Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Plaatsen van een dubbele cabine

vragen over de T4
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Plaatsen van een dubbele cabine

Bericht door armin »

Beste vrienden

Ik heb een nieuwe T4 gekocht en ik heb de dubbele cabine (zetels en scheidingswand) daar uit verwijderd aangezien ik de volledige laadruimte nodig heb. De dubbele cabine heb ik te koop gezet en iemand uit Nederland die ook een T4 heeft, heeft daar interesse voor (bericht onderaan).
Maar hij heeft daar zijn twijfels over en aangezien ik de Nederlandse wetgeving daar over niet echt ken, zou ik graag hebben dat jullie me uit dat kluwen van wetgeving red.
Volgens mij heeft een T4 in Nederland de zelfde afmetingen als in België en de scheidingswand kan maar op één plaats vastgezet worden?
Mijn T4 heeft een korte wielbasis.

Alvast bedankt
Armin


Beste Armin,
We hebben vanavond toch ook even onze laadruimte opgemeten. En die heeft op 130 hoogte (dat is tot de bovenkant van de achterdeuren) toch ook precies de minimum vereiste 150 cm lengte. En dat terwijl de beenruimte achterin dus te krap wordt en de zitting van de achterbank vrij kort is.
Vraag is daarom of je zeker weet dat ook jouw laadruimte 150 lang is op een hoogte van 130 cm? Dat kan toch bijna niet met zulke fauteuils achterin plus voldoende beenruimte? Of heeft deze bus een lange wielbasis? Dat zou dan de verklaring moeten zijn.
Bijlagen
IMG_1215.JPG
IMG_1216.JPG
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Plaatsen van een dubbele cabine

Bericht door Pascal-141 »

Armin ,

Jij hebt er nu de luxe DC in , met een recht wand naar beneden .(ik heb vroeger net dezelfde DC gehad) En voor zover ik het me goed herinner , kan dit type DC in Nederland niet "goedgekeurd" worden ivm belastingstechnische eisen . De meeste Nederlandse DC's hebben onder de achterbank ook nog "laadruimte" , dus de wand vormt meteen ook een bak onder de achterbank.
om toch aan voldoende "laadruimte volume" te komen ,zal deze wand zodanig ver naar voor komen , dat je op de achterzetels bijna niet meer kan zitten omdat ze te dicht staat bij de voorzetels.
Maar de Nederlandse WJW-ers zullen je daarmee beter kunnen helpen :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Plaatsen van een dubbele cabine

Bericht door armin »

Pascal

DC is? (dubbele cabine?)

De wand loopt niet recht omlaag en maakt geen bak onder de zetels (zie foto)
De afstand aan de onderkant tot de laaddeur is 1,55/1,60 m en de bovenkant tot aan de achterruit is bijna 1,50 m.
Ik weet niet of het op de centimeter op aan komt?

Maar inderdaad eens vragen aan onze Nederlandse vrienden.

groetjes
Pascal
DSCF4966.JPG
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Plaatsen van een dubbele cabine

Bericht door DNS »

DC is dubbel cabine. :toppie

En het komt idd op de cm nauwkeurig, aangezien ze je echt geen cent te weinig willen ontnemen. :politie




De eisen:
Onderaan deze pagina van de Belastingdienst schreef: Bestelauto met dubbele cabine (met gesloten laadruimte of open laadbak)

Een bestelauto met dubbele cabine moet voldoen aan de volgende eisen:



Eisen bestelauto met dubbele cabine




Hoogte cabine:

de hoogte van de cabine bij een dubbele cabine is de verticale afstand tussen vloer en dak van de cabine, gemeten over een breedte van ten minste 20 cm (waar moet worden gemeten is niet bepaald)



Cabine:
◾er is maar 1 extra rij zitplaatsen geplaatst
◾de cabine is lager dan 130 cm. De overgebleven laadruimte moet ten minste 2 maal de lengte van de cabine hebben. Bij de bestelauto met een dubbele cabine is de lengte van de cabine de afstand tussen het achterste punt van het stuur en het schot tussen de cabine en de laadruimte



Tussenschot:
◾is de achterwand van de cabine en geplaatst direct achter de achterbank
◾over de volle breedte en hoogte van de cabine geplaatst
◾1 of meerdere vaste ramen in het tussenschot zijn toegestaan over de volle breedte met een maximale hoogte van 40 cm



Laadbak of laadruimte:
◾ten minste 150 cm lang en bovendien ten minste 2/3 van de lengte die de laadruimte zou hebben zonder de extra zitruimte. De oorspronkelijke laadruimte begint bij een fictief schot, dat is geplaatst op een afstand van 115 cm achter het achterste punt van het stuur
◾ten minste 40% van de lengte is vóór het hart van de achterste as geplaatst
◾de laadruimte is ten minste 130 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en over een lengte van ten minste 150 cm



Blok *

(bij gesloten
laadruimten):

ten minste 130 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en over een lengte van ten minste 150 cm



Zijruiten:

1 zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte is toegestaan


* Hiermee wordt een denkbeeldig blok bedoeld. In de laadruimte van de bestelauto moet in ieder geval een blok met de genoemde afmetingen passen. Is de laadruimte van een bestelauto te klein voor het denkbeeldige blok? Dan kan de laadruimte worden aangepast. Bij aanpassingen in lengte en hoogte geldt minimaal de maat van het blok. Bij aanpassingen in de breedte moet de in redelijkheid grootst mogelijke breedte worden aangehouden. Een verhoging op het dak van 20 cm breed is niet voldoende.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Plaatsen van een dubbele cabine

Bericht door armin »

Dus....

Zover ik het kan begrijpen is de scheidingswand is niet bruikbaar om in een Nederlandse T4 te plaatsen, de zetels wel.
Hoe kun je zoiets oplossen in een Nederlandse T4?

groetjes
Armin
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Plaatsen van een dubbele cabine

Bericht door DNS »

Als ik het zo zie, bepalen de rugleuningen de vorm van het schot en dus de lengte van de laadruimte. Plaats je de stoelen naar voren, zal het schot niet meer aansluiten bij de laadruimte en is je beenruimte verdwenen. Volgens mij kan het zo ook wel door de keuring, maar het belastingvoordeel van grijskenteken (en dus het nut van het plaatsen van een DC) zit er dan niet meer aan. In het verleden heb ik op een T4 ook wel eens zo'n klepuitbouw gezien om de laadruimte te vergroten, net zoals Mercedes NL op de achterkleppen had:

Afbeelding

Maar of je dat nog kan vinden en je dat je T4 aan wil doen voor een ruimere DC...

Ik denk dat je hem aan zal moeten bieden voor een T4 met lange wielbasis. Dan is er nog voldoende laadruimte over.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Plaatsen van een dubbele cabine

Bericht door armin »

De oplossingen zijn niet simpel!

Ofwel een uitbouw van de laadruimte
Ofwel een langer model kopen
Ofwel de volle pot betalen.

Er moet toch ergens nog een achterpoortje zitten...?!

Groetjes
Armin
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Plaatsen van een dubbele cabine

Bericht door DNS »

Tja, de oplossing hier was dus die krappe DC van PON.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Plaatsen van een dubbele cabine

Bericht door freek »

ik ben even gaan meten en heb een foto genomen: de afstand tussen de linker deurstijl van de schuifdeur en de achterwand is bij omos cabine 35,5 cm. Verder zie je dat de denkbeeldige lijn ter hoogte van het achterschot bij Armin niet ver van de hoek van de treeplank zit terwijl die afstand bij ons duidelijk groter is. De achterwand staat volgens mij dan ook duidelijk meer naar voren bij de nederlandse dubbele cabines in t4's met korte wielbasis. Erg jammer dus die Nederlandse regeltjes....
Bijlagen
dc2.png
dc2.png (158.41 KiB) 2782 keer bekeken
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Peterk
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 mei 2012, 23:13
Locatie: Assendeft
Contacteer:

Re: Plaatsen van een dubbele cabine

Bericht door Peterk »

Hoi
Ik heb een lange eeeh bus :bifun
Ik heb wel interesse in die cabine.
Als het overweegt hem weg te doen. Stuur dan en pb
Peter :T44EVER
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Plaatsen van een dubbele cabine

Bericht door armin »

Hoi Freek

Dus de nederlandse wetgeving doen ons de das af, hopelijk vind je hetgeen dat je zoekt in de Nederland.
Terug heeft Weetjewel zijn nut bewezen en de vrienden die gereageerd hebben

Groetjes
Armin
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Plaatsen van een dubbele cabine

Bericht door armin »

Peterk

U heeft een bericht in de bus

Groetjes
Armin
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Plaatsen van een dubbele cabine

Bericht door armin »

Jan

wat lees ik daar?
iets van een forse Intercooler? ik heb er een zitten in mijn nieuwe bus, is dat niet toegelaten?

groetjes
Armin
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Plaatsen van een dubbele cabine

Bericht door armin »

Jan

wat lees ik daar?
iets van een forse Intercooler? ik heb er een zitten in mijn nieuwe bus, is dat niet toegelaten?

groetjes
Armin
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Plaatsen van een dubbele cabine

Bericht door armin »

Oef.... dus geen probleem voor mij.
Plaats reactie