bol staan of zijpootje beginnen problemen te geven en de lader werkt nog kun je hem er tijdelijk nog beter uitknippen.

Ze worden natuurlijk ook steeds ouder en ook ander componenten kunnen problemen geven. B.v. de Elco's, deze kunnen ook gaan lekken of sluiting veroorzaken. De laders kunnen ook voor 115 volt geschikt zijn. Hiervoor wordt een kleine doorverbinding gelegd. Ik heb diverse malen mee gemaakt dat deze verbinding door allerlei rotzooi uit de Elco min of meer werd gemaakt en de lader totaal werd opgeblazen omdat deze opeens op 115 volt of iets er boven stond.

De 2169.01 is weer meer gevoelig voor statische elektriciteit, Naderend onweer?. Lader van de 230 volt afhalen.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door vw_camper »

Tenzij ik me erg vergis, zijn de condensatoren over de netspanning van Rifa (overgenomen door Evox en vervolgens weer door Kemet). Het zijn gemetaliseerde papier condensatoren en ze zijn zelfherstellend. Dat zelfherstellend vermogen is mooi, bij te grote overbelasting door hoge spanningen (onweer of slecht aangelegde 230V op campings) brandt er als het ware een stukje weg, de capaciteit neemt af maar de voeding werkt min of meer normaal door. Maar dat weggebrande stukje kan inwendig ook tussen de isolatie komen, dan kun je een probleem krijgen.
Rifa was altijd een zeer respectabele fabrikant van X- en Y condensatoren, in de jaren 70 / 80 kon je voor die toepassingen geen betere vinden. Later zijn er meer alternatieven gekomen, nu zou ik Philips condensatoren nemen, nu zijn die van Vishay/BCComponents. Rifa gaat zelf -zeer conservatief- uit van een levensduur die groter is dan 10 jaar, niet van 1000 uur. In TV's zitten soortgelijke condensatoren, meestal van andere fabrikanten en uitval op deze X condensatoren is eigenlijk afwezig.
De overbelasting van de X condensatoren in de Philips/Westfalia voeding hangt m.i. ook samen met een niet zo geslaagd ontwerp van het ingangsdeel, ik kom hier na de vakantie nog op terug als ik wat meer tijd heb.

ESR is wat de naam ook zegt, het zijn serieverliezen. Niet te verwarren met lekstroom, wat parallelverliezen zijn.

De oude versie van de lader met 2 printpanelen is erg gevoelig voor slechte soldeerlassen op de verbindingen. Die verbindingen zou ik zeker overbruggen door draadbruggen.

Elk jaar het stof er uithalen kan zeker geen kwaad, zeker als dit de koeling verbetert.

De lader heeft een VI karakteristiek, in principe kun je hem niet overbelasten door een slechte accu. Hij levert ofwel 14,x V (temperatuur gecompenseerd) ofwel hij levert de laadstroom van 10A.

Tot zover, beetje lang en saai verhaal geworden....
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door sgsdebruijn »

Is er nog een mogelijkheid om de koelkast aan te krijgen zonder het apparaat?
De mijne was overigens niet stoffig, het is hier wel snikheet.
Henk kan je mij aangeven wat de reparatiekosten zijn in een pb? Alvast bedankt.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door vw_camper »

Zonder lader, met geladen accu, moet de koelkast normaal werken. Als de accu ook leeg is, heb je een probleem.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2037
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: stinkende mist in camper!

Bericht door chv »

@ Sebas:
Ik neem aan dat de (huishoud) accu nog wel rechtstreeks wordt geladen door je dynamo, dus af en toe even de motor starten en een tijdje laten lopen cq een rondje gaan rijden?

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Plaats reactie