Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stationair toerental zakt onderuit.

vragen over de T4
saher
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2013, 19:32

Stationair toerental zakt onderuit.

Bericht door saher »

Transporter T4 1,9TD 1999 330.000
Hallo mede forumleden,
's Ochtends start de auto normaal maar na ongeveer een km, als de motortemperatuur wijzer net los is gekomen, lijkt het alsof op willekeurige momenten een of meerdere cylinders overslaan. Kleine schokjes zijn het maar als ik vervolgens bij een scherpe bocht moet terugschakelen dan valt het toerental terug onder normaal, zeg tussen 900 en 950 ipv 970.
Vervolgens wordt het erger, na een 5 km moet bij bochten de motor goed op toeren gehouden worden anders zakt het toerental onderuit en slaat de motor af.
Slaat de motor toch af dan duurt starten veel langer dan normaal, makkelijk 5 seconden. Tussendoor merk je dat de motor even een rukje meegeeft. Als hij weer loopt dan lijkt het ergste voorbij maar de lichte schokjes komen snel terug en bij de volgende bocht is het weer raak. De temperatuurmeter staat nu halverwege.
Als de temperatuur richting 90 graden komt wordt het effect minder en daarna is het weg; de motor loopt als vanouds en start ook direct, zelfs als na een paar uur stilstand de auto weer gebruikt wordt en de temperatuurmeter weer in de linkerhoek staat.
De garage heeft eerst de EGR klep afgeblind maar suggereert nu een revisie van de brandstofpomp.

Wie kan mij helpen?

Groet,
Karel.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Stationair toerental zakt onderuit.

Bericht door odorf »

Misschien ook eens kijken naar de brandstofleidingen?
Mogelijk zit hier een lek en lopen de leidingen NA het brandstoffilter (tussen filter en tank) langzaam leeg (terug in de tank)
Dan heb je de eerste tijd wel brandstof, namelijk vanuit het brandstoffilter, en daarna moeizame aanvoer vanuit de tank?
Als de brandstofleiding langzaam vol is gezogen gaat het uiteindelijk wel goed, tot je hem de volgende keer weer een tijd uitzet.
Dan kan de leiding langzaam weer helemaal leeg lopen.

Zomaar een theorie en een suggestie.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Stationair toerental zakt onderuit.

Bericht door Jefta »

Ik zou beginnen met een log maken en uitlezen.

Persoonlijk zou het mij niet verbazen als je timing echt heel erg verkeerd loopt, persoonlijk denk ik daar eerder aan als brandstofpomp revisie. Weet niet waar je vandaan komt, maar je zou altijd kunnen vragen of er bij jou iemand in de buurt woont die even je auto aan de computer kan hangen.

Rijdt de auto verder goed? Is onlangs je distributie vervangen? Veel rook/roet uit uitlaat ??
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stationair toerental zakt onderuit.

Bericht door Multivan Generation »

Jefta schreef:Ik zou beginnen met een log maken en uitlezen.

Persoonlijk zou het mij niet verbazen als je timing echt heel erg verkeerd loopt, persoonlijk denk ik daar eerder aan als brandstofpomp revisie. Weet niet waar je vandaan komt, maar je zou altijd kunnen vragen of er bij jou iemand in de buurt woont die even je auto aan de computer kan hangen.

Rijdt de auto verder goed? Is onlangs je distributie vervangen? Veel rook/roet uit uitlaat ??
Rijdend een log maken heeft geen zin --> 1,9 TD.

Ik zou als eerste de brandstofpomp timing verdenken.
Staat die nog wel netjes op tijd..?
saher
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2013, 19:32

Re: Stationair toerental zakt onderuit.

Bericht door saher »

Odorf, Jefta en Multivan Generation dank voor jullie meedenken.
Ik ben er inmiddels iets verder mee denk ik. Uit de storing blijkt een verband met de motortemperatuur.
Na zoeken in die richting blijken er twee koelwatertemperatuuropnemers te zijn. Een natuurlijk naar het instrumentenpaneel, de ander ....? Naar de Engine Control Unit, "relay"137. Ik vermoed nu dat een van beiden (137 of de opnemer) het probleem oplevert. Ik heb nu mijn meter aan dit punt aangesloten. Als de motor warm is meet ik 0,7V. Ik weet nog niet goed hoe ik dit moet interpreteren. Het lijkt laag. Vergelijken met de andere opnemer is misschien niet zo zinvol omdat ze niet het zelfde hoeven te zijn.
Wat denken jullie?
Groet, Karel.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Stationair toerental zakt onderuit.

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Ik denk ook aan de timing van de brandstofpomp. Trek onder het rijden de startvervroeger eens uit. Kijk of dat verschil maakt. Komen er trouwens ook af en toe blauwe-witte plofjes uit de uitlaat?

herman744
saher
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2013, 19:32

Re: Stationair toerental zakt onderuit.

Bericht door saher »

Sorry voor de vertraging.
Ik heb er vanmiddag naar gekeken: motor gestart nadat ik hem gisteren gebruikt heb. (dat is blijkbaar belangrijk omdat na het 's ochtends gebruiken er 's middags geen problemen optreden; pas na de hele nacht afkoelen heeft hij er geen zin meer in).
De motor loopt onregelmatig, dwz in principe stationair met iedere keer momenten waarop het toerental even inhoud. Op dat moment komt er even blauwe rook uit de uitlaat en daarna weer kleurloos. Wit heb ik niet zo gezien en plofjes ook niet, meer een constante stroom die soms blauw kleurt. Laat je hem langer lopen dan zakt het toerental gestaag totdat hij door het even inhouden afslaat.
Aansluitend moest ik weg en het ging weer zoals altijd; de motor loopt onregelmatig zo lang het koelwater nog niet op temp is. Pas daarna heeft hij er weer zin in.
Jij denkt aan de timing van de brandstofpomp. Blijkbaar wordt die dan aangepast tijdens het op temp. komen? Is dat mechanisch of elektrisch/elektronisch in dit model? Waar kan ik verder naar kijken want ik weet zelf geen andere alternatieven dan naar de garage gaan en daar heb ik met hun revisie van de pomp niet zo een vertrouwen in.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Stationair toerental zakt onderuit.

Bericht door odorf »

Probeer de suggestie van Herman ook eens, en laat even weten wat dat doet.
De startvervroeger is de handel/schuif onder je lichtknop.
Deze is eigenlijk voor bij een erg koude start.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Stationair toerental zakt onderuit.

Bericht door matje86 »

odorf schreef:Probeer de suggestie van Herman ook eens, en laat even weten wat dat doet.
De startvervroeger is de handel/schuif onder je lichtknop.
Deze is eigenlijk voor bij een erg koude start.
en voor bij een iets oudere :driveT4
ik liet bij de td altijd ff de motor na lopen als ik thuis kwam, voor dat ik hem uit zette :nuts
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Stationair toerental zakt onderuit.

Bericht door Oskar 725 »

Karel,
een elektronische storing is onwaarschijnlijk want dat zit er (nagenoeg) niet in.
Het enige wat relais 137 doet is de voorgloei tijd bepalen en de nagloei tijd.
De 1.9TD is puur een mechanische diesel.
Het verhaal van pomp en of timing lijkt mij het meest waarschijnlijke.

Loopt de motor goed (perfect) als hij warm is? en start ie dan ook vlot en loopt dan mooi regelmatig? dan is er met je timing ook niet veel mis.
Succes, :toppie
Groet, Oskar.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Stationair toerental zakt onderuit.

Bericht door Herman744 »

Saher,

Misschien is de riem van de brandstofpomp een tandje versprongen en is daardoor de timing niet meer goed. Ik heb eigenlijk hetzelfde syndroom gehad na het vervangen van de distributie en de riem van de brandstofpomp. Met uitgetrokken vervroeger deed de bus het beter en met warme motor reed hij normaal. Waarschijnlijk heeft de monteur toen de riem van de brandstofpomp een tandje verkeerd gelegd. De monteur lukte het, na meerdere pogingen, niet om de pomp op tijd te krijgen. Ben toen naar een Bosch revisiedienst gegaan. Volgens een monteur van Bosch stond de timing veel te laat. Hij snapte niet dat de bus uberhaupt nog wou aanslaan. Het Bosch revisiebedrijf heeft toen de pomp op tijd gezet. Bus is daarna zelfs zuiniger gaan rijden. 1:12 tov 1:11. Ook het zwarte roken dat ik eerder altijd had, vooral bij doortrekken in zijn drie was verdwenen.

Herman744
saher
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2013, 19:32

Re: Stationair toerental zakt onderuit.

Bericht door saher »

Test met de startvervroeger (stv):
Ik gebruikte die al als ik een bocht om moest en bang was dat de motor af zou slaan. Het iets hogere toerental (tt) helpt maar het gebeurde soms evengoed. Nav jullie vraag heb ik vanmorgen de motor stationair laten draaien met en zonder de stv, bij een koude motor. Het leverde iets op...
Op minuut 0/ de motor gestart mbv de stv. De motor springt direct en enthousiast aan. Stv in. Iets verlaagd tt. Motor loopt mooi. Na 1min komt het tt op normaal (accu vol?)
5/ het tt begint te zakken naar 900, het stoten begint, het tt zakt dan kortstondig naar 850.
8/tt 800, stv uitgetrokken omdat de motor het te zwaar te verduren krijgt. tt nu 850. stoten gebeurt evengoed maar het tt is nu niet zo laag dat de motor (en ik) er te veel last van heeft.
13/ tt nog 850. stv even ingedrukt: tt zakt naar 750, tijdens een stoot 600. stv weer uit.
20/ opeens hoor ik het tt opkomen (!!), vergelijkbaar alsof er een zware elek gebruiker afgeschakeld wordt. tt 1000. stv in, tt 950 en motor loopt zonder stoten. Temp wijzer staat op een kwart.
Ik wil morgen deze test eens overdoen om er zeker van te zijn dat het zich herhaalt. Ik laat jullie dat nog weten.

relais 137: ik kwam daar (niet geremd door enige kennis)alleen op omdat ik zocht naar een link met de koelwater temp. Ik zie nu in dat dat een doodlopende straat is. Als de brstpomp nu ook nog niet bijgeregeld wordt dan zijn de voor de hand liggende dingen wel zo een beetje op (bij mij in ieder geval). Een tijdelijk slechte timing ....??
Ik hoop dat ik jullie vragen beantwoord heb maar als ik nog iets kan verduidelijken, laat het maar weten.
Weer met dank voor jullie meedenken en een prettige kerst. (ik hoef er gelukkig niet uit!)
Karel.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Stationair toerental zakt onderuit.

Bericht door Oskar 725 »

Karel,
ik hou het op de pomp.
Is de distributie al eens gecontroleerd op op tijd staan? en daarmee de pomp? Als dit zo is blijft er weinig anders over dan de pomp.
Bij slechte (kapotte) verstuivers loopt ie altijd slecht en niet dan wel/dan niet.

Verbruikt de motor olie en/of koelvloeistof?
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Stationair toerental zakt onderuit.

Bericht door Pascal-141 »

Karel,
bij een 1.9td met zo'n km-stand (+300.000) kun je best altijd de startvervroeger uittrekken als de motor koud is, ongeacht of het buiten nou -15 is , of +20 graden...
Daar dient dat ding tenslotte voor , en je motor zal er beter mee starten en lopen. De startvervroeger kun je terug induwen na pakweg de eerste km die je gereden hebt na een koude start.


Maar dat terzijde , laat de timing eens controleren in een bosch center , dan weet je of dat toch ok is of niet.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stationair toerental zakt onderuit.

Bericht door Multivan Generation »

en als je dan toch bezig bent,
laat gezien de km-stand de verstuivers dan ook meteen reviseren.
Die zullen ook een eind heen zijn.. :knipoog
Meteen goed aanpakken..
Brandstoffilter ook meteen doen..

Klaar..
Plaats reactie