Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

electrische problemen

vragen over de T4
Plaats reactie
zwartebus
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2014, 13:50

electrische problemen

Bericht door zwartebus »

Hallo allemaal,

sinds een paar weken heb ik rare elektrische problemen:

de ramen gaan soms vanzelf open en/of dicht terwijl je rijdt maar soms ook als de auto uitstaat en de sleutel van het contact is (nogal vervelend met regen).
soms vallen alle meters ineens uit (soms alleen temp en tank) en gaan dan ineens weer aan.
en nu gaat alles aan op het dashboard als ik de deur aan de bijrijderskant open.
niet alleen de meters maar ook de radio, dashboard lampjes in de meters, de dashboard lampjes onderin (met alle sympolen, en zelfs de temp en tank meter doen het dan en de motor gaat zelfs voorgloeien).
(centrale deurvergrendeling is er trouwens ook al mee gestopt).

heeft er iemand een verklaring voor al deze rare dingen?
(dynamo en accu zijn halfjaar geleden vervangen)

(is onderhand een spook auto met een eigen wil en durf er niet teveel mee te rijden)

Mvg Freydis Versluis
P.S. Het gaat om een transporter T4 van 1997
Gebruikersavatar
Peterk
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 mei 2012, 23:13
Locatie: Assendeft
Contacteer:

Re: electrische problemen

Bericht door Peterk »

Hoi
Kan een massa probleem zijn.
Kijk de kabel van de min pool naar het chassis eens goed na of die nog goed is en goed contact maakt.
Als de massa niet goed is krijg je hele rare dingen. Zelf eens mee gemaakt met de auto van een kennis.
Daar bleek de massa kabel bijna doorgebroken .
Nieuwe kabel er op,problemen weg.
Peter :T44EVER
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: electrische problemen

Bericht door Oskar 725 »

zwartebus schreef:Hallo allemaal,

sinds een paar weken heb ik rare elektrische problemen:

de ramen gaan soms vanzelf open en/of dicht terwijl je rijdt maar soms ook als de auto uitstaat en de sleutel van het contact is (nogal vervelend met regen).
soms vallen alle meters ineens uit (soms alleen temp en tank) en gaan dan ineens weer aan.
en nu gaat alles aan op het dashboard als ik de deur aan de bijrijderskant open.
niet alleen de meters maar ook de radio, dashboard lampjes in de meters, de dashboard lampjes onderin (met alle sympolen, en zelfs de temp en tank meter doen het dan en de motor gaat zelfs voorgloeien).
(centrale deurvergrendeling is er trouwens ook al mee gestopt).

heeft er iemand een verklaring voor al deze rare dingen?
(dynamo en accu zijn halfjaar geleden vervangen)

(is onderhand een spook auto met een eigen wil en durf er niet teveel mee te rijden)































Mvg Freydis Versluis
P.S. Het gaat om een transporter T4 van 1997



Hallo en welkom op weetjewel. :toppie
Contactblokje achter het contactslot al vervangen? Nee? zou daar eens mee beginnen.
Groet, Oskar.
zwartebus
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2014, 13:50

Re: electrische problemen

Bericht door zwartebus »

de auto start wel altijd zonder problemen dus lijkt me niet aan de massa te liggen,
ik heb nog nooit iets gedaan aan dat ''contactblokje" achter het contactslot.
heeft iemand hier een foto van en waar zou ik die kunnen bestellen??

Mvg Freydis Versluis
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: electrische problemen

Bericht door Oskar 725 »

Gewoon bij VW of onderdelen handel. Kost rond de 25,- euro.
Gewoon vragen om het contactblokje voor achter het contactslot van de T4, kan niet missen!
Is even een "prutswerkje" om er in te zetten, maar is vaak (meestal) de veroorzaker van dergelijke vage storingen. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: electrische problemen

Bericht door Multivan Generation »

zwartebus schreef:heeft iemand hier een foto van en waar zou ik die kunnen bestellen??

Mvg Freydis Versluis
alsjeblieft

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: electrische problemen

Bericht door Tinus »

Zo maar even een gedachte..:
Kan het niet de bekabeling zijn die van de bus naar de deur in lopen?
Ik heb bij mijn vorige bus ook vreemde problemen gehad en toen kreeg ik ook de hint om hier eens na te kijken.
Er waren bij mij een deel totaal beschadigd en na reparatie waren de storingen weg.. :yes
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: electrische problemen

Bericht door Oskar 725 »

Tinus ,dat kan. Maar dan blijven de storingen beperkt tot ramen/spiegels en sloten, maar gaan er geen gekke dingen met je tellerklok gebeuren. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: electrische problemen

Bericht door odorf »

Ik heb zojuist ook het contactblokje vervangen. Het is een klusje van niets. Als je er eenmaal bij bent :bonk
Stekker los, oude blokje eruit, nieuwe blokje erin, en stekker weer aansluiten.
Ware het niet dat er één heel vervelend schroefje is dat het contactblokje vasthoudt.
Dit zit aan de binnenzijde van de stuuras schuin zodat je er werkelijk geen enkele schroevendraaier tussen krijgt

Tip: ik heb het uiteindelijk met een kruiskop bitje, in een bithouder en een steeksleuteltje 7 (moet eigenlijk 6,5 zijn) goed voor elkaar gekregen.

Maar ik heb hem preventief vervangen,
Had problemen met de ruitenwissers, en heb dit meteen meegepakt ...
had het blokje al liggen 'voor het geval dat' .

VAG nummer is 357905865
Op onderstaande link zie je nog een plaatje waar hij zit.
http://www.iauto.lt/vag/VW/Transporter_ ... =100077882

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
zwartebus
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2014, 13:50

Re: electrische problemen

Bericht door zwartebus »

we komen net terug van een verjaardag en het volgende gebeurde,

ik ben op bestemming aangekomen en draai het contactslot om en de motor valt uit zoals het hoort.
mijn vader (zat op de bijrijdersstoel) en doet de deur open en natuurlijk ging het dashboard weer aan en ging de motor weer voorgloeien (terwijl de motor op bedrijfstemp is). toen m'n vader de deur dicht deed startte de bus zichzelf terwijl ik de sleutel in m'n hand had (uit het contactslot) :nuts :bonk . ik de sleutel er weer ingedaan en het contact weer omgedraait (met draaiende motor) zoals hij moet staan als de motor draait. en nu weer de sleutel terug gedraaid maar de motor bleef gewoon draaien......
toen de bijrijdersdeur open gedaan en toen ging de motor weer uit. we hebben de - pool van de accu maar los gehaald en zijn naar binnen gegaan.

toen we richting huis gingen de accu weer aangesloten en de motor gestart en dit ging gewoon zoals het hoort.
maar toen we thuis aankwamen draaide ik de sleutel om en kon de sleutel uit het contactslot halen maar de motor bleef gewoon draaien.(dit keer waren de deuren niet open geweest) toen de bijrijdersdeur weer opengedaan en toen viel de motor uit.
nu staat de bus weer op de oprit met een losse - pool

iemand hier een rare verklaring voor??
want even hardop denkend: de schakelaar in de deur voor de interieur verlichting schakelt met de - en de rest van de auto schakelt met de + dus kortsluiting lijkt me raar want alle lampen blijven het doen en de zekeringen blijven ook heel.

ik ga morgen een poging doen om dat blokje achter het contactslot zit te vervangen.

Mvg Freydis Versluis
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: electrische problemen

Bericht door Egbert&Manon »

Mogelijk heb je meerdere veroorzakers.
Naast het kontactblokje, draadbreuk in de deur kan het gaan om verkeerd aangesloten radio, verlichting.....

Begin met het contactblokje
Controleer de kabels bij geopende portieren op breuk
Trek de stekkers uit de radio

Is er verder nog iets aftermarket geïnstalleerd in de bus?


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
zwartebus
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2014, 13:50

Re: electrische problemen

Bericht door zwartebus »

het enige wat er veranderd is is 1 a 1,5 jaar geleden een andere radio erin (met usb).
voor de rest is er niets veranderd.
zwartebus
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2014, 13:50

Re: electrische problemen

Bericht door zwartebus »

contactblokje van contactslot gehaald en met de multimeter door gemeten en zie hier geen storing in.
toen de bijrijders deur open geschroefd en zag 4 kabels die helemaal door waren en de rest van alle kabels hadden sneetjes in de mantel. alles netjes aan elkaar gesoldeerd en een krimpkous erover. naderhand alles ingetaped en ramen en deurvergrendeling werken weer zoals het hoort. ook start de motor en kan je de motor weer uitschakelen met het contactslot.

morgen ga ik de andere deur doen(bestuurders raam werkt nog niet).

Bedankt voor alle hulp tot zover!

Mvg Freydis Versluis
Plaats reactie