Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Relais achterlichen/dashboardverlichting

vragen over de T4
Plaats reactie
KurtPeeters
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2013, 17:26

Relais achterlichen/dashboardverlichting

Bericht door KurtPeeters »

Hallo,

Ik heb een probleempje met vermoedelijk een relais. Ik heb al vele platen bekeken van de relais maar kom er niet uit.

Het volgende is er aan de hand, de verlichting van het dashboard en de achterlichten (en stadslichten) gaan pas aan na een minuut of zo. Vlak ervoor hoor ik een klik bij de zekeringen. Het vermoeden is dan ook dat er een relais (bijna) defect is. Heeft iemand een idee of dit zo is en welk relais dat dan zou zijn? Of is het iets heel anders?

Verder doet de toerenteller het meestal wel maar soms ook niet of blijft het acculampje branden en gaat uit bij wat meer gas geven waarna de toerenteller het ook weer doet. Misschien zijn dit twee verschillende problemen?

Het gaat om een T4 uit 1992. In de bijlage zit een foto van het zekeringenblok.

Alvast dank!

Groeten, Kurt
Bijlagen
IMAG0205.jpg
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Relais achterlichen/dashboardverlichting

Bericht door limburger »

KurtPeeters schreef:Het volgende is er aan de hand, de verlichting van het dashboard en de achterlichten (en stadslichten) gaan pas aan na een minuut of zo. Vlak ervoor hoor ik een klik bij de zekeringen. Het vermoeden is dan ook dat er een relais (bijna) defect is. Heeft iemand een idee of dit zo is en welk relais dat dan zou zijn? Of is het iets heel anders?
volgens deze site http://www.t4-wiki.de/wiki/R%C3%BCckleuchte met zeer veel nuttige info, krijgt je achterlicht via de lichtschakelaar constant + (die komt zonder tussenkomst van een relais rechtstreeks van de accu) mijn vermoeden is dan ook je lichtschakelaar...
KurtPeeters schreef:Verder doet de toerenteller het meestal wel maar soms ook niet of blijft het acculampje branden en gaat uit bij wat meer gas geven waarna de toerenteller het ook weer doet. Misschien zijn dit twee verschillende problemen?
dit probleem zou je bij je dynamo kunnen zoeken. blijft het accu lampje alleen branden als je de motor gestart hebt? en na 1 keer gas geven de rest van de rit goed?
ook dit staat hier mooi beschreven http://www.t4-wiki.de/wiki/Lichtmaschine

het is wel allemaal in het duits maar daar gebruiken ze geen andere schema's dan bij ons.

succes ermee,
:driveT4 :T44EVER
KurtPeeters
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2013, 17:26

Re: Relais achterlichen/dashboardverlichting

Bericht door KurtPeeters »

Dank je voor de info en de linkjes! Ik ga hier eens verder naar kijken en laat het zeker horen als het opgelost is.

Het lampje van de accu blijft inderdaad branden tot ik een keer meer gas heb gegeven.

Groeten, Kurt
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: Relais achterlichen/dashboardverlichting

Bericht door VWZN »

En gelijk relais 19 vervangen voor een relais 99.
Programmeerbare interval, ik wil niet meer anders.
Plaats reactie