Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ratelend geluid... versnellingsbak?

vragen over de T4
Plaats reactie
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Ratelend geluid... versnellingsbak?

Bericht door MrMillion »

Heren en dames van het forum,

Al een tijdje neem ik geratel en getik waar, met name onder het rijden bij een bepaald toerental. Geluidjes en rammeltjes zijn erg moeilijk te omschrijven, maar ik ga mijn best doen..

Geluid is het beste te omschrijven als een metaalachtige tik, geen gebonk, afgewisseld met een harde tik. Is zeer goed hoorbaar onder het rijden met name met het raam open.

Geluid komt duidelijk uit de richting van de versnellingsbak. Bij stationair lopen hoor je licht geratel en getik uit die richting komen.

Geluid is het hardst tussen de 1750 en 2000 toeren, dan hoor je duidelijk behoorlijke harde tikken afgewisseld met licht geratel.

Bij bochten naar rechts begint er iets continu te ratelen, dit geluid ligt wel in de lijn van voorgaande geluiden maar dan wat constanter. Hierbij maakt snelheid en/of toerental weinig verschil.

Als laatste, het geluid doet zich voor in elke versnelling.

Het klinkt mij als lamme veren van de koppelingsplaat. Dit kan in mijn geval aangezien ik 20000 km een valeo set erin heb gekregen met vast vliegwiel. Maar als iemand iets anders weet.....

Bus (en bak) hebben 485000 gereden

Ik hoor van jullie,

Coen
Plaats reactie