Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuw hier

vragen over de T4
Plaats reactie
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Nieuw hier

Bericht door VWZN »

Hallo allen,
Vorige week mijn eerste T4 gekocht.
1,9 1994 van eerste eigenaar met slechts 130000 op de teller.
Wel van een aannemer geweest dus veel stof, zand, lijm , deukjes en krassen.
Maar dat boeit me niet, als de techniek maar optimaal is.
Verder heb ik nog een aantal oldtimers:
Range Rover
Renault 5
Ford Escort
en een motorscooter Honday Spacy 125.

Gelijk een aantal vragen:

Er zit geen stuurbekrachtiging op, is dat veel werk om dit erop te bouwen?

Banden mogen weleens vervangen worden, er zit nu 185R14 op.
Gaat 16 inch zonderproblemen passen? En welke velgen kan ik dan naar op zoek gaan?
Welk banden merk en type hebben jullie goede ervaringen mee?

Er zit nu een grote imperiaal op. Deze heb ik al verkocht.
Wat moet er voor in de plaats komen om het goed waterdicht te houden (of is het geen open verbinding als de bouten eruit zijn)?
Is er een soort van strip of moet ik naar dakrails?

voorlopig hou ik het hier maar bij.

Grt
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: Nieuw hier

Bericht door VWZN »

Hartelijk welkom :jumpklap
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Nieuw hier

Bericht door DNS »

Heet je jezelf nou welkom? :bifun

Stuurbekrachtiging kan ik je niet vertellen, die zat al op de onze. :knipoog

16" gaat prima. Bij een pre-96 zou je op zoek moeten naar velgen met steek 5x112 en een ET-waarde rond de 35 (en voldoende draagkracht natuurlijk). Banden: Persoonlijk de voorkeur voor personenauto-banden van de grotere merken. Maten: de versterkte (XL of RF) versies van 215/55R16, 225/55R16 of 215/60R16. Cargobanden kan ook, maar vind ik persoonlijk te weinig grip hebben (al gaan sommigen wel 100.000km mee). Daar zijn de maten 195/65R16C of 205/60R16C.

Gaten van de imperial: dichtlassen (of evt. afdichten met epoxy/polyester + glasvezelmatje).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: Nieuw hier

Bericht door VWZN »

DNS schreef:Heet je jezelf nou welkom? :bifun

Stuurbekrachtiging kan ik je niet vertellen, die zat al op de onze. :knipoog

16" gaat prima. Bij een pre-96 zou je op zoek moeten naar velgen met steek 5x112 en een ET-waarde rond de 35 (en voldoende draagkracht natuurlijk). Banden: Persoonlijk de voorkeur voor personenauto-banden van de grotere merken. Maten: de versterkte (XL of RF) versies van 215/55R16, 225/55R16 of 215/60R16. Cargobanden kan ook, maar vind ik persoonlijk te weinig grip hebben (al gaan sommigen wel 100.000km mee). Daar zijn de maten 195/65R16C of 205/60R16C.

Gaten van de imperial: dichtlassen (of evt. afdichten met epoxy/polyester + glasvezelmatje).

Ja, als niemand anders het doet :bonk

Gaten dicht maken is zo definitief, is er niet een soort strip?
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Nieuw hier

Bericht door DNS »

De ene imperial is de andere niet (verschillende leveranciers) en daarmee ook de positie van de gaten, dus daar zal geen passende trip voor zijn. Je kan er natuurlijk wel een vlakke strip oid overheen kitten, maar waarom zou je de gaten willen houden als je de imperial toch verkocht hebt? Je moet wel erg veel geluk hebben om bijv. een dakrail te vinden die precies op die plekken bevestigd moet worden.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: Nieuw hier

Bericht door melvin »

Welkom!

Qua gaten. Ik gebruikt vaak inpersmoeren (systeem a la popnagel). Je draai dan in de moer (waarschijnlijk m8) een bout met daaronder een gewone en daaronder een rubberen onderlegring. Goede, betaalbare semi-tijdelijke optie.

Andere optie is Kit, liefst in twee keer aanbrengen: 1 keer gat dichten. dag later afdichten.
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: Nieuw hier

Bericht door VWZN »

Dus die gaten in de verdieping van het dak zijn niet standaard?
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw hier

Bericht door Bart H »

Welkom !
:zwaai
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuw hier

Bericht door Multivan Generation »

VWZN schreef:Dus die gaten in de verdieping van het dak zijn niet standaard?
Gaten in de regengoot zijn niet standaard nee,
en de oplossing van Melvin om er blindklinkmoeren in te trekken,
is er zeker eentje om over na te denken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: Nieuw hier

Bericht door VWZN »

Multivan Generation schreef:
VWZN schreef:Dus die gaten in de verdieping van het dak zijn niet standaard?
Gaten in de regengoot zijn niet standaard nee,
en de oplossing van Melvin om er blindklinkmoeren in te trekken,
is er zeker eentje om over na te denken.
Gaten zitten niet in de regengoot, maar in de twee verdiepte stroken op het dak.
Die (blindklink) moeren zitten er dan waarschijnlijk al in.
Voor de bevestiging van de imperiaal toch?
Bedankt voor alle antwoorden. :wjw
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: Nieuw hier

Bericht door VWZN »

Merk: Volkswagen
Model: Transporter T4 tot 1996
Steek: 5x112
Naaf: 57.1
ET: 44

Dit klopt?
En wat is dan De max en min ET waarde?
En dan liever een lagere ET waarde denk ik (meer naar buiten)
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Nieuw hier

Bericht door DNS »

Bij mij zat de imperial gewoon met bouten door het dak heen vast (in de regengoot), dus dan blijven er na verwijdering gewoon gaten over.

Velgen, zoals ik al aangaf, rond de ET 35. Ik zou zeker niet hoger dan 45 gaan bij een ouder model T4; ze staan standaard al zo ver naar binnen. :knipoog De minimale waarde hangt ook af van hoe breed je wil gaan met de banden; bij lage ET-waardes kunnen smalle banden ervoor zorgen dat het niet aanloopt op de wielrand, terwijl dezelfde velg met een bredere band wel aan zou lopen.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Plaats reactie