Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

vragen over de T4
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door whizzi »

Ik heb momenteel 215 / 65R16C banden onder de bus liggen. Nou hoor ik op vlakke wegen en rond de 80km/u een geluid wat af lijkt te komen van de banden. Als ik in de bocht ga, hoor ik het veel luider zelfs. Dus dat kunnen mijns insziens maar 2 dingen zijn. De banden (meeste kans) en de lagers (dat hoop ik dan weer van niet). Ik heb ook geen idee hoe oud de banden zijn die er op liggen, maar ik verwacht wel dat deze de oorzaak zijn van het geluid (het komt ook sneller naarmate ik harder rij, dus het iets wel iets rond en wat verbinding heeft met de weg).

Nou zoek ik dus gewoon goeie banden. Zo stil mogelijk en iets wat goed overweg kan met lange afstanden. Wat kunnen jullie hier in adviseren (of mogelijk, wie heeft er nog liggen ? :P ).
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door Multivan Generation »

Wellicht je voorwielen eens naar achteren plaatsen en omgekeerd,
om een wat gelijkmatiger afslijt patroon te krijgen.
Als je met je vlakke hand op je banden wrijft naar voren en naar achteren,
is er dan een richting waarin de band als het ware "hapt".

Zo ja, dan kun je dit verschijnsel onder de noemer cupping plaatsen.
Dat kan een zingend geluid geven.
Als je de banden dan eens kruislings verplaatst naar een andere positie op de auto,
dan kan het wel eens beter worden/draaglijker en kost het je voorlopig even niets.

Wat ook kan, is een wiellager, dan een beetje gaat zoemen.

Je bandenmaat is trouwens niet origineel voor een VW T4.
Af-dealer werd er 195-70-15, 205-65-15, 215-60-16 (directset) en 225-60-16 (150 pk tdi) geleverd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door whizzi »

zoemen is het niet.. het is meer een soort schrapen geluid (wat overeen zou komen met cupping). meer een woep woep woep geluid wat sneller achter elkaar komt naarmate ik harder rij (en luider wordt in de bocht). Ik heb het idee dat het wel ietsje erger is geworden dan in het begin...

Helaas kan ik nu niet testen want zojuist bleek mijn accu volledig leeg te zijn. Ik denk dat iemand het leeslampje achter heeft aan gelaten en sinds zondag is er niet meer mee gereden.. dus helemaal niks meer. Zelfs mijn Polo (diesel) kreeg de bus niet meer gestart. Hangt nu aan de accu lader, straks even kijken of het werken wil.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door matje86 »

controleer de banden eens op een verdikking (b.v spijker of zo in een band of slechte band (lees verdikking, door bobbel)
alu velgen? dan ff nieuwe velg plaatsen :werkaanT4
sp wat er hoort in de lwb staat in de deurpost bestuurder :nuts
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door rick_k »

Dan zijn je startkabels te dun...

Ik start de bus zelfs gewoon aan benzineautos, maar ik heb dan een paar vrachtautostartkabels. Mijn broertje had ook van die goedkope, die startte zelfs de motor nog niet...

Verder heeft mijn vader nu Rockstone banden onder zijn bus, zijn gewoon goedkope banden met een hoge loadindex (de Trafic mag meer wegen dan een T4).

mvg Rick
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door whizzi »

Die startkabels geloof ik wel dat die te dun waren, dit waren hele goedkope.. Mijn buurman (vrachtwagen monteur geweest) vond het vreemd dat ik maar een 70A accu had, hij had verwacht zwaarder spul aan te treffen in de bus. Zodirect eens proberen te starten (hij heeft nu 3 uur aan de lader gestaan).

Wat betreft de banden, ik zal morgen eens voelen als het licht is of ik iets kan vinden. Niet dat het heel extreem is, maar nu de bus er zo uit ziet met een dusdanig nette KM stand, dan wil ik net die kleine dingen ook gefixt hebben. In januari wordt er sowieso gekeurd, maar als ik nou gewoon nu al een setje nieuwe (winter) banden haal, scheelt dat sowieso.. dan ergens in april vraag ik wel voor mijn verjaardag een setje zomerbanden.. :bifun
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door whizzi »

Nou, hij doet het weer.. net even +/- 20 km gereden. Dan morgen alleen effe nog Helmond -> Budel -> Oirschot -> Tilburg -> Amsterdam -> Tilburg -> Oirschot -> Helmond doen en dan denk ik haast dat de accu wel weer vol zal wezen :)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door whizzi »

schopje omhoog.

De bus begint steeds meer lawaai te maken tot echt vervelend hard geluid wat puur en alleen van de banden komt. Afgelopen weekend van Bremen naar Helmond gereden waar het echt vervelend hard geluid was. Vooral tussen de 90 en 120 is het bijna onmogelijk om met elkaar te spreken. Het zijn ook echt de banden, gezien als ik de koppeling indruk ik het motorgeluid niet meer hoor, maar nog steeds wel de banden.. :bonk

Morgenvroeg rij ik weer naar UK (Winchester) en ik zoek het niet om 3,5 + 2 uur in die herrie te zitten.

Nou zie ik bij 1 van de voorbanden wel de wang iets of wat naar buiten komen, dus daar moet wat lucht bij. Alleen heb ik geen idee hoeveel bar lucht ik er in zou moeten doen. De bandenmaat de niet standaard 215/65R16 en de bus zit dus volgeladen (4 mannen + muziekinstrumenten + tenten). Wat is hier de "standaard" om zoveel mogelijk geluid te beperken (en dus ook diesel besparen)?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door Pascal-141 »

whizzi schreef:schopje omhoog.

De bus begint steeds meer lawaai te maken tot echt vervelend hard geluid wat puur en alleen van de banden komt. Afgelopen weekend van Bremen naar Helmond gereden waar het echt vervelend hard geluid was. Vooral tussen de 90 en 120 is het bijna onmogelijk om met elkaar te spreken. Het zijn ook echt de banden, gezien als ik de koppeling indruk ik het motorgeluid niet meer hoor, maar nog steeds wel de banden.. :bonk

Morgenvroeg rij ik weer naar UK (Winchester) en ik zoek het niet om 3,5 + 2 uur in die herrie te zitten.

Nou zie ik bij 1 van de voorbanden wel de wang iets of wat naar buiten komen, dus daar moet wat lucht bij. Alleen heb ik geen idee hoeveel bar lucht ik er in zou moeten doen. De bandenmaat de niet standaard 215/65R16 en de bus zit dus volgeladen (4 mannen + muziekinstrumenten + tenten). Wat is hier de "standaard" om zoveel mogelijk geluid te beperken (en dus ook diesel besparen)?
Controleer even de max. toegelaten druk op die banden (staat altijd vermeld op de zijkant vd band) , als dat 3,4bar is , dan zou ik er 3,2bar inpompen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door whizzi »

Nou, boel weer eens opgepompt en rechtsvoor zat er 23 psi/1.6 bar lucht in (max toelaatbaar is 55 psi op die banden). Dus opgepompt tot 50psi/3.4 bar ongeveer

Rechts zat er nog 3.2 bar in, maar ook maar opgepompt tot 3.4 bar nou ik toch bezig was.

Helaas heeft het weinig geholpen voor het geluid (wel voor de rijervaring :bonk ). Boven de 80 is het een continue geluid, ongeacht op welk soort asfalt ik rij.

Het valt mij wel op dat als ik een bocht maak naar links (en dus de druk op de rechtervoorband verminder) het geluid ook bijna ineens weg is. Bovendien heeft deze rechterband aanzienlijk minder profiel dan de band linksvoor (continental banden). Ik vermoed dus dat deze band toch wel aan vervanging toe is.

Voordat ik tussen de 60 en 100 euro per band uit ga geven wil ik eerst deze 'slechte' band verplaatsen met die achter. Is dat zonder enig probleem mogelijk?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door Harry 341 »

Als je een linkerbocht maakt verhoog je juist de druk op de rechterband....het gewicht wil altijd naar de buitenkant.
Grt Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door whizzi »

:bonk

Ik bedoelde de band linksvoor die minder profiel heeft en als daar minder druk op komt (dus een bocht naar links), is het geluid ook helemaal weg.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door Multivan Generation »

wiellager aan rechter zijde?
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door busbart »

daar dacht ik ook aan. en met die Km's die jij blijkbaar maakt, zou je dan echt niet voor een wat betere band gaan? als ik naar mijn ervaring kijk, houden iets duurdere banden het net wat langer/beter uit als de zgn "china crap"

succes!
Groet, Bart
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Welke banden onder een verlengde T4 2.5TDI

Bericht door whizzi »

Continental banden zijn niet echt de goedkope rommel banden dacht ik :P

Maar ze zijn allemaal wel erg droog en het profiel van die betreffende band is ook erg laag. Vandaar mijn vraag of ik zonder al te veel problemen voor en achter (aan 1 kant) kan omwisselen om te kijken of dit het geluidsprobleem oplost. Als het dan niet opgelost is, zal ik inderdaad de lagers gaan vermoeden. Alhoewel de lagers een tijd geleden nog zijn gecontroleerd (en inmiddels ben ik ook weer een 10k kms verder... dus dat zegt ook weer niks)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Plaats reactie