Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aankopen T4 1.9D of 2.4D voor motor vervoer

vragen over de T4
Capoeirist
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mei 2007, 10:20
Locatie: Purmerend

Aankopen T4 1.9D of 2.4D voor motor vervoer

Bericht door Capoeirist »

Hoi allen,

Nieuw en direkt maar met de deur in huis. Ik ga een T4 kopen :yes

Althans, mits de motoren gaan passen ;)

Via een ander forum er al aan uit dat 2 motoren in een enkel cabine moeten passen. Maar toch zou ik graag de afmetingen hebben van de "bak" , heb gezocht maar nog niet gevonden :( .. help ? :)

Daarnaast zal ik het onderhoud zelf gaan doen.
Ik heb helaas totaal geen idee hoe er aan zo'n bus te sleutelen is in tegen stelling tot een personen auto ? heb je meer of minder ruimte om overal bij te kunnen ? (distrie riem, waterpomp etc)

En is de 2.4D een vele moeilijkere motor om aan te sleutelen als de 1.9D ? (moeilijker als in lastiger overal bij kunnen, meer onderhoud nodig,etc.)

ik neem aan dat een 2.4D 5 cylinder een stuk prettiger rijd..


deze motors moeten erin, van de bandit gaat het hoge ruitje af..
Afbeelding

Komen dan 2 speciale steunen in waar je het voorwiel in rijd en dat hij direkt stabiel staat. Dan nog voor de zekerheid spanbandje om hem voor enigzins in de veren te trekken en 1 om achterwiel vast te zetten.


En ja het is waarschijnlijk beter een TDI te kopen maarja moet je wel TDI centjes hebben :)

Ik ga hem overigens Particulier rijden.
Een goede vriend rijd s'nachts om 3.30u , 70km om je van het politiebureau op te halen. Je beste vriend zit dan langs je terwijl die zegt "Dat was echt vet!"
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Bericht door Die Bruine »

Bij mij passen een 996 en een YZF naast elkaar. Ik moet alleen nog speciale steunen laten maken zodat ze goed en makkelijk klemmen. Maar zowel breedte als hoogte zijn geen probleem. Wat betreft sleutelen, de distributieriem heb ik laten doen. Maar al het andere zal ik toch echt zelf doen. Ik rij naar de binnenstadgarage of doe het hier op de parkeerplaats. Een 2.4D lijkt mij prettiger als je richting de bergen gaat. Je kunt je 1.9TD ook wel aanpassen, maar 4 cilinders belasten is toch zwaarder dan 5. Als je in vlak land blijft maakt het niet zoveel uit. 2 of 3 personen en 2 motoren er bij moeten zowel de 1.9 als 2.4 makkelijker aan kunnen. Alleen in de bergen maakt het uit, daar kun je hier echt genoeg topics over vinden. Het sleutelen aan de bus ervaar ik tot nu toe als erg simpel. Sommige dingen zijn moeilijk te bereiken. Maar dan haal je weer een beschermplaat los, of iets anders en je kunt er weer bij. Niet zoals bij een personenwagen waar je eerst de assen moet verwijderen en dan de stuurbekrachtiging om vervolgens alleen de bak te controleren (bij wijze van he :knipoog ). Als het jou niet uitmaakt of je met 80 in zn 3 de berg op gaat of met 90 in zn 4 dan moet je gewoon voor de goedkoopste gaan die je kunt vinden. Er rijden hier mensen met 400.000+km zonder problemen op hun 2.4!
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Capoeirist
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mei 2007, 10:20
Locatie: Purmerend

Bericht door Capoeirist »

Die Bruine schreef:Bij mij passen een 996 en een YZF naast elkaar. Ik moet alleen nog speciale steunen laten maken zodat ze goed en makkelijk klemmen. Maar zowel breedte als hoogte zijn geen probleem. Wat betreft sleutelen, de distributieriem heb ik laten doen. Maar al het andere zal ik toch echt zelf doen. Ik rij naar de binnenstadgarage of doe het hier op de parkeerplaats. Een 2.4D lijkt mij prettiger als je richting de bergen gaat. Je kunt je 1.9TD ook wel aanpassen, maar 4 cilinders belasten is toch zwaarder dan 5. Als je in vlak land blijft maakt het niet zoveel uit. 2 of 3 personen en 2 motoren er bij moeten zowel de 1.9 als 2.4 makkelijker aan kunnen. Alleen in de bergen maakt het uit, daar kun je hier echt genoeg topics over vinden. Het sleutelen aan de bus ervaar ik tot nu toe als erg simpel. Sommige dingen zijn moeilijk te bereiken. Maar dan haal je weer een beschermplaat los, of iets anders en je kunt er weer bij. Niet zoals bij een personenwagen waar je eerst de assen moet verwijderen en dan de stuurbekrachtiging om vervolgens alleen de bak te controleren (bij wijze van he :knipoog ). Als het jou niet uitmaakt of je met 80 in zn 3 de berg op gaat of met 90 in zn 4 dan moet je gewoon voor de goedkoopste gaan die je kunt vinden. Er rijden hier mensen met 400.000+km zonder problemen op hun 2.4!
Ik zoek eigenlijk de smiley dat het poppetje je bedankt alsof hij bid naar mekka .Dank! :toppie

Waarom distributie riem niet zelf gedaan, mis je de kennis of is het gewoon heel klote te doen bij de vw ? (of speciaal gereedschap nodig?
Laatst gewijzigd door Capoeirist op 21 mei 2007, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Een goede vriend rijd s'nachts om 3.30u , 70km om je van het politiebureau op te halen. Je beste vriend zit dan langs je terwijl die zegt "Dat was echt vet!"
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Bericht door Die Bruine »

Het zit op een klote plek, vind ik. Als je de distributieriem laat vervangen, dan meteen ook de waterpomp, spanrollen en trekbout (2.5 TDI). Dat kost mij een vrije dag, brughuur en naar alle waarschijnlijkheid moet ik de brandstofpomptiming opnieuw laten afstellen. Alles bij mekaar kost het mij meer dan de € 570,- die ik ervoor heb betaald volgens mij. Materiaalkosten € 300,- ongeveer en dan voor 250, de rest. Ik heb zelf dempers, veren, filters, olie en interieur gedaan. Geld wat ik daarop heb bespaard is lekker in de distributieriem gaan zitten :klappen

Tweaker?
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Capoeirist
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mei 2007, 10:20
Locatie: Purmerend

Bericht door Capoeirist »

ja die timing had ik over gelezen en even als de trekbout (maar bij 1.9d en 2.4d niet nodig dus...)

En koppeling is dat wel goed te doen ?


570 euro is geld maar is idd wel te doen. Als ik bus koop waarbij onbekend is wanneer gedaan dan moet dat dus eigenlijk direkt ( las om de 90.000km ipv de 120.00km die vw aangeeft)

Ja waterpomp ook direkt meenemen.


Dan voor de vakantie remklauwen na kijken , olie en filter wissel, verder nog eens nakijken wat moet gebeuren..

Heb aantal bussen op het oog dus maar eens gaan kijken einde van de week.

Als iemand nog bussen weet te staan tot een 2500 euro of weet welke op marktplaats al direkt NIET goed zijn.. ik hoor het graag.
(duurder kan ook maar dan inruil ford mondeo)

o.a. tweaker, mf'er, en nog paar.

Mooie bus heb je Die Bruine.. is hele verbouwing geweest schat ik zo in.
Een goede vriend rijd s'nachts om 3.30u , 70km om je van het politiebureau op te halen. Je beste vriend zit dan langs je terwijl die zegt "Dat was echt vet!"
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

Re: Aankopen T4 1.9D of 2.4D voor motor vervoer

Bericht door thijs »

Capoeirist schreef:Hoi allen,

Nieuw en direkt maar met de deur in huis. Ik ga een T4 kopen :yes

Althans, mits de motoren gaan passen ;)

Via een ander forum er al aan uit dat 2 motoren in een enkel cabine moeten passen. Maar toch zou ik graag de afmetingen hebben van de "bak" , heb gezocht maar nog niet gevonden :( .. help ? :)

Daarnaast zal ik het onderhoud zelf gaan doen.
Ik heb helaas totaal geen idee hoe er aan zo'n bus te sleutelen is in tegen stelling tot een personen auto ? heb je meer of minder ruimte om overal bij te kunnen ? (distrie riem, waterpomp etc)

En is de 2.4D een vele moeilijkere motor om aan te sleutelen als de 1.9D ? (moeilijker als in lastiger overal bij kunnen, meer onderhoud nodig,etc.)

ik neem aan dat een 2.4D 5 cylinder een stuk prettiger rijd..


deze motors moeten erin, van de bandit gaat het hoge ruitje af..
Afbeelding

Komen dan 2 speciale steunen in waar je het voorwiel in rijd en dat hij direkt stabiel staat. Dan nog voor de zekerheid spanbandje om hem voor enigzins in de veren te trekken en 1 om achterwiel vast te zetten.


En ja het is waarschijnlijk beter een TDI te kopen maarja moet je wel TDI centjes hebben :)

Ik ga hem overigens Particulier rijden.
ik heb een korte wielbasis en enkele cabine,en bij mij kunnen er 2 motoren in(2 crossers) echt makkelijk vind ik et niet,et kan wel maar houd niet over,ik heb er ook nog opbergruimte , gereedschapkist plus compressor binnenkort agregraat in staan plus alle andere benodigdheden om deze sport te kunnen beoefenen en dan staat de bus zo goed als vol. een lt lijkt me een betere keuze maar zo te lezen zit ik op etzelfde vast en dat is $$$$$$$$.
Capoeirist
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mei 2007, 10:20
Locatie: Purmerend

Bericht door Capoeirist »

Ja LT zou stuk beter zijn idd.

Het is niet alleen $$ maar ook dat een transporter nog goed is om boodschappen mee te doen etc. LT is toch weer wat lastiger met parkeren etc. (maatje van motorzaak heeft er een. Daar passen er wel 3 in als moet. misschien zellfs 4. )

Ga de zoek opdracht ook uitbreiden tot 3000, maar moet natuurlijk ook 500 in zak houden voor evt. onderhoud + nog 500 voor 2 beugels , spanbanden, stuurmoffen, etc.


Voor circuit is het 1 motor, gereedschap, compressor 50 liter

Voor vakantie is het. 2 motors, compressor (5 liter) 2 weekendtassen en evt als er ruimte is reserve banden + spul om banden te wisselen zelf.
Desnoods box op het dak of iets.

Heb aantal verlengde gezien maar was op foto wat onprofessioneel roest weg gewerkt, althans zo leek het op de foto.
Een goede vriend rijd s'nachts om 3.30u , 70km om je van het politiebureau op te halen. Je beste vriend zit dan langs je terwijl die zegt "Dat was echt vet!"
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

Bericht door thijs »

Capoeirist schreef:Ja LT zou stuk beter zijn idd.

Het is niet alleen $$ maar ook dat een transporter nog goed is om boodschappen mee te doen etc. LT is toch weer wat lastiger met parkeren etc. (maatje van motorzaak heeft er een. Daar passen er wel 3 in als moet. misschien zellfs 4. )

Ga de zoek opdracht ook uitbreiden tot 3000, maar moet natuurlijk ook 500 in zak houden voor evt. onderhoud + nog 500 voor 2 beugels , spanbanden, stuurmoffen, etc.


Voor circuit is het 1 motor, gereedschap, compressor 50 liter

Voor vakantie is het. 2 motors, compressor (5 liter) 2 weekendtassen en evt als er ruimte is reserve banden + spul om banden te wisselen zelf.
Desnoods box op het dak of iets.

Heb aantal verlengde gezien maar was op foto wat onprofessioneel roest weg gewerkt, althans zo leek het op de foto.
ik zou proberen om voor een verlengde te gaan,toch weer 40cm extra voor bijv. een mooie opberg mogelijkheid met daarop een gereedschapskist bij. ik had hiervoor ook een verlengde 2.4d de motor was kwa vermogen voldoende vond ik ,zolang je niet in de bergen komt,maar helaas deze motor is vroegtijdig aan zn eind gekomen. was een aab 2400 motor uit 1995 57kw. ik dacht altijd dat de blokken na 1996 met 55kw beter zijn maar weet et niet zeker(andere koppakking?), ook omdat ik hier op et forum lees dat er zat mensen zijn die met een 2.4 probleemloos 350 000 km rijden. ik weet niet hoe een 1.9td loopt,ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
ik heb zelf wel een 1.9d 45kw gehad maar weet niet of deze veel afwijkt dan van et 50kw model. was wel een heel betrouwbaar blok met niet te veel poespas en dingen die toch alleen maar stuk gaan.
Gebruikersavatar
de Masseur
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 jan 2007, 14:17

Bericht door de Masseur »

nou daar gaat ie dan....

2.4 5 pitter - rijdt idd erg lekker. niet hard maar genoeg power om met de motoren erin elke heuvel op te rijden....
onderhoud - mijn sportvriend heeft er zeker 250.000km zonder gekke dingen mee gereden. was bj1994 - is aan de achterkant van een Citroen XM overleden.........T4 was te zwaar beschadigd voor herstel. motor en bak werden WEL nog overgeplaatst naar een andere T4 ! dus dat liep nog wel...

nu rijdt hij al 6 jaar in een 1.9D (geen turbo) bj 1996 inmiddels 350.000km op de teller - ook bij deze tot nu GEEN gekke dingen. alleen onderhoud. en daar zit altijd gereedschap in! T4 gaat niet hard - maar rijdt ook heerlijk rustig overal heen....

zelf heb ik een 2.5TDI - rijdt heerlijk - ook hard als je dat wil MAAR onderhoud is idd veel duurder! bij de mijne begint het nu - dit kapot dat kapot - vervangen hier en daar...veel EURI!!

dus - mijn idee - koop een goede 2.4D of 1.9D - of zoek verder naar een 1.9TD - deze rijdt ook prima en heeft ook een erg goede motor...

suc6 ermee

Andreas 251
een echte Oostenrijker
zeilgek zonder boot
T4 gek MET T4
Mountainbikegek met fiets
skileraar en alles wat met buitensport te maken heeft
Capoeirist
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mei 2007, 10:20
Locatie: Purmerend

Bericht door Capoeirist »

Super bedankt allemaal! Hier kan ik dus wel wat mee.

De masseur : dat is wel mooi klote als je nu steeds van die onkosten hebt



Het word dus een 1.9D of een 2.4D , turbo wil ik van weg blijven omdat veel turbo's bij 250.000km de geest geven (althans bij de golf 3 )en toch ook wel gevoelig zijn voor mishandeing.

Er word dus helaas ook wat berg op mee gereden maarja dat moet dan maar met 60kmh desnoods, het zij zo.


Heb aantal auto's gezien waar ik naar wil kijken (makkelijk die RDW site dat je eea kunt nazoeken op kenteken. Hoelang eigenaar, etc)

Moet ze eerst allemaal eens bellen en informatie winnen over onderhoud verleden en of ie nou wel of geen stuurbekrachtiging heeft ( voor vriendin wel makkelijk als parkeren beetje soepel gaat)





Nog een vraagje dan maar.

Zit er hoogte verschil bij doorgang bij 2 klapdeuren of 1 deur naar boven ?
Een goede vriend rijd s'nachts om 3.30u , 70km om je van het politiebureau op te halen. Je beste vriend zit dan langs je terwijl die zegt "Dat was echt vet!"
RUAN
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mei 2007, 11:03
Locatie: maasbracht

aankoop t4

Bericht door RUAN »

hoi,capoeirist
ik ben sinds kort ook in het bezit van t4 2,4D
als je ergens gaat informeren voor een t4 gewoon vragen of je de bus door de anwb mag laten keuren
heb ik ook gedaan dan krij g je al vaak te horen dat het niet kan
bus moet snel weg en zo
vallen gelijk al hoop af
succes,ruud
Gebruikersavatar
de Masseur
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 jan 2007, 14:17

Bericht door de Masseur »

idd klote.maar goed echte liefde is niet te koop...........ben echt gek op mijn karretje - optisch interesseert me niet - doffe lak of niet echt schoon van binnen - mountainbikes, natte hond alles mag erin.....
alleen technisch moet alles superrrrr strak zijn. kost wat maar dan heb je ook wat.

met betrekking tot de aankoop - idd ANWB of Dekra laten keuren. kun je een hoop kosten mee besparen - alles wordt gecheckt. ashoezen, remmen, banden, wiellagers, aandrijfassen, bak, elektr install. en ga zo maar door...

suc6 ermee - wij horen het wel...

greetz Andreas 251
een echte Oostenrijker
zeilgek zonder boot
T4 gek MET T4
Mountainbikegek met fiets
skileraar en alles wat met buitensport te maken heeft
Capoeirist
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mei 2007, 10:20
Locatie: Purmerend

Bericht door Capoeirist »

Bedankt!

ANWB en Dekra is idd goede optie. Maar mocht ik particulier kopen dan neem ik fatsoenljke oprij bokken mee zodat ik ter plekken even kan kijken aan de onderkant. Roest, speling op aandrijfassen, rubbers, zweten van de bak + blok, beschadigde schroeven/bouten/moeren die duiden op sleutelwerk (al dan niet hobbymatig), beschermkappen die missen, etc.


Ga morgen bij een bedrijf kijken. 95'er. Maarheeft geen tussen schot, dus dan zal het wel veel kabaal maken...
laat hem dan even op de brug zetten om te kijken hoe die erbij staat.

Idd als het niet mag, dan niet he.. staan genoeg busjes en niets overhaast kopen.

En anders maar eens kijken waar je aan moet voldoen om van dubbel cabine een enkel te maken (en dan veelal ook de alu velgen verruilen voor stevige velgen)


Bedankt allen! heb even verder rond gelezen op het forum , gezellig forum zo te zien :)


Masseur : Ik herken het idd wel. Het is en blijft gebruiksvoorwerp maar dan wel een die duidelijk mag blijven :) Zuinig op de bus maar praktisch voorop.
Een goede vriend rijd s'nachts om 3.30u , 70km om je van het politiebureau op te halen. Je beste vriend zit dan langs je terwijl die zegt "Dat was echt vet!"
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

Bericht door thijs »

En anders maar eens kijken waar je aan moet voldoen om van dubbel cabine een enkel te maken (en dan veelal ook de alu velgen verruilen voor stevige velgen)
bij mij was nodig: beetje gedult,hoop geweld(cabine was echt lelijk en toch rijp voor sloop) en een vuilstortplaats.
verder heb ik de bus niet opnieuw laten keuren maar gewoon de binnenkant betimmerd en de ruiten geblindeerd plus tussenschot gemonteerd,dus enkele cabine met dubbele cabine op kenteken,altijd handig als je de bus wilt verkopen omdat veel mensen een dc willen maar geen gezeik met keuring en dergelijke.
ik zou voor een 96er gaan als et geld et toelaat: nieuwe type bumpers plus als je geluk hebt et nieuwe type dashboard.
veel geluk met je aankoop.
Capoeirist
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mei 2007, 10:20
Locatie: Purmerend

Bericht door Capoeirist »

Dank je thijs!


Tjonge jonge wat is die busjes handel weer een aparte markt opzich.................................................................
Een goede vriend rijd s'nachts om 3.30u , 70km om je van het politiebureau op te halen. Je beste vriend zit dan langs je terwijl die zegt "Dat was echt vet!"
Plaats reactie